Programy regionalne i projekty lokalne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.158.1108

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 2007 r.
w sprawie programów regionalnych i projektów lokalnych

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa tryb przygotowywania programów regionalnych, zwanych dalej "programami", i projektów lokalnych, zwanych dalej "projektami", oraz szczegółowe warunki, zakres i tryb wspierania realizacji programów ze środków Funduszu Pracy.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
partnerzy - współrealizatorów projektów podejmowanych w ramach programów, w tym inne niż starosta organy, organizacje i podmioty zajmujące się problematyką rynku pracy w celu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji bezrobotnych i poszukujących pracy, a także samorządy gmin i pracodawców;
2)
środki finansowe partnerów - środki własne partnerów przeznaczone na współfinansowanie projektów, z wyłączeniem środków uzyskanych z Funduszu Pracy;
3)
wskaźniki realizacji programów, projektów i zadań - dane liczbowe służące do oceny efektywności kosztowej i zatrudnieniowej programu, projektu lub zadania, ustalane odpowiednio dla kosztu całkowitego programu, projektu lub zadania oraz dla kosztów ponoszonych z Funduszu Pracy, na które składają się:
a)
koszt całkowity programu, projektu lub zadania - łączna suma wydatków planowanych lub poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania,
b)
koszt uczestnictwa - planowany lub poniesiony koszt całkowity programu, projektu lub zadania przeliczony na jednego uczestnika kończącego program lub projekt,
c)
koszt zatrudnienia - planowany lub poniesiony koszt całkowity programu, projektu lub zadania przeliczony na jednego uczestnika kończącego program lub projekt, który w jego wyniku uzyskał zatrudnienie na niesubsydiowanym miejscu pracy w ramach umowy o pracę, rozpoczął działalność gospodarczą lub stał się współzałożycielem podmiotu gospodarczego,
d)
wskaźnik zatrudnienia - planowany albo uzyskany udział procentowy osób zatrudnianych lub rozpoczynających działalność gospodarczą po zakończeniu programu lub projektu w liczbie wszystkich uczestników;
4)
zadanie - wyodrębnioną część projektu, dla której określa się termin, koszt i wskaźniki realizacji.
1.
Marszałek województwa przygotowuje program przy pomocy wojewódzkiego urzędu pracy, który może w tym celu współpracować z samorządami powiatowymi.
2.
Program obejmuje co najmniej jedno z priorytetowych działań spośród wskazanych w Krajowym Planie Działań i przyjętych do realizacji w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia, z wyłączeniem projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, a także uwzględnia wyniki analizy regionalnego rynku pracy.
1.
Marszałek województwa, w celu przygotowania programu, opracowuje założenia techniczne programu określające:
1)
nazwę i cel programu;
2)
priorytetowe kierunki polityki rynku pracy, zgodne z regionalnym planem działań na rzecz zatrudnienia, których realizację obejmie program, w tym problemy poziomu bezrobocia, dla których rozwiązania na obszarze całego województwa lub jego części poszukuje się propozycji projektowych;
3)
planowane wskaźniki realizacji programu;
4)
przewidywany termin opracowania programu.
2.
Przy opracowywaniu założeń technicznych programu marszałek województwa wykorzystuje badania, analizy i informacje, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej "ustawą", odnoszące się do wojewódzkiego rynku pracy i lokalnych rynków pracy, oraz opracowane przez siebie lub innych wykonawców dodatkowe badania i analizy dotyczące:
1)
przewidywanego wpływu realizacji programu na sytuację wojewódzkiego rynku pracy;
2)
warunków realizacji i wyników podobnych programów, projektów oraz zadań realizowanych wcześniej lub na innym terenie;
3)
popytu na kwalifikacje zawodowe na lokalnych rynkach pracy, ocen mobilności siły roboczej oraz innych elementów wpływających na koszt i jakość realizacji programu;
4)
czynników mogących wpłynąć negatywnie na efektywność programu.
3.
Założenia techniczne programu są przekazywane przez marszałka województwa starostom wraz z informacją o:
1)
kwocie, którą ze środków Funduszu Pracy przyznanych na finansowanie zadań w województwie, będących w dyspozycji samorządu województwa, przeznacza się na współfinansowanie programu, w tym wstępny plan podziału tej kwoty według problemów i poziomu bezrobocia;
2)
warunkach realizacji projektów, których spełnienie jest wymagane do uzyskania współfinansowania projektów ze środków Funduszu Pracy, o których mowa w pkt 1, w tym o preferowanej wysokości wskaźników realizacji programu oraz o preferowanym udziale środków finansowych partnerów;
3)
terminie opracowania i przedłożenia marszałkowi projektów.
4.
Starosta, po otrzymaniu założeń technicznych programu od marszałka województwa, zgłasza marszałkowi województwa propozycję udziału w programie, informując o zakresie projektu lub projektów, które ma zamiar opracować, w tym o zadaniach składających się na projekty.
5.
Marszałek województwa ocenia zgłoszone propozycje projektów w zakresie zgodności z przyjętymi założeniami technicznymi programu i zawiadamia starostów o przyjęciu ich propozycji lub proponuje modyfikacje w celu dostosowania do założeń technicznych programu.
1.
Starosta, po otrzymaniu od marszałka województwa informacji o przyjęciu propozycji projektu, opracowuje założenia techniczne projektu określające:
1)
nazwę i cel projektu;
2)
proponowane zadania, które będą realizowane w ramach projektu;
3)
wskaźniki realizacji projektu.
2.
Założenia techniczne projektu starosta przekazuje partnerom z informacją o terminach zgłaszania udziału w realizacji zadań oraz opinii do założeń.
3.
Po uzyskaniu zgłoszeń i opinii, o których mowa w ust. 2, starosta opracowuje część realizacyjną projektu i określa:
1)
harmonogram realizacji projektu według zadań, z podaniem dla każdego zadania preliminarza wydatków z kwoty środków Funduszu Pracy ustalonej dla powiatu na podstawie algorytmu, o którym mowa w art. 109 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "środkami Funduszu Pracy ustalonymi według algorytmu", środków finansowych partnerów oraz wskaźników realizacji projektu;
2)
zakresy odpowiedzialności partnerów za realizację zadań, metodę, częstotliwość i zakres badania postępów oraz podejmowane działania w przypadku zagrożeń osiągnięcia celów projektu, w szczególności mogących doprowadzić do przekroczenia terminów lub kosztów realizacji;
3)
procedury zamknięcia i rozliczenia projektu, uwzględniające:
a)
podmioty odpowiedzialne za rozliczenie poszczególnych zadań,
b)
zakres dokumentacji wymaganej do rozliczenia projektu i opis jej tworzenia oraz obiegu,
c)
analizę obejmującą poniesione koszty, poziom realizacji celu, wykonanie harmonogramu realizacji poszczególnych zadań.
4.
Opracowany projekt starosta przesyła marszałkowi województwa w terminie wskazanym zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 3, deklarując jego finansowanie ze środków Funduszu Pracy ustalonych według algorytmu oraz ze środków finansowych partnerów, wraz z wnioskiem o współfinansowanie projektu ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji samorządu województwa, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1.
1.
Marszałek województwa przygotowuje część realizacyjną programu, uwzględniając opracowane przez starostów projekty i zadania, a także określa:
1)
kwotę przeznaczaną na współfinansowanie projektu ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji samorządu województwa;
2)
harmonogram realizacji programu według projektów, podając dla każdego projektu: nazwę starosty realizującego projekt, preliminarz wydatków na realizację projektu oraz planowane wskaźniki realizacji projektu i zadań;
3)
metodę, częstotliwość i zakres badania postępów realizacji oraz podejmowane działania w przypadkach zagrożeń osiągnięcia celów programu, w szczególności mogących doprowadzić do przekroczenia terminów lub kosztów realizacji;
4)
procedury zamknięcia programu, obejmujące:
a)
niezbędne analizy realizacji programu uwzględniające realizację harmonogramu, rzeczywiste koszty oraz poziom osiągnięcia planowanego celu mierzony wysokością uzyskanych wskaźników realizacji programu,
b)
popularyzację wyników i propozycje w zakresie wykorzystania doświadczeń nabytych w toku realizacji programu, projektów oraz zadań.
2.
Marszałek województwa, po zatwierdzeniu programu, występuje do ministra właściwego do spraw pracy, zwanego dalej "ministrem", o przyznanie samorządom powiatu uczestniczącym w realizacji programu środków Funduszu Pracy znajdujących się w dyspozycji samorządu województwa, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1.
3.
Marszałek województwa, po uzyskaniu decyzji ministra, o której mowa w ust. 2, przekazuje program starostom.
4.
W przypadku, w którym planowany okres realizacji i finansowania programu wykracza poza rok budżetowy, program jest opracowywany w formie modułowej, zapewniającej niezależną realizację i odrębne finansowanie w poszczególnych latach.
1.
Wsparcie finansowe realizacji programu ze środków Funduszu Pracy może być udzielone przez ministra, jeżeli program ma:
1)
szczególne znaczenie dla wojewódzkiego rynku pracy, spełnia warunki wskazane w art. 66 ust. 3 ustawy i został zatwierdzony przez marszałka województwa;
2)
zapewnione współfinansowanie ze środków Funduszu Pracy ustalonych według algorytmu i ze środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji samorządu województwa oraz środków finansowych partnerów.
2.
Wsparcie finansowe, o którym mowa w ust. 1, jest, na wniosek marszałka województwa, udzielane ze środków rezerwy Funduszu Pracy będącej w dyspozycji ministra, zwanej dalej "rezerwą", na finansowanie w danym roku budżetowym wydatków określonych w art. 108 w ust. 1 pkt 8-14, 16-25, 41, 42 i 48 ustawy, a ponoszonych przez powiaty realizujące projekty w ramach programu.
1.
Minister wyznacza termin składania wniosków o wsparcie finansowe programu z rezerwy przypadający nie później niż w okresie dwóch miesięcy od dnia określenia w roku budżetowym kwot środków Funduszu Pracy ustalanych według algorytmu; dwumiesięczny okres jest przeznaczony na opracowanie programów przez marszałków województw.
2.
Wniosek może dotyczyć jednego lub kilku programów planowanych do zrealizowania w województwie i zawiera:
1)
nazwę województwa i nazwę programu wraz z krótkim opisem celu programu;
2)
planowane wskaźniki realizacji programu i projektów;
3)
zestawienia danych dla każdego programu odrębnie, zawierające:
a)
nazwy powiatów realizujących program,
b)
nazwy projektów realizowanych przez powiaty,
c)
wysokość współfinansowania każdego z projektów ze środków Funduszu Pracy ustalonych według algorytmu oraz kwotę przeznaczoną na współfinansowanie projektów ze środków Funduszu Pracy pozostających w dyspozycji samorządu województwa, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1,
d)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego programu z rezerwy dla poszczególnych powiatów realizujących projekty w ramach programu.
3.
Do wniosku dołącza się program lub programy, których wniosek dotyczy.
1.
Minister rozpatruje wnioski i udziela wsparcia finansowego, jeżeli planowane wskaźniki realizacji programu, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 2, wynoszą:
1)
koszt uczestnictwa, obliczony dla kosztów ponoszonych z Funduszu Pracy, nie wyższy niż kwota stanowiąca sześciokrotność zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 i 6 ustawy, obowiązująca w dniu złożenia wniosku o wsparcie finansowe programu z rezerwy;
2)
koszt zatrudnienia, obliczony dla kosztów ponoszonych z Funduszu Pracy, nie wyższy niż kwota stanowiąca dziewięciokrotność - w przypadku uczestników będących bezrobotnymi krócej niż rok i dwunastokrotność - w przypadku pozostałych uczestników, zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 i 6 ustawy, obowiązująca w dniu złożenia wniosku o wsparcie finansowe programu z rezerwy;
3)
wskaźnik zatrudnienia nie niższy niż 67 % średnio dla programu.
2.
Minister informuje marszałka województwa o kwocie środków Funduszu Pracy przyznanych z rezerwy, z podaniem kwot dla poszczególnych samorządów powiatów.
Środki Funduszu Pracy przyznane z rezerwy przez ministra na wsparcie finansowe programu nie mogą być bez jego zgody przeznaczane na finansowanie innych programów i projektów.
1.
Marszałek województwa przekazuje ministrowi kopie analiz, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 lit. a, w terminie dwóch miesięcy od dnia zakończenia programu wspieranego przez ministra.
2.
Minister, po otrzymaniu analiz, opracowuje informację o przebiegu realizacji i wynikach programów regionalnych i publikuje ją na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788 i Nr 164, poz. 1366, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043, Nr 149, poz. 1074, Nr 158, poz. 1121 i Nr 217, poz. 1588 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 115, poz. 791 i 793 i Nr 120, poz. 818.