Prowadzenie rejestru statków handlowych morskich.
Dz.U.1921.10.58
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA B. DZIELNICY PRUSKIEJ
z dnia 18 stycznia 1921 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu oraz z Ministrem Spraw Wojskowych w przedmiocie prowadzenia rejestru statków handlowych morskich.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Zaświadczenia przewidziane w § 8 niniejszego rozporządzenia oraz zaświadczenia, potrzebne dla wyjednania przymusowej sprzedaży statku, wydaje sędzia rejestrowy.
W tych wypadkach, gdy przed sądem rejestrującym należy złożyć oświadczenie, wymagające formy przepisanej w § 107 ustawy Rzeszy Niemieckiej o postępowaniu niespornem, wówczas sędzia rejestrowy spisuje odpowiedni protokół.
Zawiadomienia tego może zainteresowany zrzec się.
Zawiadomienie zarządza sędzia, a dopełnia go za swoim podpisem sekretarz sądowy.
Sekretarz sądu powinien zaznaczyć w aktach sprawy, komu zawiadomienie doręczył i kiedy wręczenie nastąpiło.
W odpisach z rejestru zamieszcza się wpisy podkreślone czerwonym atramentem (§ 14) tylko na wniosek lub wtedy, gdy z okoliczności sprawy wywnioskować można, że jest to potrzebne.
Przy uwierzytelnionych odpisach, które dotyczyć mają tylko pewnego przedmiotu, należy przy poświadczeniu uwierzytelniającem przedmiot ten dokładnie wyszczególnić i poświadczyć, że dalszych wpisów, dotyczących tego przedmiotu, niema.
Omyłki pióra i t. p. oczywiste błędy we wpisach powinny być w tej samej rubryce z upoważnienia sędziego prostowane przez sekretarza. O dokonanem sprostowaniu należy zawiadomić osoby interesowane.
Ponadto przy zapisywaniu właścicieli statku do rejestru okrętowego obowiązuje p. 6 art. 12 ustawy o polskich statkach handlowych morskich (Dz. Ust. R. P. z 1920 r. № 47, poz. 285).
Rejestr okrętowy.
Rejestr okrętowy.
Pod odpowiednim nagłówkiem umieszcza się złożony z 4 liter międzynarodowy sygnał odróżniający.
W tejże rubryce zaznacza się zmiany powstałe w rodzaju statku.
Gdy późniejsze wymierzenie dało wynik odmienny od poprzedniego to nowy wynik zapisuje się w kolumnie c rubryki 11, z odpowiedniem zaznaczeniem w rubryce 3.
O ile pełnomocnik nie został wyznaczony, stawia się w górnej części rubryki - kreskę poziomą. Późniejsze wyznaczenie pełnomocnika zaznacza się w tejże rubryce.
W kolumnie "a" wpisuje się numery kolejne tylko wtedy, gdy są współwłaściciele. Każdy z nich otrzymuje oddzielny numer. Jeżeli między współwłaścicielami są współki, to poszczególnych uczestników spółek nie umieszcza się pod oddzielnymi numerami.
W kolumnie "b" wpisuje się właścicieli statków wraz ze szczegółami wymienionemi w p. 6 art. 12 ustawy o polskich statkach handlowych oraz umieszcza się podpisy sędziego i sekretarza.
W kolumnie "c" podaje się wysokość udziału we własności każdego współwłaściciela. W tejże kolumnie zamieszcza się zmiany wysokości udziału.
Kolumnę "d" przeznacza się do określenia wysokości udziału we własności kapitału polskiego (p. b. art. 1 ustawy o polskich statkach handlowych morskich).
W kolumnie "e" wyszczególnia się tytuł nabycia statku lub udziału we własności.
Oświadczenia te podpisuje sędzia i sekretarz.
Wpis ten może nastąpić dopiero po złożeniu odpowiedniego zaświadczenia urzędu marynarki handlowej, że wszystkie warunki zostały wypełnione.
Powyższe oświadczenie ponawia się przy każdorazowem przejściu udziału we własności do obcokrajowców w słowach; "Warunki wypełniono" z powołaniem się na odpowiedni numer kolejny kolumny "a" rubryki 10.
Każdy wpis otrzymuje kolejny numer umieszczony w kolumnie "a".
W kolumnie "b" zaznacza się rubrykę, i kolejny numer wpisu, który uległ zmianie.
Wypełnienie kolumn "c" i "d", "e" uskutecznia się podług przepisów dla wypełnienia kolumn "b" "c" "e" rubryki 8 (§ 29).
W kolumnie "c" zamieszcza się również i inne zmiany danych zapisanych w rubryce 8.
Każdy wpis otrzymuje kolejny numer, umieszczany w kolumnie "a".
W kolumnie "b" oznacza się rubrykę wpisu, który uległ zmianie.
W kolumnie "c" wyszczególnia się treść zmiany.
