Art. 37. - [Weryfikacja tożsamości klienta, osoby upoważnionej i beneficjenta rzeczywistego] - Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1124 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 7 stycznia 2024 r.
Art. 37. [Weryfikacja tożsamości klienta, osoby upoważnionej i beneficjenta rzeczywistego]
1.
Weryfikacja tożsamości klienta, osoby upoważnionej do działania w jego imieniu oraz beneficjenta rzeczywistego polega na potwierdzeniu ustalonych danych identyfikacyjnych na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby fizycznej, dokumentu zawierającego aktualne dane z wyciągu z właściwego rejestru lub innych dokumentów, danych lub informacji pochodzących z wiarygodnego i niezależnego źródła, w tym, o ile są dostępne, ze środków identyfikacji elektronicznej lub z odpowiednich usług zaufania określonych w rozporządzeniu 910/2014.2.
W przypadku identyfikacji beneficjenta rzeczywistego będącego osobą, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret piąte, instytucje obowiązane dokumentują:1)
wszystkie utrudnienia powodujące brak możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwsze-czwarte;2)
wszystkie utrudnienia związane z uzasadnionymi czynnościami podejmowanymi w celu weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego.3.
Instytucje obowiązane, stosując środek bezpieczeństwa finansowego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2, nie polegają wyłącznie na informacjach pochodzących z Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych lub rejestru, o którym mowa w art. 30 lub art. 31 dyrektywy 2015/849, prowadzonego we właściwym państwie członkowskim.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (7)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (7)
- Czy w przypadku zmiany numeru i serii dowodu osobistego posiadacza rachunku, Bank jest zobowiązany do wezwania posiadacza do placówki w celu przedłożenia zmienionego dokumentu i sporządzenia jego kopii?
- Czy można dokonać weryfikacji klienta posiadając tylko dane dotyczące dowodu osobistego i numer PESEL?
- Czy realizując środek bezpieczeństwa finansowego w postaci badania źródła pochodzenia wartości majątkowych, bank może kserować dokumenty poświadczające źródło pochodzenia wartości majątkowych?
Procedury liczba obiektów na liście: (2)
Procedury liczba obiektów na liście: (2)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (6)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (3)
- II OSK 2471/19, Udostępnienie danych w trybie ograniczonej teletransmisji danych z Rejestru Dowodów Osobistych spółce posiadającej zezwolenie na udzielania pożyczek. - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- IV SA/Wa 1897/19 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
- IV SA/Wa 3112/18, Usługa weryfikacji dokumentu tożsamości a potwierdzenie tożsamości. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (3)
- Komunikat nr 38 w sprawie braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszym–czwartym ustawy AML - Pismo wydane przez: Generalny Inspektor Informacji Finansowej
- Komunikat nr 37 w sprawie zasad odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi przez instytucję obowiązaną informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta - Pismo wydane przez: Generalny Inspektor Informacji Finansowej
- Stanowisko dotyczące identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości w bankach oraz oddziałach instytucji kredytowych w oparciu o metodę wideoweryfikacji - Pismo wydane przez: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego