Program pilotażowy w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej zapewnianych przez platformę pierwszego kontaktu oraz centra medycznej pomocy doraźnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1734

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 listopada 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 11 sierpnia 2022 r.
w sprawie programu pilotażowego w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej zapewnianych przez platformę pierwszego kontaktu oraz centra medycznej pomocy doraźnej

Na podstawie art. 48e ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa program pilotażowy w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej zapewnianych przez platformę pierwszego kontaktu oraz centra medycznej pomocy doraźnej, zwany dalej "programem pilotażowym".
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
lokalizacja - budynek lub zespół budynków oznaczonych tym samym adresem albo oznaczonych innymi adresami, ale położonych obok siebie i tworzących funkcjonalną całość, w których jest zlokalizowane miejsce udzielania świadczeń opieki zdrowotnej;
2)
platforma Domowa Opieka Medyczna - system teleinformatyczny umożliwiający przekazywanie przez realizatorów programu pilotażowego danych niezbędnych do jego ewaluacji;
3)
platforma pierwszego kontaktu - system teleinformatyczny, za którego pośrednictwem są udzielane teleporady, dostępny pod numerem telefonu 800 137 200 oraz przez formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej pod adresem gov.pl/dom;
4)
teleporada - świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
1. 
Celem programu pilotażowego jest przetestowanie modelu organizacji opieki nad świadczeniobiorcami w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia świadczeniobiorcy, które nie jest stanem nagłym, zapewnianej poza godzinami pracy określonymi w umowach o udzielanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej przez:
1)
platformę pierwszego kontaktu - od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia;
2)
centrum medycznej pomocy doraźnej, zwane dalej "centrum" - od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 24.00 oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 do 24.00.
2. 
W celu uzyskania świadczenia opieki zdrowotnej, zwanego dalej "świadczeniem", w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, które nie jest stanem nagłym, świadczeniobiorca korzysta w pierwszej kolejności ze świadczeń udzielanych na odległość za pośrednictwem platformy pierwszego kontaktu.
3. 
Centrum nie może odmówić udzielenia świadczeń świadczeniobiorcy, który zgłosił się do centrum bezpośrednio, nie korzystając ze świadczeń zapewnianych przez platformę pierwszego kontaktu.
1. 
Wykaz realizatorów programu pilotażowego jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Świadczeniodawca udzielający świadczeń w ramach programu pilotażowego w centrum zobowiązuje się do objęcia opieką świadczeniobiorców zamieszkałych lub przebywających na obszarze określonym w umowie o udzielanie świadczeń w zakresie programu pilotażowego.
3. 
Realizacja programu pilotażowego obejmuje wypełnienie przez świadczeniobiorców oraz realizatorów programu pilotażowego ankiet zamieszczonych na platformie Domowa Opieka Medyczna, zwanej dalej "platformą DOM".
1. 
W ramach platformy pierwszego kontaktu są udzielane świadczenia w zakresie określonym w art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2. 
Świadczenia, o których mowa w ust. 1, są realizowane w związku ze zgłoszeniem świadczeniobiorcy za pośrednictwem platformy pierwszego kontaktu albo formularza zamieszczonego na platformie DOM.
3. 
W ramach platformy pierwszego kontaktu są świadczone porady pielęgniarki, położnej oraz porady lekarskie w formie teleporady.
4. 
Za pośrednictwem platformy DOM prowadzący centrum przekazuje do platformy pierwszego kontaktu informację o terminach przyjęć w sposób umożliwiający sprawną realizację porad dla świadczeniobiorców skierowanych do centrum z platformy DOM.
1. 
Centrum stanowi funkcjonalnie wyodrębnioną część w strukturze organizacyjnej podmiotu leczniczego i zapewnia świadczenia:
1)
nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej - zgodnie z zakresem świadczeń gwarantowanych nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz warunkami ich realizacji określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, z wyłączeniem warunków dotyczących godzin realizacji świadczeń, które zostały określone w § 3 ust. 1 pkt 2;
2)
z zakresu pediatrii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub chirurgii ogólnej - zgodnie z zakresem świadczeń i warunkami ich realizacji określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. 
W przypadku gdy w podmiocie, w którym jest zorganizowane centrum, w godzinach pracy centrum są realizowane świadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zapewniane w ramach oddziału szpitalnego odpowiadającego profilem zakresowi tych świadczeń, zakres świadczeń centrum nie obejmuje świadczeń w zapewnianym przez podmiot zakresie.
3. 
Świadczeniodawca prowadzący centrum udziela świadczeń, o których mowa w ust. 1, w tym wystawia zaświadczenia lekarskie o niezdolności do pracy z powodu choroby albo o konieczności sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, recepty, skierowania lub zlecenia na wyroby medyczne w związku z nagłym zachorowaniem lub nagłym pogorszeniem stanu zdrowia.
4. 
Świadczenia w centrum są udzielane bez skierowania nie później niż do 4 godzin od momentu zgłoszenia się do centrum.
5. 
Na świadczenia udzielane przez centrum nie prowadzi się listy oczekujących, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
1. 
Świadczenia realizowane przez centrum są rozliczane:
1)
ryczałtem w zakresie:
a)
świadczeń określonych w § 6 ust. 1 pkt 1 oraz porad z zakresu pediatrii w wysokości:
171 257,24 zł na miesiąc - w przypadku realizatorów programu pilotażowego, o których mowa w pkt 1 i 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia,
219 954,85 zł na miesiąc - w przypadku realizatora programu pilotażowego, o którym mowa w pkt 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia,
b)
porad specjalistycznych z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu oraz chirurgii ogólnej - w wysokości 116 666,00 zł na miesiąc;
2)
ceną jednostkową w zakresie procedur zabiegowych ambulatoryjnych, określoną w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Wysokość ryczałtu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, jest korygowana z zastosowaniem współczynnika 1,2.
Okres realizacji programu pilotażowego obejmuje:
1)
etap organizacji zakończony podpisaniem przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej "Funduszem", umów ze świadczeniodawcami o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie programu pilotażowego;
2)
etap realizacji programu pilotażowego, który trwa od dnia zakończenia etapu organizacji do dnia 30 listopada 2022 r.;
3)
etap ewaluacji programu pilotażowego, dokonywany:
a)
po dwóch miesiącach trwania programu pilotażowego,
b)
po pięciu miesiącach trwania programu pilotażowego.
1. 
Wskaźnikami realizacji programu pilotażowego są:
1)
w zakresie działania platformy pierwszego kontaktu:
a)
liczba zrealizowanych połączeń z numerem telefonicznym platformy pierwszego kontaktu,
b)
liczba wypełnionych przez świadczeniobiorców formularzy przesłanych za pośrednictwem platformy DOM,
c)
liczba teleporad udzielonych przez lekarzy,
d)
liczba teleporad udzielonych przez pielęgniarki i położne,
e)
liczba świadczeniobiorców przekierowanych do szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz izb przyjęć, w tym liczba świadczeniobiorców skierowanych do szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz izb przyjęć po godzinach pracy centrum;
2)
w zakresie działania każdego centrum:
a)
liczba świadczeniobiorców, którzy uzyskali świadczenie,
b)
liczba świadczeniobiorców, którzy przed skorzystaniem ze świadczeń centrum korzystali ze świadczeń platformy pierwszego kontaktu,
c)
liczba udzielonych przez lekarzy porad z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w podziale na teleporady, porady udzielone w warunkach ambulatoryjnych i porady udzielone w miejscu zamieszkania lub pobytu świadczeniobiorcy,
d)
liczba udzielonych przez pielęgniarki porad z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w podziale na teleporady, porady udzielone w warunkach ambulatoryjnych i porady udzielone w miejscu zamieszkania lub pobytu świadczeniobiorcy,
e)
liczba porad udzielonych przez poszczególnych lekarzy specjalistów przyjmujących w centrum,
f)
liczba wykonanych badań RTG,
g)
liczba wykonanych badań USG,
h)
liczba wykonanych badań laboratoryjnych według ich rodzajów,
i)
liczba i rodzaj zrealizowanych procedur medycznych,
j)
liczba świadczeniobiorców skierowanych do szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz izb przyjęć;
3)
dla każdego szpitalnego oddziału ratunkowego oraz izb przyjęć działających na terenie powiatu, w którym jest realizowany program pilotażowy - liczba świadczeniobiorców, którzy uzyskali świadczenie w okresie trwania programu pilotażowego, w zestawieniu z liczbą świadczeniobiorców, którzy uzyskali świadczenia w analogicznym miesiącu w latach 2019-2021; w przypadku szpitalnego oddziału ratunkowego zestawienie powinno uwzględniać dodatkowo liczbę świadczeniobiorców, którzy uzyskali świadczenie w godzinach od 24.00 do 8.00;
4)
liczba wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego na terenie powiatu, w którym jest realizowany program pilotażowy, w zestawieniu z liczbą wyjazdów w analogicznym miesiącu w latach 2019-2021.
2. 
Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, c i d, są zestawiane z dostępnymi danymi za analogiczne miesiące w latach 2019-2021, dotyczącymi świadczeń udzielanych w ramach realizacji umowy w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców udzielających świadczeń centrum przed przystąpieniem do programu pilotażowego.
3. 
Pomiaru wskaźników realizacji programu pilotażowego dokonuje Fundusz przez ocenę gromadzonych danych w związku z zawarciem umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie programu pilotażowego oraz jej rozliczeniem przez centrum, a w zakresie funkcjonowania platformy pierwszego kontaktu - na podstawie danych przekazanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
4. 
Fundusz dokonuje oceny wyników programu pilotażowego przez sporządzenie analizy wskaźników realizacji programu pilotażowego, o których mowa w ust. 1, oraz analizy ankiet wypełnianych przez świadczeniobiorców oraz realizatorów programu pilotażowego na platformie DOM, o których mowa w § 4 ust. 3, i przekazuje ocenę ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w terminie miesiąca od dnia zakończenia okresu podlegającego ocenie.
1. 
Podmiotem obowiązanym do finansowania programu pilotażowego jest Fundusz. W zakresie, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 lit. b, program pilotażowy jest finansowany z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
2. 
Po zakończeniu etapu organizacji programu pilotażowego minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje środki, o których mowa w ust. 1 zdanie drugie, do Funduszu w ramach dotacji celowej.
3. 
Środki, o których mowa w ust. 2, Fundusz przekazuje do realizatora programu pilotażowego na podstawie zawartej umowy.
4. 
Podmiotem obowiązanym do wdrożenia, monitorowania i ewaluacji programu pilotażowego oraz świadczeń udzielanych w ramach programu pilotażowego przez centra jest Fundusz.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  2  

