Rozdział 3 - Przepisy przejściowe i dostosowujące - Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.104.711

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lipca 2008 r.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i dostosowujące

Z dniem 30 września 2006 r. znosi się Wojskowe Służby Informacyjne.

1.
W terminie do 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy:
1)
Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, powołuje Pełnomocnika do spraw organizacji SKW oraz Pełnomocnika do spraw organizacji SWW;
2)
Minister Obrony Narodowej, w drodze zarządzenia, powołuje Komisję Likwidacyjną oraz wyznacza jej Przewodniczącego;
3)
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezes Rady Ministrów powołują członków Komisji Weryfikacyjnej.
2.
Pełnomocnikiem do spraw organizacji SKW, Pełnomocnikiem do spraw organizacji SWW, członkiem Komisji Likwidacyjnej oraz członkiem Komisji Weryfikacyjnej może zostać osoba, która posiada ważne poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "ściśle tajne".
1.
Szef WSI jest obowiązany do współdziałania z Pełnomocnikami oraz Komisją Likwidacyjną w zakresie przekazywania spraw prowadzonych przez WSI oraz likwidacji WSI.
2.
Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, formy i tryb współdziałania, o którym mowa w ust. 1, określając obowiązki Szefa WSI w tym zakresie, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
1.
Do zadań Pełnomocników należy zorganizowanie SKW oraz SWW poprzez wykonanie czynności niezbędnych do rozpoczęcia działalności przez SKW oraz SWW, w tym w szczególności:
1)
przedstawienie Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia, w terminie 7 dni od dnia powołania, harmonogramu realizacji przedsięwzięć wynikających z zakresu powierzonych im zadań;
2)
opracowanie projektów statutów SKW i SWW;
3)
wyznaczanie żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe w SKW i SWW, mianowanie funkcjonariuszy na stanowiska służbowe w SKW i SWW oraz zatrudnianie pracowników w SKW i SWW.
2.
Pełnomocnicy wyznaczają żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe w SKW i SWW, mianują funkcjonariuszy na stanowiska służbowe w SKW i SWW oraz zatrudniają pracowników w SKW i SWW z dniem 1 października 2006 r.
3.
Wyznaczanie żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe w SKW i SWW jest dopuszczalne po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 47 ustawy o SKW oraz SWW.
4.
Mianowanie funkcjonariuszy na stanowiska służbowe w SKW i SWW jest dopuszczalne po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego określonego w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego.
5.
Pełnomocnicy, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, mogą ograniczyć postępowania kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 3 i 4, w stosunku do żołnierzy WSI oraz funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu ubiegających się o wyznaczenie na stanowiska służbowe lub o przyjęcie do służby w SKW lub SWW, poprzez odstąpienie od ustalania zdolności fizycznej do służby.
6.
W przypadku powołania ministra w celu koordynowania działalności służb specjalnych, Minister Obrony Narodowej wyraża zgodę, o której mowa w ust. 5, w porozumieniu z tym ministrem.
7.
Mianowanie na funkcjonariuszy, wyznaczanie na stanowiska oraz zatrudnianie osób, o których mowa w art. 65 ust. 1 i art. 66, następuje po złożeniu oświadczeń, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, oraz zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Weryfikacyjnej. Pełnomocnicy mogą zwrócić się o przekazanie oświadczeń, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, oraz protokołów z czynności złożenia wyjaśnień.
8.
Mianowanie na funkcjonariuszy oraz wyznaczanie na stanowiska zaszeregowane do stopnia etatowego wyższego niż podpułkownik wymaga zgody Ministra Obrony Narodowej.
9.
