Prowadzenie rejestru fundacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.27.139

Akt utracił moc
Wersja od: 2 sierpnia 1991 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 kwietnia 1984 r.
w sprawie prowadzenia rejestru fundacji.

Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. Nr 21, poz. 97) stanowi się, co następuje:
1. 1
Rejestr fundacji, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy w formie księgi rejestrowej.
2.
Fundację wpisuje się do księgi rejestrowej pod oddzielną pozycją.
Księga rejestrowa podzielona jest na rubryki, w których wypisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę, siedzibę i cel fundacji, datę jej ustanowienia oraz wzmiankę o osobie fundatora,
3) 2
oznaczenie ministra właściwego ze względu na zakres jego działania i cele fundacji oraz właściwego wojewody,
4)
wzmiankę o złożeniu statutu fundacji,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu (innych organów) fundacji oraz zakres ich uprawnień, a w razie zawieszenia zarządu - imię i nazwisko zarządcy przymusowego,
6)
rodzaj i zakres prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej,
7) 3
uwagi, a w szczególności wzmianki o wniesieniu przez właściwego ministra lub wojewodę wniosku o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego, o postanowieniu wydanym przez sąd w tym zakresie oraz o uchyleniu przez sąd powyższego postanowienia.
Dla każdej fundacji prowadzone są odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
Sąd może w treści wpisu w rejestrze powołać się na dokument złożony do akt rejestrowanych. Powołany dokument uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
Postępowanie w sprawie o wpis fundacji do rejestru wszczyna się na wniosek fundatora lub zarządu fundacji. Uprawnionymi do składania innych wniosków o wpis do rejestru są zarząd fundacji i minister właściwy ze względu na zakres jego działania i cele fundacji oraz właściwy wojewoda, a w razie zawieszenia zarządu - zarządca przymusowy.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz pozycję i rubrykę księgi rejestrowej, w której wpis ma być dokonany.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru są skuteczne z chwilą ich wydania. Postanowienia te sąd uzasadnia tylko na wniosek.
Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisu w danej pozycji oraz zaopatruje w datę i podpis sędziego. Numer kolejny wpisu odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w rejestrze w razie uchylenia orzeczenia zarządzającego dokonanie wpisu, jak również wówczas, gdy okaże się, że w rejestrze figuruje wpis niedopuszczalny z uwagi na obowiązujące przepisy lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy.
1.
Wgląd do rejestru ma każda osoba zainteresowana treścią wpisów.
2.
Rejestr oraz dokumenty objęte wpisem stosowanie do § 4 można przeglądać tylko pod nadzorem sekretarza sądowego.
3.
Za zgodą przewodniczącego osoba, która wykaże interes prawny, może sporządzać wypisy z rejestru.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
2 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
3 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.