Przepisy kolejowe ajencji celnych.
Dz.U.1920.12.67
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 26 stycznia 1920 r.
w sprawie przepisów kolejowych ajencji celnych.
a) TYMCZASOWE PRZEPISY O AJENCJACH CELNYCH POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH.
Ajencje obowiązane są załatwiać w zastępstwie stron wszelkie formalności celne, akcyzowe, policyjno sanitarne i czynności ekspedycyjne przy rewizji celnej towarów i bagażu - tak będących w drodze, jak i po nadejściu ich na- miejsce przeznaczenia, w przypadkach następujących:
Dla terminowego doręczenia przy przywozie i przewozie przygotowują funkcjonariusze ajencji na najbliższych zagranicznych stacjach kolejowych dokumenty, przewidziane przepisami o postępowaniu celnem na kolejach.
Za przypadające cło i inne opłaty celne urząd celny obciąża rachunek odnośnej Dyrekcji kolejowej, poczem sumy te są regulowane w sposób i w terminach, ustanowionych przez Ministerstwo Skarbu.
Podania interesantów o udzielenie kredytu, składane ajencjom, powinny być przez nie przesyłane do dyrekcji kolejowej z informacjami o zdolności płatniczej petentów i wnioskami.
Na każdą otrzymaną sumę ajencje powinny bezzwłocznie wydać lub wysłać klijentowi kwit, którego odpis znajdować się powinien w grzbiecie kwitarjusza.
Uwaga. Szczegółowe przepisy odnośnie do powyższego wydane zostaną przez poszczególne dyrekcje kolejowe.
Prima-notę, opatrzoną numerem kolejnym, wpisuje się natychmiast do dziennika towarowego.
Uwaga. Kierownik ajencji, jako przedstawiciel dyrekcji kolejowej, załatwia wszelkie sprawy, mające styczność z urzędem celnym; do niego powinny zwracać się również urzędy celne w miejscowych sprawach służbowych.
Deklarant i jego pomocnicy odpowiadają wobec kolei za kary, nakładane przez urzędy celne na ajencje za przekroczenia przepisów celnych. Pozostali pracownicy ajencji, jak również pracownicy działu robót fizycznych są podwładni kierownikowi i ponoszą odpowiedzialność w granicach włożonych na nich obowiązków.
Uwaga 1. Ajencje celne podlegają bezpośrednio władzy Wydziału Przewozowo-Taryfowego właściwej Dyrekcji.
Uwaga 2. Kierownikiem ajencji mianowany być może tylko urzędnik, który przez pewien czas był deklarantem. Deklarantem zaś mianowany być może każdy urzędnik, który ukończył kursy celnictwa lub złożył egzamin przed komisją kwalifikacyjną ze znajomości przepisów celnych i kolejowych, zastosowania taryfy celnej do towarów oraz ogólnego towaroznawstwa. (Ograniczenie to nie dotyczy tych urzędników, którzy zajmowali posady kierowników lub deklarantów w ajencjach kolejowych w jednym z b. zaborów). Komisją egzaminacyjną składają: delegaci Władzy Skarbowej i Dyrekcji Kolejowej.
Jeżeli ktokolwiek zechce zawrzeć z ajencją umowę na wyjątkowych warunkach, odnośna deklaracja, po uprzedniem zaopinjowaniu przez kierownika ajencji, winna być skierowaną do Wydziału Przewozowo-Taryfowego właściwej dyrekcji kolejowej.
b) TAKSA KOMISOWEGO, 1
pobieranego przez ajencje celne kolei państwowych za załatwianie formalności celnych podatkowych, policyjno-sanitarnych oraz za czynności spedycyjne
Ajencje celne polskich kolei państwowych pobierają:
ZA DOKONANIE ODPRAWY CELNEJ PRZY PRZYWOZIE:
ZA DOKONANIE ODPRAWY CELNEJ PRZY PRZYWOZIE:
przy wysokości cła łącznie z dodatkowemi opłatami celnemi:
do | 200 | zł. | - 5 | zł. | od | przesyłki, | |||
od | 201 | " | do | 300 | zł. | - 6 | " | " | " |
" | 301 | " | " | 400 | " | - 8 | " | " | " |
" | 401 | " | " | 500 | " | - 10 | " | " | " |
" | 501 | " | " | 600 | " | - 12 | " | " | " |
" | 601 | " | " | 700 | " | - 14 | " | " | " |
" | 701 | " | " | 800 | " | - 16 | " | " | " |
" | 801 | " | " | 900 | " | - 18 | " | " | " |
" | 901 | " | " | 1.000 | " | - 20 | " | " | " |
Przy wysokości cła wyżej 1.000 zł.-20 zł. od pierwszego tysiąca plus 2 i 1/2 zł. od każdego następnego pełnego lub niepełnego tysiąca złotych cła.
W odniesieniu do przesyłek całowagonowych komisowe obliczone w powyższy sposób nie może wynosić mniej niżby wypadało z obliczenia według § 2 pkt. 4 niniejszej taksy, t. j. za taką samą ilość towaru wolnego od cła.
Za odprawę celną przesyłek, zawierających towar różnorodny w znaczeniu taryfowem, o ile urząd celny zastosuje więcej niż 5 pozycyj taryfy celnej, komisowe obliczone w powyższy sposób podwyższa się o 25%.
Za odprawę celną przywożonych przez komiwojażerów kolekcyj prób, za które cło opłaca się warunkowo, z prawem zwrotu, gdy próby wywiezione zostaną zpowrotem zagranicę, komisowe obliczone w powyższy sposób podwyższa się o 100°/o.
ZA DOKONANIE ODPRAWY CELNEJ PRZY WYWOZIE.
ZA DOKONANIE ODPRAWY CELNEJ PRZY WYWOZIE.
Zarówno w odniesieniu do punktu pierwszego jak i drugiego ajencje celne na granicznych stacjach wyjściowych opłat z tytułu komisowego nie pobierają.
ZA DOKONANIE ODPRAWY CELNEJ PRZY PRZYWOZIE LUB WYWOZIE.
ZA DOKONANIE ODPRAWY CELNEJ PRZY PRZYWOZIE LUB WYWOZIE.
3 zł. od przesyłki drobnicowej,
10 " od przesyłki całowagonowej.
10 zł. od przesyłki.
5 gr. od 100 kg., najmniej jednak 1 zł. od przesyłki.
1 zł. 50 gr. od pierwszej sztuki,
75 gr. od każdej następnej sztuki.
ZA PRZEKAZANIE DO WEWNĘTRZNEGO LUB WYJŚCIOWEGO URZĘDU CELNEGO (POSTĘPOWANIE PRZEKAZOWO-TRANZYTOWE).
ZA PRZEKAZANIE DO WEWNĘTRZNEGO LUB WYJŚCIOWEGO URZĘDU CELNEGO (POSTĘPOWANIE PRZEKAZOWO-TRANZYTOWE).
2 zł. od przesyłki zarówno wagonowej jak i drobnicowej.
W razie ponownego przekazania przesyłki do innego urzędu celnego, opłata za przekazanie podlega pobraniu wtedy tylko, kiedy przekazanie nastąpiło na zarządzenie właściciela przesyłki. O ile przekazanie zostało spowodowane okolicznościami urzędowemi, komisowego za ponowne przekazanie przesyłki pobierać nie należy.
Dotyczy to nietylko przesyłek, przewożonych w bezpośrednim tranzycie międzynarodowym, lecz również w takimże tranzycie łamanym, to znaczy przesyłek, przybywających do granicznego urzędu celnego wejściowego "loco" i stąd za nowemi dowodami przewozowemi nadawanych bezpośrednio do zagranicznej stacji przeznaczenia.
Ajencja celna na granicznej stacji wyjściowej, wypuszczająca przesyłkę tranzytową zagranicę, pobiera komisowe według p. 1 niniejszego paragrafu, niezależnie od ewentualnej opłaty za przeekspedjowanie, według § 12 niniejszej taksy.
3 zł. od przesyłki drobnicowej,
10 zł. od przesyłki całowagonowej.
Od bagażu nadanego do przewozu za kwitem bezpośrednim z jednego kraju obcego do drugiego nie pobiera się opłaty za przekazanie.
ZA PRZEEKSPEDJOWANIE PRZESYŁEK W KOMUNIKACJI ŁAMANEJ.
ZA PRZEEKSPEDJOWANIE PRZESYŁEK W KOMUNIKACJI ŁAMANEJ.
1 zł. 50 gr. za pierwszy,
1 zł. za każdy następny list przewozowy.
WYDATKI POCZTOWE.
WYDATKI POCZTOWE.
SPORZĄDZANIE SPECYFIKACYJ.
SPORZĄDZANIE SPECYFIKACYJ.
ZA PRZEKAZANIE NALEŻNOŚCI I ZA INKASSO.
ZA PRZEKAZANIE NALEŻNOŚCI I ZA INKASSO.
Opłaty powyższej nie pobiera się również w razie przekazania samych tylko opłat taryfowych, bez wykładu gotówki na cło, opłatę celno-manipulacyjną lub celno-statystyczną.
W żadnym wypadku nie pobiera się opłaty za przekazanie należności przy transportach rudy przy przywozie oraz węgla kamiennego przy wywozie.
ZAŁATWIANIE ODPRAW CELNYCH POZA OBRĘBEM TERENU KOLEJOWO-CELNEGO.
ZAŁATWIANIE ODPRAW CELNYCH POZA OBRĘBEM TERENU KOLEJOWO-CELNEGO.
2 zł. za każdą godzinę delegacji w czasie zajęć urzędowych,
3 zł. za każdą godzinę delegacji w czasie nieobjętym godzinami zajęć urzędowych.
W obu wypadkach opłata dodatkowa za delegację nie może wynosić mniej, jak z obliczenia za dwie godziny.
Uwaga. Załatwianie odpraw celnych poza obrębem terenu kolejowo-celnego nie jest bezwzględnie obowiązujące i uzależnia się od warunków miejscowych i liczebności personelu ajencji celnej.
WYDATKI NIEPRZEWIDZIANE.
WYDATKI NIEPRZEWIDZIANE.
Uwagi ogólne.
c) PRZEPISY WYKONAWCZE
dla pracowników działu robót fizycznych Ajencji Kolei Państwowych przy Urzędach Celnych.
Funkcjonarjusze tego działu obowiązani są do wypełniania na terytorjum celnem wszelkich czynności, związanych z odprawą celną towarów, podług wskazówek i zarządzeń urzędu celnego, jako to: wyładunek bagażu i towarów z wagonu, naładowanie do wagonów, przeważanie towarów przy wyładunku i naładunku, sporządzanie wykazów wagi brutto, składanie do magazynów celnych i układanie towarów w tychże magazynach, ważenie przy rewizji i superrewizji towarów z opakowaniem (brutto) oraz wyważanie wewnętrznej zawartości colli, stosownie do zarządzeń urzędników celnych, wypakowywanie towarów do rewizji i superrewizji i zapakowywanie tychże po dokonaniu tych czynności, przenoszenie towarów na piętra wyższe i niższe lub do piwnic, wydawanie z magazynów oraz ewentualnie eskortowanie pod konwojem towarów z urzędów celnych do innych urzędów państwowych lub do składów celnych odbiorców.
Uwaga 1. W razie potrzeby roboty te na żądanie urzędu celnego powinny być prowadzone również i w godzinach pozaurzędowych.
Uwaga 2. Dyrekcje Kolei państwowych zaopatrują działy robót fizycznych w niezbędną ilość wyszczególnionych w załączonym spisie utensyljów, potrzebnych do wyładunku oraz do uskuteczniania rewizji towarów.
Do robót przy rewizji i superrewizji t.j. przy wypakowaniu, podawaniu na wagę wewnętrznej zawartości colli oraz, do zapakowywania towarów używani być mogą tylko kaucjonowani robotnicy i robotnice.
Robotnicy czasowi mogą być używani jedynie do czynności, powierzanych robotnikom kolejowym niekaucjonowanym.
Przed przystąpieniem do wyładowania towarów należy skonstatować techniczny stan wagonów oraz drzwi, kłódek i plomb, i w razie zauważonych uszkodzeń niezwłocznie sporządzić protokół o technicznych oględzinach wagonu, zaznaczając, czy uszkodzenie to dało możność przeniknąć wewnątrz wagonu i dokonać kradzieży.
W razie zauważenia przy wyładowaniu z wagonu uszkodzonych colli, wyładowujący robotnik powinien bezzwłocznie zawiadomić o tem dozorcę dla skonstatowania stopnia uszkodzenia i uczynienia o tem notatki w wyładunkowej kontrolce, przesznurowanej i numerowanej. Notatka ta ma służyć za podstawę do sporządzenia zaraz po wyładunku odnośnego protokółu, w którym nadto wskazać należy wagę brutto i netto uszkodzonego collo wraz ze szczegółową zawartością tegoż. Przy sporządzeniu protokółu asystować powinien kontroler działu robót fizycznych, funkcjonarjusz ekspedycji towarowej i urzędnik celny.
Przy rozpakowywaniu towarów do rewizji i superrewizji należy zdejmować opakowanie ostrożnie (o ile zdjęcia opakowania zażąda urzędnik celny) i uważać pilnie, w jaki sposób towar był zapakowany, aby po skończeniu tych czynności towar został w ten sam sposób zapakowany i łącznie z całem opakowaniem ułożony w skrzyniach, beczkach i t. p.
Ogólne kierownictwo i nadzór nad pracownikami i wykonywanemi przez nich czynnościami działu robót fizycznych na danem terytorjum celnem; podział pracy pomiędzy pracowników; komunikowanie zawiadowcy stacji żądań urzędu celnego co do podstawienia wagonów na terytorjum celne do wyładowania i naładowania oraz wskazywanie pomieszczenia lub miejsca, gdzie towar ma być wyładowany i złożony.
Uwaga. Wszelkie zażalenia, wynikające z niewykonania przez pracowników działu robót fizycznych zarządzeń urzędników celnych, regulowane są w drodze porozumienia się kierownika agencji z kierownikiem odnośnego urzędu celnego.
Przyjmowanie i wydawanie towarów, ogólny nadzór nad powierzonemi im magazynami i prowadzenie ksiąg magazynowych.
Sprawdzanie listy obecności robotników, kontrolowanie robotników, dozorców i magazynierów przy wszelkich czynnościach, między innemi także przy rewizji i superrewizji, kierowanie wyładunkiem, sprawdzanie wykazów wagi brutto, sporządzanych przez dozorców przysięgłych na towary partyjne, kontrolowanie czynności rachmistrzów, sprawdzanie zawartości kas, rozpatrywanie i łagodzenie zażaleń, zgłoszonych przez właścicieli towarów; przeprowadzanie dochodzeń służbowych we wszelkich sprawach o kradzież lub uszkodzenie towarów w obrębie terytorjum celnego.
Dozorcy wyznaczani są przez zarządzającego magazynami lub kontrolerów do dozorowania robotników, przy wszelkich czynnościach do pomocy magazynierom: przy wyładowywaniu, naładowywaniu i ważeniu towarów, do pomocy kontrolerom - przy sprawdzaniu wykazów brutto towarów. Obowiązkiem ich jest przeważanie wszystkich wyładowywanych towarów i sporządzanie wykazów wagi brutto. W tym celu każdy z dozorców obowiązany jest prowadzić podręczną kontrolę, do której wpisuje natychmiast wagę każdego przyjętego i przeważonego przezeń collo. Do obowiązków dozorcy należy również eskortowanie towarów poza obrębem terytorjum celnego, o ile otrzyma odpowiednie polecenie swej zwierzchności. Dozorca obowiązany jest, gdy zajdzie tego potrzeba, do dokonywania rewizji osobistej robotników w obecności kontrolera. Pozatem obowiązany jest do przeważania towarów przy rewizji i superrewizji.
Uwaga. Robotnicy działu robót fizycznych, zatrudnieni w urzędach celnych, będą, w wypadkach nieposłuszeństwa wobec zwierzchności kolejowej, jak również organów urzędu celnego, niewłaściwego zachowania się lub też braku do nich zaufania, na żądanie pomienionych władz niezwłocznie usuwani od zajęć z pozbawieniem prawa nadal pracy w tych urzędach. Kara ta nie wyłącza bynajmniej wszczynania względem wydalonych robotników dochodzeń karnych lub cywilnych.
A. Utensylja do wyładowywania towarów.
1) Dźwig łańcuchowy mechaniczny do wyładowywania ciężarów.
2) Winda blokowa przenośna do ładowania i wyładowania.
3) Blachy żelazne grube 10 mm. do wyładowywania z wagonu.
4) Ręczne wózki magazynowe drewniane, okute lub żelazne.
5) Lewary (dźwigniki karbowe).
6) Łańcuchy żelazne kute.
7) Liny konopne.
8) Opony.
9) Liny i sznurki konopne do tychże.
10) Kliny do zatrzymywania wagonów.
11) Przenośne pomosty do wyładowywania.
12) Drągi żelazne.
13) Drewniane okute wałki (rolki).
14) Łopaty żelazne i drewniane.
15) Kozły drewniane.
B. Utensylja do przeładunku.
16) Pomosty poziome do przeładunku z wagonu do wagonu.
17) Skrajnia ładunkowa (Gabaryt).
C. Utensylja i przyrządy do wykonywania rewizji towarów.
18) Waga wagonowa (pomostowa).
19) Waga Fairbanks'a przenośna.
20) Wagi stołowe z szalkami okrągłemi i płaskiemi.
21) Wagi aptekarskie.
22) Drabiny drewniane.
23) Schodki składane.
24) Młotki żelazne.
25) Młotki drewniane okute.
26) Obcęgi do gwoździ.
27) Śrubokręty.
28) Świdry ręczne.
29) Dłuta proste.
30) Szydła do robienia dziur w obręczach.
31) Szpagat konopny.
32) Drągi długie żelazne (przebijaki).
33) Drągi okrągłe żelazne z wyżłobieniami, otwieranemi do brania prób (ryżu, mąki, nasion i t.p.).
34) Siekiery i topory.
35) Uchwyty do wyciągania gwoździ.
36) Bosaki (drągi okrągłe okute, na końcach z hakami).
37) Stoły.
38) Półki.
39) Klamry do zbijania skrzynek.
40) Drut, obręcze żelazne do zabezpieczania kosztownych towarów po rewizji.
41) Obręcze drewniane i żelazne do zabezpieczania beczek.
42) Cyna i kolby do lutowania opakowań blaszanych.
43) Plomby kolejowe.
44) Szczypce do odcinania plomb.
45) Patrony blaszane do znaczenia.
46) Pędzle do znaczenia.
47) Farba do znaczenia i lak.
48) Etykiety blaszane do przyczeplania na workach i belach z towarami nieznoszącemi malowania marek na opakowaniu.
49) Garnki żelazne do rozpuszczania laku do butelek.
50) Klajster.
51) Garnki do klajstru.
52) Pędzle do klajstru.
53) Materjały niezbędne do opakowania względnie naprawy opakowania towarów, jako to: płótna, rogoże, nici, igły, iglice i t. p.
d) TAKSA 2
opłat za roboty fizyczne, wykonywane w urzędach celnych przez pracowników kolei państwowych. 3
Przepisy ogólne.
Opłatą taryfową według kolumny drugiej objęte są wszelkie roboty fizyczne, wykonane przy towarach całkowicie wyładowanych z wagonów, od chwili ich wyładowania aż do wydania odbiorcy, względnie aż do chwili przygotowania towaru do ponownego naładunku, z wyłączeniem wszakże robót naładunkowych, względnie robót połączonych z przetransportowaniem towaru z magazynu celnego do krajowego, gdyż te ostatnie roboty są taksowane oddzielnie. W szczegółach opłatą taryfową według kolumny drugiej objęte są roboty następujące: wyładowanie z wagonu, złożenie do składu, na rampę lub plac, ważenie brutto na wadze wagonowej lub dziesiętnej, podanie do rewizji, rozpakowanie, ważenie netto według wskazówek kontrolera celnego, zapakowanie (doprowadzenie opakowania do stanu pierwotnego), złożenie towaru zrewidowanego na właściwe miejsce.
Opłatą taryfową według kolumny trzeciej objęte są roboty połączone z rewizją pełnych ładunków w wagonach, z odładowaniem i powrotnem naładowaniem części towaru, z ważeniem lub bez ważenia całego ładunku na wadze wagonowej lub wyładowanej części na wadze dziesiętnej.
Na koniec opłatą taryfową według kolumny czwartej objęte są roboty, połączone z rewizją pełnych ładunków w wagonie, bez częściowego nawet odładunku, z przeważeniem lub bez przeważenia na wadze wagonowej.
TAKSA OPŁAT ZA ROBOTY FIZYCZNE.
Część I. Przywóz.
1 | 2 | 3 | 4 |
Pozycja taryfy celnej | Od 100 kg. (w groszach) | ||
1 | 10 | 5 | 2 |
2 | 20 | 10 | 4 |
3 | 20 | 10 | 3 |
4 | 24 | 12 | 5 |
5 p. 1 | 12 | 6 | 3 |
5 p. 2/6 | 18 | 9 | 4 |
6 | 24 | 12 | 5 |
7 | 24 | 12 | 5 |
8 | 20 | 10 | 4 |
9 | 35 | 18 | 5 |
10 | 35 | 18 | 5 |
11 | 35 | 18 | 5 |
12 p. 1 | 24 | 12 | 5 |
12 p. 2 | 35 | 18 | 8 |
13 | 50 | 25 | 10 |
14 p. 1 | 35 | 18 | 6 |
14 p. 2 | 50 | 25 | 8 |
15 p. 1 | 120 | 60 | 20 |
15 p. 2 i 3 | 50 | 25 | 10 |
16 | 50 | 25 | 10 |
17 | 35 | 18 | 6 |
18 | 35 | 18 | 6 |
19 | 35 | 18 | 6 |
20 | 60 | 30 | 10 |
21 p. 1 | 50 | 25 | 10 |
21 p. 2/5 | 100 | 50 | 15 |
22 | 24 | 12 | 5 |
23 | 24 | 12 | 5 |
24 p. 1, 4, 6, 7, 9, 10 | 40 | 20 | 10 |
24 p. 2, 3, 5 i 8 | 60 | 30 | 10 |
25 | 35 | 18 | 6 |
26 p. 1 | 24 | 12 | 5 |
26 p. 2 | 50 | 25 | 10 |
27 p. 1, 2 i 3 w beczkach | 50 | 25 | 10 |
27 p. 1, 2 i 3 w innem opakowaniu | 75 | 40 | 15 |
27 p. 4 | 24 | 12 | 5 |
27 p. 3/4 w cysternach 5 gr. od 100 kg. wagi wymiar. | |||
28 p. 1 | 50 | 25 | 10 |
" Uwaga 1 (w cystern.) 10 gr. od 100 kg. wagi wymiar. | |||
28 p. 2 | 75 | 40 | 15 |
29 p. 1 | 40 | 20 | 10 |
29 p. 2 | 50 | 25 | 10 |
30 p. 1 | 30 | 15 | 5 |
30 p. 2 | 50 | 25 | 10 |
31 | 20 | 10 | 4 |
32 | 24 | 12 | 5 |
33 p. 1 | 10 | 5 | 2 |
33 p. 2 | 20 | 10 | 4 |
34 p. 1 | 20 | 10 | 4 |
34 p. 2/5 | 24 | 12 | 5 |
35 | 35 | 18 | 6 |
36 | 24 | 12 | 5 |
37 p. 1 | 18 | 9 | 4 |
37 p. 2/3 | 35 | 18 | 6 |
37 p. 4 | 18 | 9 | 4 |
37 p. 5 | 75 | 40 | 15 |
38 | 75 | 40 | 15 |
39 p. 1 | 24 | 12 | 5 |
39 p. 2/4 | 12 | 5 | 2 |
40 od przesyłek wagonowych | 800 | 400 | 200 |
40 od przesyłek drobnicowych: | |||
a) bez opakowania od sztuki | 30 | ||
b) w opakowaniu od sztuki towarowej | 40 | ||
41 | 10 | 5 | 2 |
42 | 20 | 10 | 4 |
43 p. 1, 3, 4, 5 | 30 | 15 | 5 |
43 p. 2 | 50 | 25 | 10 |
44 p. 1 | 12 | 6 | 3 |
44 p. 2/4 | 60 | 30 | 10 |
45 p. 1 | 75 | 40 | 15 |
45 p. 2/4 | 24 | 12 | 3 |
46 p. 1 | 100 | 50 | 20 |
46 p. 2 | 50 | 25 | 10 |
47 | 50 | 25 | 10 |
48 | 75 | 40 | 15 |
49 | 35 | 18 | 6 |
50 | 50 | 25 | 10 |
51 p. 1/4 | 20 | 10 | 4 |
51 p. 5/6 | 24 | 12 | 5 |
52 | 24 | 12 | 5 |
53 | 35 | 18 | 6 |
54 | 30 | 15 | 5 |
55 | 60 | 30 | 10 |
56 p. 1. 3-b, 4-a | 60 | 30 | 10 |
56 p. 2, 3-a, 4-b, 5, 6, 7, 8 | 180 | 90 | 20 |
57 p. 1-a, 5, 6 | 50 | 25 | 10 |
57 p. 1 b) f, 2, oraz uwaga 2 do pkt. 3 | 120 | 60 | 15 |
57 p. 3 (oprócz uwagi 2) | 180 | 90 | 20 |
57 p. 4 | 180 | 90 | 20 |
58 | 20 | 10 | 4 |
59 | 20 | 10 | 4 |
60 p. 1 b, c | 30 | 15 | 5 |
60 p. 1-a, 2 | 20 | 10 | 4 |
61 p. 1/3 | 30 | 15 | 5 |
61 p. 4/6 | 60 | 30 | 12 |
62 p. 1 | 10 | 5 | 2 |
62 p. 2/12, 14/15 | 24 | 12 | 5 |
62 p. 13 | 60 | 30 | 10 |
63 | 20 | 10 | 4 |
64 p. 1, 4 | 30 | 15 | 5 |
64 p. 2/3 | 50 | 25 | 8 |
64 p. 5 | 20 | 10 | 4 |
64 Uwaga I | 100 | 50 | 15 |
65 p. 1/4 | 10 | 5 | 2 |
65 p. 5/6 | 12 | 6 | 3 |
66 p. 1 | 10 | 5 | 1 |
66 p. 2/3 | 12 | 6 | 2 |
66 p. 4/13 | 24 | 12 | 4 |
67 | 10 zł. | - | - |
68 | 60 | 30 | 12 |
69. p. 1, 6 | 18 | 9 | 3 |
69 p. 2/3 | 30 | 15 | 5 |
69 p. 4/5 | 50 | 25 | 10 |
70 p. 1 | 35 | 18 | 5 |
70 p. 2/3 | 25 | 12 | 4 |
71 p. 1/2, 7 | 25 | 12 | 5 |
71 p. 3/5 | 35 | 18 | 6 |
71 p. 6 | 100 | 50 | 15 |
72 | 20 | 10 | 3 |
73 | 40 | 20 | 6 |
74 p. 1, 2, 3, 7, 8 i 9 | 30 | 15 | 5 |
74 p. 4 | 60 | 30 | 10 |
74 p. 5, 6 | 35 | 18 | 6 |
75 p. 1/2 | 60 | 30 | 10 |
75 p. 3 | 80 | 40 | 12 |
76 p. 1, 2, 7 | 60 | 30 | 10 |
76 p. 3/4 | 100 | 50 | 15 |
76 p. 5/6 | 200 | 100 | 25 |
77 p. 1-a/b, 2-a, 2-d | 40 | 20 | 10 |
77 p. 1 c/d, 2-b/c, 3, 8 i 10 | 60 | 30 | 12 |
77 p. 4/7 i 9 | 100 | 50 | 15 |
77 Uwaga I | 30 | 15 | 4 |
78 p. 1/6 | 120 | 60 | 20 |
78 p. 7 | 50 | 25 | 8 |
79 | 10 | 5 | 1 |
80 | 12 | 6 | 2 |
81 | 20 | 10 | 4 |
82 | 20 | 10 | 4 |
83 | 12 | 6 | 2 |
84 | 15 | 8 | 3 |
85 | 20 | 10 | 4 |
86 | 20 | 10 | 4 |
87 p. 1/6, 8 | 35 | 18 | 6 |
87 p. 7 | 60 | 30 | 10 |
88 p. 1/5 | 60 | 30 | 10 |
88 p. 6 | 80 | 40 | 15 |
89 | 10 | 5 | 2 |
90 | 15 | 8 | 3 |
91 | 20 | 10 | 4 |
92 | 20 | 10 | 4 |
93 p. 1, 2 | 18 | 9 | 4 |
93 p. 3/5 | 30 | 15 | 5 |
94 p. 1 | 12 | 6 | 3 |
94 p. 2 | 20 | 10 | 4 |
95 | 18 | 9 | 3 |
96 p. 1/2 | 12 | 6 | 3 |
96 p. 3 | 20 | 10 | 4 |
97 | 20 | 10 | 4 |
98 | 35 | 18 | 5 |
99 | 35 | 18 | 5 |
100 | 24 | 12 | 4 |
101 | 20 | 10 | 4 |
102 | 24 | 12 | 4 |
103 p. 1 | 10 | 5 | 2 |
103 p. 2/5 | 15 | 8 | 3 |
104 | 20 | 10 | 4 |
105 | 20 | 10 | 4 |
106 | 20 | 10 | 4 |
107 | 24 | 12 | 5 |
108 p. 1/5 | 30 | 15 | 5 |
108 p. 6/7 | 40 | 20 | 6 |
108 p. 8/11 | 50 | 25 | 8 |
109 | 18 | 9 | 4 |
110 | 100 | 50 | 15 |
111 | 35 | 18 | 6 |
112 p. 1/11, 28, 30/32 | 35 | 18 | 6 |
112 p. 12/13, 15/16, 18/27, 29 | 80 | 40 | 15 |
112 p. 14 i 17 | 50 | 25 | 8 |
113 | 100 | 50 | 15 |
114 | 50 | 25 | 8 |
115 | 100 | 50 | 15 |
116 | 100 | 50 | 15 |
117 | 40 | 20 | 6 |
118 | 60 | 30 | 10 |
119 | 150 | 75 | 25 |
120 p. 1 | 120 | 60 | 20 |
120 p. 2 | 35 | 18 | 6 |
121 | 40 | 20 | 6 |
122 | 30 | 15 | 6 |
123 | 30 | 15 | 6 |
124 p. 1 | 15 | 8 | 3 |
124 p. 2/5 | 30 | 15 | 5 |
125 | 20 | 10 | 4 |
126 p. 1 | 20 | 10 | 4 |
126 p. 2 | 24 | 12 | 5 |
127 | 30 | 15 | 5 |
128 | 30 | 15 | 5 |
129 p. 1 | 35 | 18 | 6 |
129 p. 2 | 50 | 25 | 8 |
130 | 35 | 18 | 6 |
131 | 30 | 15 | 5 |
132 | 30 | 15 | 5 |
133 | 35 | 18 | 6 |
134 | 40 | 20 | 8 |
135 | 40 | 20 | 10 |
136 | 80 | 40 | 12 |
137 | 40 | 20 | 10 |
138 | 10 | 5 | ½ |
139 | 12 | 6 | 3 |
140 p. 1 | 18 | 9 | 4 |
140 p. 2/8 | 24 | 12 | 5 |
141 | 30 | 15 | 6 |
142 | 18 | 9 | 3 |
143 | 30 | 15 | 5 |
144 p. 1 | 20 | 10 | 4 |
144 p. 2/6 | 30 | 15 | 5 |
145 | 40 | 20 | 8 |
146 p. 1, 3, 4 | 20 | 10 | 4 |
146 p. 2 | 30 | 15 | 5 |
147 p. 1/4 | 20 | 10 | 4 |
147 p. 5/6 | 30 | 15 | 5 |
148 p. 1 | 200 | 100 | 20 |
148 p. 2/7 | 10 zł. | - | - |
149 p. 1/4 | 35 | 18 | 6 |
149 p. 5, 7 | 45 | 23 | 8 |
149 p. 6, 8/11 | 75 | 40 | 12 |
149 p. 12/13 | 120 | 60 | 20 |
150 p. 1/5 bez opakowania | 20 | 10 | 4 |
150 p. 1/5 w opakowaniu | 35 | 18 | 6 |
150 p. 6/7 bez opakowania | 25 | 12 | 4 |
150 p. 6/7 w opakowaniu | 40 | 20 | 6 |
151 bez opakowania | 20 | 10 | 4 |
151 w opakowaniu | 35 | 18 | 6 |
152 bez opakowania | 20 | 10 | 4 |
152 w opakowaniu | 35 | 18 | 6 |
153 bez opakowania | 30 | 15 | 5 |
153 w opakowaniu | 60 | 30 | 10 |
154 p. 1/3 bez opakowania | 35 | 18 | 6 |
154 p. 1/3 w opakowaniu | 45 | 23 | 8 |
154 p. 4/9 | 60 | 30 | 10 |
155 | 30 | 15 | 5 |
156 p. 1/6, 12 | 35 | 18 | 6 |
156 p. 7/11 | 60 | 30 | 10 |
157 | 60 | 30 | 10 |
158 p. 1, 2, 4 | 75 | 40 | 12 |
158 p. 3 | 100 | 50 | 20 |
159 | 100 | 50 | 20 |
160 | 25 | 12 | 5 |
161 | 35 | 18 | 6 |
162 | 45 | 23 | 8 |
163 p. 1/8-a/b, 9 | 40 | 20 | 6 |
163 p. 8-c | 80 | 40 | 15 |
164 | 43 | 23 | 8 |
165 | 75 | 40 | 12 |
166 | 40 | 20 | 8 |
167: | |||
a) parowozy, tendry, lokomotywy, elektrowozy, wagony parowe, spalinowe i elektryczne na własnych osiach | 500 | od sztuki | |
b) maszyny do szycia, haftowania, dziania i t. d. (p. 21, 22) | 45 | 23 | 8 |
c) wszelkie inne maszyny i ich | |||
części: | |||
a) w opakowaniu | 40 | 20 | 6 |
b) bez opakowania | 30 | 15 | 5 |
168 | 40 | 20 | 6 |
169 | 80 | 40 | 12 |
170 | 100 | - | - |
171 p. 1, 3/7 | 75 | 40 | 15 |
171 p. 2-a/b | 500 | - | - |
171 p. 2-c/d | 300 | - | - |
172 p. 1/3 | 50 | 25 | 10 |
172 p. 4/6 | 75 | 40 | 15 |
173 p. 1-a od sztuki*) | 500 | - | 150 |
173 p. 1-b od sztuki*) | 600 | - | 150 |
173 p. 1-c, 2 od sztuki*) | 350 | - | 100 |
173 p. 3-a od sztuki*) | 30 | 15 | 10 |
173 p. 3-b/c, 4 od sztuki*) | 50 | 25 | 15 |
173 p. 5 od sztuki*) | 350 | - | 100 |
173 p. 6 i 17 od wagi *) | 35 | 16 | 6 |
173 p. 7 od wagi *) | 50 | - | 10 |
173 p. 8*) | 750 | - | 250 |
173 p. 9 i 10 od sztuki *) | 1.000 | 300 | |
173 p. 11 od wagi*) | 35 | 18 | 6 |
173 p. 12/13 od sztuki*) | 250 | - | 75 |
173 p. 14, 15, 16 od wagi*) | 35 | 18 | 8 |
174 p. 1 od osi | 100 | - | - |
174 p. 2-a/b od osi | 200 | - | - |
174 p. 2-c/d od osi | 300 | - | - |
174 p. 3 od sztuki | zł. 20 | - | zł. 3 |
174 p. 4 | 30 | 15 | 5 |
175 | 30 | 15 | 5 |
176 p. 1 | 25 | 12 | 6 |
176 p. 2/4 | 20 | 10 | 4 |
177 p. 1/4 | 25 | 12 | 5 |
177 p. 5-a | 20 | 10 | 4 |
177 p. 5-b | 24 | 12 | 4 |
177 p. 6/7 | 25 | 12 | 6 |
177 p. 8/11 | 30 | 15 | 6 |
177 p. 12/13 | 50 | 25 | 8 |
177 p. 14 | 30 | 15 | 6 |
177 p. 15/19 | 35 | 18 | 6 |
177 p. 20/21 | 40 | 20 | 8 |
177 p. 22 | 30 | 15 | 6 |
177 p. 23 | 120 | 60 | 25 |
177 p. 24/27 | 75 | 40 | 15 |
177 p. 28/31, 32-a | 35 | 18 | 6 |
177 p. 32 b | 120 | 60 | 20 |
177 p. 33 | 80 | 40 | 20 |
178 p. 1 | 75 | 40 | 25 |
178 p. 2/4 | 40 | 20 | 8 |
179 | 18 | 9 | 4 |
180 p. 1 | 30 | 15 | 6 |
180 p. 2/5 | 50 | 25 | 8 |
181 | 30 | 15 | 6 |
132 | 35 | 18 | 6 |
183 | 40 | 20 | 6 |
184 | 40 | 20 | 6 |
185 | 70 | 40 | 12 |
185 | 40 | 20 | 6 |
187 | 150 | 75 | 20 |
183 | 200 | 100 | 25 |
183 | 200 | 100 | 25 |
190 | 30 | 15 | 5 |
191 | 35 | 18 | 6 |
192 | 100 | 50 | 15 |
193 | 150 | 75 | 20 |
194 | 50 | 25 | 10 |
195 | 300 | 150 | 50 |
195 | 300 | 150 | 50 |
197 | 250 | 125 | 40 |
198 | 120 | 60 | 15 |
199 | 250 | 125 | 40 |
200 | 200 | 100 | 30 |
201 | 250 | 125 | 40 |
202 | 100 | 50 | 15 |
203 | 120 | 60 | 20 |
204 | 100 | 50 | 15 |
205 p. 1/2 | 250 | 125 | 40 |
205 p. 3/4 | 200 | 100 | 25 |
205 p. 5-a | 250 | 125 | 40 |
205 p. 5-b/c | 200 | 100 | 25 |
206 | 200 | 100 | 25 |
207 p. 1 | 350 | 180 | 50 |
207 p. 2 | 250 | 125 | 40 |
208 p. 1 | 300 | 150 | 40 |
208 p. 2 | 250 | 125 | 40 |
209 | 250 | 125 | 25 |
210 | 250 | 125 | 25 |
211 p. 1/2 | 150 | 75 | 20 |
211 p. 3 | 50 | 25 | 10 |
212 | 150 | 75 | 20 |
213 | 400 | 200 | 50 |
214 | 150 | 75 | 20 |
215 p. 1 | 250 | 125 | 40 |
215 p. 2/5 | 150 | 75 | 20 |
216 | 150 | 75 | 20 |
217 p. 1 | 80 | 40 | 20 |
217 p. 2 | 120 | 60 | 30 |
217 p. 3/4 | 100 | 50 | 25 |
Zwłoki od przesyłki | zł. 10 |
*) W skrzyniach lub kratach o 50% drożej.
Część II. Wywóz.
1 | 2 | 3 | 4 |
Nazwa towaru | Od 100 kg. (w groszach) | ||
A. Produkty rolne i spożywcze oraz pasza. | |||
Zboże wszelkie w ziarnie oraz | |||
strączkowe | 10 | 3 | 1 |
Mąka i kasza wszelkie | 15 | 5 | 2 |
Otręby i słód | 12 | 4 | 1½ |
Nasiona wszelkie | 15 | 5 | 3 |
Ziemniaki świeże | 10 | 3 | 1 |
Płatki ziemniaczane | 12 | 4 | 1½ |
Buraki cukrowe | 12 | 4 | 1 |
Warzywa i okopowe | 15 | 5 | 1½ |
Owoce i jagody świeże | 18 | 5 | 2½ |
Jaja | 20 | 6 | 3 |
Masło, ser, śmietana i inne przetwory mleczne | |||
20 | 6 | 3 | |
Cukier | 18 | 5 | 3 |
Spirytus: | |||
a) w beczkach | 18 | 6 | 3 |
b) w cysternach | - | - | 2½ |
Sól kuchenna | 10 | 3 | 1 |
Mięso i zwierzyna | 18 | 6 | 3 |
Ryba i raki | 18 | 6 | 3 |
Wyroby masarskie | 20 | 8 | 4 |
Makucha | 12 | 4 | 1½ |
Melasa: | |||
a) w beczkach | 15 | 5 | 2 |
b) w cysternach | - | - | 1 |
Siano, słoma i pasza zielona | 15 | 5 | 1½ |
Len, konopie, pakuły | 18 | 6 | 2 |
B. Zwierzęta i produkty zwierzęce. | |||
Bydło, trzoda i zwierzęta domowe | |||
(oprócz koni) | |||
a) wagonowo: od wagonu | 600 | 400 | 200 |
b) drobnicowo: od sztuki | 100 | - | 25 |
Konie od sztuki | 150 | - | 50 |
ptactwo: | |||
a) wagonowo-od wagonu | 800 | 400 | 200 |
b) drobnicowe od 100 kg. | 40 | 20 | 10 |
Kości surowe, rogi i kopyta | 15 | 5 | 1½ |
Żołądki i kiszki | 15 | 5 | 2 |
Szczecina i włosie | 20 | 7 | 3 |
Puch i pierze | 25 | 8 | 4 |
Skóry surowa | 25 | 10 | 3 |
Odpadki skór surowych i wyrobionych | 20 | 7 | 3 |
C. Materjały leśne, wyroby i przetwory z drzewa. | |||
Drzewo opałowe | 10 | 3 | ½ |
" użytkowe obrób, i nieobr. | 12 | 4 | 1 |
Wiklina | 18 | 6 | 1 |
Meble gięte, wyroby koszykarskie | 25 | 8 | 4 |
Odpadki drzewa korkowego | 12 | 4 | 1½ |
Masa drzewna (celuloza, błonnik roślinny) | 15 | 5 | |
Smoła, dziegieć, żywica i terpentyna: | |||
a) w beczkach | 12 | 4 | 1½ |
b) w cysternach | - | - | 1 |
D. Wytwory przemysłu górniczego. | |||
Węgiel kamienny, koks (również | |||
naftowy), torf, brykiety węglowe i torfowe, od wagonu bez względu na wagę | - | 50 | - |
Rudy wszelkie, piryty i wypałki pirytowe | 10 | 3 | ½ |
Żużle i popioły, | 10 | 3 | ½ |
Kamienie nieobrob., dolomit i magnezyt | 12 | 4 | 1 |
Ropa naftowa | - | - | 1 |
Nafta, gazolina, benzyna, ligroina: | |||
a) w beczkach | 12 | 4 | 1½ |
b) w cysternach | - | - | 1 |
Oleje gazowe i smarowe: | |||
a) w beczkach | 12 | 4 | 1½ |
b) w cysternach | - | - | 1 |
Smoły naftowe, asfalt naftowy, gudron, mazut i odpadki z rafinerji: | |||
a) w beczkach | 12 | 4 | 1½ |
b) w cysternach | - | - | 1 |
Parafina, cerezyna i waselina | 12 | 4 | 1½ |
Wosk ziemny nieoczyszczony, (ozokeryt) | 10 | 3 | 1 |
E. Wytwory przemysłu chemicznego. | |||
Smoła węglowa i pogazowa | 12 | 4 | 1½ |
Nawozy sztuczne wszelkie, azotniak | |||
chorzowski | 12 | 4 | 1½ |
Ług mydlany | 10 | 3 | 1 |
F. Metale. | |||
Żelazo i stal surowe oraz w półfabrykatach, żelaziwo | |||
18 | 6 | 2 | |
Inne metale i stopy metalowe surowe oraz w półfabrykatach | 20 | 7 | 3 |
G. Różne. | |||
Cegły | 10 | 3 | 1 |
Dachówka, dreny | 12 | 4 | 1½ |
Cement | 10 | 3 | 1 |
Szmaty | 18 | 6 | 3 |
Makulatura, skrawki papierowe | 12 | 4 | 2 |
Zwłoki od przesyłki | 10.00 |
Uwaga: Towary niewymienione w części II taksuje się podług stawek taryfy przywozowej.
Część III. Roboty specjalne, nieprzewidziane w częściach I i II-ej.
bydła rogatego, koni-6 zł. od wagonu trzody chlewnej-10 zł. od wagonu bez względu na ilość podłóg;
Za bagaż rewidowany szczegółowo według pozycyj taryfy celnej, pobiera się opłatę na ogólnych zasadach jak od towaru.
z odprawą na wagonie chociażby z częściowym odładunkiem-po 15 gr. od 100 kilo,
z odprawą z wyładunkiem-po 25 gr. od 100 kg.,
z odprawą na wagonie-po 10 gr. od 100 kg. wagi łącznie z wozem meblowym;
z wyładowaniem wozu meblowego-po 15 gr. od 100 kg. wagi wraz z wozem meblowym.
Jeżeli wyładowaniu podlega wóz meblowy bez kół, to za wyładunek takiego wozu pobiera się niezależnie od powyższych opłat dodatkowo po 5 zł. od wozu.
Niniejsze rozporządzenie obowiązuje od dnia 15 lutego 1920 r.
- zmieniony przez rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 1921 r. w sprawie podwyższenia opłat komisowego i wprowadzenia niektórych zmian w dziale b) "Przepisów o kolejowych ajencjach celnych" (Dz.U.21.41.255) z dniem 1 czerwca 1921 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 1921 r. o podwyższeniu i zmianie taksy komisowego, pobieranego przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.21.104.758) z dniem 1 stycznia 1922 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 marca 1923 r. o zmianie i podwyższeniu taksy komisowego, pobieranego przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.23.28.179) z dniem 25 marca 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1923 r. o waloryzacji "taksy komisowego", pobieranego przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.24.2.13) z dniem 8 stycznia 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1924 r. wydanego w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o zmianie "taksy komisowego" pobieranego przez ajencje celne kolei państwowych (Dz.U.24.110.989) z dniem 1 stycznia 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1927 r. o "Taksie komisowego", pobieranego przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.27.78.685) z dniem 15 września 1927 r.
- celnych przez pracowników kolei państwowych (Dz.U.20.121.800).
Z dniem 25 marca 1923 r. podwyższa się zasadniczą taksę opłat za roboty fizyczne , wykonywane w urządach celnych przez pracowników kolei państwowych, trzystakrotnie, z wyjątkiem pozycji taryfy celnej 217 punkt 1, 2 i 3, której stawki podwyższa się pięćdziesięciokrotnie, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 13 marca 1923 r. o podwyższeniu taksy opłat za roboty fizyczne, wykonywane w urzędach celnych przez pracowników kolei państwowych (Dz.U.23.28.178).
Rozdział d) zmieniony przez § 1 i 2 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1923 r. o waloryzacji taksy opłat za roboty fizyczne, pobieranych przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.24.6.48) z dniem 19 stycznia 1924 r.
- zmieniony przez § 1 i 2 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1924 r. o zmianie "taksy opłat za roboty fizyczne", pobieranych przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.24.111.991) z dniem 1 stycznia 1925 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1927 r. o Taksie opłat, pobieranych za roboty fizyczne przez ajencje celne polskich kolei państwowych (Dz.U.27.78.686) z dniem 15 września 1927 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »