§ 3. - Przeprowadzanie kontroli jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych przez Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1979.19.112

Akt utracił moc
Wersja od: 15 sierpnia 1979 r.
§  3.
1.
Kontrola ma na celu ocenę aktualnego stanu jakości, a zwłaszcza warunków technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych zapewniających uzyskiwanie odpowiedniej jakości, i w zależności od potrzeb obejmuje:
1)
działalność normalizacyjną jednostki, w szczególności:
a)
stan i zakres objęcia normami i innymi przepisami normatywno-technicznymi produkowanych, przygotowywanych do produkcji i wprowadzanych do obrotu towarowego wyrobów oraz kompletność dokumentów w stopniu niezbędnym do produkcji,
b)
poziom wymagań techniczno-użytkowych zawartych w normach, a zwłaszcza w normach zakładowych, i warunkach technicznych z punktu widzenia zapewnienia jakości wyrobów stosownie do postępu technicznego w danej branży przemysłowej,
c)
stopień unifikacji i typizacji elementów wyrobów stosowanych w produkcji,
d)
organizację wewnętrznej kontroli stosowania norm w przedsiębiorstwie,
e)
stopień przestrzegania norm i innych przepisów, w szczególności w odniesieniu do:
-
dokumentacji technicznej,
-
stosowanych surowców, materiałów, elementów wyrobów i opakowań,
-
przeprowadzanych badań,
-
kwalifikacji jakości wyrobów,
-
przechowywania i transportu,
-
innych zagadnień regulowanych normami,
2)
stosowanie technik i metod pomiarowych z uwzględnieniem:
a)
jednolitości miar,
b)
legalności i rzetelności narzędzi pomiarowych,
c)
kompletności wyposażenia izb pomiarowych i stanowisk pracy w stopniu gwarantującym dokonywanie niezbędnych pomiarów określonych w dokumentacji technicznej,
3)
zgodność uzyskiwanego poziomu jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych z wymaganiami ustalonymi w kryteriach kwalifikacji jakości i dokumentacji technicznej oraz prawidłowość oznaczania wyrobów państwowymi znakami jakości lub znakiem bezpieczeństwa,
4)
prawidłowość oznaczania artykułów wprowadzanych do obrotu obowiązującymi oznaczeniami, ze szczególnym uwzględnieniem artykułów żywnościowych oraz wyrobów mogących mieć wpływ na stan zdrowia ludzi,
5)
realizację zadań w zakresie poprawy jakości, ujętych w narodowym planie społeczno-gospodarczym oraz w planach poprawy jakości,
6)
kształtowanie się planowanych wskaźników, określających jakość produkcji, usług, robót i obiektów budowlanych,
7)
ocenę działań zmierzających do obniżenia materiałochłonności i energochłonności wyrobów oraz usług, robót i obiektów budowlanych,
8)
skuteczność działania służby kontroli jakości i służby pomiarowej,
9)
działania podjęte w jednostce na rzecz jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych, związane z ochroną życia, zdrowia i mienia użytkowników oraz środowiska naturalnego,
10)
wykonywanie obowiązków z tytułu rękojmi za wady i udzielonych gwarancji,
11)
skuteczność oddziaływania zachęt i sankcji materialnych na poprawę jakości produkcji, robót i obiektów budowlanych,
12)
metody i formy informacji naukowo-technicznej, ekonomicznej i organizacyjnej, dotyczące problematyki jakości.
2.
Ponadto kontrola obejmuje:
1)
w jednostkach produkcyjnych:
a)
poziom jakości typu i jakości wykonania wyrobu, ze szczególnym uwzględnieniem trwałości, niezawodności, funkcjonalności, ergonomiczności i wartości estetycznych,
b)
przestrzeganie procesów technologicznych niezbędnych do zapewnienia ustalonego poziomu jakości, niezawodności i trwałości wyrobów,
c)
zgodność jakości wyrobów z dokumentacją techniczną,
d)
organizację serwisu,
e)
stopień wykorzystywania informacji odbiorców i użytkowników dla podnoszenia walorów techniczno-użytkowych wyrobów, a zwłaszcza ich trwałości i niezawodności,
2)
w jednostkach usługowych:
a)
terminowość i jakość wykonywania usług,
b)
zgodność wykonywanych usług z dokumentacją techniczną i umową,
c)
sposób i terminowość załatwiania reklamacji i skarg dotyczących jakości usług,
3)
w jednostkach wykonawstwa budowlanego:
a)
zgodność dokumentacji projektowej z przepisami techniczno-budowlanymi i normami,
b)
zgodność wykonywanych robót z umową i dokumentacją projektową,
c)
zgodność stosowanych materiałów i wyrobów z normami i dokumentacją projektową,
d)
sprawdzanie prawidłowości dokumentów dotyczących odbioru robót i obiektów budowlanych.