Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Dz.U.1988.44.350
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 grudnia 1988 r.
w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", według wzoru ustalonego w załączniku do rozporządzenia.
ponad | do | |
30.000.000 zł | nie przekracza 5% kwoty obrotu, | |
30.000.000 zł | 60.000.000 zł | nie przekracza 1.500.000 zł + 4% od nadwyżki obrotu ponad 30.000.000 zł, |
60.000.000 zł | 120.000.000 zł | nie przekracza 2.700.000 zł + 3% od nadwyżki obrotu ponad 60.000.000 zł, |
120.000.000 zł | 300.000.000 zł | nie przekracza 4.500.000 zł + 2% od nadwyżki obrotu ponad 120.000.000 zł, |
300.000.000 zł | nie przekracza 8.100.000 zł + 1% od nadwyżki obrotu ponad 300.000.000 zł. |
Spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny i trwały (np. atramentem, długopisem) oraz zakończony i zaopatrzony w podpis osób uczestniczących w spisie przed wznowieniem transakcji w nowym okresie rachunkowym.
ZAŁĄCZNIK 9
Strona tytułowa podatkowej księgi przychodów i rozchodów
Strona tytułowa podatkowej księgi przychodów i rozchodów
KSIĘGA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW
.......................................
Imię i nazwisko (firma)
.......................................
Adres
.......................................
Rodzaj działalności
UWAGA: przed rozpoczęciem zapisów w księdze należy się szczegółowo zapoznać z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami zamieszczonymi na okładkach księgi.
Miesiąc ......... 19... r.
Lp. | Dzień miesiąca | Nr dowodu księgowego | Kontrahent | Opis zdarzenia gospodarczego | Przychód ze sprzedaży (obrót) | |||
imię i nazwisko (firma) | adres | wyrobów (towarów handlowych) | usług | razem obrót (7+8) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Uwagi: | Suma folio | |||||||
przen. z folio | ||||||||
Razem |
Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu | Koszty uboczne zakupu | Wydatki (koszty) | Uwagi | |||||||||||
udokumentowanych | nie udokumentowany | razem zakup (10-13) | udokumentowane | nie udokumentowane | przerobu lub obróbki obcej | wynagrodzenia | inne wydatki | razem wydatki (17-21) | ||||||
rachunkami | paragonami | dowodami wewnętrznymi | w gotówce | w naturze | udokumentowane | nie udokumentowane | ||||||||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
Strona ostatnia księgi podatkowej przychodów i rozchodów
Niniejsza księga została oparafowana jako podatkowa księga
przychodów i rozchodów Ob. - firmy ...........................
..............................................................
w ............................................................
na czas od dnia ........ 198... r. do dnia ........ 198... r.
Księga zawiera 63 stronice folio ponumerowane i ostemplowane
pieczęcią urzędową oraz zarejestrowane pod nr ................
.....................
(podpis)
(m.p.)
................... .............
(miejscowość)(data)
Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów
a) sprzedaży towarów, zwrotów, zniżek cen, wypłat komitentom i kwot uzyskanej prowizji, dokonywanych w ewidencji towarów przyjętych w komis, oraz rozliczeń z komitentami; po zakończeniu miesiąca kwotę prowizji wynikającą z ewidencji należy wpisać w kol. 7 i 9 księgi przychodów i rozchodów,
b) kupna i sprzedaży bonów towarowych Banku Polska Kasa Opieki SA, dokonywanych w ewidencji zakupu i sprzedaży bonów; na koniec dnia dzienną kwotę przychodu i rozchodu bonów należy wpisać odpowiednio do kolumn 9 i 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów; w wypadku prowadzenia kupna i sprzedaży wartości dewizowych, do kolumn 9 i 14 księgi należy odpowiednio wpisać dzienną kwotę przychodu i rozchodu tych wartości, wynikającą z prowadzonego rejestru kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c) zwrotu pożyczki wraz z odsetkami, zwrotu zastawionej rzeczy oraz sprzedaży zastawionej rzeczy, dokonywanych w ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy; na koniec dnia dzienną kwotę obrotu należy wpisać do kolumny 9, a dzienną kwotę wydatków (udzielonych pożyczek) do kolumny 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
a) analityczną ewidencję towarów przyjętych w komis oraz rozliczeń z komitentami,
b) ewidencję zakupu i sprzedaży bonów,
c) rejestr kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) ewidencję pożyczek i zastawionych rzeczy nie wypełniają kolumn od 3 do 6.
Wzór nr 1 - obrót według księgi przychodów i rozchodów za miesiąc (rok) .........
- wg stawki podatku obrotowego ......... % zł .........
- wg stawki podatku obrotowego ......... % zł .........
- wg stawki podatku obrotowego ......... % zł .........
Wzór nr 2 - obrót według księgi przychodów i rozchodów za miesiąc (rok) ......... uprawniający do obniżki podatku dochodowego z tytułu
......... kwota ......... % obniżki .........
......... kwota ......... % obniżki .........
......... kwota ......... % obniżki .........
1) ustalić wysokość poniesionych w okresie sprawozdawczym kosztów uzyskania przychodów w sposób następujący:
- do wartości spisu z natury na początek okresu sprawozdawczego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 14 do 16, a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec okresu sprawozdawczego;
- kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków z kolumny 22 oraz o kwotę odpisów na zużycie przedmiotów majątkowych i pomniejszyć o wydatki na zakup surowców i materiałów podlegających wyłączeniu z obrotu (stosownie do przepisów o podatku obrotowym) oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi przychodów i rozchodów (np. w gastronomii koszty zakupu materiałów i towarów handlowych zużytych do przygotowania posiłków dla pracowników zostały zapisane w kol. 10-14);
2) obrót z kolumny 9 pomniejszyć o kwotę należnego podatku obrotowego wynikającego z zestawienia sporządzonego według zasad określonych w ust. 23 objaśnień i o wysokość poniesionych w okresie sprawozdawczym kosztów uzyskania przychodu obliczonych zgodnie z objaśnieniami w pkt 1 niniejszego ustępu; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w okresie sprawozdawczym.
Przykład obliczenia dochodu
wartość spisu z natury na początek okresu sprawozdawczego 1.000.000 zł
plus wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów (kol. 14) 2.000.000 zł
plus wydatki na koszty uboczne zakupu (kol. 15 i 16) 200.000 zł
minus wartość spisu z natury na koniec okresu sprawozdawczego 1.200.000 zł
plus kwota pozostałych wydatków (kol. 22) 2.300.000 zł
plus kwota odpisów na zużycie przedmiotów majątkowych 300.000 zł
minus kwota wydatków na zakup surowców i materiałów wyłączonych
z obrotu 100.000 zł
minus wartość wynagrodzeń w naturze ujętych w innych kolumnach
księgi przychodów i rozchodów 200.000 zł
--------------
4.300.000 zł
--------------
obrót (kol. 9) 8.000.000 zł
minus podatek obrotowy (np. 10%) 800.000 zł
--------------
różnica 7.200.000 zł
minus koszty uzyskania przychodów 4.300.000 zł
--------------
dochód 2.900.000 zł
--------------
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1987 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 20, poz. 121 i z 1988 r. Nr 35, poz. 278):
"§ 30. 1. Rachunek stwierdzający dokonanie sprzedaży towarów lub wykonanie usług powinien być wystawiony z kopią i zawierać:
1) imiona i nazwiska (nazwy firm) sprzedającego i kupującego bądź wykonującego i odbiorcy usługi, jak również adres sprzedającego bądź wykonującego usługi,
2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku,
3) określenie rodzajów towarów oraz wykonanych usług i ich ceny jednostkowe,
4) ogólną sumę należności (słownie) i sposób jej obliczenia,
5) podpis wystawcy rachunku.
2. Osoby wykonujące usługi lub dokonujące sprzedaży towarów, które - choćby mimo braku obowiązku - wystawiają rachunki, są obowiązane kolejno numerować wystawione rachunki i przechowywać w kolejności numerów ich kopie w okresie 5 lat podatkowych, licząc od początku roku, w którym wystawiono rachunek."
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »