Program kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej.
Dz.U.2024.1147
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
Z DNIA 23 LIPCA 2024 R.
w sprawie ramowego programu kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej
ZAŁĄCZNIK
RAMOWY PROGRAM KURSU W DZIEDZINIE MEDYCYNY RODZINNEJ
RAMOWY PROGRAM KURSU W DZIEDZINIE MEDYCYNY RODZINNEJ
I.
Założenia organizacyjne kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej
Założenia organizacyjne kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej
2. Potwierdzeniem realizacji poszczególnych części tematycznych kursu jest karta przebiegu kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej, zwana dalej "kartą przebiegu kursu". Karta przebiegu kursu jest przygotowywana przez organizatora kursu na podstawie:
1) listy wygenerowanej automatycznie na podstawie logowania uczestników na platformie e-learningowej;
2) listy uczestników kursu, którzy zaliczyli końcowy sprawdzian testowy, zwany dalej "sprawdzianem".
3. Kierownikiem naukowym kursu jest lekarz specjalista w dziedzinie medycyny rodzinnej z co najmniej 5-letnim doświadczeniem pracy w POZ.
4. Kurs trwa maksymalnie 8 godzin dydaktycznych dziennie, nie licząc przerw. Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
5. Sprawdzian trwa 115 minut i jest przeprowadzany w ostatnim dniu kursu.
6. Organizator kursu pozyskuje kadrę dydaktyczną oraz zapewnia niezbędny sprzęt dydaktyczny. Gwarantuje przy tym, że uczestnikom kursu zostanie przekazana wiedza zgodna z planem nauczania oraz uczestnicy kursu osiągną wymagane umiejętności praktyczne.
7. Organizator kursu przestrzega regulaminu kursu. W regulaminie tym są określone szczegółowy sposób prowadzenia kursu, prawa i obowiązki kadry dydaktycznej oraz uczestników kursu, a także przebieg sprawdzianu.
8. Warunkami niezbędnymi do ukończenia kursu są potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach oraz zaliczenie sprawdzianu.
II.
Treści nauczania
Treści nauczania
a) organizacja systemu ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej,
b) ramy formalno-prawne POZ w Rzeczypospolitej Polskiej: ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.), ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799), ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 930), ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2024 r. poz. 581), ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. poz. 1078), ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.):
- definicja, zadania i uprawnienia lekarza POZ,
- zespół POZ - zadania i współpraca, w tym zakres świadczeń gwarantowanych w POZ realizowanych przez lekarza POZ, pielęgniarkę POZ i położną POZ, koordynacja opieki realizowanej przez zespół POZ, stała wymiana informacji o świadczeniobiorcy, planowanie wspólnych działań mających na celu zachowanie zdrowia, profilaktykę chorób, rozpoznawanie i leczenie chorób oraz rehabilitację świadczeniobiorcy, wydawanie skierowań na realizację zabiegów i procedur medycznych - realizowane przez członków zespołu POZ w zakresie ich kompetencji,
c) umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia - zakres świadczeń zdrowotnych w ramach POZ,
d) zależność między różnymi elementami systemu opieki zdrowotnej i świadczeniami gwarantowanymi z zakresów, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
e) organizacja i funkcjonowanie przychodni POZ - organizacja pracy, wyposażenie w sprzęt, aparaturę medyczną i produkty lecznicze, warunki lokalowe, wymagany personel,
f) orzecznictwo lekarskie w ramach POZ oraz wydawanie zaświadczeń lekarskich:
- podstawy i ogólne zasady orzekania lekarskiego,
- zakres orzeczeń,
- orzekanie o niezdolności do pracy i zasady wystawiania zwolnień lekarskich,
- przepisy szczególne i ich interpretacja w kontekście odpowiedzialności zawodowej lekarza,
- zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia oraz zaświadczenie dotyczące leczenia specjalistycznego dziecka lub ucznia - wydawane w związku z ubieganiem się pełnoletniego ucznia lub rodzica ucznia o uruchomienie instrumentu wsparcia dziecka i jego rodziny,
g) zasady wystawiania recept i zleceń na wyroby medyczne, zasady refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych,
h) aspekty prawne postępowania w przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie,
i) zasady stwierdzania zgonu i wystawiania dokumentów z tym związanych,
j) zasady prowadzenia i udostępniania dokumentacji medycznej, w tym elektronicznej dokumentacji medycznej,
k) obowiązki związane z zapobieganiem chorobom zakaźnym,
l) prawa pacjenta,
m) tajemnica lekarska,
n) prawa lekarza,
o) odpowiedzialność zawodowa lekarza,
p) badania diagnostyczne w POZ - wykaz świadczeń medycznej diagnostyki laboratoryjnej lub diagnostyki obrazowej i nieobrazowej oraz budżet powierzony.
2. Opieka koordynowana w POZ:
a) ramy formalno-prawne opieki koordynowanej,
b) organizacja opieki koordynowanej, w tym w zakresie:
- nadciśnienia tętniczego, niewydolności serca, przewlekłej choroby niedokrwiennej serca oraz migotania przedsionków,
- cukrzycy,
- astmy oskrzelowej i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc,
- niedoczynności tarczycy oraz diagnostyki guzków pojedynczych i mnogich tarczycy, c) realizacja wizyt kompleksowych,
d) tworzenie Indywidualnego Planu Opieki Medycznej.
3. Rozwiązania cyfrowe, opieka zdalna i telemedycyna w POZ:
a) definicja oraz zastosowanie telemedycyny w praktyce lekarza rodzinnego,
b) podstawy prawne teleporady w POZ,
c) zasady udzielania świadczeń zdrowotnych na odległość,
d) rozwiązania technologiczne i nowości w opiece sprawowanej nad pacjentem w POZ za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności,
e) wybrane aspekty praktyczne:
- e-zwolnienia, e-recepty, e-skierowania, e-karta szczepień, inne e-dokumenty obowiązkowe w systemie ochrony zdrowia,
- organizacja telemedycyny,
- bezpieczne kanały komunikacji,
f) najczęstsze błędy w stosowaniu rozwiązań cyfrowych i sygnały alarmowe.
4. Szczepienia dzieci i dorosłych:
a) ogólne zasady wykonywania szczepień,
b) organizacja punktu szczepień, transport i przechowywanie szczepionek,
c) rodzaje szczepionek,
d) kalendarz szczepień (Program Szczepień Ochronnych na dany rok), indywidualizacja kalendarza szczepień,
e) szczepienia obowiązkowe i zalecane,
f) szczepienia dorosłych,
g) szczepienia w grupach ryzyka,
h) szczepienia podróżnych,
i) szczepienia kobiet w ciąży,
j) bezwzględne i względne przeciwwskazania do szczepienia,
k) niepożądane odczyny poszczepienne (NOP), system zgłoszeń NOP,
l) rozmowa z pacjentami na temat szczepień,
m) aspekty prawne szczepień.
5. Postępowanie w nadwadze i otyłości:
a) rozpoznawanie otyłości i jej powikłań - różnice w kryteriach klasyfikowania nadwagi i otyłości,
b) postępowanie w nadwadze i otyłości u dzieci i młodzieży,
c) wywiad z pacjentem chorującym na nadwagę lub otyłość,
d) sposób rozmowy z pacjentem o konieczności leczenia nadwagi i otyłości,
e) reguła 5A - jej znaczenie i wykorzystanie w praktyce,
f) zmiana stylu życia w prewencji i leczeniu nadwagi i otyłości - wytyczne dotyczące rodzaju i długości trwania aktywności fizycznej oraz zmiany sposobu żywienia,
g) terapia behawioralna w leczeniu nadwagi i otyłości,
h) farmakoterapia w leczeniu nadwagi i otyłości,
i) chirurgia bariatryczna,
j) planowanie i monitorowanie leczenia pacjenta z nadwagą lub otyłością,
k) prowadzenie pacjentów po operacji bariatrycznej,
l) współpraca w zespole terapeutycznym, w skład którego wchodzą lekarz rodzinny, dietetyk, psycholog, trener i inni profesjonaliści - możliwości i ograniczenia,
m) nowe trendy i aktualności w leczeniu nadwagi i otyłości.
6. Wybrane problemy stomatologiczne dla lekarzy POZ:
a) diagnostyka w stomatologii (wady rozwojowe, budowa układu stomatognatycznego),
b) choroby tkanek twardych zębów oraz przyzębia,
c) zapalenia tkanek miękkich i kości (swoiste i nieswoiste),
d) torbiele tkanek miękkich i kości szczęk,
e) choroby gruczołów ślinowych,
f) choroby stawu skroniowo-żuchwowego,
g) urazy zębów, następstwa urazów twarzy,
h) stany przedrakowe i nowotwory jamy ustnej i kości szczęk,
i) opieka stomatologiczna i profilaktyka w okresie dziecięcym.
