Rozdział 3 - Sposób postępowania przy wydawaniu, odnawianiu ważności oraz zawieszaniu i cofaniu pozwoleń na wykonywanie lotów statków powietrznych kategorii specjalnej - Przepisy techniczne i eksploatacyjne dotyczące statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1122 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 czerwca 2018 r.

Rozdział  3

Sposób postępowania przy wydawaniu, odnawianiu ważności oraz zawieszaniu i cofaniu pozwoleń na wykonywanie lotów statków powietrznych kategorii specjalnej

§  4. 
1. 
Prezes Urzędu wydaje pozwolenie na wykonywanie lotów na wniosek wnioskującego.
2. 
Pozwolenie na wykonywanie lotów wydaje się po zakończeniu z wynikiem pozytywnym procesu:
1)
nadzoru budowy statku powietrznego,
2)
uznania zdatności do lotu importowanego statku powietrznego na podstawie dokumentów wydanych przez nadzór lotniczy lub upoważniony do tego organ innego państwa,
3)
przekwalifikowania statku powietrznego do kategorii specjalnej,
4)
uznania zdatności do lotu statku powietrznego zbudowanego w oparciu o uznany typ

- oraz po przeprowadzeniu oceny zdatności do lotu statku powietrznego, o której mowa w § 7.

3. 
Prezes Urzędu wydaje pozwolenie na wykonywanie lotów w dwóch egzemplarzach.
4. 
Pozwolenie na wykonywanie lotów wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia wydania świadectwa oględzin. Okres ważności pozwolenia wpisuje się na jego odwrotnej stronie w pozycji "świadectwo oględzin".
5. 
Wzór wniosku o objęcie nadzorem budowy, o uznanie zdatności do lotu lub o przekwalifikowanie statku powietrznego do kategorii specjalnej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. 
Wzór wniosku o wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
7. 
Wzór pozwolenia na wykonywanie lotów określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Odnowienia ważności pozwolenia na wykonywanie lotów w przypadku upływu okresu jego ważności lub ustania przyczyn jego zawieszenia, o których mowa w § 13 ust. 1, Prezes Urzędu dokonuje w drodze oceny zdatności do lotu statku powietrznego, o której mowa w § 7.
2. 
Wzór wniosku o odnowienie ważności pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej i przeprowadzenie oceny zdatności do lotu statku powietrznego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Prezes Urzędu przeprowadza ocenę zdatności do lotu statku powietrznego w miejscu i terminie uzgodnionych z wnioskującym.
2. 
Statek powietrzny może zostać przedstawiony do oceny zdatności do lotu przez:
1)
właściciela lub użytkownika statku powietrznego,
2)
podmiot, o którym mowa w § 42 ust. 1 pkt 3 lub 4,
3)
licencjonowanego mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego

- po złożeniu przez nich oświadczenia o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny zdatności do lotu.

§  7. 
1. 
Ocena zdatności do lotu statku powietrznego obejmuje:
1)
ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;
2)
ocenę stanu technicznego statku powietrznego;
3)
sprawdzenie obowiązkowych napisów i tabliczek statku powietrznego;
4)
próby funkcjonalne przed wydaniem lub odnowieniem pozwolenia na wykonywanie lotów;
5)
próby naziemne i próby w locie, przed wydaniem lub odnowieniem pozwolenia na wykonywanie lotów;
6)
loty próbne wykonywane dla sprawdzenia zdatności do lotu statku powietrznego w trakcie jego eksploatacji.
2. 
Po przeprowadzeniu oceny zdatności do lotu statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1-4, Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin.
3. 
Wzór świadectwa oględzin określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Próby w locie lub loty próbne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 5 i 6, zapewnia wnioskujący, właściciel lub użytkownik statku powietrznego. Próby w locie wykonuje się zgodnie z programem prób w locie, a loty próbne zgodnie z programem lotów próbnych.
2. 
Program prób w locie oraz program lotów próbnych określa wnioskujący, właściciel lub użytkownik statku powietrznego i przekazuje Prezesowi Urzędu na siedem dni przed terminem wykonania lotu.
3. 
Program lotów próbnych może stanowić załącznik do instrukcji obsługi technicznej lub programu obsługi technicznej statku powietrznego lub programu prób w locie. W takim przypadku podlega on zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu wraz z tymi dokumentami.
§  8a. 
1. 
Próby w locie wykonuje pilot posiadający uprawnienie pilota doświadczalnego klasy odpowiedniej do kategorii prób w locie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
2. 
W przypadku statków powietrznych, dla których jest wymagane posiadanie świadectwa kwalifikacji, próby w locie kategorii 2 lub 3 może wykonać pilot posiadający świadectwo kwalifikacji uprawniające do wykonywania lotów statkiem powietrznym danej klasy oraz:
1)
wpisane do tego świadectwa uprawnienie instruktorskie lub
2)
minimum 500 godzin nalotu jako dowódca statku powietrznego danej klasy na co najmniej 3 typach tej klasy.
3. 
W przypadku bezzałogowych statków powietrznych próby w locie wykonuje posiadacz świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288).
4. 
W próbach w locie mogą również uczestniczyć inżynierowie prób w locie oraz obserwatorzy prób w locie.
5. 
Wymagania i warunki uczestnictwa w próbach w locie inżynierów prób w locie oraz obserwatorów prób w locie określają warunki organizacji prób w locie, które stanowią część programu prób w locie.
§  8b. 
1. 
Lot próbny wykonuje dowódca statku powietrznego posiadający:
1)
licencję pilota zawodowego lub liniowego albo
2)
świadectwo kwalifikacji

- uprawniające do wykonywania lotów statkiem powietrznym danej klasy z wpisanym uprawnieniem odpowiadającym rodzajowi lotu.

2. 
W przypadku statków powietrznych, dla których jest wymagane posiadanie świadectwa kwalifikacji, lot próbny wykonuje pilot posiadający świadectwo kwalifikacji uprawniające do wykonywania lotów statkiem powietrznym danej klasy oraz:
1)
wpisane do tego świadectwa uprawnienie instruktorskie lub
2)
minimum 200 godzin nalotu jako dowódca statku powietrznego danej klasy.
3. 
W przypadku bezzałogowych statków powietrznych lot próbny wykonuje posiadacz świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, w zakresie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji.
4. 
Ważna licencja pilota szybowcowego albo balonowego z wpisanym uprawnieniem instruktorskim uprawnia do wykonywania lotów próbnych odpowiednio szybowcem albo balonem.
5. 
W locie próbnym oprócz załogi statku powietrznego mogą uczestniczyć wyłącznie członkowie personelu zatrudnionego przez przeprowadzającego loty próbne oraz osoby upoważnione przez Prezesa Urzędu.
§  9. 
W przypadku wydawania pozwolenia na wykonywanie lotów dla statku powietrznego znajdującego się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wnioskujący, właściciel lub użytkownik statku powietrznego jest obowiązany dodatkowo do uzyskania zezwolenia na wykonanie lotu próbnego zgodnie z wymaganiami państwa, nad którego terytorium będzie wykonywany lot.
§  10. 
Prezes Urzędu odmawia wydania lub odnowienia pozwolenia na wykonywanie lotów w przypadku stwierdzenia braku zdatności do lotu statku powietrznego na którymkolwiek z etapów, o którym mowa w § 7.
§  11. 
Pozwolenie na wykonywanie lotów powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego w czasie wykonywania lotów.
§  12. 
1. 
W przypadku zmiany danych zawartych w pozwoleniu na wykonywanie lotów właściciel lub użytkownik statku powietrznego składa wniosek o wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej, o którym mowa w § 4 ust. 6.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje pozwolenie na wykonywanie lotów, w którym uwzględnia się ostatni zapis dotyczący okresu ważności i numer świadectwa oględzin z poprzedniego pozwolenia.
3. 
W przypadku przeniesienia prawa własności statku powietrznego nowy właściciel składa do Prezesa Urzędu wniosek, o którym mowa w ust. 1, oraz wniosek o zmianę danych rejestrowych, w terminie określonym w art. 39 ust. 1 ustawy.
§  13. 
1. 
Pozwolenie na wykonywanie lotów zawiesza się, jeżeli statek powietrzny przestał spełniać wymagania ustanowione przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu, w tym w związku z:
1)
wydaniem dyrektywy zdatności;
2)
upływem okresu międzynaprawczego statku powietrznego;
3)
niewykonaniem przeglądu głównego struktury lub poważnej naprawy statku powietrznego;
4)
przeprowadzaniem modyfikacji statku powietrznego;
5)
koniecznością przeprowadzenia prób lub badań w locie;
6)
wypadkiem lub poważnym incydentem lotniczym.
2. 
W przypadkach zawieszenia pozwolenia na wykonywanie lotów, o których mowa w ust. 1, w rubryce "Pozwolenie ważne do" - stempluje się czerwonym tuszem "Zawieszone - Suspended".
3. 
Wzór pieczęci, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
4. 
Odnowienie ważności pozwolenia na wykonywanie lotów w przypadku jego zawieszenia następuje po ustaniu przyczyn zawieszenia, na wniosek właściciela lub użytkownika statku powietrznego.
§  14. 
W przypadkach, o których mowa w art. 53a ust. 7 ustawy, Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin, wpisując przyczynę cofnięcia pozwolenia na wykonywanie lotów, i występuje do właściciela lub użytkownika o zwrot pozwolenia.
§  15. 
Pozwolenie na wykonywanie lotów dla bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej większej niż 25 kg może być wydane po dokonaniu oceny zdatności do lotu statku powietrznego przeprowadzonej na podstawie wymagań technicznych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub wymagań technicznych i programu prób uzgodnionych z Prezesem Urzędu.