Przepisy o zapobieganiu zderzeniu statków powietrznych w trudnych warunkach atmosferycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.16.111

Akt utracił moc
Wersja od: 11 marca 1938 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 16 lutego 1938 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Wewnętrznych w sprawie przepisów o zapobieganiu zderzeniu statków powietrznych w trudnych warunkach atmosferycznych.

Na podstawie art. 8 ust. (2) lit. a), art. 36 ust. (2) oraz art. 82 ust. (1) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczym (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 69, poz. 437) zarządzam co następuje:
Wprowadza się dołączone do niniejszego rozporządzenia "Przepisy o zapobieganiu zderzeniu statków powietrznych w trudnych warunkach atmosferycznych".
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PRZEPISY O ZAPOBIEGANIU ZDERZENIU STATKÓW POWIETRZNYCH W TRUDNYCH WARUNKACH ATMOSFERYCZNYCH.

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
(1)
Przepisy niniejsze stosuje się do dziennego ruchu lotniczego w czasie trudnych warunków atmosferycznych, mogących zagrażać niebezpieczeństwem zderzenia statków powietrznych.
(2)
Za dzienny ruch lotniczy uważa się starty, lądowania i loty wykonywane w czasie od jednej godziny przed wschodem słońca do jednej godziny po zachodzie słońca.
(3)
Za lot w trudnych warunkach atmosferycznych, mogących zagrażać niebezpieczeństwem zderzenia statku powietrznego, uważa się:
a)
lot w czasie opadów i przy stanie mglistym powietrza, gdy widzialność pozioma jest mniejsza od 3.000 m;
b)
lot we mgle;
c)
lot w chmurach lub bezpośrednio pod podstawą chmur.
§  2.
Samolotom i szybowcom bez urządzeń do ślepego pilotażu zabrania się lotów w chmurach i mgle.
§  3.
(1)
Na najmniejszy wymagany zespół przyrządów do ślepego pilotażu składają się:
a)
skrętomierz żyroskopowy z chyłomierzem poprzecznym;
b)
chyłomierz podłużny;
c)
szybkościomierz;
d)
wysokościomierz;
e)
busola (kompas);
f)
obrotomierz.
(2)
Zespół powyższy umożliwia krótkotrwały ślepy lot, w żadnym zaś wypadku nie daje możności ślepego lądowania (§ 11).

II.

Loty w chmurach i mgle poza lotniskami.

§  4.
(1)
Loty w chmurach wolno wykonywać tylko w razie istotnej potrzeby. Jeżeli względy szczególne do tego nie zmuszają, należy również unikać przelatywania pojedynczych chmur, a zwłaszcza znajdujących się nad górną albo pod dolną powierzchnią zwartej masy chmur; omijać je należy w odległości co najmniej 100 m.
(2)
Na szybowcach dozwolony jest lot w chmurach pojedynczych (kłębiastych), a w zwartej masie chmur tylko w rejonach wyznaczonych przez Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wojskowych i ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji.
(3)
Przebijanie się przez warstwę chmur lub mgły należy wykonywać najkrótszą drogą.
§  5.
(1)
Samoloty posiadające zespół przyrządów do ślepego pilotażu, lecz nie posiadające natomiast radiostacyj, umożliwiających porozumiewanie się z goniometrami lotniskowymi, mogą urządzać loty ćwiczebne w chmurach tylko w rejonach i na szlakach, wyznaczonych przez Ministerstwo Spraw Wojskowych w porozumieniu z Ministerstwem Komunikacji i ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji.
(2)
Przy wyznaczaniu wspomnianych rejonów i szlaków należy brać pod uwagę, aby granice ich nie były równoległe do szlaków komunikacyjnych lotniczych i aby były od tych szlaków dostatecznie oddalone.
(3)
Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wojskowych ustanawia w jakich przypadkach i na podstawie upoważnienia jakich władz piloci cywilni mogą wykonywać loty w chmurach nad rejonami i szlakami, o których mowa w ust. (1).
§  6.
(1)
Dla ochrony bezpieczeństwa na liniach regularnej komunikacji lotniczej w warunkach, przewidzianych w § 1 ust. (1) wyznacza się szlaki przelotowe w postaci pasów szerokości 30 km, liczonych 15 km w prawo i 15 km w lewo od loksodromy, łączącej różne punkty przelotowe danej linii komunikacyjnej. Szlaki te ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji.
(2)
Loty w chmurach na szlakach, o których mowa w ust. (1) są dozwolone wyłącznie samolotom posiadającym radiostację, umożliwiającą porozumiewanie się z goniometrami lotniskowymi.

III.

Loty w pobliżu lotnisk w czasie trudnych warunków atmosferycznych.

§  7.
Za lot w pobliżu lotniska w czasie trudnych warunków atmosferycznych, grożących możliwością zderzeń uważa się każdy lot:
a)
wykonany w promieniu 30 km od środka lotniska, posiadającego stacje goniometryczne lub radiolatarnie,
b)
wykonany w promieniu 20 km od środka lotniska, jeżeli lotnisko to nie posiada stacji goniometrycznej ani radiolatarni.
§  8.
Przeloty nad lotniskami szkolnymi, nie połączone z zamierzonym lądowaniem, powinny być wykonywane na wysokości nie mniejszej niż 1.500 m, z wyjątkiem przypadków, gdy warunki atmosferyczne mogą spowodować oblodzenie. Spisy lotnisk szkolnych będą ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji.
§  9.
Wykonywanie lotów w chmurach i we mgle w pobliżu lotnisk wymienionych w § 7 pkt a) dozwolone jest, w razie konieczności, wyłącznie samolotom posiadającym radiostacje, umożliwiające porozumiewanie się z goniometrami lotniskowymi. W pobliżu lotnisk wymienionych w § 7 pkt b) wykonywanie lotów bez uzasadnionej potrzeby w chmurach i we mgle jest w ogóle zabronione.