7. Wybrane zagadnienia zdrowia publicznego w POZ:
a) badania przesiewowe w różnych grupach wiekowych:
- program profilaktyki chorób układu krążenia - zasady realizacji,
- profilaktyka gruźlicy,
- programy badań przesiewowych w kierunku chorób nowotworowych,
- inne programy profilaktyczne,
b) programy polityki zdrowotnej, programy zdrowotne i programy lekowe,
c) promocja zdrowia, w tym edukacja zdrowotna,
d) zdrowie psychiczne, w tym rozpoznawanie problemów związanych z używaniem alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych oraz zapobieganie tym problemom.
III.
Plan nauczania wraz z rozkładem zajęć
Plan nauczania wraz z rozkładem zajęć
Lp. | Tematyka zajęć | Liczba godzin dydaktycznych (liczba dni) |
1 | Organizacja POZ w Rzeczypospolitej Polskiej oraz funkcjonowanie przychodni POZ | 16 godzin dydaktycznych (2 dni) |
2 | Opieka koordynowana w POZ | 8 godzin dydaktycznych (1 dzień) |
3 | Rozwiązania cyfrowe, opieka zdalna i telemedycyna w POZ | 7 godzin dydaktycznych (1 dzień) |
4 | Szczepienia dzieci i dorosłych | 16 godzin dydaktycznych (2 dni) |
5 | Postępowanie w nadwadze i otyłości | 15 godzin dydaktycznych (2 dni) |
6 | Wybrane problemy stomatologiczne dla lekarzy POZ | 7,5 godziny dydaktycznej (1 dzień) |
7 | Wybrane zagadnienia zdrowia publicznego w POZ | 8 godzin dydaktycznych (1 dzień) |
8 | Sprawdzian | 115 minut |
RAZEM | 80 godzin dydaktycznych (10 dni) |
IV.
Wykaz umiejętności
Wykaz umiejętności
1) świadczeń zdrowotnych obejmujących:
a) wdrażanie efektywnych działań profilaktycznych realizowanych w POZ,
b) kwalifikację do szczepień dzieci i dorosłych,
c) przeprowadzenie porady profilaktycznej u pacjenta dorosłego,
d) interpretację badań laboratoryjnych oraz obrazowych i nieobrazowych,
e) efektywną współpracę w koordynacji działań zespołu profesjonalistów podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej,
f) współpracę w efektywnym wykorzystywaniu zasobów systemu opieki zdrowotnej,
g) zarządzanie informacją i dokumentacją medyczną,
h) bieżącą ocenę sprawowanej opieki i zapewnianie jej odpowiedniej jakości,
i) udział w systematycznym zapewnianiu bezpieczeństwa pacjenta i lekarza,
j) opracowanie Indywidualnego Planu Opieki Medycznej;
2) wszechstronnego podejścia holistycznego obejmującego:
a) jednoczesne zarządzanie wieloma problemami zdrowotnymi pacjenta,
b) udział w koordynacji elementów leczenia, rehabilitacji i opieki paliatywnej;
3) znajomości ogólnych zasad postępowania w POZ obejmujących:
a) wybrane schorzenia, w szczególności w zakresie stomatologii, nadwagi i otyłości oraz chorób zakaźnych,
b) znajomość zasad:
- zapewniania opieki zdrowotnej nad świadczeniobiorcą i jego rodziną,
- koordynacji opieki zdrowotnej nad świadczeniobiorcą w systemie ochrony zdrowia,
- określania potrzeb oraz ustalania priorytetów zdrowotnych populacji objętej opieką oraz wdrażania działań profilaktycznych,
- zapewniania profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz promocji zdrowia dostosowanych do potrzeb różnych grup społeczeństwa,
- zapewniania edukacji świadczeniobiorcy na temat odpowiedzialności za własne zdrowie i kształtowania świadomości prozdrowotnej, w tym wdrażania działań profilaktycznych,
- monitorowania skutków wdrożonych działań edukacyjnych lub profilaktycznych.
V.
Warunki ukończenia kursu
Warunki ukończenia kursu
2. Ukończenie kursu potwierdza się zaświadczeniem o ukończeniu kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »