Przebieg służby funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.503 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 kwietnia 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 września 2006 r.
w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 83 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1411 i 1822) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb załatwiania spraw, w tym spraw osobowych funkcjonariuszy, nawiązania, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku służbowego, mianowania, przenoszenia, odwoływania i zwalniania ze stanowisk służbowych;
2)
sposób usprawiedliwiania nieobecności w służbie;
3)
rodzaje informacji, których ze względu na przebieg służby funkcjonariusza jest on obowiązany udzielić.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
2)
jednostka organizacyjna - jednostkę organizacyjną, o której mowa w § 3 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 111 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2006 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. Nr 49, poz. 527) 1 ;
3)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
4)
droga służbowa - tryb zwracania się funkcjonariusza w sprawie osobowej lub innej sprawie wynikającej ze stosunku służbowego do wyższego przełożonego za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego;
5)
numer identyfikacyjny - numer identyfikacyjny funkcjonariusza, nadawany przez Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w decyzji o przyjęciu do służby.
§  3.
1.
Wnioski i informacje pisemne w sprawach osobowych funkcjonariusza przesyła się drogą służbową.
2.
Wnioski i informacje pisemne, o których mowa w ust. 1, skierowane do Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego przesyła się drogą służbową za pośrednictwem właściwego w sprawach osobowych kierownika jednostki organizacyjnej.
3.
Bezpośredni przełożony ma obowiązek pisemnie ustosunkować się do wniosku lub informacji pisemnej i niezwłocznie przekazać je, wraz ze swoim stanowiskiem, drogą służbową do właściwego przełożonego.
§  4.
1.
Sprawy osobowe funkcjonariusza dotyczą w szczególności:
1)
przyjęcia do służby w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
2)
mianowania na stanowisko służbowe;
3)
przeniesienia, delegowania lub oddelegowania;
4)
zwolnienia i odwołania ze stanowiska służbowego;
5)
zawieszenia i uchylenia zawieszenia w czynnościach służbowych;
6)
zwolnienia ze służby w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
7)
stwierdzenia wygaśnięcia stosunku służbowego;
8)
mianowania funkcjonariuszem w służbie stałej po upływie okresu służby przygotowawczej lub po skróceniu służby przygotowawczej;
9)
przedłużenia lub skrócenia okresu służby przygotowawczej;
10)
przyznania, podwyższenia, obniżenia lub zawieszenia wypłaty uposażenia zasadniczego lub premii;
11)
zaliczenia okresów służby, pracy i innych okresów do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego oraz w celu ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej;
12)
powierzenia i cofnięcia powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym stanowisku służbowym;
13)
udzielenia urlopu bezpłatnego lub odmowy jego udzielenia;
14)
udzielenia urlopu wychowawczego lub przerwania tego urlopu;
15)
zmiany imienia lub nazwiska funkcjonariusza albo zmiany ich pisowni, dokonywanych na podstawie akt stanu cywilnego, decyzji starosty lub innego uprawnionego organu.
2.
Sprawy osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1-14, załatwia się na piśmie w formie decyzji. Decyzję włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.
3.
Funkcjonariusza zapoznaje się z decyzją wydaną w sprawach osobowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-14.

Nawiązanie stosunku służbowego

§  5.
1.
Stosunek służbowy funkcjonariusza nawiązuje się w drodze mianowania w terminie określonym w decyzji o przyjęciu do służby i mianowaniu na stanowisko służbowe w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca, numer PESEL oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza;
4)
datę, od której liczy się początek służby;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
stanowisko oraz jednostkę organizacyjną;
7)
wysokość stawki uposażenia zasadniczego i wysokość premii;
8)
podpis, z podaniem stanowiska, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
9)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
§  6.
1.
Przyjętego do służby funkcjonariusza bezpośredni przełożony niezwłocznie zapoznaje z przepisami regulującymi prawa i obowiązki wynikające ze stosunku służbowego.
2.
Funkcjonariusz jest obowiązany pisemnie potwierdzić fakt zapoznania się z przepisami, o których mowa w ust. 1. Potwierdzenie włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.

Mianowanie na stanowisko służbowe, przenoszenie, odwoływanie i zwalnianie ze stanowiska służbowego

§  7.
Mianowanie na inne stanowisko służbowe, przenoszenie, zwalnianie i odwoływanie ze stanowiska służbowego określa się w kolejnych decyzjach.
§  8.
1.
W decyzji, o której mowa w § 7, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną;
4)
stanowisko służbowe, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca;
5)
nazwę jednostki organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w której funkcjonariusz pełni służbę;
6)
rozstrzygnięcie sprawy;
7)
uzasadnienie faktyczne rozstrzyganej sprawy;
8)
podpis, z podaniem stanowiska służbowego, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
9)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym.
2.
W przypadku mianowania na stanowisko służbowe związane ze zmianą jednostki organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego lub zawieszenia w czynnościach służbowych w decyzji, o której mowa w § 7, określa się także termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany rozliczyć się z jednostką organizacyjną Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w której dotychczas pełnił służbę, lub z dotychczasowych obowiązków służbowych.
3.
Potwierdzeniem rozliczenia się z dotychczasową jednostką organizacyjną jest karta obiegowa przedstawiona przez funkcjonariusza w jednostce organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego właściwej w sprawach osobowych.
§  9.
Na wyższe stanowisko służbowe, z zastrzeżeniem § 10 i 11, mianuje się funkcjonariusza posiadającego pozytywną opinię służbową oraz odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
§  10.
1.
Przed mianowaniem funkcjonariusza na stanowisko służbowe zastępcy naczelnika wydziału lub równorzędne albo wyższe przeprowadza się badanie psychologiczne określające predyspozycje osobowościowe kandydata na proponowane stanowisko.
2.
Badanie psychologiczne przeprowadza się również w przypadku zmiany charakteru służby funkcjonariusza na służbę związaną z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych lub w grupie antyterrorystycznej.
3.
Na badanie psychologiczne kieruje funkcjonariusza Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego lub upoważniony przez niego kierownik właściwej w sprawach osobowych jednostki organizacyjnej.
4.
Badanie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza psycholog pełniący służbę w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
§  11.
W czasie prowadzenia postępowania dyscyplinarnego lub karnego oraz w okresie próby orzeczonej w związku z warunkowym umorzeniem postępowania karnego, warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności lub warunkowym przedterminowym zwolnieniem i w okresie odbywania kary ograniczenia wolności lub kary dyscyplinarnej albo w okresie zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych nie dokonuje się zmian w stosunku służbowym funkcjonariusza, z którymi wiązałoby się przeniesienie na wyższe stanowisko służbowe lub podwyższenie składników uposażenia.
§  12.
W przypadku gdy właściwa komisja lekarska uzna funkcjonariusza za trwale niezdolnego do służby, niezwłocznie zwalnia się go od wykonywania zajęć służbowych na okres do dnia zwolnienia ze służby.

Sposób usprawiedliwiania nieobecności w służbie

§  13.
1.
Funkcjonariusz jest obowiązany niezwłocznie usprawiedliwić nieobecność lub spóźnienie do służby.
2.
Funkcjonariusz uprzedza bezpośredniego przełożonego o niemożności stawienia się do służby lub o spóźnieniu oraz informuje o przewidywanym czasie trwania nieobecności.
3.
W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do służby funkcjonariusz niezwłocznie informuje bezpośredniego przełożonego o przyczynie swojego spóźnienia lub nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, chyba że zachodzą szczególne okoliczności uniemożliwiające niezwłoczne poinformowanie o ich przyczynie.
§  14.
1.
Nieobecność w służbie z powodu choroby funkcjonariusz usprawiedliwia, najpóźniej w dniu powrotu do służby, przedstawiając zaświadczenie lekarskie.
2.
W przypadku konieczności sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny swoją nieobecność funkcjonariusz usprawiedliwia, przedstawiając, najpóźniej w dniu powrotu do służby, zaświadczenie lekarskie o konieczności sprawowania opieki.
§  15.
Uprawnienie do usprawiedliwienia spóźnienia lub nieobecności funkcjonariusza w służbie przysługuje bezpośredniemu przełożonemu.

Rodzaje informacji udzielanych przez funkcjonariusza

§  16.
1.
Funkcjonariusz w toku służby informuje o:
1)
zmianie jego danych osobowych, zawartych w kwestionariuszu osobowym, w szczególności o zmianie imienia lub nazwiska, stanu cywilnego, miejsca zameldowania, zamieszkania lub wykształcenia;
2)
wszczęciu i zakończeniu postępowania karnego lub postępowania karnego skarbowego przeciwko niemu, małżonkowi lub dziecku pozostającemu na jego utrzymaniu;
3)
wypadku, któremu uległ w czasie wykonywania obowiązków służbowych, jak również w drodze do służby lub po jej zakończeniu.
2.
Funkcjonariusz informuje o urodzeniu się dziecka, jego przysposobieniu, wzięciu na wychowanie lub na utrzymanie.
§  17.
Funkcjonariusz informuje o zmianach lub przypadkach, o których mowa w § 16, składając drogą służbową pisemną informację i właściwe dokumenty potwierdzające informacje, o których mowa w § 16, do przełożonego uprawnionego do załatwiania jego spraw osobowych.

Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku służbowego

§  18.
1.
Stosunek służbowy ulega rozwiązaniu z dniem określonym w decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby.
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną i datę zwolnienia ze służby;
4)
stanowisko, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca, numer PESEL oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
jednostkę organizacyjną, w której pełnił służbę;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i premii oraz informację o przyznanych świadczeniach pieniężnych i ich wysokości;
8)
uzasadnienie faktyczne i prawne zwolnienia ze służby;
9)
podpis, z podaniem stanowiska służbowego, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
10)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym;
11)
termin, w którym funkcjonariusz jest obowiązany rozliczyć się z obowiązków służbowych.
3.
Potwierdzeniem rozliczenia się funkcjonariusza z obowiązków służbowych jest karta obiegowa przedstawiona przez funkcjonariusza do dnia zwolnienia ze służby odpowiednio we właściwej w sprawach osobowych jednostce lub komórce organizacyjnej.
4.
W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 11, rozliczenia z obowiązków służbowych dokonuje bezpośredni przełożony funkcjonariusza.
§  19.
Zwalniając ze służby funkcjonariusza, o którym mowa w art. 58 ust. 3 ustawy, zwalnia się go ze stanowiska, które zajmował przed przeniesieniem do dyspozycji Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  20.
Zwalniając ze służby funkcjonariusza, który nabył prawo do emerytury w pełnym wymiarze, należy go o tym uprzedzić co najmniej 3 miesiące przed terminem określonym w decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza ze służby.
§  21.
1.
W przypadku śmierci funkcjonariusza w decyzji stwierdza się fakt wygaśnięcia stosunku służbowego i skreślenia z ewidencji funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dniem określonym w akcie zgonu.
2.
W przypadku, o którym mowa w art. 65 pkt 2 ustawy, w decyzji o wygaśnięciu stosunku służbowego datą wygaśnięcia stosunku służbowego jest pierwszy dzień następujący po upływie 3 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania służby z powodu tymczasowego aresztowania.
§  22.
W decyzji o wygaśnięciu stosunku służbowego zamieszcza się:
1)
oznaczenie organu wydającego decyzję;
2)
datę wydania;
3)
podstawę prawną i datę wygaśnięcia stosunku służbowego;
4)
stanowisko, imię i nazwisko funkcjonariusza, imię ojca, numer PESEL oraz numer identyfikacyjny funkcjonariusza;
5)
charakter służby (przygotowawcza, stała);
6)
jednostkę organizacyjną, w której pełnił służbę;
7)
grupę zaszeregowania, wysokość stawki uposażenia zasadniczego i premii oraz informację o przyznanych świadczeniach pieniężnych i ich wysokości;
8)
uzasadnienie faktyczne i prawne wygaśnięcia stosunku służbowego;
9)
podpis, z podaniem stanowiska służbowego, imienia i nazwiska osoby uprawnionej do wydania decyzji;
10)
pouczenie o przysługującym funkcjonariuszowi środku odwoławczym;
11)
termin, w którym bezpośredni przełożony funkcjonariusza jest obowiązany rozliczyć funkcjonariusza z obowiązków służbowych.
§  22a.
W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 11, lub wyznaczenia terminu, o którym mowa w § 22 pkt 11, niezwłocznie informuje się bezpośredniego przełożonego funkcjonariusza o obowiązku rozliczenia funkcjonariusza z obowiązków służbowych.
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zarządzenie utraciło moc na podstawie § 2 zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M.P.2007.21.244), które weszło w życie z dniem 30 marca 2007 r.

Obecnie statut Centralnego Biura Antykorupcyjnego stanowi załącznik do zarządzenia nr 72 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2010 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M.P.2010.76.953).