Rozdział 5 - Skrajnia - Przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1518

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 lipca 2022 r.

Rozdział  5

Skrajnia

§  78.  [Skrajnia drogi i jej elementy]
1. 
Nad drogą zachowuje się przestrzeń wolną od przeszkód, przeznaczoną do prowadzenia ruchu, której kontur zwany jest dalej "skrajnią drogi".
2. 
Na skrajnię drogi składają się skrajnie następujących części drogi:
1)
jezdni, części pobocza o nawierzchni twardej, opaski wewnętrznej, zatoki postojowej lub przystankowej - zwaną dalej "skrajnią jezdni";
2)
chodnika w ramach drogi dla pieszych - zwaną dalej "skrajnią chodnika";
3)
drogi dla rowerów - zwaną dalej "skrajnią drogi dla rowerów";
4)
drogi dla pieszych i rowerów - zwaną dalej "skrajnią drogi dla pieszych i rowerów";
5)
toru tramwajowego - zwaną dalej "tramwajową skrajnią budowli";
6)
strefy bez przeszkód - zwaną dalej "skrajnią strefy bez przeszkód";
7)
pasa technologicznego - zwaną dalej "skrajnią pasa technologicznego";
8)
chodnika dla obsługi na lub w drogowym obiekcie inżynierskim - zwaną dalej "skrajnią chodnika dla obsługi".
3. 
Na peronie przystankowym, w części przeznaczonej do ruchu pieszych, zachowuje się skrajnię chodnika.
4. 
W skrajni drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, pod warunkiem jej odpowiedniego poszerzenia, dopuszcza się usytuowanie podpórek lub poręczy dla kierujących rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, a także punktowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego mających wysokość nie większej niż 0,90 m.
5. 
W tramwajowej skrajni budowli dopuszcza się usytuowanie przewodu jezdnego wraz z konstrukcją jego zawieszenia na wysokości nie mniejszej niż 4,50 m, mierzonej od płaszczyzny główek szyn. Dopuszcza się zmniejszenie tej wysokości za zgodą zarządcy torowiska i operatora taboru. Wysokość zawieszenia przewodu w torowisku wspólnym z jezdnią powinna być nie mniejsza niż minimalna wysokość skrajni jezdni.
6. 
Górna krawędź skrajni ma pochylenie takie samo jak pochylenie poprzeczne nawierzchni części drogi, a wysokość skrajni mierzona jest pionowo od nawierzchni części drogi lub prostopadle do płaszczyzny główek szyn w torze tramwajowym.
7. 
Poszczególne skrajnie mogą się ze sobą stykać, natomiast nie mogą na siebie zachodzić, z wyjątkiem skrajni jezdni i tramwajowej skrajni budowli na torowisku wspólnym z jezdnią.
§  79.  [Szerokość skrajni]
1. 
Szerokość skrajni jezdni jest równa sumie szerokości części drogi wchodzących w jej skład oraz szerokości obustronnych pasów bezpieczeństwa wynoszących 0,50 m. Jeżeli pochylenie poprzeczne części drogi jest większe niż 2,5%, szerokość skrajni jezdni poszerza się po stronie niżej położonej krawędzi jezdni odpowiednio do wartości tego pochylenia.
2. 
Szerokość skrajni chodnika jest równa szerokości chodnika.
3. 
Szerokość skrajni drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów jest równa sumie szerokości drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów oraz szerokości obustronnych pasów bezpieczeństwa wynoszących 0,50 m. Szerokość pasa bezpieczeństwa można zmniejszyć do 0,25 m, jeżeli różnica poziomów pomiędzy nawierzchniami drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów oraz wyniesionego elementu, który do niej przylega, wynosi więcej niż 0,05 m, w trudnych warunkach albo na moście lub wiadukcie. Szerokość pasa bezpieczeństwa skrajni drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów po wewnętrznej stronie odcinka łuku w planie zwiększa się w taki sposób, aby uwzględnić warunki jazdy po łuku, wielkość promienia łuku i prędkość do projektowania.
4. 
Szerokość tramwajowej skrajni budowli powinna uwzględniać wszystkie elementy tramwaju, w tym lusterka boczne oraz poszerzenia wynikające z warunków jazdy po łuku poziomym, a także poszerzenia wynikające z rodzaju budowli przyległej do toru tramwajowego.
5. 
Szerokość skrajni strefy bez przeszkód jest równa szerokości tej strefy.
6. 
Szerokość skrajni pasa technologicznego jest równa szerokości tego pasa.
7. 
Szerokość skrajni chodnika dla obsługi jest równa szerokości tego chodnika.
§  80.  [Wysokość skrajni]
1. 
Wysokość skrajni powinna być nie mniejsza niż:
1)
5,00 m - w przypadku skrajni jezdni drogi klasy A lub S;
2)
4,50 m - w przypadku skrajni jezdni drogi klasy GP, G, Z, L lub D;
3)
2,50 m - w przypadku skrajni chodnika, drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów;
4)
5,00 m - w przypadku tramwajowej skrajni budowli, z uwzględnieniem powiększenia wynikającego z warunków jazdy tramwaju po łuku pionowym;
5)
wysokość skrajni jezdni na co najmniej 1/3 szerokości strefy bez przeszkód, jednak nie mniej niż szerokość części pobocza o nawierzchni twardej, oraz wysokość wyznaczona liniowo na pozostałej szerokości tej strefy do wysokości 2,50 m na jej końcu - w przypadku skrajni strefy bez przeszkód;
6)
4,00 m - w przypadku skrajni pasa technologicznego;
7)
1,90 m - w przypadku skrajni chodnika dla obsługi.
2. 
Dopuszcza się zmniejszenie wysokości skrajni w trudnych warunkach albo wtedy, gdy obiekt nad drogą lub droga pod obiektem nie są budowane lub przebudowywane:
1)
do 4,20 m za zgodą zarządcy drogi i organu zarządzającego ruchem, a poniżej 4,20 m dodatkowo za zgodą właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - w przypadku skrajni jezdni;
2)
za zgodą zarządcy drogi i organu zarządzającego ruchem - w przypadku skrajni chodnika, drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów;
3)
za zgodą zarządcy torowiska i operatora taboru - w przypadku tramwajowej skrajni budowli;
4)
za zgodą zarządcy drogi - w przypadku skrajni pasa technologicznego lub chodnika dla obsługi.