Prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Dz.U.2018.2050
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 22 października 2018 r.
w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego
- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dokumentu z zapisami dokonanymi na jego podstawie.
- zawierające dane, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 3.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
....................................................
Nazwa podatnika
....................................................
Adres
UWAGA: Przed rozpoczęciem zapisów w ewidencji uproszczonej należy się szczegółowo zapoznać z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do tego załącznika.
Lp. | Data zdarzenia lub operacji | Nr dowodu księgo-wego | Kontrahent lub inny podmiot | Opis zdarzenia | Przychody określone w art. 10a ust. 1 pkt 4 lit. a-d ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie | Koszty | |||||||||||
Nazwa | Adres | Przychody z działalności nieodpłatnej pożytku publicznego | Przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług | Pozostałe przychody | Razem przychody (suma z kolumn 7-9) | Koszty uzyskania przychodów | Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów | ||||||||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||||||
Suma strony | |||||||||||||||||
Przeniesienie z poprzedniej strony | |||||||||||||||||
Razem w okresie sprawozdawczym | |||||||||||||||||
Razem od początku roku |
Objaśnienia do załącznika nr 1 Zestawienia przychodów i kosztów
1. W kolumnie 1 należy wpisać kolejny numer zapisów w ewidencji. Tym samym numerem należy oznaczyć dowód księgowy stanowiący podstawę dokonania zapisu.
2. W kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu, w tym otrzymania pieniędzy, wartości pieniężnych, różnic kursowych, albo datę zestawienia sprzedaży).
3. W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu księgowego. Jeżeli zapisów dokonuje się na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisywać numer zestawienia faktur.
4. W kolumnach 4 i 5 należy wpisać nazwy oraz adresy kontrahentów (dostawców lub odbiorców) i innych podmiotów, z którymi zawarte zostały umowy oraz transakcje w tym dotyczące zakupu materiałów, towarów itp. lub sprzedaży towarów. Kolumn tych nie wypełnia się w wypadku zapisów dotyczących przychodu ze sprzedaży na podstawie dziennych zestawień sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych.
5. W kolumnie 6 należy zwięźle opisać istotę dokonanego zdarzenia, np. działanie na rzecz ochrony i promocji zdrowia, porządku i bezpieczeństwa publicznego, odsetki od depozytów, przychody z najmu itp.
6. W kolumnie 7 należy wpisać przychody z działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychody pochodzące z ofiarności publicznej.
7. W kolumnie 8 należy wpisać przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług.
8. W kolumnie 9 należy wpisać pozostałe przychody, wymienione w art. 10a ust. 1 pkt 4 lit. c i d ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
9. W kolumnie 10 należy wpisać łączną kwotę przychodów wpisanych w kolumnach 7-9.
10. W kolumnie 11 należy wpisać koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące przychodów wpisanych w kolumnie 7-9.
11. W kolumnie 12 należy wpisać koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wydatki pokryte z dochodów zwolnionych od podatku.
12. Po zakończeniu okresu sprawozdawczego wpisy dokonane w danym okresie sprawozdawczym należy podkreślić, a dane z kolumn 7-12 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić.
13. Podatnik po podsumowaniu danego okresu sprawozdawczego wpisuje w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do okresu sprawozdawczego poprzedzającego dany okres sprawozdawczy i w kolejnej pozycji wpisuje (narastająco) w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
....................................................
Nazwa podatnika
....................................................
Adres
UWAGA: Przed rozpoczęciem zapisów w załączniku należy szczegółowo zapoznać się z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do tego załącznika.
Przychody | Koszty uzyskania przychodów | Dochód w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych | Dochód (przychód) wolny od podatku w roku podatkowym przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych | Wydatki na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pokryte z dochodu zwolnionego od podatku w roku podatkowym | Dochód wolny od podatku z lat ubiegłych przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych | Wydatki na cele w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pokryte z dochodu z lat ubiegłych zwolnionego od podatku | Ogółem dochód wolny od podatku niewydatkowany na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych | |||||||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||
Razem w okresie sprawozdawczym, w tym w zakresie art. 17 ust. 1: | ||||||||||||||||
a) pkt 4 b) pkt 40 c) pkt 47 | a) b) c) | a) b) c) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | ||||||
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych | ||||||||||||||||
Razem od początku roku podatkowego, w tym w zakresie art. 17 ust. 1: | ||||||||||||||||
a) pkt 4 b) pkt 40 c) pkt 47 | ||||||||||||||||
a) b) c) | a) b) c) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) b) | a) | a) | |||||||
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych |
Objaśnienia do załącznika nr 2 Zestawienia przepływów finansowych
1. Kolumna 1 określa nazwy przepływów finansowych z tytułu art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 40 i pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla danych wymienionych w kolumnach 2-9 w okresie sprawozdawczym i na koniec roku.
2. W kolumnie 2 należy wpisywać sumę przychodów z kolumny 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia odpowiednio przychodów osiągniętych w okresie sprawozdawczym oraz przychodów osiągniętych od początku roku. Należy także odrębnie określić w przychodach ogółem przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 40 i pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
3. W kolumnie 3 należy wpisać sumę kosztów uzyskania przychodów z kolumny 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia odpowiednio poniesionych w okresie sprawozdawczym oraz poniesionych od początku roku podatkowego. Należy także odrębnie określić w kosztach uzyskania ogółem koszty uzyskania przychodów dotyczące działalności określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
4. W kolumnie 4 należy wpisywać dochód obliczony zgodnie z art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpowiednio w okresie sprawozdawczym i narastająco od początku roku podatkowego.
5. W kolumnie 5 należy wpisać dochód (przychód) wolny od podatku przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w rozbiciu na dochód określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 tej ustawy odpowiednio w okresie sprawozdawczym i narastająco od początku roku podatkowego.
6. W kolumnie 6 należy wpisać odpowiednio razem wydatki w okresie sprawozdawczym i razem od początku poniesione zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 tej ustawy, pokryte z dochodu zwolnionego od podatku w roku podatkowym w danym okresie sprawozdawczym albo narastająco od początku roku podatkowego.
7. W kolumnie 7 należy wpisać sumę dochodu wolnego od podatku z lat ubiegłych przeznaczonego na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pokryte odpowiednio z dochodu zwolnionego od podatku w danym okresie sprawozdawczym albo narastająco od początku roku podatkowego.
8. W kolumnie 8 należy wpisać odpowiednio razem wydatki w okresie sprawozdawczym i razem od początku poniesione na cele w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pokryte z dochodu zwolnionego od podatku z lat ubiegłych w danym okresie sprawozdawczym albo narastająco od początku roku podatkowego.
9. W kolumnie 9 należy wpisać sumę dochodów wolnych od podatku (z roku podatkowego i z lat poprzednich) niewydatkowanych na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpowiednio w okresie sprawozdawczym i narastająco od początku roku podatkowego.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (5)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (5)
- Czy stowarzyszenie zwykłe, które wybiera uproszczoną ewidencję może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, czy musi to być specjalna ewidencja dla stowarzyszeń?
- Czy stowarzyszenie może amortyzować plac zabaw, który został sfinansowany dotacją?
- Czy stowarzyszenie zwykłe, prowadzące zajęcia z gimnastyki artystycznej może wystawiać dla innych klubów sportowych, noty obciążeniowe tytułem udziału w kosztach organizacji zawodów?