O ile do rejestru wnosi się obciążenia, to ci wierzyciele, których po-byt jest znany o zarnierzonem wykreśleniu, powinni być o tem powiadomieni i należy udzielić im terminu do wniesienia sprzeciwu.
Wykreślenie może nastąpić dopiero po upływie udzielonego terminu.
Każdy wpis otrzyma kolejny numer, umieszczony w kolumnie "a".
W kolumnie "b" wymienia się sumę.
W kolumnie "c" zamieszcza się szczegóły, tyczące się obciążenia. W tejże kolumnie przy istnieniu współwłaścicieli należy zaznaczyć czy obciążenie dotyczy całego statku, czy też tylko udziału poszczególnego współwłaściciela.
Zmiany, tyczące się obciążeń zapisanych w kolumnie "c", zaznacza się w kolumnie "d".
Przy każdorazowem zapisaniu w kolumnach "d" oraz "c" zaznacza się numer kolejny wpisu, którego wzmianka dotyczy.
Kolumna "c" służy również do zapisania wzmianki o naznaczone) sprzedaży przymusowej; kolumna "e" do wykreślenia tej wzmianki.
W rubryce 7 nowego zeszytu należy powołać się na dawniejszy zapis i poświadczyć, że treść nowego zeszytu zgadza się z treścią poprzedniego zeszytu.
Do nowego zeszytu przenosi się tylko te podkreślone wpisy, których przeniesienie okaże się niezbędne. Z rubryki 13 przenosi się tylko numer zapisania z zaznaczeniem "wykreślony", zaznacza się również poprzednią nazwę i poprzedni port ojczysty statków.
Dokumenty okrętowe.
Dokumenty okrętowe.
Zwrócone dokumenty unieważnia się, o ile zaś zostały utracone, to zaznacza się o tem w nowo wydanym dokumencie.
W nowo wydanych dokumentach zamieszcza się wyłącznie dane, istniejące w chwili sporządzenia dokumentu.
Jeżeli statek zostaje przeniesiony do nowego zeszytu pod nowym numerem porządkowym, to wystawia się nowy certyfikat lub nowy wyciąg z certyfikatu okrętowego. O wystawieniu nowego certyfikatu lub wyciągu zaznacza się na okładce aktów rejestrowanych ze wskazaniem na odnośne miejsce aktów.
W razie wykreślenia statku z rejestru, dokumenty okrętowe unieważnia się.
ZAŁĄCZNIK
WZÓR REJESTRU STATKÓW HANDLOWYCH MORSKICH.
WZÓR REJESTRU STATKÓW HANDLOWYCH MORSKICH.
Rubryka | 1. | Nazwa statku. Międzynarodowy sygnał odróżniający. |
Rubryka | 2. | Rodzaj statku. |
Rubryka | 3. | Wynik obliczenia wymiaru statku. |
Rubryka | 4. | Data i miejsce wybudowania statku. |
Rubryka | 5. | Port ojczysty statku. |
Rubryka | 6. | Pełnomocnik (przynależność państwowa oraz miejsce stałego zamieszkania). |
Rubryka | 7. | Data zarejestrowania statku. |
Rubryka | 8. | Własność: |
№ kol. | Nazwisko i bliższe oznaczenie właściciela | Wysokość udziału we własności | Wysokość udziału we własności kapitału polskiego | Tytuł nabycia |
a. | b. | c. | d. | e. |
Rubryka | 9 | Oświadczenie, że wszystkie warunki co do przynależności państwowej właścicieli zostały wypełnione (Dz. Ust. R P. z 1920 № 47 poz. 285, art. 12 p. 8). |
Rubryka | 10. | Zmiany własności: |
№ kol. | Do rubryki | Nazwisko i bliższe oznaczenie właściciela | Wysokość udziału we własności | Tytuł nabycia |
a. | b. | c. | d. | e. |
Rubryka | 11. | Zmiany zapisanych danych prócz zmian własności. |
№ kol. | Do rubryki | Zmiana |
a. | b. | c. |
Rubryka | 12. | Wykreślenie statku: |
Rubryka | 13. | Obciążenie |
№ kol. | Suma | Wpis | Zmiany | Wykreślenie |
a. | b. | c. | d. | e. |
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 1929 r. (Dz.U.29.57.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1929 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 lutego 1949 r. (Dz.U.49.10.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 1949 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (6)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (3)
- Zm.: rozporządzenie z dnia 18 stycznia 1921 r., wydanego przez Ministra b. Dzielnicy Pruskiej, w przedmiocie prowadzenia rejestru statków handlowych morskich.
- Zm.: §18 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1921 r., wydanego przez Ministra b. Dzielnicy Pruskiej, w przedmiocie prowadzenia rejestru statków handlowych morskich.
- Sprostowanie omyłek w tekście rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1921 r. w przedmiocie prowadzenia rejestru statków handlowych morskich.