Prowadzenie rejestru przedsiębiorstw państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1981.31.171

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1984 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 listopada 1981 r.
w sprawie prowadzenia rejestru przedsiębiorstw państwowych.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 24, poz. 122) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
Rejestr przedsiębiorstw państwowych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się dla przedsiębiorstw państwowych i zrzeszeń przedsiębiorstw państwowych objętych przepisami ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 24, poz. 122), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Dla każdego przedsiębiorstwa państwowego (zrzeszenia przedsiębiorstw państwowych) zakłada się osobną księgę rejestrową, oznaczoną numerem odpowiadającym kolejności wniosków o wpis przedsiębiorstw (zrzeszeń przedsiębiorstw).
§  3.
Księga rejestrowa zakładana dla przedsiębiorstwa państwowego składa się z następujących działów:
1.
Dział pierwszy - "Oznaczenie przedsiębiorstwa" - do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
pełną i skróconą nazwę przedsiębiorstwa i jego siedzibę,
3)
przedmiot działalności przedsiębiorstwa, w tym wynikający z nadanych uprawnień do wykonywania działalności handlu zagranicznego,
3a) 1
informację dotyczącą umieszczenia przedsiębiorstwa na liście przedsiębiorstw o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej,
4)
oznaczenie organu założycielskiego i aktu o utworzeniu przedsiębiorstwa oraz oznaczenie organu sprawującego nadzór nad przedsiębiorstwem, jeżeli nadzór nie jest sprawowany przez organ założycielski,
5)
nazwę i siedzibę zrzeszenia przedsiębiorstw, do którego należy przedsiębiorstwo, a także oznaczenie księgi rejestrowej, w której zrzeszenie to zostało zarejestrowane,
6)
cyfrowy identyfikator przedsiębiorstwa nadany w systemie informacji statystycznej oraz uwagi.
2.
Dział drugi - "Organizacja przedsiębiorstwa" - do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu przedsiębiorstwa,
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu samorządu załogi przedsiębiorstwa,
4)
imię i nazwisko dyrektora (tymczasowego kierownika) przedsiębiorstwa oraz imiona i nazwiska ich zastępców,
5)
imiona i nazwiska pełnomocników przedsiębiorstwa uprawnionych do dokonywania czynności prawnych w imieniu przedsiębiorstwa oraz zakres ich upoważnień,
6)
imiona i nazwiska członków prezydium rady pracowniczej,
7)
nazwy i siedziby zakładów oraz innych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, które sporządzają bilans, i ich cyfrowe identyfikatory nadane w systemie informacji statystycznej,
8)
uwagi.
3.
Dział trzeci - "Mienie przedsiębiorstwa" - do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmiankę o złożeniu do rejestru bilansu przedsiębiorstwa za ostatni rok,
3)
wzmiankę o obciążeniu środków trwałych przedsiębiorstwa ograniczonymi prawami rzeczowymi,
4)
uwagi.
4.
Dział czwarty - "Połączenie, podział i likwidacja oraz upadłość przedsiębiorstwa" - do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmianki dotyczące połączenia, podziału, likwidacji lub upadłości przedsiębiorstwa,
3)
imię i nazwisko likwidatora lub syndyka masy upadłości,
4)
uwagi.
§  4.
Księga rejestrowa, zakładana dla zrzeszenia przedsiębiorstw państwowych, składa się z rubryk, do których wpisuje się następujące dane:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
pełną i skróconą nazwę zrzeszenia przedsiębiorstw oraz jego siedzibę,
3)
cel i przedmiot działania zrzeszenia,
4)
nazwy i siedziby przedsiębiorstw wchodzących w skład zrzeszenia, a także oznaczenie ksiąg rejestrowych, w których przedsiębiorstwa te zostały zarejestrowane,
5)
imię i nazwisko przewodniczącego rady zrzeszenia oraz imiona i nazwiska jego zastępców,
6)
imię i nazwisko dyrektora zrzeszenia oraz imiona i nazwiska jego zastępców,
7)
imiona i nazwiska pełnomocników zrzeszenia uprawnionych do dokonywania czynności prawnych w imieniu zrzeszenia oraz zakres ich upoważnień,
8)
cyfrowy identyfikator zrzeszenia nadany w systemie informacji statystycznej i uwagi,
9) 2
nazwy i siedziby samodzielnie bilansujących zakładów zrzeszenia oraz przedmiot działalności gospodarczej tych zakładów.
§  5.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis sędziego.
§  6.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  7.
Niezależnie od księgi rejestrowej prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  8.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
§  9.
Wzory ksiąg rejestrowych oraz wzory ksiąg pomocniczych ustala Minister Sprawiedliwości.

Postępowanie w sprawach rejestru.

§  10.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  11.
Do złożenia wniosku o wpis do rejestru jest obowiązany dyrektor (tymczasowy kierownik) przedsiębiorstwa, a w razie likwidacji lub upadłości przedsiębiorstwa - likwidator lub syndyk masy upadłości.
§  12.
Wniosek o wpis przedsiębiorstwa do rejestru powinien być złożony w terminie 30 dni od daty utworzenia przedsiębiorstwa. Złożenie wniosku o dokonanie innych wpisów powinno nastąpić w terminie 15 dni od daty zajścia okoliczności uzasadniających dokonanie wpisu.
§  13.
W razie uchylania się od złożenia wniosku w terminie określonym w § 12 sąd zastosuje wobec osoby zobowiązanej do złożenia wniosku grzywnę i zawiadomi o tym organ założycielski lub organ sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwem. Przepisy art. 1050 § 3, 1052 i 1055 Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się odpowiednio.
§  14.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone odpisy dokumentów będących podstawą wpisu. Jeżeli wpis dotyczy sprawy zastrzeżonej przepisami do kompetencji stanowiących rady pracowniczej, dokument będący podstawą wpisu powinien być podpisany przez przewodniczącego prezydium tej rady lub jego zastępcę.
§  15.
Organ założycielski lub organ sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwem może wziąć udział w postępowaniu, jeżeli przedmiotem wniosku jest sprawa, w której na podstawie ustawy organowi temu przysługuje prawo podejmowania decyzji.
§  16.
Rozpoznając wniosek o wpis sąd bada treść wniosku, zgodność z prawem treści dokumentów stanowiących podstawę wpisu oraz treść księgi rejestrowej.
§  17.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
§  18.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru podlegają natychmiastowemu wykonaniu z urzędu. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  19.
Postanowienie zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  20.
Sąd odmawia wpisu do rejestru, jeżeli:
1)
dane objęte wnioskiem nie podlegają wpisowi do rejestru,
2)
dokumenty, które miałyby stanowić podstawę wpisu są sprzeczne z prawem,
3)
wnioskodawca nie usunie w wyznaczonym przez sąd terminie braków wniosku.
§  21.
Sąd z urzędu wydaje postanowienie nakazujące wykreślenie z rejestru wpisu niedopuszczalnego ze względu na obowiązujące przepisy lub niezgodnego z rzeczywistym stanem.
§  22.
Wniesienie rewizji od postanowienia o wpisie do rejestru odnotowuje się w księdze rejestrowej w rubryce "uwagi".
§  23.
Sąd rewizyjny nie jest związany granicami rewizji i może zmienić lub uchylić zaskarżone postanowienie również na niekorzyść skarżącego.
§  24.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  25.
1.
Rejestr jest udostępniany do wglądu każdemu, kto wykaże w tym swój interes prawny. Sędzia może jednak zarządzić odmowę wglądu do rejestru lub do określonych wpisów, jeżeli wymaga tego ochrona tajemnicy państwowej lub gospodarczej. W razie wątpliwości sędzia zwraca się o opinię do organu założycielskiego albo do przedsiębiorstwa, którego wpis dotyczy.
2.
Rejestr może być udostępniony do wglądu tylko pod nadzorem sekretarza sądowego.
3.
Na odmowę udostępnienia rejestru do wglądu przysługuje zażalenie.
§  26.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane na każde pisemne żądanie organów przedsiębiorstwa, którego wpis dotyczy, na żądanie zrzeszenia przedsiębiorstw, którego członkiem jest wpisane do rejestru przedsiębiorstwo, oraz na żądanie organu założycielskiego lub organu sprawującego nadzór nad przedsiębiorstwem, a także na żądanie innej osoby w razie wykazania przez nią interesu prawnego. Przepisy § 25 ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  27.
Przepisy niniejszego rozdziału dotyczące przedsiębiorstw stosuje się odpowiednio do zrzeszeń przedsiębiorstw.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  28.
W razie potrzeby dokonania nowego wpisu w sprawie przedsiębiorstwa państwowego wpisanego do dotychczasowego rejestru zakłada się księgę rejestrową na zasadach przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
§  29.
Dyrektorzy przedsiębiorstw wpisanych do dotychczasowych rejestrów złożą w terminie do dnia 31 marca 1982 r. do właściwych sądów wnioski o dokonanie wpisów tych danych, które na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów nie były wpisywane do rejestru. Przepis § 13 stosuje się odpowiednio.
§  30.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie urządzenia i prowadzenia rejestru przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 3, poz. 22).
§  31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 7 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1983 r. w sprawie ustalenia listy przedsiębiorstw o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz.U.83.9.47) z dniem 22 lutego 1983 r.
2 § 4 pkt 9 dodany przez § 2 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1983 r. (Dz.U.83.75.335) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1984 r.