WYKAZ REALIZATORÓW PROGRAMU PILOTAŻOWEGO

1.
(uchylony).
2.
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Kozienicach.
3.
Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe w Pruszczu Gdańskim.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES I WARUNKI REALIZACJI ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELANYCH PRZEZ CENTRA MEDYCZNEJ POMOCY DORAŹNEJ

TABELA NR 1. WARUNKI REALIZACJI ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELANYCH PRZEZ CENTRA MEDYCZNEJ POMOCY DORAŹNEJ
A.Warunki realizacji świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu chirurgii ogólnej oraz ortopedii i traumatológii narządu ruchu
1.Wspólne wymagania w zakresie wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, dostępności badań lub procedur medycznych oraz pozostałe wymagania
1)w lokalizacji:

a) gabinet diagnostyczno-zabiegowy,

b) USG i RTG,

c) procedury zabiegowe ambulatoryjne określone w tabeli nr 2 niniejszego załącznika;

2)zapewnienie na terenie gminy, w której zlokalizowane jest miejsce udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, w godzinach realizacji umowy na realizację programu pilotażowego, dostępu do badań laboratoryjnych określonych w tabeli nr 3 niniejszego załącznika, wykonywanych w medycznym laboratorium diagnostycznym wpisanym do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych.
2.Wymagania dotyczące personelu:
1)

2)

3)

4)

lekarz specjalista w dziedzinie chirurgii lub chirurgii ogólnej albo lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie chirurgii ogólnej, albo lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie chirurgii ogólnej, albo lekarz specjalista w dziedzinie chirurgii lub chirurgii ogólnej oraz lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie chirurgii dziecięcej lub specjalista w dziedzinie chirurgii dziecięcej, albo
5)lekarz specjalista w dziedzinie chirurgii ortopedycznej lub chirurgii urazowo-ortopedycznej, lub ortopedii i traumatologii, lub ortopedii i traumatologii narządu ruchu, albo
6)lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie chirurgii ortopedycznej lub chirurgii urazowo-ortopedycznej, lub ortopedii i traumatologii, albo
7)

8)

lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie ortopedii i traumatologii narządu ruchu, albo lekarz specjalista w dziedzinie chirurgii ortopedycznej lub chirurgii urazowo-ortopedycznej, lub ortopedii i traumatologii, lub ortopedii i traumatologii narządu ruchu oraz lekarz specjalista w dziedzinie chirurgii lub ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie chirurgii ogólnej, lub specjalista w dziedzinie chirurgii ogólnej z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w pracy w oddziale lub w poradni zgodnych z profilem świadczenia gwarantowanego.
B.Warunki realizacji świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu pediatrii
1.Wymagania w zakresie wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, dostępności do badań lub procedur medycznych oraz pozostałe wymagania
1)w miejscu udzielania świadczeń:

a) ciśnieniomierz lekarski,

b) stetoskop lekarski,

c) elektrokardiograf,

d) glukometr,

e) waga ze wzrostomierzem;

2)

3)

w lokalizacji: USG oraz RTG;

zapewnienie na terenie gminy, w której zlokalizowane jest miejsce udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, w godzinach realizacji umowy na realizację programu pilotażowego, dostępu do badań laboratoryjnych określonych w tabeli nr 3 niniejszego załącznika, wykonywanych w medycznym laboratorium diagnostycznym wpisanym do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych.

2.Wymagania dotyczące personelu
1)lekarz specjalista w dziedzinie pediatrii lub chorób płuc dzieci, lub endokrynologii i diabetologii dziecięcej, lub gastroenterologii dziecięcej, lub kardiologii dziecięcej, lub nefrologii dziecięcej, lub neonatologii, lub onkologii i hematologii dziecięcej, lub pediatrii metabolicznej, lub medycyny rodzinnej lub
2)lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie pediatrii lub chorób płuc dzieci, lub endokrynologii i diabetologii dziecięcej, lub gastroenterologii dziecięcej, lub kardiologii dziecięcej, lub nefrologii dziecięcej, lub neonatologii, lub onkologii i hematologii dziecięcej, lub pediatrii metabolicznej, lub
3)lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie pediatrii.
TABELA NR 2. WYKAZ ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH W PRZYPADKU PROCEDUR ZABIEGOWYCH AMBULATORYJNYCH
Lp.Kod ICD-9Nazwa świadczenia gwarantowanego
Zabiegi w zakresie jamy ustnej, gardła i krtani
123.1808Wyłuszczenie kamienia z przewodu ślinianki
228.91Usunięcie ciała obcego z migdałka podniebiennego i migdałka gardłowego przez nacięcie
325.51Szycie rany języka
427.51Szycie rany wargi
527.52Szycie rany jamy ustnej - inne
623.2001Nacięcie powierzchniowo, podśluzówkowo lub podskórnie leżącego ropnia włącznie z drenażem i opatrunkiem
Zabiegi w zakresie narządu słuchu
718.09Nacięcie ucha zewnętrznego - inne
818.4Szycie rany ucha zewnętrznego
Zabieg w zakresie nosa
921.81Szycie rany nosa
Zabiegi w zakresie przewodu pokarmowego
1049.01Nacięcie ropnia okołoodbytowego
Zabiegi w zakresie układu mięśniowo-szkieletowego
1179.01Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kość ramienna
1279.02Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kość promieniowa/łokciowa (ramię - inne)
1379.03Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kości nadgarstka i kości śródręcza (ręka)
1479.04Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - paliczki ręki
1579.06Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kość piszczelowa / kość strzałkowa
1679.07Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kości stępu / kości śródstopia (noga)
1779.08Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - paliczki stopy
1879.091Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - inne wyszczególnione kości (obojczyk)
1979.092Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - inne wyszczególnione kości (żebra)
2079.094Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - inne wyszczególnione kości (rzepka)
2179.71Zamknięte nastawienie zwichnięcia barku
2279.72Zamknięte nastawienie zwichnięcia łokcia
2379.73Zamknięte nastawienie zwichnięcia nadgarstka
2479.74Zamknięte nastawienie zwichnięcia ręki i palców
2579.76Zamknięte nastawienie zwichnięcia kolana
2679.77Zamknięte nastawienie zwichnięcia kostki
2779.78Zamknięte nastawienie zwichnięcia stopy i palców
2880.454Uwolnienie więzadła - ręka i palce
2993.53Założenie innego unieruchomienia gipsowego
3093.541Założenie szyny z gipsem
3193.542Założenie szyny Kramera
3293.549Założenie innej szyny unieruchamiającej
3397.11Wymiana opatrunku unieruchamiającego kończyny górnej
3497.12Wymiana opatrunku unieruchamiającego kończyny dolnej
3597.13Wymiana opatrunku unieruchamiającego innej okolicy
Zabiegi w zakresie układu mięśniowo-szkieletowego, tkanek miękkich
3686.04Nacięcie lub drenaż skóry lub tkanki podskórnej - inne
3781.911Aspiracja stawu
3882.93Aspiracja z tkanek miękkich ręki - inne
3983.95Aspiracja z tkanek miękkich - inne
4086.011Aspiracja ropnia paznokcia, skóry lub tkanki podskórnej
4186.012Aspiracja krwiaka paznokcia, skóry lub tkanki podskórnej
4286.013Aspiracja nagromadzenia płynu surowiczego pod paznokciem, skórą lub tkanką podskórną
4386.23Usunięcie paznokcia, łożyska paznokcia lub obrąbka naskórkowego
Zabiegi w zakresie skóry
4486.52Szycie pojedynczej rany skóry i tkanki podskórnej, długości do 4,0 cm
4586.53Szycie pojedynczej rany skóry i tkanki podskórnej, długości powyżej 4,0 cm
4686.54Szycie licznych ran skóry i tkanki podskórnej, poniżej 4 ran
4786.55Szycie licznych ran skóry i tkanki podskórnej, 4 ran i powyżej
Zabiegi chirurgiczne
4898.01Usunięcie ciała obcego ze światła jamy ustnej bez nacięcia
4998.11Usunięcie ciała obcego ze światła ucha bez nacięcia
5098.12Usunięcie ciała obcego ze światła nosa bez nacięcia
5198.13Usunięcie ciała obcego ze światła gardła bez nacięcia
5298.17Usunięcie ciała obcego ze światła pochwy bez nacięcia
5398.19Usunięcie ciała obcego ze światła cewki moczowej bez nacięcia
5498.20Usunięcie ciała obcego bez nacięcia - inne
5598.23Usunięcie ciała obcego ze sromu bez nacięcia
5698.24Usunięcie ciała obcego z prącia albo moszny bez nacięcia
5798.25Usunięcie ciała obcego z tułowia, z wyjątkiem moszny, prącia lub sromu - bez nacięcia
5898.26Usunięcie ciała obcego z ręki bez nacięcia
5998.27Usunięcie ciała obcego z kończyny górnej, z wyjątkiem dłoni - bez nacięcia
6098.28Usunięcie ciała obcego ze stopy bez nacięcia
6198.29Usunięcie ciała obcego z nogi, z wyjątkiem stopy - bez nacięcia
6286.054Usunięcie ciała obcego ze skóry i tkanki podskórnej z nacięciem
Inne procedury
6393.57Założenie opatrunku na ranę - inne
6497.16Wymiana tamponu lub drenu w ranie
6521.01Przednia tamponada nosa przy krwotoku
6699.2909Wlew dożylny innej substancji leczniczej
TABELA NR 3. WYKAZ BADAŃ LABORATORYJNYCH
1Badania hematologiczne1) morfologia krwi obwodowej z płytkami krwi;

2) morfologia krwi obwodowej z wzorem odsetkowym i płytkami krwi.

2Badania biochemiczne i immunochemiczne1) sód;

2) potas;

3) wapń zjonizowany;

4) mocznik;

5) kreatynina;

6) glukoza;

7) albumina;

8) białko całkowite;

9) białko c-reaktywne (CRP);

10) kwas moczowy;

11) bilirubina całkowita;

12) bilirubina bezpośrednia;

13) aminotransferaza asparaginianowa (AST);

14) aminotransferaza alaninowa (ALT);

15) gammaglutamylotranspeptydaza (GGTP);

16) amylaza;

17) kinaza kreatynowa (CK).

3Badanie moczuogólne badanie moczu z oceną właściwości fizycznych, chemicznych oraz oceną mikroskopową osadu.
4Badania układu krzepnięcia1) wskaźnik protrombinowy (INR);

2) czas kaolinowo-kefalinowy (APTT);

3) fibrynogen.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

CENA JEDNOSTKOWA W ZAKRESIE PROCEDUR ZABIEGOWYCH AMBULATORYJNYCH

Lp.Kod ICD-9Nazwa świadczenia gwarantowanegoCena jednostkowa (w zł)
Zabiegi w zakresie jamy ustnej, gardła i krtani
123.1808Wyłuszczenie kamienia z przewodu ślinianki232
228.91Usunięcie ciała obcego z migdałka podniebiennego i migdałka gardłowego przez nacięcie115
325.51Szycie rany języka115
427.51Szycie rany wargi115
527.52Szycie rany jamy ustnej - inne115
623.2001Nacięcie powierzchniowo, podśluzówkowo lub podskórnie leżącego ropnia włącznie z drenażem i opatrunkiem58
Zabiegi w zakresie narządu słuchu
718.09Nacięcie ucha zewnętrznego - inne115
818.4Szycie rany ucha zewnętrznego232
Zabieg w zakresie nosa
921.81Szycie rany nosa173
Zabiegi w zakresie przewodu pokarmowego
1049.01Nacięcie ropnia okołoodbytowego115
Zabiegi w zakresie układu mięśniowo-szkieletowego
1179.01Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kość ramienna289
1279.02Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kość promieniowa/łokciowa (ramię - inne)289
1379.03Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kości nadgarstka i kości śródręcza (ręka)289
1479.04Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - paliczki ręki289
1579.06Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kość piszczelowa / kość strzałkowa289
1679.07Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - kości stępu / kości śródstopia (noga)289
1779.08Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - paliczki stopy289
1879.091Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - inne wyszczególnione kości (obojczyk)289
1979.092Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - inne wyszczególnione kości (żebra)289
2079.094Zamknięte nastawienie złamania bez wewnętrznej stabilizacji - inne wyszczególnione kości (rzepka)289
2179.71Zamknięte nastawienie zwichnięcia barku289
2279.72Zamknięte nastawienie zwichnięcia łokcia289
2379.73Zamknięte nastawienie zwichnięcia nadgarstka289
2479.74Zamknięte nastawienie zwichnięcia ręki i palców289
2579.76Zamknięte nastawienie zwichnięcia kolana289
2679.77Zamknięte nastawienie zwichnięcia kostki289
2779.78Zamknięte nastawienie zwichnięcia stopy i palców289
2880.454Uwolnienie więzadła - ręka i palce1039
2993.53Założenie innego unieruchomienia gipsowego115
3093.541Założenie szyny z gipsem115
3193.542Założenie szyny Kramera115
3293.549Założenie innej szyny unieruchamiającej115
3397.11Wymiana opatrunku unieruchamiającego kończyny górnej115
3497.12Wymiana opatrunku unieruchamiającego kończyny dolnej115
3597.13Wymiana opatrunku unieruchamiającego innej okolicy115
Zabiegi w zakresie układu mięśniowo-szkieletowego, tkanek miękkich
3686.04Nacięcie lub drenaż skóry lub tkanki podskórnej - inne41
3781.911Aspiracja stawu41
3882.93Aspiracja z tkanek miękkich ręki - inne41
3983.95Aspiracja z tkanek miękkich - inne41
4086.011Aspiracja ropnia paznokcia, skóry lub tkanki podskórnej41
4186.012Aspiracja krwiaka paznokcia, skóry lub tkanki podskórnej41
4286.013Aspiracja nagromadzenia płynu surowiczego pod paznokciem, skórą lub tkanką podskórną41
4386.23Usunięcie paznokcia, łożyska paznokcia lub obrąbka naskórkowego41
Zabiegi w zakresie skóry
4486.52Szycie pojedynczej rany skóry i tkanki podskórnej, długości do 4,0 cm76
4586.53Szycie pojedynczej rany skóry i tkanki podskórnej, długości powyżej 4,0 cm115
4686.54Szycie licznych ran skóry i tkanki podskórnej, poniżej 4 ran76
4786.55Szycie licznych ran skóry i tkanki podskórnej, 4 ran i powyżej115
Zabiegi chirurgiczne
4898.01Usunięcie ciała obcego ze światła jamy ustnej bez nacięcia11
4998.11Usunięcie ciała obcego ze światła ucha bez nacięcia115
5098.12Usunięcie ciała obcego ze światła nosa bez nacięcia115
5198.13Usunięcie ciała obcego ze światła gardła bez nacięcia115
5298.17Usunięcie ciała obcego ze światła pochwy bez nacięcia11
5398.19Usunięcie ciała obcego ze światła cewki moczowej bez nacięcia76
5498.20Usunięcie ciała obcego bez nacięcia - inne11
5598.23Usunięcie ciała obcego ze sromu bez nacięcia11
5698.24Usunięcie ciała obcego z prącia albo moszny bez nacięcia11
5798.25Usunięcie ciała obcego z tułowia, z wyjątkiem moszny, prącia lub sromu - bez nacięcia11
5898.26Usunięcie ciała obcego z ręki bez nacięcia11
5998.27Usunięcie ciała obcego z kończyny górnej, z wyjątkiem dłoni - bez nacięcia11
6098.28Usunięcie ciała obcego ze stopy bez nacięcia11
6198.29Usunięcie ciała obcego z nogi, z wyjątkiem stopy - bez nacięcia11
6286.054Usunięcie ciała obcego ze skóry i tkanki podskórnej z nacięciem41
Inne procedury
6393.57Założenie opatrunku na ranę - inne11
6497.16Wymiana tamponu lub drenu w ranie76
6521.01Przednia tamponada nosa przy krwotoku86
6699.2909Wlew dożylny innej substancji leczniczej80
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2022 r. (Dz.U.2022.2327) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.