Art. 131. - [Przekształcenie publicznego gimnazjum prowadzonego przez inny podmiot niż samorząd lub włączenie go do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej] - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.60

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 maja 2022 r.
Art.  131.  [Przekształcenie publicznego gimnazjum prowadzonego przez inny podmiot niż samorząd lub włączenie go do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej]
1. 
Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasowe publiczne gimnazjum składa, w terminie do dnia 31 stycznia 2017 r., wniosek o zmianę zezwolenia, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, na założenie:
1)
dotychczasowego publicznego gimnazjum - w przypadku przekształcenia publicznego gimnazjum, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1;
2)
dotychczasowej publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej - w przypadku włączenia publicznego gimnazjum do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 2.
2. 
W przypadku włączenia publicznego gimnazjum do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 2, zezwolenie, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, na założenie dotychczasowego publicznego gimnazjum, wygasa z dniem rozpoczęcia działalności przez publiczną ośmioletnią szkołę podstawową, określonym zgodnie z art. 129 ust. 2.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dzień rozpoczęcia działalności przez publiczną ośmioletnią szkołę podstawową, określony zgodnie z art. 129 ust. 2;
2)
wskazanie roku szkolnego, w którym rozpoczyna się kształcenie w klasie I, II i III publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej - w przypadku przekształcenia publicznego gimnazjum, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1.
4. 
W przypadku przekształcenia publicznego gimnazjum albo włączenia publicznego gimnazjum do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna przedkłada organowi jednostki samorządu terytorialnego, który wydał zezwolenie, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym:
1)
wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w publicznej ośmioletniej szkole podstawowej, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach;
2)
projekt aktu założycielskiego publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej oraz projekt statutu tej szkoły, dostosowane do przepisów ustawy - Prawo oświatowe;
3)
zobowiązanie do zapewnienia warunków działania szkoły publicznej, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, oraz zobowiązanie do przestrzegania przepisów dotyczących szkół publicznych;
4)
pozytywną opinię państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie się mieścić szkoła publiczna, i najbliższym jego otoczeniu - w przypadku przekształcenia gimnazjum, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1.
5. 
W przypadku przekształcenia publicznego gimnazjum albo włączenia publicznego gimnazjum do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 1-3:
1)
dołącza się do wniosku, o którym mowa w ust. 1 - jeżeli publiczna ośmioletnia szkoła podstawowa rozpoczyna działalność z dniem 1 września 2017 r.;
2)
przedkłada się odpowiednio w terminie do dnia 31 stycznia 2018 r. albo do dnia 31 stycznia 2019 r. - jeżeli publiczna ośmioletnia szkoła podstawowa rozpoczyna działalność odpowiednio z dniem 1 września 2018 r. albo z dniem 1 września 2019 r.
6. 
W przypadku przekształcenia publicznego gimnazjum, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1, opinię, o której mowa w ust. 4 pkt 4, przedkłada się odpowiednio w terminie do:
1)
dnia 30 czerwca 2017 r. - jeżeli kształcenie w klasie I, II lub III publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej rozpoczyna się od roku szkolnego 2017/2018;
2)
dnia 31 stycznia 2018 r. albo dnia 31 stycznia 2019 r. - jeżeli kształcenie w klasie I, II lub III publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej rozpoczyna się odpowiednio od roku szkolnego 2018/2019 albo 2019/2020.
7. 
W przypadku przekształcenia publicznego gimnazjum albo włączenia publicznego gimnazjum do publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, organ jednostki samorządu terytorialnego, który wydał zezwolenie, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, na założenie dotychczasowego publicznego gimnazjum lub dotychczasowej publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, na wniosek osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe gimnazjum lub dotychczasową sześcioletnią szkołę podstawową, może postanowić o:
1)
przedłużeniu terminu, o którym mowa w ust. 5, nie dłużej jednak niż odpowiednio do dnia 14 lutego 2017 r., do dnia 28 lutego 2018 r. albo do dnia 28 lutego 2019 r.;
2)
przedłużeniu terminu, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, nie dłużej jednak niż odpowiednio do dnia 28 lutego 2018 r. albo do dnia 28 lutego 2019 r.