Pełnomocnicy wykonują zadania przy pomocy odpowiednio Biura Pełnomocnika do spraw organizacji SKW oraz Biura Pełnomocnika do spraw organizacji SWW. Wydatki związane z działalnością Biur Pełnomocników pokrywane są z części budżetu państwa pozostającego w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej.
10.
Pracowników Biur zatrudniają Pełnomocnicy. Biura Pełnomocników ulegają likwidacji z dniem 30 września 2006 r.
11.
Pełnomocnikom, do czasu powołania Szefa SKW oraz Szefa SWW, przysługują odpowiednio uprawnienia Szefa SKW oraz Szefa SWW.
12.
Pełnomocnicy kończą swoją działalność z dniem powołania Szefa SKW oraz Szefa SWW.
13.
Minister Obrony Narodowej sprawuje nadzór nad działalnością Pełnomocników.
1.
Do zadań Komisji Likwidacyjnej należy w szczególności przygotowanie do przekazania SKW i SWW, odpowiednio do zakresu działania SKW i SWW, nieruchomości, środków trwałych i obrotowych pozostających dotychczas w dyspozycji WSI, w tym środków obrotowych zgromadzonych w funduszu operacyjnym WSI, postępowań w toku prowadzonych przez WSI, materiałów archiwalnych zgromadzonych w wyodrębnionym archiwum WSI oraz pozostałych dokumentów będących w posiadaniu WSI.
2.
Do zadań Komisji Likwidacyjnej należy w szczególności inwentaryzacja środków z funduszu operacyjnego będących w dyspozycji WSI oraz aktywów operacyjnych rejestrowanych i nierejestrowanych będących na stanie oficerów WSI przystępujących do weryfikacji.
3.
Szef WSI, w drodze rozkazu specjalnego, wyznacza żołnierzy WSI, których dotyczyć ma inwentaryzacja, o której mowa w ust. 2.
4.
Przewodniczący Komisji Likwidacyjnej, po zasięgnięciu opinii Szefa WSI oraz Pełnomocników, przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje w sprawie przekazania SKW i SWW, odpowiednio do zakresu działania SKW i SWW, nieruchomości, środków, postępowań w toku oraz materiałów i dokumentów, o których mowa w ust. 1.
5.
Minister Obrony Narodowej przekazuje SKW i SWW, odpowiednio do zakresu działania SKW i SWW, nieruchomości, środki, postępowania w toku oraz materiały i dokumenty, o których mowa w ust. 1.
1.
Przewodniczący Komisji Likwidacyjnej przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej, w terminie 7 dni od dnia powołania Komisji Likwidacyjnej, harmonogram realizacji przedsięwzięć wynikających z zakresu zadań Komisji Likwidacyjnej.
2a. 2
Marszałek Sejmu może przekazać sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, innym organom państwowym realizującym zadania w zakresie bezpieczeństwa lub obronności państwa.
2.
Komisja Likwidacyjna składa Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych, w terminie 30 dni od dnia zniesienia WSI sprawozdanie ze swojej działalności.
3.
Pełnomocnicy, każdy w zakresie swojej właściwości, składają Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych, w terminie 30 dni od utworzenia SKW i SWW, sprawozdania ze swojej działalności.
4.
Komisja Likwidacyjna kończy działalność z dniem 30 września 2006 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
5.
Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia niepodlegającego ogłoszeniu, sposób realizacji zadań Komisji Likwidacyjnej, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także zapewnienia środków niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia likwidacji WSI oraz wymogi dotyczące ochrony informacji niejawnych.
1.
Komisja Weryfikacyjna składa się z 12 członków powoływanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz 12 członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza Przewodniczącego Komisji Weryfikacyjnej spośród jej członków.
2.
Komisja Weryfikacyjna przedstawia Pełnomocnikom lub Szefowi SKW lub Szefowi SWW stanowisko w sprawie zgodności z prawdą oświadczeń, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3.
3.
Komisja Weryfikacyjna zajmuje stanowisko, o którym mowa w ust. 2, w czteroosobowych zespołach, utworzonych przez Przewodniczącego Komisji Weryfikacyjnej spośród jej członków, po dwóch spośród powołanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów. Zespół może przedstawić Komisji Weryfikacyjnej projekt stanowiska do rozstrzygnięcia.
4.
W przypadku powstania wątpliwości co do zgodności oświadczenia z prawdą, Komisja Weryfikacyjna informuje o tym osobę, która złożyła oświadczenie, a także informuje o możliwości złożenia wyjaśnień. W toku składania wyjaśnień Komisja Weryfikacyjna może zadawać pytania dotyczące przebiegu służby lub pracy, w tym postępowań prowadzonych z udziałem danej osoby. Z czynności złożenia wyjaśnień sporządza się protokół.
4a. 3
Wątpliwości co do zgodności oświadczenia z prawdą zespół może wyjaśniać także wysłuchując inne osoby niż określone w ust. 4, jeżeli wyrażą one zgodę na złożenie wyjaśnień.
5. 4
(uchylony).
6. 5
(uchylony).
6a. 6
Szef SKW i Szef SWW zapewnią członkom Komisji Weryfikacyjnej w tym Przewodniczącemu Komisji Weryfikacyjnej dostęp do wszelkich, łącznie z zawierającymi tajemnicę państwową, materiałów archiwalnych i operacyjnych, a także do innych dokumentów niezbędnych do weryfikacji oświadczeń, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, oraz do sporządzenia raportu, o którym mowa w art. 70a ust. 1.
7.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb działania Komisji Weryfikacyjnej, sposób przeprowadzania i dokumentowania dokonywanych przez tę komisję czynności, tryb postępowania z dokumentami oraz formy i tryb współdziałania z Komisją Weryfikacyjną Szefa WSI, Komisji Likwidacyjnej oraz Szefów SKW i SWW, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej i efektywnej realizacji zadań tej komisji oraz wymogi dotyczące ochrony informacji niejawnych.
8.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, termin zakończenia działalności Komisji Weryfikacyjnej.
1.
Obsługę techniczną i administracyjną Komisji Weryfikacyjnej zapewnia Pełnomocnik do spraw organizacji SKW.
2.
Od dnia 1 października 2006 r. obsługę techniczną i administracyjną Komisji Weryfikacyjnej zapewnia Szef SKW.
3.
Członkom Komisji Weryfikacyjnej przysługują diety za pracę związaną z udziałem w Komisji oraz zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach określonych w przepisach dotyczących należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
4.
Wydatki związane z działalnością Komisji Weryfikacyjnej pokrywane są z części budżetu państwa pozostającego w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej.
1.
W terminie do 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy żołnierze zawodowi pełniący służbę w WSI oraz pracownicy zatrudnieni w WSI mogą złożyć Pełnomocnikom wniosek o wyznaczenie na stanowisko służbowe w SKW lub SWW, mianowanie na funkcjonariuszy SKW lub SWW albo zatrudnienie w SKW lub SWW.
2.
Żołnierzy WSI, którzy nie złożyli wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo nie zostali wyznaczeni na stanowiska służbowe w SKW albo SWW, mianowani na funkcjonariuszy SKW albo SWW oraz zatrudnieni w SKW albo SWW, zwalnia się z zajmowanych stanowisk służbowych i wyznacza na inne stanowisko służbowe, przenosi do rezerwy kadrowej albo wypowiada stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej.
3.
Żołnierze WSI, o których mowa w ust. 2, nie mogą być wyznaczani na stanowiska służbowe w sądach wojskowych, w prokuraturach wojskowych, w jednostkach Żandarmerii Wojskowej, a także na stanowiska służbowe w wojskowych jednostkach rozpoznania oraz jednostkach zwiadowczych.
4.
Stosunki pracy z pracownikami WSI, którzy nie złożyli wniosku, o którym mowa w ust. 1, albo nie zostali mianowani na funkcjonariuszy ani zatrudnieni w SKW albo SWW, wygasają z dniem zniesienia WSI.
5.
Jeżeli przepisy prawa pracy uzależniają nabycie albo wymiar uprawnień pracowniczych od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy albo od nieprzerwanego zatrudnienia u danego pracodawcy, pracownikom zatrudnionym w WSI, którzy zostali zatrudnieni w SKW albo SWW, okres zatrudnienia w WSI wlicza się do okresu zatrudnienia w SKW albo SWW.

Do żołnierzy zawodowych, którzy złożyli wnioski, o których mowa w art. 65 ust. 1, nie ma zastosowania przepis art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, z późn. zm.).

Żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 65a, wykonujący obowiązki służbowe w SKW i SWW posiadają uprawnienia i podlegają obowiązkom określonym w rozdziale 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.

W terminie do 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy byli żołnierze oraz byli pracownicy WSI lub wojskowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych mogą złożyć wniosek o wyznaczenie na stanowisko służbowe w SKW lub SWW, mianowanie na funkcjonariusza albo zatrudnienie w SKW lub SWW.

Mianowanie na funkcjonariuszy SKW albo SWW, wyznaczanie na stanowiska służbowe w SKW albo SWW oraz zatrudnianie w SKW albo SWW osób, o których mowa w art. 65 ust. 1 i art. 66, następuje po złożeniu oświadczeń, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, oraz zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Weryfikacyjnej, co do zgodności oświadczeń z prawdą, w przypadku sporządzenia takiego stanowiska.

1.
Wraz z wnioskiem, o którym mowa w art. 65 ust. 1 i art. 66, osoba składająca wniosek składa oświadczenie, czy w okresie pełnienia służby albo zatrudnienia w WSI lub wojskowych jednostkach organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych, sama lub wspólnie i w porozumieniu z inną osobą:
1)
wbrew przepisom ustawy ujawniła lub wykorzystała informacje stanowiące tajemnicę państwową lub służbową;
2)
wbrew przepisom ustawy lub ciążącemu na sobie obowiązkowi ujawniła lub wykorzystała informacje, uzyskane w wyniku wykonywanych przez WSI albo inne organy, służby lub instytucje państwowe czynności operacyjno-rozpoznawczych;
3)
mając wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu albo usiłowaniu lub dokonaniu czynu zabronionego nie zawiadomiła niezwłocznie organu powołanego do ścigania przestępstw;
4)
utrudniała lub udaremniała postępowanie karne, pomagając sprawcy przestępstwa, w tym przestępstwa skarbowego, uniknąć odpowiedzialności karnej;
5)
stosowała przemoc wobec osoby lub groźbę bezprawną w celu zmuszenia innej osoby do określonego działania, zaniechania lub znoszenia;
6)
wpływała w sposób bezprawny na rozstrzygnięcia, w tym decyzje administracyjne, oraz inne czynności urzędowe organów władzy publicznej, a także na zaniechanie ich podjęcia;
7)
prowadziła tajną współpracę z przedsiębiorcą, nadawcą, redaktorem naczelnym, dziennikarzem lub podmiotem prowadzącym działalność wydawniczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8)
tworzyła lub przekazywała fałszywe informacje lub podejmowała inne działania w celu:
a)
skierowania przeciwko określonej osobie ścigania karnego o przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie skarbowe lub przewinienie dyscyplinarne,
b)
pomówienia określonej osoby, grupy osób, instytucji, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą ją poniżyć w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności;
9)
kierowała popełnieniem przez inną osobę czynu, o którym mowa w pkt 1-6 i 8, nakłaniała inną osobę do popełnienia takiego czynu, ułatwiła jego popełnienie lub wykorzystując uzależnienie innej osoby od siebie poleciła jej wykonanie takiego czynu;
10)
osiągnęła korzyść majątkową lub osobistą z tytułu działań, o których mowa w pkt 1-9.
2.
Oświadczenie obejmuje również działania, o których mowa w ust. 1, mające miejsce po zwolnieniu ze służby albo ustaniu zatrudnienia w WSI lub innych wojskowych jednostkach organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych, jeżeli pozostawały one w związku z tą służbą albo zatrudnieniem.
3.
Wraz z wnioskiem, o którym mowa w art. 65 ust. 1 i art. 66, osoba składająca wniosek składa oświadczenie, czy była lub jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółki prawa handlowego, członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółdzielni, członkiem zarządu fundacji prowadzącej działalność gospodarczą, czy posiada lub posiadała w spółkach prawa handlowego akcje lub udziały, prowadzi lub prowadziła działalność gospodarczą na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także czy zarządza lub zarządzała taką działalnością lub jest lub była przedstawicielem albo pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
4.
Na potrzeby składania oświadczenia, o którym mowa ust. 1:
1)
nadawcą jest:
a)
osoba, o której mowa w art. 4 pkt 1 i 1a ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, z późn. zm.49)),
b)
osoby wchodzące w skład organów zarządzających i kontrolnych nadawcy,
c)
podmiot dominujący w stosunku do nadawcy w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539),
d)
osoby wchodzące w skład organów zarządzających i kontrolnych podmiotu dominującego w stosunku do nadawcy;
2)
redaktorem naczelnym jest osoba, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 7, ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.50));
3)
dziennikarzem jest osoba, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 5, ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe;
4)
pomiotem prowadzącym działalność wydawniczą jest:
a)
podmiot prowadzący działalność, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe,
b)
osoby wchodzące w skład organów zarządzających i kontrolnych podmiotu prowadzącego działalność wydawniczą,
c)
podmiot dominujący w stosunku do podmiotu prowadzącego działalność wydawniczą w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,
d)
osoby wchodzące w skład organów zarządzających i kontrolnych podmiotu dominującego wobec podmiotu prowadzącego działalność wydawniczą;
5)
przedsiębiorcą jest:
a)
osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej prowadząca działalność gospodarczą lub zarobkową,
b)
osoby wchodzące w skład organów zarządzających i kontrolnych przedsiębiorcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadająca osobowości prawnej,
c)
podmiot dominujący w stosunku do przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,
d)
osoby wchodzące w skład organów zarządzających i kontrolnych podmiotu dominującego wobec przedsiębiorcy.
5. 10
Przy składaniu oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, oraz wyjaśnień, o których mowa w art. 63 ust. 4 i 4a, osoby je składające są zwolnione z mocy prawa z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej.
6.
Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, wzory oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, uwzględniając konieczność zamieszczenia pouczenia o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdy oraz ochrony informacji niejawnych.
7.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb składania oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, oraz sposób ich ewidencjonowania, archiwizowania i udostępniania w celu zapewnienia możliwości ich sprawdzenia, uwzględniając konieczność zapewnienia ochrony informacji niejawnych.

W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy oświadczenia, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, mogą również złożyć żołnierze oraz pracownicy WSI, a także byli żołnierze oraz byli pracownicy WSI lub wojskowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych nieubiegający się o wyznaczenie na stanowiska służbowe w SKW lub SWW, mianowanie na funkcjonariuszy SKW lub SWW albo zatrudnienie w SKW lub SWW.

1.
Nie podlega karze za występek popełniony podczas i w związku z pełnieniem służby lub zatrudnieniem w WSI albo wojskowych jednostkach organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych, kto ujawni jego popełnienie w oświadczeniach, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, albo składając wyjaśnienia przed Komisją Weryfikacyjną.
2.
Nie podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za czyn popełniony podczas i w związku z pełnieniem służby lub zatrudnieniem w WSI albo wojskowych jednostkach organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych, kto ujawni jego popełnienie w oświadczeniach, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, albo składając wyjaśnienia przed Komisją Weryfikacyjną.
1.
Komisja Weryfikacyjna składa Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych, w terminie określonym na podstawie art. 63 ust. 8, sprawozdanie ze swojej działalności.
2.
Komisja Weryfikacyjna po zakończeniu swoich prac podaje do publicznej wiadomości komunikat o wynikach prac.
3.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji podlegających podaniu do publicznej wiadomości, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa państwa i ochrony informacji niejawnych.

 

1.
Przewodniczący Komisji Weryfikacyjnej, w terminie wyznaczonym przez Prezesa Rady Ministrów, sporządza Raport o działaniach żołnierzy i pracowników WSI oraz wojskowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu i kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych, w zakresie określonym w art. 67 ust. 1 pkt 1-10 oraz o innych działaniach wykraczających poza sprawy obronności państwa i bezpieczeństwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "Raportem".
2. 12
(utracił moc).
3.
W Raporcie ujawnia się ponadto informacje o osobach zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U. Nr 20, poz. 101, z późn. zm.), które powzięły wiadomość o działaniach, o których mowa w ust. 1 i 2, i nie podjęły czynności zmierzających do zaprzestania takich działań.

 

1.
Szef SKW i Szef SWW są obowiązani do współdziałania z Przewodniczącym Komisji Weryfikacyjnej w zakresie sporządzania Raportu.
2.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, formy i tryb współdziałania, o którym mowa w ust. 1, wskazując obowiązki Szefa SKW i Szefa SWW w tym zakresie.

 

1.
Przewodniczący Komisji Weryfikacyjnej niezwłocznie przekazuje Raport Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów i wiceprezesom Rady Ministrów.
2.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej przekazuje Raport Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, podaje Raport do publicznej wiadomości w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
4.
Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o podaniu Raportu do publicznej wiadomości jest równoznaczne ze zniesieniem klauzuli tajności w rozumieniu art. 21 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.).

