Art. 189. - [Określenie organów administracji łączności i celów polityki regulacyjnej] - Prawo telekomunikacyjne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.34 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 stycznia 2024 r. do: 31 maja 2024 r.
Art.  189.  [Określenie organów administracji łączności i celów polityki regulacyjnej]
1. 
Organami właściwymi w sprawach:
1)
telekomunikacji są minister właściwy do spraw informatyzacji i Prezes UKE;
2)
poczty są minister właściwy do spraw łączności i Prezes UKE.
2. 
Organy właściwe w sprawach telekomunikacji prowadzą politykę regulacyjną, mając na celu w szczególności:
1)
wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym:
a)
zapewnienie użytkownikom, także użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania maksymalnych korzyści w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług,
b)
zapobieganie zniekształcaniu lub ograniczaniu konkurencji (na rynku telekomunikacyjnym),
c)
efektywne inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz promocję technologii innowacyjnych,
d)
wspieranie efektywnego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją,
e)
zapewnienie przewidywalności regulacyjnej;
2)
wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego, w tym:
a)
usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie działalności telekomunikacyjnej,
b)
wspieranie tworzenia i rozwoju transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności usług ogólnoeuropejskich,
c)
zapewnienie równego traktowania (niedyskryminacji w traktowaniu) przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
d)
współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich, BEREC i Komisją Europejską, w celu spójnego wdrażania i stosowania przepisów,
e)
współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją Europejską w zakresie:
-
planowania strategicznego, koordynacji i harmonizacji wykorzystania częstotliwości w Unii Europejskiej, mając na celu optymalizację wykorzystania częstotliwości oraz unikanie szkodliwych zakłóceń oraz
-
promowania koordynacji polityki widma radiowego w Unii Europejskiej, a także zharmonizowanych warunków w odniesieniu do dostępności i efektywnego wykorzystania widma, koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego usług telekomunikacyjnych;
3)
promocję interesów obywateli Unii Europejskiej, w tym:
a)
zapewnienie wszystkim obywatelom dostępu do usługi powszechnej,
b)
zapewnienie ochrony konsumenta w ich relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, w szczególności ustanawiając proste i niedrogie procedury rozwiązywania sporów przed organem niezależnym od stron występujących w danym sporze,
c)
przyczynianie się do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych,
d)
udostępnianie informacji dotyczących ustanawiania cen i warunków użytkowania publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
e)
identyfikację potrzeb określonych grup społecznych, w szczególności użytkowników niepełnosprawnych,
f)
zapewnienie integralności i bezpieczeństwa publicznej sieci telekomunikacyjnej,
g)
wspieranie procesu harmonizacji określonych numerów lub zakresów numeracyjnych w obrębie Unii Europejskiej oraz zapewnienie informacji o istnieniu europejskiego numeru alarmowego 112 i innych europejskich numerów zharmonizowanych, skierowanej do obywateli, w szczególności podróżujących między państwami członkowskimi,
h)
wspieranie dostępu użytkowników do informacji oraz możliwości ich rozpowszechniania oraz korzystania z dowolnych aplikacji i usług;
4)
realizację polityki w zakresie promowania różnorodności kulturowej i językowej, jak również pluralizmu mediów;
5)
zagwarantowanie neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych.