Przeprowadzanie kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych przez Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości oraz terenowe urzędy miar i jakości.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1988.29.200

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 1988 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 sierpnia 1988 r.
w sprawie przeprowadzania kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych przez Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości oraz terenowe urzędy miar i jakości.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. Nr 2, poz. 7 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa zakres i tryb przeprowadzania kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej, zwanych dalej "jednostkami kontrolowanymi", przez Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości oraz terenowe urzędy miar i jakości, zwane dalej "organami kontroli".
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kontroli bez bliższego określenia, rozumie się przez to kontrolę jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa wewnętrznego kraju oraz porządku publicznego, jak również do kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych wytwarzanych przez jednostki organizacyjne podległe Ministrom Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości.
Kontrolę należy organizować jako:
1)
komisaryczną - obejmującą kompleksowo występujące w jednostce gospodarki uspołecznionej czynniki o charakterze techniczno-organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, wpływające na obniżenie poziomu jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych,
2)
problemową - obejmującą wybrane problemy o charakterze techniczno-organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, dotyczące jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych, mające wpływ na jakość,
3)
uproszczoną - obejmującą:
a)
sporządzenie odpowiedniej informacji dla organów administracji państwowej,
b)
zbadanie określonych spraw dotyczących jakości, wynikających ze skarg i wniosków oraz listów obywateli,
c)
dokonanie oceny wykonania zaleceń pokontrolnych.
1.
Kontrole komisaryczne są przeprowadzane w tych jednostkach gospodarki uspołecznionej, które wytworzyły wyroby przeznaczone w szczególności na rynek wewnętrzny oraz materiały, surowce i wyroby kooperacyjne powszechnego zastosowania o jakości gorszej od ustalonych dla nich wymagań jakościowych.
2.
Kontrole, o których mowa w ust. 1, są przeprowadzane w szczególności w wypadkach, gdy dotychczasowe kontrole lub inne działania nie spowodowały poprawy jakości wyrobów.
3.
Kontrole problemowe i uproszczone są przeprowadzane w jednostkach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej, których wyroby świadczone usługi oraz wykonywane roboty i obiekty budowlane wykazują nieodpowiednią jakość.
1.
Poziom jakości przedmiotu kontroli ocenia się na podstawie odpowiednich Polskich Norm i norm branżowych, wzorców, dokumentacji technicznej, warunków technicznych lub innych przepisów szczególnych albo umów określających wymagania jakościowe i metody badań przedmiotu kontroli.
2.
Jakość wyrobu podlegającego kwalifikacji jakości, oznaczonego znakiem bezpieczeństwa lub państwowym znakiem jakości, ocenia się z uwzględnieniem ustalonych dla niego kryteriów kwalifikacyjnych.
1.
Kontrola komisaryczna obejmuje w szczególności:
1)
wszystkie fazy procesu produkcyjnego, począwszy od wprowadzenia do tego procesu surowców i materiałów,
2)
przestrzeganie ustalonych procesów technologicznych,
3)
działalność normalizacyjną, w tym również zakres objęcia normami wytwarzanych wyrobów, poziom wymagań techniczno-użytkowych zawartych w normach i stopień przestrzegania norm,
4)
legalność i rzetelność narzędzi pomiarowych oraz zgodność stosowania ich z dokumentacją techniczną,
5)
skuteczność działania zakładowej służby kontroli jakości,
6)
wypełnianie obowiązków w sprawie zapewnienia jakości przez służby techniczne,
7)
powiązania z dostawcami i odbiorcami w zakresie spraw jakości, a w szczególności warunki zawierania umów, ściągane i płacone kary, odbiory jakościowe itp.,
8)
skuteczność mechanizmów ekonomicznego oddziaływania na jakość, w szczególności przez ceny, podatki, kredyty itp.,
9)
skuteczność oddziaływania zachęt i sankcji materialnych na poprawę jakości,
10)
wpływający na sprawy jakości stan techniczny środków produkcji oraz wyposażenia, ze szczególnym uwzględnieniem aparatury i przyrządów kontrolno-pomiarowych,
11)
prawidłowość oznaczania wyrobów wprowadzanych do obrotu obowiązującymi oznaczeniami, w tym również artykułów żywnościowych oraz wyrobów mogących zagrażać zdrowiu lub życiu,
12)
funkcjonowanie serwisu łącznie z zaopatrzeniem w części zamienne,
13)
realizację zadań w zakresie poprawy jakości, ujętych w narodowym planie społeczno-gospodarczym oraz w zakładowych planach poprawy jakości.
2.
Zalecenia bieżące w sprawach, o których mowa w ust. 1, są sporządzane przez kontrolującego na piśmie i przekazywane kierownikowi jednostki kontrolowanej.
3.
Kontrola komisaryczna działa w kontrolowanej jednostce do czasu zaprzestania produkcji niewłaściwej jakości i uzyskania stabilnego, zgodnego z ustalonymi wymaganiami, poziomu jakości wyrobów lub poziomu jakości optymalnego w danych warunkach techniczno-ekonomicznych.
4.
Przeprowadzający kontrolę może zwrócić się o współdziałanie do organu kontroli specjalistycznej w zakresie oceny jakości przedmiotu kontroli i dostaw kooperacyjnych oraz zastosowania odbiorów obowiązkowych.
5.
W toku komisarycznej kontroli jednostka kontrolowana nie powinna być obejmowana kontrolami innych jednostek w zakresie pokrywającym się z przedmiotem kontroli.
Organy kontroli przeprowadzają kontrole:
1)
komisaryczne - na podstawie decyzji Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,
2)
problemowe - według planu ustalonego przez organ kontroli,
3)
uproszczone - na podstawie decyzji organu kontroli.
1.
Kontrole problemowe i uproszczone przeprowadzają pracownicy organu kontroli, na podstawie wydanego przez organ kontroli imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz legitymacji służbowej lub dowodu osobistego, z zastrzeżeniem § 10.
2.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli komisarycznej wydaje Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
3.
Zasięganie informacji dotyczących przedmiotu kontroli oraz żądanie wyjaśnień od pracowników jednostek organizacyjnych innych niż jednostka kontrolowana nie wymaga dodatkowego upoważnienia.
W kontroli mogą brać udział również specjaliści z innych organów kontroli specjalistycznej, za zgodą kierownika organu zatrudniającego specjalistę, na podstawie imiennego upoważnienia, wydanego przez organ kontroli.
1.
Przewodniczącego zespołu przeprowadzającego kontrolę wyznacza organ kontroli.
2.
Przewodniczący zespołu przed rozpoczęciem kontroli informuje kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli, okazuje dokumenty uprawniające do jej przeprowadzenia oraz dokonuje odpowiednich adnotacji w książce ewidencji kontroli prowadzonej przez tę jednostkę.
1.
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy, obowiązujących w jednostce kontrolowanej. Kontrolę poza godzinami pracy lub w dni wolne od pracy przeprowadza się za zgodą kierownika jednostki kontrolowanej.
2.
Przeprowadzający kontrolę są uprawnieni do wstępu oraz poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej na podstawie dokumentów, o których mowa w § 9 ust. 1, bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej.
3.
Przeprowadzający kontrolę podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
Przeprowadzający kontrolę ulega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń, praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych lub powinowatych bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
1.
Kontrolujący są uprawnieni do pobierania próbki wyrobu, zwanej dalej "próbką", w celu dokonania badania i oceny jakości kontrolowanej partii wyrobów.
2.
Próbkę pobiera się w jednostce kontrolowanej w obecności kierownika tej jednostki lub wyznaczonego pracownika.
3.
Próbkę należy pobrać w sposób określony w Polskich Normach lub normach branżowych, a jeżeli normy nie zawierają postanowień w tym zakresie, próbka powinna być pobrana zgodnie z warunkami technicznymi lub normami zakładowymi.
4.
W uzasadnionych wypadkach kontrolujący są zobowiązani do oznakowania pobranej próbki w sposób zabezpieczający przed ewentualną jej zamianą.
5.
Koszty związane z pobraniem, transportem i badaniem próbki oraz koszty wyrobu stanowiącego próbkę ponosi jednostka kontrolowana.
6.
Próbka wyrobu badana poza jednostką kontrolowaną podlega zwrotowi do tej jednostki, z wyjątkiem próbki wyrobu rolno-spożywczego.
1.
W razie stwierdzenia, że jakość przedmiotu kontroli nie odpowiada ustalonym wymaganiom, kontrolujący, w porozumieniu z jednostką kontrolowaną, ustala przyczyny nieodpowiedniej jakości.
2.
Kontrolujący jest uprawniony do żądania wyjaśnień i oświadczeń.
3.
W razie potrzeby kontrolujący zabezpiecza dowody. Odpisy i wyciągi z tych dowodów mogą być dokonywane tylko za jego zgodą.
W razie stwierdzenia, że przedmiot kontroli zagraża życiu, zdrowiu lub środowisku, kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do podjęcia działań zmierzających do niezwłocznego usunięcia tych zagrożeń.
1.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół kontroli, zwany dalej "protokołem".
2.
Protokół powinien zawierać:
1)
nazwę i adres jednostki kontrolowanej oraz jej organu założycielskiego lub jednostki nadrzędnej,
2)
imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, kierownika komórki kontroli jakości w tej jednostce oraz pracowników udzielających wyjaśnień w toku kontroli,
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4)
imiona i nazwiska kontrolujących, numery i daty upoważnień do kontroli oraz nazwę organu kontroli,
5)
określenie przedmiotu i zakresu kontroli,
6)
ustalenia i fakty stanowiące podstawę oceny jakości przedmiotu kontroli,
7)
określenie przyczyn nieodpowiedniej jakości przedmiotu kontroli na podstawie oceny działań, o których mowa w § 7, oraz osób odpowiedzialnych i zastosowanych sankcji,
8)
wyszczególnienie działań i środków, które w toku kontroli podjął przeprowadzający kontrolę oraz kierownik jednostki kontrolowanej w celu uzyskania poprawy jakości przedmiotu kontroli,
9)
informację dla kierownika jednostki kontrolowanej o przysługujących mu uprawnieniach przewidzianych w § 18 ust. 1 i 2.
3.
Do protokołu kontroli komisarycznej dołącza się kopie zaleceń, o których mowa w § 7 ust. 2.
4.
Protokół kontroli podpisują przewodniczący zespołu kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
1.
Jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej wniósł zastrzeżenia co do ustaleń w nim zawartych, kontrolujący powinien ustosunkować się w treści protokołu do tych zastrzeżeń.
2.
Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej, podpisuje przewodniczący zespołu kontroli, czyniąc w protokole wzmiankę o przyczynie odmowy podpisania protokołu.
3.
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
W razie stwierdzenia, że jakość przedmiotu kontroli nie odpowiada określonym wymaganiom lub innych uchybień i nieprawidłowości mających wpływ na obniżenie jakości, właściwy organ kontroli:
1)
występuje do kierownika jednostki kontrolowanej o niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do osiągnięcia zgodności wyrobów z ustalonymi wymaganiami jakościowymi oraz stabilności procesu produkcyjnego, a także o wstrzymanie wysyłki wyrobów o nieodpowiedniej jakości,
2)
kieruje do kierownika jednostki kontrolowanej zalecenia pokontrolne; kopię tych zaleceń przesyła do wiadomości jej organu założycielskiego lub jednostki nadrzędnej,
3)
występuje do właściwych organów o ukaranie lub spowodowanie ukarania osób winnych albo prowadzi dochodzenie oraz wnosi i popiera oskarżenie w postępowaniu uproszczonym w sprawach o przestępstwa z art. 31 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 2, poz. 7 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181),
4)
kieruje do właściwych organów wnioski o podjęcie stosownych działań przewidzianych przepisami prawa, dotyczących zastosowania sankcji ekonomicznych, wydania zakazu zakupu i sprzedaży lub wstrzymania produkcji wyrobów.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1979 r. w sprawie przeprowadzania kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych przez Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości (Dz. U. Nr 19, poz. 112).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.