Przepisy sanitarne dla hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.10.78

Akt utracił moc
Wersja od: 9 marca 1926 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 23 stycznia 1922 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych w przedmiocie przepisów sanitarnych dla hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów. *

Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 25 lipca 1919 r. w przedmiocie zwalczania chorób zakaźnych oraz innych chorób występujących nagminnie (Dz. U. R. P. № 67, poz. 402) oraz punktów 1, 7 i 10 artykułu 2 zasadniczej ustawy sanitarnej z dnia 19 lipca 1919 r. (Dz. U. R. P. № 63, poz. 371) co następuje:
Każde pomieszczenie przeznaczone na hotel, pokoje umeblowane lub pensjonat, przed uzyskaniem właściwego pozwolenia na otwarcie powinno być poddane oględzinom sanitarnym dla stwierdzenia, czy odpowiada ono przepisom niniejszego rozporządzenia.
Hotele, pokoje umeblowane i pensjonaty w miastach, zaopatrzonych w wodociągi i kanalizację mogą być otwierane tylko w domach posiadających te urządzenia; zaś w miejscowościach nie posiadających wymienionych urządzeń tylko w budynkach, zaopatrzonych w należyte urządzenia ściekowy i wodą, uznaną przez władzę sanitarne za dobrą.
W hotelach, pokojach umeblowanych i pensjonatach wysokość pokojów powinna wynosić conajmniej 2,5 metra a ilość powietrza, przypadającego na jedną osobę nie mniej niż 15 metrów sześciennych. Pokoje powinny być suche, dostatecznie oświetlone światłem dziennem (stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi powinien wynosić conajmniej 1 : 12) mieć należyte urządzenia do ogrzewania przewietrzania. Ściany i sufity powinny być gładkie, jasne, podłogi szczelne.
Podczas chłodnej pory roku ciepłota w pokojach, zajętych przez gości, powinna wynosić nie mniej, niż 171/2°C (14° R).
Korytarze powinny być szerokości conajmniej 2 metrów i posiadać dostateczny i bezpośredni dostęp światła i powietrza z zewnątrz, posiadać podłogę szczelną, lub z materjału nieprzepuszczalnego.

Korytarze nie mogą być zastawiane meblami, kuframi i t. p., jak również nie mogą służyć na składy jakichkolwiek rzeczy.

Kuchnia powinna być przestronna, widna, mieć ściany jasne, pomalowane farbą olejną conajmniej do wysokości 2 metrów lub pokryte materjałem, który się daję zmywać wodą, podłogę nieprzepuszczalną i należyte przewietrzanie.

Pozatem powinna ona posiadać należyte urządzenia ściekowe i urządzenia do mycia naczyń kuchennych wodą bieżącą. Kuchnie mogą się mieścić w suchych widnych półsuterenach z bezpośrednim dostępem światła i powietrza z zewnątrz, jeżeli zagłębienie ich nie przekracza 1/3 ogólnej wysokości.

W kuchni niewolno mieszkać, spać, przechowywać łóżek, pościeli, odzieży i innych sprzętów, nie przeznaczonych do użytku kuchennego.
Produkty spożywcze powinny być przechowywane w oddzielnem, widnem i debrze przewietrzanem pomieszczeniu. Produkty łatwo ulęgające zepsuciu, powinny w ciepłej porze roku być przechowywane w lodowni.
Na każdem piętrze powinny być conajmniej dwa ustępy (1 dla kobiet i 1 dla mężczyzn) przyczem jeden ustąp powinien przypadać na liczbę pokoi, nie większą niż 20. Ustępy te powinny posiadać bezpośredni dostęp powietrza i światła z zewnątrz i mieć należyte przewietrzanie W miastach, posiadających urządzenia kanalizacyjne, ustępy powinny być skanalizowane (waterklozety). W innych miejscowościach ustępy powinny być urządzone w sposób, zabezpieczający grunt od zanieczyszczeń odchodami, a powietrze od wyziewów.
Służba hoteli, pokoi umeblowanych i pensjonatów powinna być czysto ubrana i posiadać na dyżury oddzielne, suche, odpowiednio obszerne i widne pomieszczenia.