IV.

Loty w pobliżu lotnisk w warunkach "QBI".

§  10.
(1)
Za warunki atmosferyczne, oznaczone międzynarodowym skrótem radiotelegraficznym "QBI" uważa się takie warunki, przy których:
a)
podstawa chmur sięga najwyżej 150 m, a widzialność pozioma jest mniejsza niż 2.000 m, albo
b)
podstawa chmur sięga najwyżej 100 m, a widzialność pozioma jest mniejsza niż 3.000 m.
(2)
Stwierdzenie warunków "QBI" na danym lotnisku należy do organów służby meteorologicznej, które powinny zawiadomić o tym natychmiast:
1)
na lotniskach wojskowych - komendanta portu lub lotniska wojskowego;
2)
na lotniskach wspólnych (wojskowo-cywilnych), jeżeli warunki "QBI" stwierdzi:
a)
wojskowa służba meteorologiczna - komendanta portu lub lotniska wojskowego, który niezwłocznie powinien powiadomić o tym zawiadowcę portu lotniczego cywilnego;
b)
cywilna służba meteorologiczna - zawiadowcę portu lotniczego cywilnego, który niezwłocznie powinien powiadomić o tym komendanta portu lub lotniska wojskowego;
3)
na lotniskach cywilnych - zawiadowcę portu lotniczego lub w braku tegoż, osobę zarządzającą lotniskiem.
(3)
Podanie do ogólnej wiadomości warunków "QBI" na danym lotnisku zarządza:
a)
na lotnisku wojskowym - komendant portu lub lotniska;
b)
na lotnisku wspólnym (wojskowym i cywilnym) - komendant lotniska w porozumieniu z zawiadowcą portu lotniczego cywilnego;
c)
na wszystkich innych lotniskach - zawiadowca portu lub w braku tegoż osoba zarządzająca lotniskiem.
(4)
Podanie warunków "QBI" do ogólnej wiadomości polega:
a)
na umieszczeniu na lotnisku odpowiedniego sygnału, przewidzianego regulaminem ruchu lotniczego;
b)
na natychmiastowym zawiadomieniu najkrótszą drogą wszystkich jednostek korzystających z danego lotniska oraz wszystkich zainteresowanych i wyposażonych w radio samolotów, portów lotniczych i lotnisk; wykaz tych portów i lotnisk ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji;
c)
na podaniu tego zawiadomienia w najbliższym międzynarodowym komunikacie meteorologicznym "CQ".
(5)
Zawiadowcy lotnisk celnych powinni nadto zawiadamiać o warunkach "QBI" wszystkie sąsiednie oraz dalsze zainteresowane porty lotnicze zagraniczne.
(6)
Odwoływanie warunków "QBI" odbywa się ściśle w ten sam sposób, jak podawanie ich do ogólnej wiadomości.
§  11.
(1)
Po ogłoszeniu o istnieniu warunków "QBI" na danym lotnisku, loty z zamiarem lądowania na tym lotnisku mogą przedsiębrać tylko samoloty posiadające radiostacje, umożliwiające porozumienie się z goniometrami lotniskowymi.
(2)
Wszystkim innym samolotom przylot jest zakazany. Zakaz nie dotyczy samolotów będących w drodze, które rozpoczęły lot przed ogłoszeniem warunków "QBI" lub nie zostały o tych warunkach uprzedzone.
§  12.
O kolejności startów i lądowań przy warunkach "QBI" na lotniskach, posiadających stacje goniometryczne, decyduje urzędujący stale na lotnisku przedstawiciel władzy, dysponującej goniometrem, w porozumieniu z obecnym na stacji goniometrycznej kierownikiem ruchu lotniczego na danym lotnisku.
§  13.
(1)
Lądowanie przy użyciu goniometrów (system "ZZ") jest dozwolone, jeżeli podstawa chmur nie jest niższa niż 30 m, a widzialność pozioma nie mniejsza niż 500 m.
(2)
Od norm wymienionych w ust. (1) dopuszczalne są odchylenia ze względu na warunki terenowe danego lotniska. Decyzja w tej sprawie należy do komisji, wyznaczonej przez władze danego lotniska; komisja ta powinna uwzględniać opinie pilotów, korzystających z goniometru danego lotniska, których przedstawiciel wchodzi w skład komisji. Normy wyjątkowe ustanowione przez komisję ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Komunikacji.
§  14.
Lądowanie z użyciem radiolatarni jest dozwolone, jeżeli podstawa chmur nie jest niższa niż 20 m, a widzialność pozioma nie mniejsza niż 100 m.
§  15.
Przepisy §§ 13 i 14 nie wykluczają stosowania systemu "ZZ" ani użycia radiolatarni przy gorszych jeszcze warunkach atmosferycznych, gdy chodzi o samoloty, którym ograniczony zapas paliwa, defekt, zbliżająca się noc itp. nie pozwalają na przelecenie do innego lotniska.
§  16.
Przepisy niniejsze stosuje się i do statków powietrznych wojskowych, z wyjątkami ustanowionymi ze względu na odrębne cele i zadania lotnictwa wojskowego przez Ministerstwo Spraw Wojskowych, w porozumieniu z Ministerstwem Komunikacji w tych wszystkich przypadkach, gdy wspomniane wyjątki mają obowiązywać statki powietrzne cywilne albo też lotnictwo cywilne.