Rozdział 3 - Stawki podatkowe. (do art. 23 ustawy). - Przepisy wykonawcze do ustawy o państwowym podatku dochodowym i podatku majątkowym.
Dz.U.1921.48.298
Akt utracił mocRozdział III.
Stawki podatkowe.
Stawki podatkowe.
Przy dochodzie osób prawnych, przekraczającym 500.000 mk., podatek wynosi 125.000 mk. i, oprócz tego, 2.500 mk. od każdych pełnych 10.000 mk. ponad 500.000 mk.
O ile zaś chodzi o dochód osób fizycznych i spadków wakujących (nieobjętych), przekraczający 500.000 mk. i nie przenoszący 5.000 000 mk., dolicza się do podatku, obliczonego w sposób powyższy, nadto 'lu/o do 10°/o od całego podlegającego podatkowi dochodu, zależnie od wysokości tegoż dochodu.
Przykłady:
A. Osoby fizyczne i spadki wakujące.
Podlegający podatkowi dochód.. | 2.000.000 | mk. |
Obliczenie podatku: | ||
Od 500.000 mk. wynosi podatek.. | 125.000 | mk. |
Od każdych następnych pełnych 10.000mk. po 2.500 mk., czyli 2.500 mk razy 150 = | 375.000 | mk. |
Nadto od 2.000.000 mk. 6% | 120.000 | mk. |
Razem podatek. | 620.000 | mk. |
B. Osoby prawne.
Podlegający podatkowi dochód.,. | 2.500.000 | mk. |
Obliczenie podatku: | ||
Od 500.000 mk. podatek | 125.000 | mk. |
Od każdych następnych pełnych 10.000mk. po 2.500 niK., czyli 2.500 mk. razy 200 | 500.000 | mk. |
Razem podatek. | 625.000 | mk. |
Podatek należy jednak wymierzać w taki sposób, aby z dochodu wyższego stopnia, po potrąceniu podatku, na ten stopień przypadającego, nie zostawało nigdy mniej, niż zostaje z najwyższego dochodu, poprzedniego stopnia, po potrąceniu podatku na ten ostatni stopień przypadającego.
O ile z dochodu ustalonego do wymiaru podatku, po potrąceniu przypadającej kwoty podatkowej, pozostanie mniej, niż wynosi najwyższy dochód, wolny od podatku, wówczas należy podatek wymierzyć i pobrać tylko w wysokości nadwyżki dochodu ponad tę najniższą granicę.
Przykłady:
1) | Dochód podlegający podatkowi | 100.200 | mk. |
Od 100.200 mk. winien przypadać podatek. | 12.485 | " | |
Po potrąceniu jednak tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu pozostaje (100.200 mk. - - 12.485 mk.) dochód | 87.715 | " | |
Od najwyższego dochodu poprzedniego stopnia, t. j. od 100 030 mk. przypada podatek.. | 11.000 | " | |
a ponieważ po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu pozostaje (100.000 mk. - 11.0C0 mk.) | 89.000 | " | |
przeto od dochodu 100.200 mk. wymierzyć należy różnicę między 100.2C0 mk. a 89.000 mk. (100.200 mk. - 89.000 mk.) - | 11.200 | " | |
zamiast 12.485 mk. | |||
2) | Dochód podlegający podatkowi w miejscowości IV ki. ustalono na | 6.040 | " |
Od 6.040 mk. przypada podatek | 78 | " | |
a ponieważ po potrąceniu tego podatku od dochodu podlegającego podatkowi (6.040 mk. - 78 mk.) pozostaje | 5.962 | " | |
przeto należy wymierzyć tylko tę nadwyżkę ponad 6 000 mk. t j. | 40 | " |
Specjalny podatek od tantjem.
(do art. 24 ustawy).
Specjalny podatek od tantjem wynosi 50% stawki, przypadającej od dochodu, według skali w art. 23 ustawy ustanowionej.
Gdy jedna i ta sarna osoba pobiera tantjemy w kilku instytucjach lub przedsiębiorstwach, wówczas specjalny podatek od tantjem oblicza się osobno od każdej tantiemy, przekraczającej 10.000 mk.
Przykład:
Dochód podlegający opodatkowaniu | 100.000 | mk. | ||
Podatek dochodowy, * | 11.000 | " | ||
W dochodzie tym, oprócz dochodów z innych źródeł, mieszczą się tantjemy (art. 18 ustawy) przyznane podatnikowi w następujących sumach: | ||||
w instytucji | A | 12.000 | " | |
" | B | 8.000 | " | |
w przedsiębieorstwie | C | 20.000 | " | |
D | 15.000 | " |
Dana instytucja lub przedsiębiorstwo winny przeto obliczyć i pobrać specjalny podatek od tantiem w następujących kwotach: | |||||||||
od | 12.000 | mk. | 50% | z 276 | mk. | = | 138 | mk. | |
" | 8.000 | " | nie opłaca się żadnego | ||||||
podatku | - | ||||||||
od | 20.000 | mk. | 50% | z 820 | mk. | = | 410 | " | |
" | 15.000 | " | 435 | " | = | 217 | " | 50 fen. |
Zwyżki i zniżki podatkowe.
(do art. 25 i 26 ustawy).
Ponieważ w tych stosunkach odgrywa ważną rolę ciężar utrzymywania członków rodziny, przeto ustawa nakazuje silniej opodatkowywać osoby, wolne od tego ciężaru, natomiast przyznaje ulgi tym podatnikom, którzy mają na utrzymaniu członków rodziny.
Przygodne zasilanie członka rodziny nie ma znaczenia utrzymywania go przez podatnika.
Członkowie rodziny, którzy, zgodnie z postanowieniami art. 11 ustawy, rozporządzając własnemi dochodami, podlegają odrębnemu od głowy rodziny opodatkowaniu, nie mogą być w regule uważani za będących na utrzymaniu podatnika.
Pytanie, kogo z członków rodziny, w wyżej podanem znaczeniu, można uważać za osoby, będące na utrzymaniu podatnika, powinno być rozstrzygnięte po stwierdzeniu odnośnych danych według ogólnych zasad prawnych.
Prawo do ulgi na zasadach art. 26 ustawy przysługuje wyłącznie głowie rodziny.
W małżeństwach prawnie rozwiązanych lub rozłączonych wymienione prawo przysługuje obojgu małżonkom, stosownie do ilości znajdujących się na ich utrzymaniu członków rodziny.
Dla stosowania przepisów art. art. 25 i 26 ustawy obojętne jest zupełnie, gdzie mieszkają członkowie rodziny, czy razem z podatnikiem, czy też oddzielnie od niego (w innem miejscu lub miejscowości).
Członkowie rodziny.
(do art. 27 ustawy).
Postanowienia art. 25 ustawy w związku z postanowieniem art. 27 ustawy dozwala podatnikom nieżonatym lub niezamężnym korzystać również z ulg art. 26 ustawy, jeżeli na ich utrzymaniu znajdują się członkowie rodziny, wymienieni w art. 27 ustawy, a pozostający z takimi podatnikami w analogicznych stosunkach pokrewieństwa.
Zniżenie podatku z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
(do art. 28 ustawy).
Dla przyznania ulgi na mocy art. 28 ustawy koniecznem jest, aby:
Do nadzwyczajnych okoliczności, o których mowa w poprzednich ustępach, zalicza się: powołanie do służby wojskowej; nadmierne ciężary z powodu obarczenia liczną rodziną, wyjątkowego obowiązku wspomagania niezamożnych członków rodziny; długotrwałą chorobę; zadłużenie i inne szczególnie krytyczne okoliczności; następnie wydarzenia żywiołowe, jak pożar, powódź, gradobicie, klęski z powodu działań wojennych i t. p., których skutków nie uwzględniono już przy ustalaniu wysokości dochodu.
W celu przyznania ulgi z art. 28 ustawy, Komisja szacunkowa rozważa w każdym poszczególnym wypadku, jak dalece utraconą została zdolność płatnicza, poczem, powziąwszy przekonanie o istotnem zmniejszeniu się zdolności płatniczej, stosownie zniża podatek, lecz najwyżej o trzy stopnie. Orzeczenie w tym względzie wraz z uzasadnieniem, winno być wyrażone w protokule posiedzenia Komisji.