Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1935.62.395

Akt utracił moc
Wersja od: 21 sierpnia 1935 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 31 lipca 1935 r.
o prowadzeniu dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 6 p. 16 i art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) zarządzam co następuje:
Na polskich morskich statkach handlowych, o pojemności powyżej 150 m2 brutto należy prowadzić dziennik okrętowy.

Na polskich morskich statkach handlowych o napędzie mechanicznym, posiadających główne maszyny napędowe o mocy powyżej 200 IKM/WKM, należy prowadzić dziennik maszynowy.

Na statkach, uprawiających żeglugę wyłącznie w granicach portów morskich, nie obowiązuje prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego.

Dziennik okrętowy prowadzi służbowy oficer nawigator.

Dziennik maszynowy prowadzi służbowy oficer mechanik.

Prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego może być powierzone tylko oficerom dyplomowanym; w razie braku na statku oficerów dyplomowanych, dziennik okrętowy prowadzi kierownik statku (kapitan) osobiście, a dziennik maszynowy - kierownik maszyn (I mechanik).

Dziennik okrętowy powinien być codziennie sprawdzony i podpisany przez kierownika statku (kapitana), a dziennik maszynowy przez kierownika maszyn (I mechanika). Osoby te odpowiadają za należyte prowadzenie tych dzienników.

Dzienniki: okrętowy, maszynowy dla statków parowych i maszynowy dla statków motorowych należy prowadzić według załączonych do niniejszego rozporządzenia wzorów (dziennik okrętowy - załącznik Nr. 1, dziennik maszynowy dla statków parowych - załącznik Nr. 2, dziennik maszynowy dla statków motorowych - załącznik Nr. 3). Wzór dziennika okrętowego dla statków rybackich ustali i wyda Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni w porozumieniu z Morskim Urzędem Rybackim.
Dzienniki prowadzi się w języku polskim.

Zapisy w dziennikach prowadzi się codziennie od godz. 12 w południe do godz. 12 dnia następnego.

Zapisy powinny być dokonywane atramentem, czytelnie i czysto. Wyskrobywanie, wycieranie, przerabianie wyrazów lub wpisywanie ich między wierszami jest niedozwolone.

Poprawki należy uskuteczniać w następujący sposób: błędny zapis przekreśla się w całości czerwonym atramentem i zamyka w nawias, a zapis prawidłowy umieszcza się nad przekreślonym, przyczem u dołu stronicy należy umieścić uwagę: "poprawione (wpisać treść poprawki) uważać za prawdziwe".

Uwagę potwierdza podpisem kierownik statku (kapitan) albo kierownik maszyn (I mechanik).

Jeżeli zapisy w dzienniku z jakiegokolwiek powodu nie mogły być dokonane w sposób określony przepisami niniejszego rozporządzenia, to należy o tem umieścić wzmiankę w dzienniku, podpisaną przez kierownika statku (kapitana) albo kierownika maszyn (I mechanika). Wzmianka powinna dokładnie wyjaśnić przyczyny niedokonywania zapisów lub dokonywania ich w sposób nieprzepisowy.

Dziennik powinien być oprawiony, posiadać numer rejestracyjny i stronice ponumerowane oraz powinien być przesznurowany i poświadczony przez Urząd Morski w Gdyni, Urząd Marynarki Handlowej w Gdańsku lub Konsulat R. P. zagranicą.
Dzienniki należy przechowywać na statku w taki sposób, aby były zabezpieczone przed wszelkiemi uszkodzeniami.

Dzienniki zakończone powinny być przechowywane przez właściciela statku w ciągu 10 lat od daty ostatniego zapisu.

Dzienniki należy przedkładać do kontroli na każde żądanie władzy inspekcyjnej.

Na statkach, wymienionych w § 1 ust. 1 i 2 kierownik statku (kapitan) prowadzi rejestr dzienników. Do rejestru dzienników wpisuje się numery rejestracyjne dzienników, datę urzędowego poświadczenia, rozpoczęcia i zakończenia wpisów oraz złożenia dzienników na przechowanie (§ 6 ust, 2). Rejestr dzienników należy przedkładać na każde żądanie władzy inspekcyjnej do kontroli.
Dzienniki wydane według dotychczasowych wzorów mogą być używane do czasu ich zużycia.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wyda instrukcje o prowadzeniu dzienników: okrętowego, maszynowego dla statków parowych i maszynowego dla statków motorowych.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie dotychczasowe przepisy o dziennikach okrętowych i maszynowych.

ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

RZECZPOSPOLITA POLSKA

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku parowego.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku motorowego

grafika