 

1.
Jeżeli po przekazaniu Raportu przez Przewodniczącego Komisji Weryfikacyjnej Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów i wiceprezesom Rady Ministrów ujawnią się nowe okoliczności, które powinny zostać objęte Raportem lub wpływają na jego treść, Przewodniczący Komisji Weryfikacyjnej, niezwłocznie po ujawnieniu nowych okoliczności, sporządza odpowiednie uzupełnienie Raportu.
2.
Jeżeli nowe okoliczności, które powinny zostać objęte Raportem lub wpływają na jego treść, zostaną ujawnione w toku działalności SKW lub SWW po zakończeniu działalności Komisji Weryfikacyjnej, uzupełnienie Raportu sporządzane jest odpowiednio przez Szefa SKW lub Szefa SWW, niezwłocznie po ujawnieniu nowych okoliczności.
3.
Do uzupełnienia Raportu, o którym mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio art. 63 ust. 6a, art. 70b i art. 70c.

Środki budżetowe pozostałe po likwidacji WSI, nieprzekazane SKW lub SWW, pozostają w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej.

1.
Należności i zobowiązania WSI stają się należnościami i zobowiązaniami SKW lub SWW, odpowiednio do ich zakresu działania.
2.
Minister Obrony Narodowej określi zakres praw i obowiązków wynikających z umów i porozumień zawartych przez lub na rzecz WSI, które zostaną przejęte przez SKW albo SWW, odpowiednio do ich zakresu działania.
3.
Szef SKW oraz Szef SWW, każdy w zakresie swojego działania, powiadomi strony umów i porozumień, o których mowa w ust. 2, o wstąpieniu odpowiednio SKW albo SWW w miejsce WSI.

Postępowania i czynności wszczęte w WSI i niezakończone do dnia likwidacji WSI, dotyczące spraw, które przeszły do właściwości SKW albo SWW, toczą się nadal według przepisów dotychczasowych, odpowiednio w SKW albo SWW.

Decyzje, poświadczenia bezpieczeństwa, certyfikaty i świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego oraz umowy i porozumienia wydane lub zawarte przez Szefa WSI na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów zachowują ważność, chyba że na podstawie odrębnych przepisów zostaną zmienione lub utracą ważność.

Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o SKW oraz SWW i w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy SKW oraz SWW, a także w przepisach ustaw nowelizowanych niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio dotychczas obowiązujące przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych oraz ustaw nowelizowanych niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, o ile nie są sprzeczne z tymi ustawami.

1.
Żołnierze oraz pracownicy WSI, a także byli żołnierze oraz byli pracownicy WSI lub wojskowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie wywiadu wojskowego lub kontrwywiadu wojskowego przed wejściem w życie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych, którzy w trybie przewidzianym ustawą nie złożyli oświadczeń, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 3, nie mogą być wyznaczani na stanowiska służbowe w SKW i SWW, mianowani na funkcjonariuszy SKW i SWW oraz zatrudniani w SKW i SWW, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Żołnierz lub pracownik WSI przebywający za granicą w celu realizacji zadań służbowych, który ze względu na bezpieczeństwo państwa nie może złożyć oświadczenia, o którym mowa w art. 67 ust. 1 i 3, może być wyznaczony na stanowisko służbowe w SKW albo SWW, mianowany na funkcjonariusza SKW albo SWW oraz zatrudniony w SKW albo SWW, na okres do dnia 31 marca 2007 r., za zgodą Ministra Obrony Narodowej. Minister Obrony Narodowej o fakcie wyrażenia zgody powiadamia niezwłocznie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów.
3.
W stosunku do żołnierzy i pracowników WSI, wyznaczonych na stanowiska służbowe w SKW i SWW, mianowanych na funkcjonariuszy SKW i SWW oraz zatrudnionych w SKW i SWW w trybie określonym w ust. 2, można, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, odstąpić od przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 60 ust. 3 i 4, jeżeli jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa państwa.
4.
W przypadku powołania ministra w celu koordynowania działalności służb specjalnych, Minister Obrony Narodowej wyraża zgodę, o której mowa w ust. 2 i 3, w porozumieniu z tym ministrem.
5.
Wyznaczenie na stanowisko służbowe w SKW albo SWW, mianowanie na funkcjonariusza SKW albo SWW oraz zatrudnienie w SKW albo SWW osoby, o której mowa w ust. 2, po upływie terminu określonego w tym przepisie może nastąpić po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego oraz złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 67 ust. 1 i 3.
6.
Żołnierz lub pracownik WSI, o którym mowa w ust. 2, który w trybie określonym w tym przepisie został wyznaczony na stanowisko służbowe w SKW albo SWW, mianowany na funkcjonariusza SKW albo SWW albo zatrudniony w SKW albo SWW, jest obowiązany złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 67 ust. 1 i 3, w terminie 14 dni od dnia powrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
7.
Osobę, o której mowa w ust. 6, która nie złoży oświadczenia w terminie określonym w tym przepisie, zwalnia się ze służby albo pracy w SKW i SWW.
1.
Osoba, o której mowa w art. 65 ust. 1, wyznaczona na stanowisko służbowe w SKW albo SWW albo mianowana na funkcjonariusza SKW albo SWW, która w dniu wejścia w życie ustawy:
1)
korzysta z tajnej współpracy z nadawcą w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, redaktorem naczelnym, dziennikarzem lub osobą prowadzącą dzałalność wydawniczą, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe,
2)
jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółki prawa handlowego,
3)
jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółdzielni, z wyjątkiem rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej,
4)
jest członkiem zarządu fundacji prowadzącej działalność gospodarczą,
5)
posiada w spółce prawa handlowego więcej niż 10 % akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10 % kapitału zakładowego - w każdej z tych spółek, lub
6)
prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami albo zarządza taką działalnością lub jest przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności

- jest obowiązana do zaprzestania tajnej współpracy, sprawowania funkcji, prowadzenia działalności, a także do zbycia odpowiedniej ilości akcji lub udziałów w terminie 6 miesięcy, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostanie wydana zgoda, o której mowa w art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.

2.
Do osoby, o której mowa w ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie nie stosuje się art. 52 ust. 1 i art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.
1.
Funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo Agencji Wywiadu, który w dniu wejścia w życie ustawy:
1)
korzysta z tajnej współpracy z nadawcą w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, redaktorem naczelnym, dziennikarzem lub osobą prowadzącą działalność wydawniczą, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe,
2)
jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółki prawa handlowego,
3)
jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółdzielni, z wyjątkiem rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej,
4)
jest członkiem zarządu fundacji prowadzącej działalność gospodarczą,
5)
posiada w spółce prawa handlowego więcej niż 10 % akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10 % kapitału zakładowego - w każdej z tych spółek, lub
6)
prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami albo zarządza taką działalnością lub jest przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności

- jest obowiązany do zaprzestania tajnej współpracy, sprawowania funkcji, prowadzenia działalności, a także do zbycia odpowiedniej ilości akcji lub udziałów w terminie 6 miesięcy, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostanie wydana zgoda, o której mowa w art. 37 ust. 2 lub art. 79a ust. 2 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676, z późn. zm.51)).

2.
Do funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie nie stosuje się art. 153a ust. 1 i art. 153d ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
2 Art. 62 ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
3 Art. 63 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
4 Art. 63 ust. 5 uchylony przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
5 Art. 63 ust. 6 uchylony przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
6 Art. 63 ust. 6a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
7 Art. 65a dodany przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. (Dz.U.08.218.1389) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2008 r.
8 Art. 65b dodany przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. (Dz.U.08.218.1389) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2008 r.
9 Art. 66a dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. (Dz.U.08.218.1389) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2008 r.
10 Art. 67 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
11 Art. 70a dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.

Z dniem 10 lipca 2008 r. art. 70a:

a) w zakresie, w jakim nie gwarantuje zainteresowanym osobom dostępu do akt sprawy, został uznany za niezgodny z art. 51 ust. 3 Konstytucji RP,

b) w zakresie, w jakim nie gwarantuje stronom prawa do wysłuchania w przedmiocie zebranych informacji, będących podstawą sporządzenia raportu Przewodniczącego Komisji Weryfikacyjnej, został uznany za niezgodny z art. 51 ust. 4 Konstytucji RP,

c) w zakresie, w jakim nie przewiduje środków prawnych umożliwiających uruchomienie sądowej kontroli decyzji o podaniu do publicznej wiadomości danych osobowych objętych raportem Przewodniczącego Komisji Weryfikacyjnej, został uznany za niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP,

zgodnie z pkt 4 wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.122.797).

12 Art. 70a ust. 2 został uznany za niezgodny z art. 32 Konstytucji RP, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.122.797). Zgodnie z pkt 6 tego wyroku wymieniony wyżej przepis traci moc z dniem 10 lipca 2008 r.
13 Art. 70b dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
14 Art. 70c dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.
15 Art. 70d dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U.07.7.49) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lutego 2007 r.