Przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych.
Dz.U.2022.1518
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 24 czerwca 2022 r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych 2 , 3
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Podstawowe warunki
Podstawowe warunki
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Klasyfikacja dróg, prędkość do projektowania oraz pojazdy miarodajne
Klasyfikacja dróg, prędkość do projektowania oraz pojazdy miarodajne
Części drogi
Części drogi
Jezdnie i pobocza na odcinkach poza obszarami skrzyżowań lub węzłów
Jezdnie i pobocza na odcinkach poza obszarami skrzyżowań lub węzłów
Części drogi przeznaczone do ruchu pieszych lub osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
Części drogi przeznaczone do ruchu pieszych lub osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
Części drogi przeznaczone do ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego lub osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
Części drogi przeznaczone do ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego lub osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch
Części drogi przeznaczone do ruchu i obsługi pojazdów transportu zbiorowego
Części drogi przeznaczone do ruchu i obsługi pojazdów transportu zbiorowego
Stanowiska postojowe i miejsca obsługi podróżnych
Stanowiska postojowe i miejsca obsługi podróżnych
Zjazdy, wyjazdy i wjazdy
Zjazdy, wyjazdy i wjazdy
Skrzyżowania i węzły
Skrzyżowania i węzły
Pozostałe części drogi
Pozostałe części drogi
Budowle ziemne
Budowle ziemne
Nawierzchnie
Nawierzchnie
Skrajnia
Skrajnia
Widoczność
Widoczność
- jeżeli porusza się po drodze dla rowerów lub drodze dla pieszych i rowerów.
Urządzenia drogi
Urządzenia drogi
Urządzenia obce
Urządzenia obce
Drogowe obiekty inżynierskie
Drogowe obiekty inżynierskie
Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi | Wartości współczynników dostosowawczych | |||||
a Q1 | a Qi i > 2 | a. q1 | a q2 | a qi i > 3 | a qr | |
Klasa I | 1,00 | 1,00 | 1,33 | 2,40 | 1,20 | 1,20 |
Klasa II | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
Bezpieczeństwo pożarowe i przygotowanie do prowadzenia działań ratowniczych
Bezpieczeństwo pożarowe i przygotowanie do prowadzenia działań ratowniczych
Warunki techniczne użytkowania dróg publicznych
Warunki techniczne użytkowania dróg publicznych
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
- stosuje się przepisy techniczno-budowlane obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
- do budowy lub przebudowy drogowego obiektu inżynierskiego w ramach drogi wewnętrznej nie stosuje się przepisów niniejszego rozporządzenia.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 2
OBCIĄŻENIE POJAZDAMI SPECJALNYMI
OBCIĄŻENIE POJAZDAMI SPECJALNYMI
Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi | Klasa MLC | |||
pojazdy kołowe | pojazdy gąsienicowe | |||
jedna kolumna | dwie kolumny | jedna kolumna | dwie kolumny | |
Klasa I | 150 | 100 | 120 | 80 |
Klasa II | 120 | 80 | 100 | 60 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE I PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE I PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
I.
OGÓLNE WARUNKI DOTYCZĄCE DRÓG
OGÓLNE WARUNKI DOTYCZĄCE DRÓG
Przejazdy awaryjne
Zjazdy, wyjazdy lub wjazdy awaryjne
Bramy i wyjścia awaryjne
Reakcja drogowych urządzeń przeciwhałasowych na ogień
Woda do celów ratowniczych
Stanowiska postojowe przeznaczone dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne
System stacjonarnych urządzeń łączności
Centrum koordynacji działań ratowniczych
Sprzęt gaśniczy i ratowniczy
II.
SZCZEGÓLNE WARUNKI DOTYCZĄCE DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
SZCZEGÓLNE WARUNKI DOTYCZĄCE DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
Klasa reakcji na ogień oraz odporność ogniowa konstrukcji i elementów drogowego obiektu inżynierskiego
Czas | Temperatura |
0 min | 20°C |
3 min | 890°C |
5 min | 1140°C |
10 min | 1200°C |
30 min | 1300°C |
60 min | 1350°C |
90 min | 1300°C |
120 min | 1200°C |
180 min | 1200°C |
Klasa reakcji na ogień oraz odporność ogniowa urządzeń i instalacji
Oświetlenie awaryjne i drogowe
Urządzenia przeciwpożarowe, systemy bezpieczeństwa i punkty alarmowe
Jako uzupełnienie sygnalizacji świetlnej, zapór, znaków lub tablic tekstowych o zmiennej treści mogą być stosowane głośniki umożliwiające przekazywanie komunikatów dźwiękowych.
Drogi ewakuacyjne
Wyjścia awaryjne
Przejścia poprzeczne
Kanalizacja
Mosty i wiadukty
W okresach jesienno-zimowych woda w zbiornikach powinna zawierać substancje obniżające temperaturę krzepnięcia.
III.
SZCZEGÓLNE WARUNKI DOTYCZĄCE WENTYLACJI TUNELI
SZCZEGÓLNE WARUNKI DOTYCZĄCE WENTYLACJI TUNELI
Rodzaj ruchu pojazdów w tunelu | Stężenie tlenku węgla (CO) | Stężenie ditlenku azotu (NO2)1) | Przejrzystość powietrza Współczynnik absorpcji K |
Płynny z prędkością 50-100 km/h | 70 ppm | 1,0 ppm | 0,005 m-1 |
Codziennie utrudniony zatorami, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu | 70 ppm | 1,0 ppm | 0,007 m-1 |
Wyjątkowo ograniczony zatorem, zatrzymany na wszystkich pasach ruchu | 100 ppm | 1,5 ppm | 0,009 m-1 |
Długotrwałe prace w tunelu | 30 ppm | 0,3 ppm | 0,003 m-1 |
1) Średnie stężenie na całej długości tunelu. |
Rodzaj pojazdów dopuszczonych do ruchu w tunelu | Całkowita moc pożaru projektowego | Procent całkowitej mocy pożaru przekazywany do gazów pożarowych |
Wyłącznie pojazdy o masie całkowitej nie większej niż 3,5 t | 5 MW | 73% |
Pojazdy o masie całkowitej nie większej niż 15,0 t oraz autobusy niezależnie od masy całkowitej | 30 MW | 64% |
Pojazdy o masie całkowitej nie większej niż 23,0 t | 50 MW | 64% |
Pojazdy o masie całkowitej powyżej 23,0 t oraz pojazdy przewożące towary niebezpieczne | 100-200 MW1) | 64% |
Pojazdy z cysternami przewożącymi paliwa płynne lub gazowe | 100-300 MW1) | 64% |
1) Odpowiednią wartość całkowitej mocy pożaru ustala się w odniesieniu do ilości materiałów palnych oraz ich charakterystyki pożarowej. |
System wentylacji mechanicznej | Długość tunelu | |
prowadzącego jezdnię dwukierunkową | o oddzielnych konstrukcjach dla różnych kierunków ruchu | |
wzdłużnej | nie większa niż 1000 m | nie większa niż 3000 m |
półpoprzecznej | większa niż 250 m, ale nie większa niż 1000 m | większa niż 250 m, ale nie większa niż 1000 m |
poprzecznej | większa niż 1000 m | większa niż 1000 m |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (110)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (110)
- Który organ jest właściwy do wydania pozwolenia na budowę zbiornika retencyjno-rozsączającego do odprowadzania do ziemi wód opadowych poprzez projektowane rowy przydrożne?
- Czy drogi dojazdowe do Miejsc Obsługi Podróżnych mają status dróg publicznych?
- Czy należy zachować odległość 10 m od linii rozgraniczających ulicę, jeżeli miejsce rekreacyjne jest zlokalizowane na dachu budynku?