Przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.36.402

Akt utracił moc
Wersja od: 8 maja 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 kwietnia 2000 r.
w sprawie przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej.

Na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej,
2)
wykaz stanowisk w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, które mogą być obejmowane wyłącznie przez funkcjonariuszy celnych.
1.
Kandydaci ubiegający się o stanowiska dyrektorów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255), zwani dalej "kandydatami", powinni posiadać:
1)
wykształcenie wyższe, odpowiadające zakresowi zadań wykonywanych na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs,
2)
siedmioletni okres służby lub pracy w Służbie Celnej, w przypadku osób ubiegających się o stanowiska, które mogą być obejmowane wyłącznie przez funkcjonariuszy celnych,
3)
wiedzę zawodową odpowiadającą zakresowi zadań wykonywanych na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs,
4)
zdolności organizatorskie oraz predyspozycje do kierowania zespołami ludzkimi,
5)
dobry stan zdrowia.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, do okresu służby lub pracy w Służbie Celnej zalicza się również lata pracy lub służby inne niż lata pracy lub służby w Służbie Celnej, jeżeli związane były z wykonywaniem zawodu lub poszerzaniem kwalifikacji i umiejętności przydatnych na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs.
1.
Konkurs na stanowiska dyrektorów w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, zwany dalej "konkursem", ogłasza Prezes Głównego Urzędu Ceł.
2.
Ogłoszenie konkursu następuje w terminie 30 dni od dnia zwolnienia stanowiska objętego konkursem lub od daty utworzenia nowego stanowiska.
3.
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w szczególności:
1)
określenie stanowiska, na które przeprowadzany jest konkurs,
2)
wymagania, od których spełnienia uzależnione jest dopuszczenie kandydata do konkursu,
3)
zakres zadań wykonywanych na stanowisku,
4)
określenie wymaganych dokumentów oraz sposób ich składania,
5)
termin i miejsce składania dokumentów.
4.
Termin składania dokumentów, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, nie może być krótszy niż 14 dni od daty opublikowania ogłoszenia o konkursie.
1.
Kandydat przystępujący do konkursu składa określone w ogłoszeniu dokumenty pocztową przesyłką poleconą pod adresem Głównego Urzędu Ceł z dopiskiem "konkurs na stanowisko..." lub osobiście w siedzibie Głównego Urzędu Ceł. W razie złożenia dokumentów drogą pocztową, za datę ich złożenia uważa się datę stempla pocztowego polskiego urzędu pocztowego.
2.
Do konkursu nie mogą przystąpić osoby biorące udział w jego przygotowywaniu lub przeprowadzaniu.
1.
W celu przeprowadzenia konkursu Prezes Głównego Urzędu Ceł powołuje pięcioosobowy zespół konkursowy, zwany dalej "zespołem".
2.
Jeżeli konkurs dotyczy stanowiska, które może być objęte wyłącznie przez funkcjonariusza celnego, w skład zespołu Prezes Głównego Urzędu Ceł powołuje co najmniej trzech funkcjonariuszy celnych z co najmniej pięcioletnim okresem służby lub pracy w Służbie Celnej.
3.
Powołania w skład zespołu dokonuje się spośród osób, których wiedza i doświadczenie zawodowe oraz autorytet dają rękojmię prawidłowego wykonywania zadań zespołu.
4.
Prezes Głównego Urzędu Ceł może dodatkowo powołać ekspertów zatrudnionych w podmiocie wyspecjalizowanym w profesjonalnym doborze kadr, z głosem doradczym, do oceny predyspozycji, zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych kandydata. Przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
1.
W skład zespołu nie może być powołana osoba, która jest małżonkiem kandydata lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie, albo pozostaje wobec niego w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
2.
Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostaną ujawnione po powołaniu zespołu, Prezes Głównego Urzędu Ceł dokonuje odpowiedniej zmiany w składzie zespołu; czynności zespołu dokonane przed zmianą uznaje się za nieważne.
1.
Prezes Głównego Urzędu Ceł wyznacza przewodniczącego zespołu spośród jego członków.
2.
Członkowie zespołu mogą wybrać ze swojego grona wiceprzewodniczącego zespołu. Wiceprzewodniczący zespołu wykonuje zadania przewodniczącego zespołu w razie jego nieobecności.
Obsługę kancelaryjną prac zespołu zapewnia komórka kadrowa urzędu, w którym przeprowadzany jest konkurs.
Zespół obraduje na posiedzeniach mających charakter niejawny. Z posiedzenia zespołu sporządzany jest protokół, zawierający przebieg obrad zespołu i jego ustalenia, który podpisują członkowie zespołu obecni na posiedzeniu.
1.
Do zadań zespołu należy:
1)
rozstrzygnięcie o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia kandydata do udziału w konkursie,
2)
przeprowadzenie konkursu, a w szczególności zapewnienie jego prawidłowego przebiegu,
3)
ustalenie wyniku konkursu.
2.
W celu wykonania zadań określonych w ust. 1 zespół podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym bez możliwości wstrzymania się od głosu, przy obecności co najmniej 2/3 składu zespołu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zespołu.
1.
Zespół, na podstawie złożonych przez kandydata dokumentów, rozstrzyga o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia go do udziału w konkursie z powodu niespełnienia przez niego wymogów zawartych w ogłoszeniu, o którym mowa w § 3 ust. 3.
2.
W przypadku odmowy dopuszczenia do udziału w konkursie przewodniczący zespołu w terminie 7 dni od dnia podjęcia rozstrzygnięcia zawiadamia kandydata o przyczynie odmowy dopuszczenia do konkursu.
3.
Przepisy § 22 stosuje się odpowiednio.
Przewodniczący zespołu zawiadamia pisemnie członków zespołu i kandydatów dopuszczonych do wzięcia udziału w konkursie o terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu, zasadach przeprowadzania sprawdzianu oraz sposobie oceniania kandydatów, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą konkursu.
Konkurs składa się z dwóch części:
1)
sprawdzenia wiedzy zawodowej,
2)
oceny predyspozycji, zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych.
1.
Wiedza zawodowa sprawdzana jest za pomocą pisemnego testu zawodowego, zawierającego 100 pytań przygotowanych przez zespół.
2.
Zakres tematyczny testu, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wybrane zagadnienia prawa konstytucyjnego, prawa administracyjnego, prawa celnego i podatkowego, prawa karnego skarbowego, funkcjonowania Służby Celnej, finansów publicznych oraz organizacji i zarządzania, a także aktualnych zagadnień społeczno-gospodarczych.
3.
Test zawodowy do czasu przedstawienia go kandydatom jest niejawny. Przewodniczący zespołu zapewnia niejawność testu.
Ocena predyspozycji, zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych kandydata sprawdzane są za pomocą testu wyboru, wypowiedzi ustnej, testu psychologicznego lub zestawu zadań symulacyjnych. Ta część konkursu może zostać przeprowadzona przez ekspertów, o których mowa w § 5 ust. 4.
1.
Test zawodowy oceniany jest w skali od 1 do 100. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się 1 punkt.
2.
Predyspozycje, zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze oceniane są w skali od 1 do 100 punktów.
1.
Konkurs przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu.
2.
Przed rozpoczęciem konkursu członek zespołu informuje kandydatów o jego zasadach i czasie trwania oraz o sposobie oceniania kandydatów.
3.
Po okazaniu dowodu tożsamości kandydat otrzymuje materiały konkursowe opatrzone pieczęcią Głównego Urzędu Ceł. Uwzględnia się jedynie odpowiedzi udzielone na arkuszach opatrzonych pieczęcią Głównego Urzędu Ceł.
4.
Z udziału w konkursie wyklucza się kandydata, który korzystał z cudzej pomocy, posługiwał się materiałami pomocniczymi innymi niż dostarczone przez zespół, pomagał innym kandydatom lub w inny sposób zakłócał przebieg konkursu.
5.
Opuszczenie pomieszczenia, z zastrzeżeniem ust. 6, w którym odbywa się konkurs, jest równoznaczne z jego zakończeniem. Przed opuszczeniem pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs, kandydat zwraca otrzymane materiały.
6.
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych stanem zdrowia, przewodniczący zespołu może wyrazić zgodę na czasowe opuszczenie przez kandydata pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs. Na czas nieobecności kandydat przekazuje zespołowi otrzymane materiały.
1.
Po przeprowadzeniu konkursu zespół ustala wynik konkursu wskazując, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, co najmniej dwóch kandydatów na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, spośród tych, którzy uzyskali co najmniej 140 punktów.
2.
O kolejności miejsca zajętego w konkursie decyduje suma punktów uzyskanych przez kandydata w obu częściach konkursu.
3.
Zespół odstępuje od wskazania kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, jeżeli co najmniej dwóch kandydatów nie uzyskało 140 punktów.
4.
W sytuacji, o której mowa w ust. 3, Prezes Głównego Urzędu Ceł ogłasza konkurs ponownie w terminie 30 dni od dnia rozstrzygnięcia poprzedniego konkursu.
Przewodniczący zespołu przekazuje Prezesowi Głównego Urzędu Ceł dokumentację przebiegu konkursu w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały o wyniku konkursu.
O wynikach konkursu Prezes Głównego Urzędu Ceł zawiadamia pisemnie kandydatów w terminie 7 dni od daty otrzymania dokumentacji, o której mowa w § 19.
W terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 20, kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby.
1.
Kandydat może złożyć odwołanie od wyniku konkursu do Prezesa Głównego Urzędu Ceł, w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 20.
2.
Prezes Głównego Urzędu Ceł rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
3.
W wypadku złożenia odwołania Prezes Głównego Urzędu Ceł powołuje kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, po rozpatrzeniu odwołania.
4.
Prezes Głównego Urzędu Ceł może unieważnić konkurs, jeżeli w wyniku rozpatrzenia odwołania stwierdzi, że konkurs został przeprowadzony niezgodnie z przepisami.
Ustala się wykaz stanowisk w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, które mogą być obejmowane wyłącznie przez funkcjonariuszy celnych, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ STANOWISK W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH SŁUŻBY CELNEJ, KTÓRE MOGĄ BYĆ OBEJMOWANE WYŁĄCZNIE PRZEZ FUNKCJONARIUSZY CELNYCH

