Rozdział 6 - Widoczność - Przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1518

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 lipca 2022 r.

Rozdział  6

Widoczność

§  81.  [Wymagania w zakresie zapewnienia odpowiedniej widoczności]
1. 
Kierującemu pojazdem innym niż rower, hulajnoga elektryczna i urządzenie transportu osobistego zapewnia się:
1)
na każdym pasie ruchu jezdni głównej, jezdni dodatkowej, jezdni łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej, jezdni manewrowej oraz na torowisku tramwajowym - co najmniej taką odległość widoczności, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie się pojazdu przed przeszkodą na jezdni lub torowisku;
2)
na skrzyżowaniu - wolne od przeszkód pole widoczności przy:
a)
zbliżaniu się do skrzyżowania z obowiązkiem ustąpienia pierwszeństwa dzięki zapewnieniu co najmniej takiej odległości widoczności, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie pojazdu przed krawędzią jezdni drogi z pierwszeństwem przejazdu,
b)
ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi z obowiązkiem ustąpienia pierwszeństwa;
3)
w węźle na wjeździe z pasem włączania na jezdnię główną, na jezdnię zbierająco-rozprowadzającą oraz na jezdnię łącznicy - wolne od przeszkód pole widoczności:
a)
przy zbliżaniu się do pasa włączania,
b)
na całej długości pasa włączania;
4)
w węźle na wyjeździe z jezdni głównej, jezdni zbierająco-rozprowadzającej i jezdni łącznicy - zapewnione wczesne dostrzeżenie nosa wyspy rozdzielającej kierunki jazdy;
5)
na wjeździe z pasem włączania oraz na dodatkowym pasie na skrzyżowaniu - wolne od przeszkód pole widoczności na całej długości pasa włączania;
6)
na zjeździe, wyjeździe lub wjeździe bez pasa włączania:
a)
na drodze klasy GP, G lub Z - co najmniej odległość widoczności, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie pojazdu poruszającego się po jezdni drogi z pierwszeństwem przejazdu przed zjazdem, wyjazdem lub wjazdem,
b)
wolne od przeszkód pole widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania;
7)
przy zbliżaniu się do przystanku transportu zbiorowego - co najmniej odległość widoczności, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie pojazdu przed odcinkiem pasa ruchu oznakowanym linią przystankową lub przed zatoką przystankową;
8)
przy zbliżaniu się do przejścia dla pieszych lub przejazdu dla rowerów - widoczność przejścia lub przejazdu i strefy oczekiwania pieszych lub rowerów co najmniej z odległości, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie pojazdu przed przejściem lub przejazdem;
9)
przy zbliżaniu się do torowiska tramwajowego lub przejazdu kolejowo-drogowego - co najmniej odległość widoczności, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie pojazdu przed torowiskiem lub przejazdem;
10)
przed zwężeniem jezdni - widoczność celu obserwacji, który leży na krawędzi skosu zamykającego pas ruchu;
11)
na odcinku drogi o przekroju dwukierunkowym 1/2 z możliwością wyprzedzania - widoczność do wyprzedzania, która zapewnia co najmniej widoczność pojazdu na pasie ruchu przeznaczonym dla przeciwnego kierunku ruchu.
2. 
Na zakończeniu przeciwległych dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania projektuje się powierzchnię wyłączoną z ruchu, oznaczoną za pomocą znaków poziomych, o długości nie mniejszej niż dwukrotność odległości widoczności na zatrzymanie się przed przeszkodą.
3. 
Kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego zapewnia się:
1)
odległość widoczności umożliwiającą bezpieczne zatrzymanie się roweru, hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego przed przeszkodą - jeżeli porusza się po jezdni, drodze dla rowerów lub drodze dla pieszych i rowerów;
2)
widoczność:
a)
pojazdów na przejeździe dla rowerów lub na przejeździe kolejowo-drogowym,
b)
pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na przejściu dla pieszych oraz w miejscu krzyżowania się drogi dla rowerów z drogą dla pieszych lub drogą dla pieszych i rowerów,
c)
rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego w miejscu krzyżowania się dróg dla rowerów lub dróg dla pieszych i rowerów

- jeżeli porusza się po drodze dla rowerów lub drodze dla pieszych i rowerów.

4. 
Pieszemu oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch zapewnia się wolne od przeszkód pole widoczności pojazdów podczas zbliżania się do urządzeń alternatywnych.
§  82.  [Sposób określania odległości widoczności umożliwiającej bezpieczne zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą]
1. 
Odległość widoczności, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni lub torowisku tramwajowym, oraz wolne od przeszkód pole widoczności projektuje się w zależności od prędkości do projektowania albo prędkości dopuszczalnej, jeżeli jest niższa niż prędkość do projektowania, a także w zależności od położenia i wysokości punktu obserwacyjnego oraz położenia i wysokości celu obserwacji.
2. 
Punkt obserwacyjny usytuowany jest w osi pasa ruchu, toru tramwajowego, drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub dojścia do przejścia dla pieszych, na wysokości:
1)
1,10 m lub 2,50 m - z pozycji kierującego pojazdem innym niż tramwaj, rower, hulajnoga elektryczna i urządzenie transportu osobistego, w zależności od tego, który z podanych przypadków jest bardziej niekorzystny;
2)
2,00 m - z pozycji kierującego tramwajem;
3)
1,40 m - z pozycji kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego;
4)
1,10 m albo 0,60 m - z pozycji pieszego i osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, odpo wiednio na przejściu dla pieszych albo na przejściu dla pieszych szczególnie uczęszczanym przez dzieci.
3. 
Cel obserwacji usytuowany jest w osi pasa ruchu, toru tramwajowego, drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub dojścia do przejścia dla pieszych, na wysokości:
1)
w przypadku odległości na zatrzymanie:
a)
0,00 m - na torze tramwajowym, drodze dla rowerów lub drodze dla pieszych i rowerów,
b)
0,25 m - na jezdni, na której prędkość do projektowania albo prędkość dopuszczalna, jeżeli jest niższa niż prędkość do projektowania, wynoszą mniej niż 70 km/h,
c)
0,50 m - na jezdni, na której prędkość do projektowania albo prędkość dopuszczalna, jeżeli jest niższa niż prędkość do projektowania, wynoszą nie mniej niż 70 km/h;
2)
w przypadku wolnych od przeszkód pól widoczności:
a)
1,10 m - jeżeli celem obserwacji jest pojazd,
b)
1,10 m albo 0,60 m - jeżeli celem obserwacji są pieszy lub osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, odpowiednio na przejściu dla pieszych albo na przejściu dla pieszych szczególnie uczęszczanym przez dzieci.
4. 
Przeszkodami w polu widoczności nie są pojedyncze drzewa, konstrukcje wsporcze urządzeń drogi, podpórki lub poręcze dla kierujących rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, jeżeli zostało to potwierdzone analizą widoczności, którą dołącza się do dokumentacji projektowej, ani poruszające się pojazdy, piesi, osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch i inne osoby znajdujące się na drodze.