Osoby pracujące w kuchni, powinny być pozatem ubrane w czyste fartuchy białe z napierśnikami, na głowie zaś mieć czyste białe czapki i stale dbać o czystość rąk.

Osoby, dotknięte chorobami zakaźnemi lub łatwo udzielającemi się, lub też chorobami skóry, połączonemi z uszkodzeniami jej całości, jak również otwartą gruźlicą płuc, nie mogą pełnić obowiązków służby w wymienionych zakładach.

Pokoje dla służby, mieszkającej przy zakładzie, winny być urządzone w myśl § 3 niniejszego rozporządzenia. Każda osoba powinna posiadać osobne łóżko.
Bielizna zakładowa powinna być czysta, utrzymywana w całości i często zmieniana. Każdy przybywający gość powinien otrzymać czystą (świeżo upraną) bieliznę pościelową, względnie stołową. W zakładzie powinien być stały zapas czystej bielizny pościelowej, conajmniej na dwie zmiany.

Bielizna pościelowa i stołowa czysta jakoteż brudna powinna być przechowywana oddzielnie w specjalnie na ten cel przeznaczonych pomieszczeniach.

Wszystkie pomieszczenia i urządzenia w hotelach, pokojach umeblowanych i pensjonatach, należy utrzymywać we wzorowym porządku i czystości. Do przestrzegania tego jest obowiązany właściciel zakładu lub jego dzierżawca.

Do obowiązków właściciela zakładu względnie dzierżawcy należy również:

1)
bezzwłocznie zawiadomić władze sanitarne o każdym wypadku choroby zakaźnej, który zajdzie w zakładzie,
2)
nie zezwalać pod żadnym pozorem na dokonywanie złożonych zabiegów chirurgicznych,
3)
nie dopuszczać, ażeby w zakładzie uprawiano nierząd,
4)
baczyć, aby wietrzenie i trzepanie pościeli, garderoby, dywanów, mebli i t. p. odbywało się wyłącznie na podwórzu i nie zakłócało spokoju lokatorom,
We wszystkich pokojach, korytarzach i kuchniach powinny stać na miejscach widocznych napełnione wodą spluwaczki, dające się łatwo oczyścić i odkazić.
Pojazdy, służące do przewożenia gości, powinny być tak urządzone, żeby mogły być z łatwością oczyszczane lub odkażane,
Wszystkie nowootwierane hotele, pokoje umeblowane i pensjonaty muszą bezwzględnie odpowiadać niniejszym przepisom.

Hotele, pokoje umeblowane i pensjonaty już istniejące powinny w ciągu pół roku od dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia przystosować swe urządzenia do zawartych w niem przepisów; w razie przeciwnym ulegną one zamknięciu aż do czasu uporządkowania. W drodze wyjątku może władza administracyjna II instancji zezwolić na dalsze istnienie zakładu, posiadającego drobne usterki, o ile zakład ten naogół odpowiada wymaganiom niniejszego rozporządzenia.

Rozporządzenie niniejsze powinno być wywieszone na widocznem miejscu w pomieszczeniach ogólnych i w każdym numerze hotelu, pokojów umeblowanych lub pensjonatu.
Nadzór nad wykonaniem niniejszych przepisów sprawują władze administracyjne I instancji przy współudziale władz komunalnych.
Właściciele hoteli, pokojów umeblowanych i pensjonatów, względnie dzierżawcy winni przekroczenia przepisów niniejszego rozporządzenia, ulegną karze w myśl art. 25 ustawy z dn. 25 lipca 1919 r. (Dz. U. R. P. № 67 poz. 402).
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na przeciąg dwóch lat na obszarze byłych zaborów rosyjskiego i austrjackiego.
* Z dniem 17 lutego 1924 r. moc obowiązującą nin. rozporządzenia przedłuża się na dalsze dwa lata, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1924 r. (Dz.U.24.15.145).

Z dniem 9 marca 1926 r. moc obowiązującą nin. rozporządzenia przedłuża się na czas aż do odwołania, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 3 marca 1926 r. (Dz.U.26.23.142).