1. Dyrektor komórki organizacyjnej w Głównym Urzędzie Ceł, w zakresie właściwości którego pozostaje:

1) organizowanie i nadzorowanie załatwiania spraw z zakresu dozoru i kontroli celnej,

2) nadzorowanie działalności komórek operacyjnych i powtórnej kontroli celnej,

3) nadzorowanie działalności urzędów celnych w zakresie zapobiegania i ścigania przestępstw celnych i granicznych dewizowych,

4) udzielanie opinii i wytycznych w zakresie stosowania taryfy celnej oraz zasad poboru podatków przez organy administracji celnej,

5) udzielanie opinii i wytycznych w zakresie określania wartości celnej i wartości towaru oraz podstawy naliczania podatków pobieranych przez administrację celną oraz w zakresie stosowania reguł pochodzenia towarów i wystawiania dowodów pochodzenia towarów,

6) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie obrotu z zagranicą towarami i technologiami objętymi szczególną kontrolą międzynarodową,

7) opracowywanie trybu i warunków sprawowania kontroli celnej w zakresie ochrony praw własności intelektualnej, handlowej i przemysłowej oraz koordynowanie i nadzorowanie ich stosowania,

8) wdrażanie zasad i trybu postępowania oraz nadzorowanie wykonywania przez urzędy celne pozataryfowych ograniczeń przywozu i wywozu towarów, wynikających z przepisów odrębnych,

9) nadzorowanie postępowania dyrektorów urzędów celnych w zakresie stosowania dodatkowych opłat celnych, środków ustanowionych w wyniku postępowania ochronnego i antydumpingowego,

10) nadzór nad prawidłowością postępowania organów celnych w zakresie stosowania przepisów dotyczących przeznaczeń celnych,

11) nadzór nad prawidłowością postępowania organów celnych w zakresie stosowania przepisów dotyczących operacji uprzywilejowanych, procedury uproszczonej, zwrotów cła i umarzania należności celnych,

12) nadzór nad postępowaniem przygotowawczym prowadzonym przez urzędy celne,

13) kontrola urzędów celnych z tytułu nadzoru służbowego urzędu nad postępowaniem karnym skarbowym,

14) koordynowanie i nadzorowanie zagadnień dotyczących procedur tranzytu i składu celnego,

15) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem wolnych obszarów celnych i składów wolnocłowych,

16) nadzór nad prawidłowością postępowania organów celnych w zakresie spraw dotyczących funkcjonowania składów celnych, agencji celnych, wolnych obszarów celnych i składów wolnocłowych,

17) nadzorowanie postępowania organów celnych w zakresie tranzytu, w tym przy zachowaniu międzynarodowych dokumentów gwarancyjnych,

18) prowadzenie postępowania celnego,

19) przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w komórkach organizacyjnych urzędu.

2. Dyrektor urzędu celnego.