Rozdział 2 - Postępowanie w sprawach rejestru - Prowadzenie rejestru przedsiębiorstw państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.96.473

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1997 r.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawach rejestru

§  9.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  10.
1.
Do złożenia wniosku o wpis do rejestru jest obowiązany dyrektor (tymczasowy kierownik, zarządca) przedsiębiorstwa, a w razie likwidacji lub upadłości przedsiębiorstwa - likwidator lub syndyk masy upadłości.
2.
W razie wszczęcia postępowania naprawczego wniosek o wpis do rejestru jest obowiązana złożyć osoba sprawująca zarząd komisaryczny.
§  11.
Wniosek o wpis przedsiębiorstwa do rejestru powinien być złożony w terminie 30 dni od daty utworzenia przedsiębiorstwa. Złożenie wniosku o dokonanie innych wpisów powinno nastąpić w terminie 15 dni od daty powstania okoliczności uzasadniających dokonanie wpisu.
§  12.
W razie uchylania się od złożenia wniosku w terminie określonym w § 11, sąd zastosuje wobec osoby zobowiązanej do złożenia wniosku grzywnę i zawiadomi o tym organ założycielski lub organ sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwem. Przepisy art. 1050 § 3, art. 1052 i 1055 Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się odpowiednio.
§  13.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk księgi rejestrowej. Do wniosku powinny być dołączone odpisy dokumentów będących podstawą wpisu. Jeżeli wpis dotyczy sprawy zastrzeżonej przepisami do kompetencji stanowiących rady pracowniczej, dokument będący podstawą wpisu powinien być podpisany przez przewodniczącego prezydium tej rady lub jego zastępcę.
§  14.
Organ założycielski lub organ sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwem może wziąć udział w postępowaniu, jeżeli przedmiotem wniosku jest sprawa, w której na podstawie ustawy organowi temu przysługuje prawo podejmowania decyzji.
§  15.
Rozpoznając wniosek o wpis do rejestru sąd bada treść wniosku, zgodność z prawem treści dokumentów stanowiących podstawę dokonania wpisu oraz treść księgi rejestrowej.
§  16.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, w której wpis ma być dokonany.
§  17.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru podlegają natychmiastowemu wykonaniu z urzędu. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  18.
Postanowienie zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  19.
Sąd odmawia wpisu do rejestru, jeżeli:
1)
dane objęte wnioskiem nie podlegają wpisowi do rejestru,
2)
dokumenty, które miałyby stanowić podstawę wpisu, są sprzeczne z prawem,
3)
wnioskodawca nie usunie w wyznaczonym przez sąd terminie braków wniosku.
§  20.
1.
Sąd z urzędu wydaje postanowienie nakazujące wykreślenie z rejestru wpisu niedopuszczalnego ze względu na obowiązujące przepisy lub niezgodnego z rzeczywistym stanem.
2.
Sąd z urzędu wydaje również postanowienie nakazujące wykreślenie z rejestru przedsiębiorstwa państwowego, przekształconego w spółkę, z chwilą wpisania spółki do rejestru handlowego.
§  21.
Wniesienie rewizji od postanowienia o wpisie do rejestru odnotowuje się w księdze rejestrowej, w rubryce "uwagi".
§  22.
1.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorstwa podzielonego w celu utworzenia dwóch lub więcej przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstwa zlikwidowanego składa organ założycielski. Przepis § 12 nie ma zastosowania.
§  23.
1.
Rejestr jest udostępniany do wglądu każdemu, kto wykaże w tym swój interes prawny. Sędzia może jednak zarządzić odmowę wglądu do rejestru lub do określonych wpisów, jeżeli wymaga tego ochrona tajemnicy państwowej lub gospodarczej. W razie wątpliwości sędzia zwraca się o opinię do organu założycielskiego albo do przedsiębiorstwa, którego wpis dotyczy.
2.
Rejestr może być udostępniony do wglądu tylko w obecności sekretarza sądowego.
3.
Na odmowę udostępnienia rejestru do wglądu przysługuje zażalenie.
§  24.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane na każde pisemne żądanie organów przedsiębiorstwa, którego wpis dotyczy, oraz na żądanie organu założycielskiego lub organu sprawującego nadzór nad przedsiębiorstwem, a także na żądanie innej osoby w razie wykazania przez nią interesu prawnego. Przepisy § 23 ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio.