Rozdział 3 - Sposób i tryb prowadzenia rejestru wykroczeń - Prowadzenie rejestru wykroczeń, przetwarzanie w nim informacji oraz sposoby i tryb udzielania informacji o osobach z tego rejestru.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.715 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 kwietnia 2023 r.

Rozdział  3

Sposób i tryb prowadzenia rejestru wykroczeń

§  6. 
Rejestr wykroczeń jest prowadzony jako zbiór danych wchodzący w skład Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP), o którym mowa w art. 21nb ust. 1 ustawy o Policji, w sposób, który zapewnia rejestrację każdej operacji, w zakresie:
1)
czasu (daty, godziny i minuty) dokonania operacji przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, w systemie teleinformatycznym;
2)
niezbędnych danych identyfikacyjnych:
a)
osoby uprawnionej w zakresie następujących danych: imienia, nazwiska, identyfikatora kadrowego, nazwy jednostki i komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę lub jest zatrudniona oraz w zakresie informacji o nadanym uprawnieniu do dostępu do rejestru wykroczeń oraz do przetwarzania informacji w tym rejestrze,
b)
osoby, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, w zakresie następujących danych: imienia, nazwiska, numeru identyfikacyjnego nadanego przez system przy nadaniu uprawnienia, o którym mowa w § 7 ust. 1, nazwy organu lub podmiotu oraz nazwy jednostki organizacyjnej, w którym pełni służbę lub jest zatrudniona,
c)
osoby upoważnionej, w przypadku wykonanych przez osobę uprawnioną w imieniu tej osoby upoważnionej i na jej zlecenie operacji przetwarzania w rejestrze wykroczeń, w zakresie następujących danych: imienia, nazwiska, identyfikatora kadrowego, nazwy jednostki i komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę lub jest zatrudniona;
3)
zakresu informacji, w tym danych osobowych, do których osoby, o których mowa w pkt 2, miały dostęp w związku z wykonywaną operacją przetwarzania;
4)
daty pierwszej rejestracji informacji, w tym danych osobowych, do rejestru wykroczeń;
5)
źródła informacji, w przypadku uzyskania danych osobowych od innej osoby niż ta, której dane dotyczą;
6)
zakresu modyfikacji informacji, w tym danych osobowych, która nastąpiła w wyniku wykonanej operacji ich przetwarzania;
7)
wskazania celu lub powodu wykonania operacji przetwarzania informacji, w tym danych osobowych;
8)
wniosków składanych w związku z realizacją praw określonych w art. 20f ust. 9 ustawy o Policji oraz w art. 22 ust. 4 i art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych.
§  7. 
1. 
Komendant Główny Policji lub upoważniony przez niego do wykonywania zadań administratora w tym zakresie policjant lub pracownik Policji nadaje uprawnienia do dostępu do rejestru wykroczeń oraz do przetwarzania informacji w tym rejestrze w sposób, o którym mowa w art. 20f ust. 8 pkt 2 ustawy o Policji, indywidualnie:
1)
policjantom i pracownikom Policji na wniosek bezpośredniego przełożonego policjanta lub pracownika Policji, któremu ma zostać nadane uprawnienie;
2)
funkcjonariuszom lub pracownikom organów lub podmiotów, o których mowa w art. 20f ust. 7 ustawy o Policji, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik organu lub podmiotu, któremu ma być nadane uprawnienie.
2. 
Wniosek w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1)
imię lub imiona i nazwisko policjanta lub pracownika Policji, identyfikator kadrowy oraz numer PESEL;
2)
określenie indywidualnego zakresu nadawanych, modyfikowanych lub cofanych uprawnień, w tym wskazanie rodzajów operacji przetwarzania obejmowanych uprawnieniami;
3)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, której dotyczy uprawnienie do dostępu lub przetwarzania informacji w rejestrze wykroczeń;
4)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę policjant lub jest zatrudniony pracownik Policji objęty wnioskiem;
5)
pieczęć i podpis bezpośredniego przełożonego policjanta lub pracownika Policji objętego wnioskiem.
3. 
Wniosek w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera:
1)
imię lub imiona i nazwisko funkcjonariusza lub pracownika organu lub podmiotu, jego identyfikator kadrowy oraz numer PESEL;
2)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik organu lub podmiotu objętego wnioskiem;
3)
pieczęć i podpis kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej, w której pełni służbę lub jest zatrudniony pracownik organu lub podmiotu objętego wnioskiem.
4. 
Do modyfikacji i cofania uprawnień dostępu do rejestru wykroczeń oraz przetwarzania informacji w tym rejestrze w sposób, o którym mowa w art. 20f ust. 8 pkt 2 ustawy o Policji, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 2.
§  8. 
1. 
Informacjom, w tym danym osobowym, rejestrowanym po raz pierwszy w systemie teleinformatycznym, w którym jest prowadzony rejestr wykroczeń, nadaje się indywidualny identyfikator tego rejestru.
2. 
W przypadku gdy informacja, w tym dane osobowe, podlega rejestracji w rejestrze wykroczeń w kilku odrębnych kategoriach informacji lub rejestracji osoby, przy każdej rejestracji tej informacji nadaje się odrębny identyfikator rejestracji lub kategorii oraz wskazuje się jej powiązanie z pozostałymi rejestracjami lub kategoriami informacji.
3. 
W przypadku gdy w jednej sprawie o wykroczenie ujawniono kilku sprawców, informacje o każdym z nich rejestruje się w rejestrze wykroczeń z tym samym numerem sprawy o wykroczenie oraz odrębnym identyfikatorem rejestracji informacji o osobie.
§  9. 
1. 
Wniosek, o którym mowa w art. 20f ust. 18 ustawy o Policji, zawiera:
1)
oznaczenie sprawy;
2)
określenie zbioru danych, z którego informacje mają zostać przekazane lub udostępnione, o ile informacje podlegające przekazaniu lub udostępnieniu są przetwarzane w zbiorze danych;
3)
wskazanie informacji, których wniosek dotyczy;
4)
wskazanie wnioskodawcy;
5)
wskazanie podstawy prawnej przekazania lub udostępnienia informacji;
6)
oznaczenie formy przekazania lub udostępnienia informacji;
7)
imię, nazwisko, stopień służbowy lub zajmowane stanowisko osoby uprawnionej.
2. 
W przypadkach niecierpiących zwłoki, a w szczególności w trakcie pościgu za osobą podejrzaną o popełnienie wykroczenia albo podczas wykonywania czynności mających na celu ratowanie życia i zdrowia ludzkiego lub mienia, policjant, o ile przepisy odrębne nie wykluczają takiej możliwości, może uzyskiwać informacje, w tym dane osobowe, od organów lub podmiotów, o których mowa w art. 20f ust. 18 ustawy o Policji, na podstawie ustnego wniosku, podając informacje, o których mowa w ust. 1.
3. 
Uzyskanie informacji, w tym danych osobowych, w formie ustnej potwierdza się po ustaniu okoliczności, o których mowa w ust. 2, w pisemnym wniosku zawierającym informacje, o których mowa w ust. 1, skierowanym do organu władzy publicznej lub podmiotu, od którego uzyskano informacje.
4. 
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do informacji, w tym danych osobowych, zawartych w zbiorach danych udostępnionych Policji w drodze teletransmisji danych zgodnie z art. 20 ust. 1e ustawy o Policji.
5. 
W przypadku gdy osoba uprawniona lub osoba upoważniona pobrała dokumenty zawierające informacje, w tym dane osobowe, albo uzyskała wgląd w ich treść, na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, potwierdza na piśmie pobranie tych dokumentów albo uzyskanie wglądu w ich treść.
6. 
Osoba uprawniona lub osoba upoważniona zwraca dokumenty zawierające informacje, w tym dane osobowe, za pokwitowaniem organowi lub podmiotowi, który je udostępnił, chyba że na podstawie odrębnych przepisów podlegają one włączeniu do akt prowadzonego postępowania.