§ 26. - Przepisy techniczne i eksploatacyjne dotyczące statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1122 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 czerwca 2018 r.
§  26. 
1. 
Warunkiem dopuszczenia statku powietrznego do prób jest zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu programu prób naziemnych i prób w locie oraz:
1)
przed etapem prób naziemnych uzgodnienie z Prezesem Urzędu programów prób:
a)
wytrzymałości i sztywności struktury,
b)
pomiarów sztywności układów sterowania,
c)
prób funkcjonalnych statku powietrznego;
2)
przed etapem prób w locie statku powietrznego zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu:
a)
tymczasowej instrukcji użytkowania w locie oraz
b)
tymczasowej instrukcji obsługi technicznej, oraz
c)
instrukcji obsługi (lub użytkowania) silnika, śmigła - w przypadku gdy silnik i śmigło posiadają już certyfikat typu, lub
d)
tymczasowej instrukcji obsługi (lub użytkowania) silnika, śmigła - w przypadku gdy silnik i śmigło nie posiadają certyfikatu typu.
2. 
Wzór wniosku o zatwierdzenie dokumentacji technicznej statku powietrznego określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
3. 
Wnioskujący powiadamia Prezesa Urzędu o terminach prób, w których powinien on uczestniczyć, zgodnie z ustalonym planem certyfikacji i harmonogramem, o którym mowa w § 18 ust. 6.
4. 
(uchylony).
4a. 
Do prób w locie stosuje się podział na kategorie ze względu na rodzaje lotów oraz ze względu na stopień złożoności, poziom zagrożenia i wymagane kwalifikacje personelu lotniczego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu.
5. 
Do etapu prób w locie można przystąpić, w przypadku gdy:
1)
zostały wykonane ocena stanu technicznego i szczegółowy przegląd techniczny całego statku powietrznego przez podmioty, o których mowa w § 42;
2)
wprowadzone zostały odpowiednie zapisy w książkach płatowca, silnika i śmigła lub innych systemach ewidencji prowadzonych przez wnioskującego;
3)
zrealizowanie zostały próby naziemne zgodnie z uzgodnionym lub zatwierdzonym programem prób, które uzyskały pozytywną ocenę, a ich wyniki przedstawione zostały w sprawozdaniu;
4)
przeprowadzona została ocena zdatności do lotu statku powietrznego, wypełniona została lista kontrolna oraz wydane zostało świadectwo oględzin.
6. 
Etap prób w locie obejmuje:
1)
wykonanie lotów z wynikiem pozytywnym na podstawie świadectwa oględzin i wydanego zezwolenia na wykonanie lotu zgodnie z art. 50 ustawy;
2)
sporządzenie protokołu z lotów;
3)
wykonanie prób w locie zgodnie z programem prób w locie.
7. 
Próby w locie lub loty próbne przeprowadza wnioskujący, właściciel lub użytkownik statku powietrznego po uzyskaniu od właściciela lub zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem zgody na ich prowadzenie, oraz po zapewnieniu ochrony przeciwpożarowej, oraz łączności ze służbami medycznymi i służbami ochrony przeciwpożarowej.
8. 
Po każdej przeprowadzonej próbie lub serii prób w locie wykonujący próby w locie lub osoba kierująca próbami są obowiązani sporządzić zapisy dokumentujące próby, a po zakończeniu całego etapu prób - sprawozdanie. Sprawozdanie z prób zatwierdza wnioskujący i przedkłada Prezesowi Urzędu.