Dział 2 - AUTOSTRADA I JEJ POŁĄCZENIA Z DROGAMI - Przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad płatnych.
Dz.U.1997.62.392
Akt utracił mocDZIAŁ II
AUTOSTRADA I JEJ POŁĄCZENIA Z DROGAMI
AUTOSTRADA I JEJ POŁĄCZENIA Z DROGAMI
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Podstawowe parametry techniczne
Podstawowe parametry techniczne
Jezdnie
Jezdnie
Prędkość projektowa | [km/h] | 120 | 100 | 80 |
Największa długość odcinka prostego | [m] | 2.000 | 2.000 | 1.500 |
Najmniejsza długość odcinka prostego między odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku zwrotu | [m] | 500 | 400 | 350 |
Prędkość | Promień łuku kołowego w planie [m] | ||||||
projektowa | z pochyleniem | przy przechyłce [%]*) | |||||
[km/h] | jak na odc. prostym | 2 do 2,5 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
120 | ł 4.000 | ł 3.000 | 2.000 | 1.500 | 1.200 | 900 | 750 |
100 | ł 3.000 | ł 2.500 | 1.800 | 1.300 | 1.000 | 800 | 500-600 |
80 | ł 2.000 | ł 1.800 | 1.400 | 1.000 | 800 | 600 | 300-500 |
*) Przechyłkę dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa | [km/h] | 120 | 100 | 80 |
Pochylenie niwelety jezdni | [%] | 4 | 5 | 6 |
Prędkość projektowa | [km/h] | 120 | 100 | 80 |
Promień krzywej wypukłej | [m] | 12.000 | 7.000 | 3.500 |
Promień krzywej wklęsłej | [m] | 4.500 | 3.000 | 2.000 |
Pasy dzielące
Pasy dzielące
Pobocza
Pobocza
Skarpy nasypów i wykopów
Skarpy nasypów i wykopów
Zieleń w pasie drogowym
Zieleń w pasie drogowym
Skrajnia
Skrajnia
Pas drogowy autostrady
Pas drogowy autostrady
Węzły
Węzły
Klasa drogi krzyżującej się z autostradą | autostrada | droga ekspresowa | droga główna ruchu przyspieszonego | droga główna |
Typ węzła | WA | WA | WA, WB | (WB), P |
Oznaczenia w tabeli:
WA, WB - węzeł,
P - przejazd drogowy (różnopoziomowy),
(WB) - rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo.
Prędkość projektowa | Wartość promienia łuku w planie [m] przy przechyłce [%] | |||||
łącznicy [km/h] | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
80 | ł580 | 420-579 | 350-419 | 290-349 | 270-289 | 250-269 |
70 | ł365 | 290-364 | 235-289 | 215-234 | 195-214 | 185-194 |
60 | ł250 | 190-249 | 155-189 | 140-154 | 130-139 | 120-129 |
50 | ł160 | 125-159 | 100-124 | 90-99 | 85-89 | 75-84 |
40 | ł95 | 75-94 | 60-74 | 55-59 | 50-54 | 45-49 |
30 | ł60 | 50-59 | 40-49 | 35-39 | 30-34 | 25-29 |
Prędkość | Najmniejszy | Dopuszczalne pochylenie podłużne [%] | Najmniejszy promień łuku w przekroju podł. [m] | |||||
projektowa łącznicy [km/h] | parametr klotoidy [m] | łącznicy zjazdowej | łącznicy wjazdowej | wypukłego | wklęsłego | |||
na wzniesieniu | na spadku | na wzniesieniu | na spadku | na łuku w planie | na prostej w planie | |||
80 | 100 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4.500 | 3.000 | 2.000 |
70 | 90 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3.200 | 2.000 | 1.400 |
60 | 75 | 6 | 5 | 5 | 6 | 2.700 | 1.700 | 1.000 |
50 | 60 | 6 | 5 | 5 | 6 | 1.400 | 1.000 | 750 |
40 | 40 | 6 | 6 | 6 | 7 | 700 | 500 | 500 |
30 | 25 | 6 | 6 | 6 | 7 | 500 | 200 | 250 |
Różnica prędkości | Długość odcinka zwalniania [m] przy pochyleniu podłużnym pasa wyłączania [%] | |||||||
ΔV [km/h] | -5 | -4 | -3 | -2 | 0 | 2 | 3 | 4 |
60 | 280 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 160 | 150 |
50 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 150 | 140 | 130 |
40 | 220 | 200 | 180 | 170 | 150 | 130 | 120 | 110 |
30 | 170 | 160 | 150 | 140 | 120 | 110 | 100 | 90 |
Ł20 | 120 | 110 | 100 | 95 | 85 | 75 | 70 | 65 |
Oznaczenia: ΔV = n x Vpa - Vp
n = 0,75, gdy Vpa = 120 km/h
n = 0,82, gdy Vpa = 100 km/h
n = 0,94, gdy Vpa = 80 km/h
gdzie: Vpa - prędkość projektowa autostrady w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Różnica prędkości | Długość odcinka przyspieszania [m] przy pochyleniu podłużnym pasa włączania [%] | |||||||
ΔV [km/h] | -5 | -4 | -3 | -2 | 0 | 2 | 3 | 4 |
60 | 190 | 200 | 210 | 230 | 270 | 340 | 390 | 450 |
50 | 170 | 180 | 200 | 210 | 250 | 320 | 370 | 430 |
40 | 150 | 160 | 180 | 190 | 230 | 290 | 330 | 400 |
30 | 130 | 140 | 150 | 160 | 200 | 250 | 290 | 350 |
Ł20 | 90 | 100 | 110 | 120 | 160 | 200 | 240 | 300 |
Oznaczenia: V = n x Vpa - Vp
n = 0,75, gdy Vpa = 120 km/h
n = 0,82, gdy Vpa = 100 km/h
n = 0,94, gdy Vpa = 80 km/h
gdzie: Vpa - prędkość projektowa autostrady w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.