Rozdział 10 - Węzły - Przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad płatnych.
Dz.U.2002.12.116
Akt utracił mocRozdział 10
Węzły
Węzły
Klasa drogi krzyżującej się z autostradą | A | S | GP | G |
Typ węzła | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) |
Użyte w tabeli symbole oznaczają:
A, S, GP, G - klasy dróg w rozumieniu przepisów w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie,
WA, WB - typy węzłów,
(WA) - rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.
*) Łącznice zaczynające się pasem wyłączania na jezdni autostrady lub na jezdni zbierająco-rozprowadzającej i kończące się pasem włączania na jezdni autostrady lub na jezdni zbierająco-rozprowadzającej.
**) Łącznice zakończone na jednym końcu skrzyżowaniem.
Prędkość projektowa | Wartość promienia łuku w planie [m] przy przechyłce | |||||
łącznicy [km/h] | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% |
80 | ≥580 | 420-579 | 350-419 | 290-349 | 270-289 | 250-269 |
70 | ≥365 | 290-364 | 235-289 | 215-234 | 195-214 | 185-194 |
60 | ≥250 | 190-249 | 155-189 | 140-154 | 130-139 | 120-129 |
50 | ≥160 | 125-159 | 100-124 | 90-99 | 85-89 | 75-84 |
40 | ≥95 | 75-94 | 60-74 | 55-59 | 50-54 | 45-49 |
30 | ≥60 | 50-59 | 40-49 | 35-39 | 30-34 | 25-29 |
Prędkość projektowa | Najmniejszy | Dopuszczalne pochylenie podłużne [%] | Najmniejszy promień łuku w przekroju podłużnym [m] | |||||
łącznicy [km/h] | parametr klotoidy | łącznicy zjazdowej | łącznicy wjazdowej | wypukłego | wklęsłego | |||
[m] | na wzniesieniu | na spadku | na wzniesieniu | na spadku | na łuku w planie | na prostej w planie | ||
80 | 100 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4.500 | 3.000 | 2.000 |
70 | 90 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3.200 | 2.000 | 1.400 |
60 | 75 | 6 | 5 | 5 | 6 | 2.700 | 1.700 | 1.000 |
50 | 60 | 6 | 5 | 5 | 6 | 1.400 | 1.000 | 750 |
40 | 40 | 6 | 6 | 6 | 7 | 700 | 500 | 500 |
30 | 25 | 6 | 6 | 6 | 7 | 500 | 200 | 250 |
Różnica prędkości | Długość odcinka zwalniania [m] przy pochyleniu podłużnym pasa wyłączania | |||||||
ΔV [km/h] | -5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% |
60 | 280 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 160 | 150 |
50 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 150 | 140 | 130 |
40 | 220 | 200 | 180 | 170 | 150 | 130 | 120 | 110 |
30 | 170 | 160 | 150 | 140 | 120 | 110 | 100 | 90 |
≤20 | 120 | 110 | 100 | 95 | 85 | 75 | 70 | 65 |
Oznaczenia: ΔV = n x Vpa - Vp
n = 0,75, gdy Vpa = 120 km/h
n = 0,82, gdy Vpa = 100 km/h
n = 0,94, gdy Vpa = 80 km/h
gdzie: Vpa - prędkość projektowa autostrady w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Różnica prędkości | Długość odcinka przyspieszania [m] przy pochyleniu podłużnym pasa włączania | |||||||
ΔV [km/h] | -5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% |
60 | 190 | 200 | 210 | 230 | 270 | 340 | 390 | 450 |
50 | 170 | 180 | 200 | 210 | 250 | 320 | 370 | 430 |
40 | 150 | 160 | 180 | 190 | 230 | 290 | 330 | 400 |
30 | 130 | 140 | 150 | 160 | 200 | 250 | 290 | 350 |
≤20 | 90 | 100 | 110 | 120 | 160 | 200 | 240 | 300 |
Oznaczenia: ΔV = n x Vpa - Vp
n = 0,75, gdy Vpa = 120 km/h
n = 0,82, gdy Vpa = 100 km/h
n = 0,94, gdy Vpa = 80 km/h
gdzie: Vpa - prędkość projektowa autostrady w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.