Prowadzenie Rejestru Dowodów Osobistych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.876 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1
z dnia 20 listopada 2014 r.
w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych

Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2016 r. poz. 391 i 862) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych;
2)
tryb przekazywania danych między Rejestrem Dowodów Osobistych a innymi rejestrami centralnymi.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
RDO - Rejestr Dowodów Osobistych;
2)
SIS - System Informacyjny Schengen, o którym mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1203 oraz 2015 r. poz. 1607);
3)
ustawa - ustawę z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
1.
RDO jest prowadzony w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).
2.
RDO jest prowadzony w sposób umożliwiający:
1)
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - przetwarzanie danych z wniosków o wydanie dowodu osobistego, blankietów dowodów osobistych i dowodów osobistych w procesie ich wydawania i unieważniania;
2)
organowi gminy - przetwarzanie danych niezbędnych w procesie wydawania i unieważniania dowodów osobistych;
3)
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - przetwarzanie danych niezbędnych do sporządzania i wydawania dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2015 r. poz. 1929 i 2023 oraz z 2016 r. poz. 147 i 437), zapewniając ochronę informacji niejawnych oraz realizację przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązków administratora danych osobowych zgromadzonych w RDO.
1.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych wprowadza niezwłocznie do RDO dane określone w art. 56 ustawy, z wyłączeniem danych wprowadzonych przez organ gminy.
2.
Organ gminy wprowadza do RDO:
1)
dane zawarte we wniosku o wydanie dowodu osobistego określone w art. 28 pkt 1-7 ustawy, wraz z zeskanowaną fotografią albo plikiem zawierającym fotografię, oraz dane określone w art. 56 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. d tiret od trzeciego do szóstego i lit. e ustawy;
2)
datę i przyczynę pozostawienia wniosku o wydanie dowodu osobistego bez rozpoznania;
3)
numer i datę wydania decyzji administracyjnej o odmowie wydania dowodu osobistego, o której mowa w art. 32 ustawy;
4)
numer i datę wydania decyzji administracyjnej o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego, o której mowa w art. 52 ustawy.
1.
Organ gminy wprowadza do RDO dane bezpośrednio, w trybie teletransmisji. RDO przekazuje zwrotnie potwierdzenie wprowadzenia danych.
2.
W przypadku braku bezpośredniego dostępu do RDO spowodowanego przyczynami niezależnymi od organu gminy, organ gminy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, przekazuje dane na bezpiecznym informatycznym nośniku danych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
3.
Dane zgromadzone w RDO nie podlegają usunięciu, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek ich usunięcia.
4.
Dane w RDO zapisuje się wielkimi literami. Dopuszcza się zapisywanie danych dotyczących numeru domu lub lokalu małą literą, o ile taka numeracja występuje.
1.
Po wprowadzeniu przez organ gminy do RDO daty odbioru przez obywatela dowodu osobistego dane określone w art. 56 pkt 4 lit. a-c ustawy przekazywane są z RDO do rejestru PESEL.
2.
W przypadku unieważnienia dowodu osobistego przekazywane są z RDO do rejestru PESEL dane określone w art. 56 pkt 4 lit. a oraz lit. d tiret piąte ustawy.
3.
Z RDO przekazywane są do SIS dane określone w art. 56 pkt 6 lit. a ustawy dotyczące skradzionych, przywłaszczonych lub utraconych blankietów dowodów osobistych.
4.
W przypadku unieważnienia dowodu osobistego z powodu utraty przekazywane są z RDO do SIS dane określone w art. 12 pkt 1 lit. a, b i f ustawy, art. 56 pkt 4 lit. a, c i d tiret pierwsze i piąte ustawy oraz data urodzenia posiadacza dowodu osobistego.
1.
Przekazywanie danych między RDO a rejestrem PESEL i SIS następuje przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych. Rejestr PESEL i SIS przekazują zwrotnie potwierdzenie przekazania danych.
2.
Przekazywanie danych między RDO a rejestrem PESEL i SIS odbywa się bezpośrednio, w czasie rzeczywistym.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r.
1 Obecnie działem administracji rządowej - informatyzacja kieruje Minister Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz.U.2015.1910).