Przedsiębiorstwo Państwowe Polskie Linie Lotnicze "Lot".
Dz.U.1984.55.281
Akt utracił mocUSTAWA
z dnia 3 grudnia 1984 r.
o przedsiębiorstwie państwowym Polskiej Linie Lotnicze "Lot".
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Przedsiębiorstwo państwowe Polskie Linie Lotnicze "Lot", zwane dalej "Lotem", jest przedsiębiorstwem transportowym, służącym zaspokajaniu potrzeb przewozowych gospodarki narodowej i ludności w krajowej i międzynarodowej komunikacji lotniczej.
Organy państwowe mogą podejmować decyzje w zakresie działalności "Lotu" tylko w wypadkach przewidzianych w przepisach ustawowych.
Działalność.
Działalność.
Prowadzenie działalności w zakresie usług wymienionych w pkt 1 i 2 nie wymaga koncesji.
"Lot" wykonuje zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Mienie.
Mienie.
Nabycie, zbycie lub zawarcie przez "Lot" umowy o najem statku powietrznego bez załogi wymaga zgody Ministra Komunikacji.
"Lot" może zbywać, z wyjątkiem statków powietrznych, środki trwałe jednostkom gospodarki uspołecznionej oraz ustanawiać na ich rzecz ograniczone prawa rzeczowe w stosunku do tych środków. Zbycie środka trwałego wymaga zgody rady pracowniczej.
W razie zmian w organizacji "Lotu", Minister Komunikacji może nałożyć na "Lot" obowiązek przekazania innej państwowej jednostce organizacyjnej części mienia, związanej ze zmianą organizacyjną.
Organizacja i przedstawicielstwo.
Organizacja i przedstawicielstwo.
Organy "Lotu", w zakresie swojej właściwości, prowadzą działalność i realizują zadania "Lotu".
W skład "Lotu" wchodzą jednostki i komórki organizacyjne, w tym oddziały krajowe i przedstawicielstwa zagraniczne.
Przedsiębiorstwa wspólne, mieszane i zrzeszenia.
Przedsiębiorstwa wspólne, mieszane i zrzeszenia.
Naczelny dyrektor
Naczelny dyrektor
Naczelny dyrektor zapewnia realizację określonych dla "Lotu" zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa Państwa.
Naczelny dyrektor, co najmniej raz w roku, składa Ministrowi Komunikacji i zebraniu delegatów sprawozdanie z działalności "Lotu" oraz informację o jego stanie.
Samorząd załogi.
Samorząd załogi.
Statut samorządu załogi "Lotu" określa funkcjonowanie organów samorządu, a w szczególności:
Zebranie delegatów:
Rada pracownicza "Lotu" współpracuje ze związkami zawodowymi, organizacjami politycznymi i młodzieżowymi oraz organizacjami społeczno-zawodowymi, działającymi w "Locie". Zasady współpracy mogą określać porozumienia zawierane przez zainteresowane strony.
Naczelny dyrektor obowiązany jest do zasięgania opinii rady pracowniczej w sprawach:
Wyrażenie opinii przez radę pracowniczą w wypadkach przewidzianych w ustawie powinno nastąpić przed upływem dwóch tygodni od dnia otrzymania sprawy, chyba że termin wyrażenia opinii został przedłużony. W sprawach pilnych termin wyrażenia opinii może być skrócony do pięciu dni. Niewyrażenie opinii w określonym lub uzgodnionym terminie uważa się za brak zgłoszenia zastrzeżeń.
Rada pracownicza może powoływać spośród swoich członków oraz innych pracowników "Lotu" komisje i zespoły. Komisje i zespoły są pomocniczymi organami rady pracowniczej.
Naczelny dyrektor a samorząd.
Naczelny dyrektor a samorząd.
Rozstrzyganie sporów.
Rozstrzyganie sporów.
Nadzór.
Nadzór.
Nadzór państwowy nad "Lotem" sprawuje Minister Komunikacji, działając na podstawie Prawa lotniczego i innych ustaw oraz zgodnie z międzynarodowymi umowami lotniczymi.
Minister Komunikacji wykonuje w stosunku do "Lotu" funkcje organu założycielskiego wynikające z odrębnych przepisów.
Minister Komunikacji dokonuje kontroli i oceny działalności "Lotu" oraz pracy naczelnego dyrektora.
Minister Komunikacji w razie stwierdzenia, że decyzja naczelnego dyrektora jest sprzeczna z prawem, wstrzymuje jej wykonanie oraz zobowiązuje naczelnego dyrektora do jej zmiany lub uchylenia.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Mienie oraz prawa i zobowiązania przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot" działającego dotychczas na podstawie ustawy, o której mowa w art. 63, stają się mieniem oraz prawami i zobowiązaniami "Lotu" działającego na podstawie niniejszej ustawy.
Traci moc ustawa z dnia 2 stycznia 1946 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Dz. U. Nr 3, poz. 21).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »