Rozdział 1 - Przepisy o kolejności przyjmowania nadawanych do wysyłania ładunków i wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności - Przepisy o kolejności przyjmowania nadawanych do wysyłania ładunków oraz o wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności.
Dz.U.1920.56.350
Akt utracił mocI.
Przepisy o kolejności przyjmowania nadawanych do wysyłania ładunków i wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności
Przepisy o kolejności przyjmowania nadawanych do wysyłania ładunków i wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności
Na każdej stacji poszczególnej Dyrekcji naładunek do wagonów przesyłek towarowych uskutecznia się według ustalonej poniżej kolejności,
Kolejności przewozów należy przestrzegać w takim porządku, aby przed pokryciem zapotrzebowań wyższej kolejności niezależnie od czasu ich zgłaszania nie były ładowane towary niższej kolejności, np. jeżeli w ciągu danego dnia z powodu braku wagonów nie mogły być pokryte wszystkie zamówienia, to pozostałe niepokrytemi przenoszą się na następny dzień i mają pierwszeństwo przed zgłoszonemi później zapotrzebowaniami jednakowej lub niższej kolejności, jeżeli jednakże na następny dzień będą zgłoszone zapotrzebowania wyższej kolejności, to powinny być zaspokojone przed pozostałemi z poprzednich dni niższej kolejności.
Lista kolejności ładunków.
b) ładunki na potrzeby wojska (t. j. takie, których nadawcą jest osoba lub instytucja prywatna, odbiorcą zaś wyłącznie instytucja wojskowa), przewożone za zwykłemi listami przewozowemi, lecz na zasadzie specjalnych zezwoleń. władzy wojskowej. Jeżeli nadawcą będzie instytucja rządowa - zezwolenia takie są zbędne.
1) bób, wyka, rzepak ozimy i letni, łubin, seradela i ich przetwory, jak również wszelkie nasiona siewne traw i warzyw, oraz leśne i ogrodowe;
2) wszelkie nawozy sztuczne, narzędzia rolnicze i takież maszyny; maszyny młynarskie, kamienie młynarskie, maszyny do wydobywania torfu i dreny (sączki);
3) drzewa ogrodowe i parkowe, sadzonki takież i leśne;
4) mięso i przetwory mięsne;
5) ryby świeże, tłuszcze jadalne zwierzęce i roślinne, nabiał, drób, jaja, warzywa i jarzyny ogrodowe oraz ziemniaki;
6) wody mineralne.
b) kukurydza, ryż, śledzie, konserwy wszelkie, herbata, kawa, kakao, cykorja, marmelada, Syrop ziemniaczany, zapałki, soda, mydło, łój surowy i topiony, odpadki łoju, wyroby metalowe do użytku domowego, skóry, wyprawione, obuwie gotowe, wyroby włókiennicze, nici, bielizna, ubrania, worki, przedmioty służące do opakowania (beczki, skrzynki, szpagat, papier) nadawane za zwykłemi listami przewozowemi, bez ograniczenia co do nadawcy lub odbiorcy.
Podawanie wagonów do przewozu osadników i ich mienia, zwierząt domowych oraz innych ładunków, co do których istnieją lub będą ogłoszone specjalne przepisy przewozowe, należy uskuteczniać na zasadzie tych specjalnych przepisów, poza kolejnością, według norm Ministerstwa Kolei Żelaznych.
Zezwolenia, o których mowa w poszczególnych punktach listy kolejności, wydawane przez odnośne Ministerstwa lub Urzędy, należy wklejać do grzbietu księgi ceduł. Zezwolenia te są ważne w ciągu miesiąca, na który zostały wydane.
Numery dziurkowane listów przewozowych Ministerstwa Aprowizacji muszą być odnotowywane w grzbietach księgi ceduł.
Za zwykłemi listami przewozowemi przewożone będą wszelkie ładunki, co do których w liście kolejności nie zaznaczono inaczej.
W wypadkach, w których ładunek korzysta z odpowiedniej kolejności, dzięki temu, że jest wysyłany pod pewnym określonym adresem - zawiesza się moc artykułu 73 Przepisów Przewozowych, obowiązujących na kolejach polskich, z wyjątkiem przysługującego nadawcy prawa do żądania zwrotu ładunku na stację nadawczą.
Przesyłki pośpieszne i drobne przewożą się poza kolejnością w granicach specjalnych norm ustalonych przez poszczególne Dyrekcje.
Ładunki przybywające z zagranicy, niewyładowane do magazynów komór granicznych, również przewożą się poza kolejnością.
Niniejsze przepisy nie stosują się do przewozów uskutecznianych w wagonach cysternach i w innych wagonach specjalnych, oraz wagonach zagranicznych, (powracających na koleje macierzyste), w których ładunki przewożone być mogą na zasadzie wskazówek Ministerstwa Kolei Żelaznych jak również w wagonach, wydzielonych dla przewozu gospodarczych ładunków kolejowych.
Ministerstwo Kolei Żelaznych i Dyrekcje Kolejowe mają prawo w wypadkach szczególnej wagi według swego uznania zezwalać na podawanie wagonów dla przewozu poszczególnych przesyłek ze wskazaniem odpowiedniej kolejności.