Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe".
Dz.U.1989.26.138
Akt utracił mocUSTAWA
z dnia 27 kwietnia 1989 r.
o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe".
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Przedsiębiorstwo Państwowe "Polskie Koleje Państwowe", zwane dalej "PKP", jest utworzone w celu zarządzania i eksploatacji państwowych kolei użytku publicznego.
Organy państwowe mogą podejmować decyzje w zakresie działalności PKP w wypadkach przewidzianych w przepisach ustawowych.
Jednostki organizacyjne PKP, określone przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, mają prawo używania oznak z godłem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła i napisem w otoku.
Pracownikom PKP przysługuje ochrona prawna na zasadach określonych w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych.
Działalność PKP
Działalność PKP
PKP jest zobowiązane do utrzymywania kolei w stanie zapewniającym sprawne wykonywanie przewozów, regularność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego, ochronę środowiska naturalnego i przeciwpożarową oraz zachowania wymagań sanitarnych.
PKP prowadzi działalność z zachowaniem wymagań dotyczących bezpieczeństwa państwa oraz wykonuje zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, w tym w szczególności w zakresie przewozów wojskowych i przygotowania kolei na potrzeby obrony państwa.
Do PKP należy wykonywanie, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach, zadań z zakresu administracji państwowej, w szczególności w zakresie:
PKP uczestniczy w realizacji zadań systemu oświaty i wychowania, w szczególności w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
PKP prowadzi działalność związaną z ustalaniem i wypłatą świadczeń określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin.
Mienie
Mienie
Do zbywania przez PKP środków trwałych stosuje się przepisy obowiązujące przedsiębiorstwa państwowe.
Organizacja i przedstawicielstwo
Organizacja i przedstawicielstwo
Zadania PKP wykonują:
Dyrektor Generalny PKP wydaje zarządzenia wewnętrzne, instrukcje służbowe i regulaminy normujące organizację i działalność PKP.
Samorząd załogi w zakładach pracy PKP
Samorząd załogi w zakładach pracy PKP
Organy samorządu załogi działają na podstawie ustawy oraz statutu samorządu załogi jednostki.
Statut samorządu załogi jednostki określa funkcjonowanie organów samorządu, a w szczególności:
Organy samorządu załogi zajmują stanowisko, podejmują inicjatywy oraz zgłaszają wnioski, opinie, a także dokonują kontroli działalności jednostki w sprawach i na zasadach określonych w ustawie, z wyjątkiem spraw dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa.
Do zebrania ogólnego pracowników jednostki należy:
Zakładowa rada pracownicza współpracuje ze związkami zawodowymi, organizacjami politycznymi i młodzieżowymi oraz organizacjami społeczno-zawodowymi działającymi w jednostce. Zasady współpracy mogą określać porozumienia zawierane przez zainteresowane strony.
Zakładowa rada pracownicza składa się z 7-25 członków, w zależności od liczby pracowników jednostki.
Kierownik jednostki jest obowiązany zapewnić samorządowi załogi niezbędne warunki do wykonywania jego zadań.
W razie gdy kierownik jednostki lub zakładowa rada pracownicza nie godzi się z treścią orzeczenia komisji rozjemczej, może w terminie 14 dni wystąpić o ostateczne rozstrzygnięcie sporu przez komisję mediacyjną, powołaną przez Dyrektora Generalnego PKP.
Nadzór
Nadzór
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności dokonuje kontroli i oceny działalności PKP oraz pracy Dyrektora Generalnego PKP.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w razie stwierdzenia, że decyzja Dyrektora Generalnego PKP jest sprzeczna z prawem lub jej wykonanie zagraża podstawowym interesom gospodarki narodowej, wstrzymuje jej wykonanie i zobowiązuje Dyrektora Generalnego PKP do jej zmiany lub uchylenia.
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
W ustawie z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. z 1970 r. Nr 9, poz. 76, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1974 r. Nr 24, poz. 142, z 1982 r. Nr 7, poz. 54, z 1987 r. Nr 33, poz. 180 i z 1988 r. Nr 41, poz. 324) wprowadza się następujące zmiany:
"Rozdział 2
Świadczenia na rzecz utrzymania ruchu kolei.
Art. 9. 1. W razie gdy środki techniczne, którymi dysponuje przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", zwane dalej "przedsiębiorstwem PKP", nie są wystarczające w okresie trudnych warunków zimowych, terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego na obszarze swojej właściwości terytorialnej, na wniosek naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, wprowadza obowiązek odpłatnych świadczeń na rzecz utrzymania ruchu kolei.
2. Obowiązek świadczeń, o których mowa w ust. 1, wprowadza się w celu zapobieżenia przerwaniu lub innemu zagrożeniu utrzymania ruchu na sieci kolei znajdującej się w eksploatacji przedsiębiorstwa PKP z powodu zaśnieżenia, oblodzenia linii i urządzeń kolejowych.
3. Zarządzenia terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego w sprawach, o których mowa w ust. 1, wchodzą w życie z dniem podpisania.
Art. 10. 1. Świadczenia, o których mowa w art. 9, polegają na obowiązku dostarczania pojazdów samochodowych lub sprzętu wraz z obsługą, a także innych pracowników niezbędnych do wykonania prac objętych świadczeniem.
2. Do wykonania świadczeń rzeczowych są obowiązane jednostki gospodarki uspołecznionej na terenie objętym zarządzeniem terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego.
Art. 11. Jednostki gospodarki uspołecznionej zobowiązane do wykonania świadczeń rzeczowych wyznacza terenowy organ administracji państwowej właściwy w sprawach komunikacji stopnia wojewódzkiego.
Art. 12. Za uszkodzenie, zniszczenie lub utratę dostarczonego pojazdu lub sprzętu, które nastąpiło bez winy posiadacza lub obsługującego sprzęt w związku z wykonywaniem świadczeń, przysługuje odszkodowanie.
Art. 13. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa warunki i sposób wykonywania świadczeń na rzecz utrzymania ruchu na sieci kolei znajdującej się w eksploatacji przedsiębiorstwa PKP, odpłatność, tryb dochodzenia roszczeń z tego tytułu oraz zwolnienie od obowiązku świadczeń, a także organy właściwe w tych sprawach."
Przepisy regulujące organizację i działalność PKP, wydane na podstawie ustawy wymienionej w art. 52, zachowują moc do czasu zastąpienia ich przepisami wydanymi na podstawie niniejszej ustawy, o ile nie są z nią sprzeczne, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności ogłosi w Dzienniku Ustaw jednolity tekst ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji artykułów, ustępów i punktów.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem art. 13 ust. 3 i 4, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1990 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »