Rozdział 5 - Organy administracji probierczej - Prawo probiercze.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.536 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 21 marca 2023 r.
Rozdział 5
Organy administracji probierczej
Organy administracji probierczej
Art. 27. [Podmioty realizujące zadania państwa wynikające z ustawy; powierzenie wykonywania niektórych zadań partnerom prywatnym]
1.
Zadania państwa związane z przeprowadzaniem badań i oznaczaniem wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne oraz nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy sprawują organy administracji probierczej.2.
Organy administracji probierczej w celu wykonywania zadań związanych z przeprowadzaniem badań i oznaczaniem wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne oraz zadań związanych z prowadzeniem rejestru znaków imiennych mogą zawierać z partnerami prywatnymi umowy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 30 i 203).3.
Umowa, o której mowa w ust. 2, określa szczegółowe warunki oraz zakres współpracy organu administracji probierczej i partnera prywatnego, w szczególności:1)
łączną wartość środków przewidzianych na realizację przedsięwzięcia będącego przedmiotem umowy;2)
normy jakościowe, wymagania i standardy stosowane przy realizacji przedsięwzięcia;3)
zasady i zakres ubezpieczeń realizowanego przedsięwzięcia, a także dodatkowe gwarancje i umowy oraz zobowiązania stron w tym przedmiocie.Organami administracji probierczej są:
1)
Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem";2)
dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych, zwani dalej "dyrektorami".1.
Prezes jest centralnym organem administracji rządowej w zakresie probiernictwa.2.
Nadzór nad Prezesem sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.3.
Zasady i tryb powoływania i odwoływania Prezesa Głównego Urzędu Miar określa ustawa z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2063).1.
Prezes wykonuje swoje zadania w zakresie probiernictwa przy pomocy Głównego Urzędu Miar.2.
Dyrektorzy wykonują swoje zadania przy pomocy kierowanych przez nich okręgowych urzędów probierczych.3.
Okręgowe urzędy probiercze są jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm. 4 ).Art. 31. [Kompetencje Prezesa Głównego Urzędu Miar wobec dyrektorów okręgowych urzędów probierczych]
1.
Prezes powołuje i odwołuje dyrektorów oraz wykonuje w stosunku do nich inne czynności z zakresu prawa pracy.2.
Prezes sprawuje nadzór w zakresie prawidłowości wykonywania przez dyrektorów należących do nich zadań oraz prawidłowości funkcjonowania kierowanych przez nich okręgowych urzędów probierczych.Do zakresu działania Prezesa w sprawach probiernictwa należy:
1)
nadzór i koordynowanie działalności okręgowych urzędów probierczych;2)
przedstawianie propozycji dotyczących kierunków zmian legislacyjnych w zakresie probiernictwa;3)
gromadzenie i upowszechnianie informacji popularyzujących i promujących wiedzę z zakresu probiernictwa;4)
publikowanie w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar informacji, ogłoszeń i komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Miar;5)
zlecanie dyrektorom wykonywania zadań, w szczególności w zakresie przeprowadzania badań i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych.Art. 33. [Delegacja ustawowa - tworzenie i znoszenie okręgowych urzędów probierczych i ich wydziałów zamiejscowych]
1.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi okręgowe urzędy probiercze, a także określa ich obszar działania i siedziby, uwzględniając w szczególności zapotrzebowanie na czynności probiercze w poszczególnych regionach oraz tradycję w tym zakresie.2.
Minister właściwy do spraw gospodarki może, w drodze rozporządzenia, w ramach okręgowych urzędów probierczych tworzyć wydziały zamiejscowe tych urzędów, uwzględniając zapotrzebowanie na czynności probiercze w poszczególnych regionach oraz tradycję w tym zakresie.1.
Prezes może tworzyć punkty probiercze u podmiotu wprowadzającego do obrotu wyroby z metali szlachetnych w celu wykonywania przez organy administracji probierczej czynności związanych z badaniem i oznaczaniem wyrobów z metali szlachetnych oraz wyrobów zawierających metale szlachetne.2.
Punkty probiercze są tworzone na czas określony nie krótszy niż 5 lat, w drodze decyzji administracyjnej, wydanej na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1, po zasięgnięciu opinii dyrektora.3.
Podmiot wnioskujący o utworzenie punktu probierczego jest obowiązany zapewnić warunki techniczno-organizacyjne do przeprowadzania badań i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne, w szczególności zapewnić i utrzymywać odpowiednio zabezpieczone miejsce wykonywania tych czynności, właściwe wyposażenie techniczne punktu probierczego, udział personelu pomocniczego oraz odpowiednie warunki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.4.
Wniosek o utworzenie punktu probierczego zawiera:1)
oznaczenie podmiotu składającego wniosek;2)
wskazanie adresu do doręczeń lub adresu, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza;3)
wykaz wyposażenia technicznego punktu probierczego;4)
(uchylony);5)
informacje dotyczące planowanej działalności punktu probierczego, zawierające:a)
adres punktu probierczego,b)
opis miejsca, w którym będą wykonywane czynności związane z badaniem i oznaczaniem wyrobów z metali szlachetnych oraz wyrobów zawierających metale szlachetne, z uwzględnieniem jego zabezpieczenia,c)
dane dotyczące personelu pomocniczego.5.
Prezes tworzy punkt probierczy po sprawdzeniu, czy podmiot spełnia wymagania konieczne do utworzenia tego punktu. Sprawdzenia dokonuje, z upoważnienia Prezesa, dyrektor.6.
Nadzór nad działalnością punktu probierczego sprawuje dyrektor.7.
Prezes, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia utworzenia punktu probierczego, jeżeli:1)
wniosek o utworzenie punktu probierczego nie spełnia warunków, o których mowa w ust. 4;2)
podmiot nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 3.8.
Prezes znosi, w drodze decyzji administracyjnej, punkt probierczy:1)
na wniosek podmiotu, który wystąpił z wnioskiem o jego utworzenie;2)
gdy przestanie on spełniać wymagania konieczne do jego utworzenia.9.
Minister właściwy do spraw gospodarki określa, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o utworzenie punktu probierczego oraz zakres wyposażenia technicznego punktu probierczego, uwzględniając specyfikę i zakres czynności wykonywanych podczas badania i oznaczania wyrobów z metali szlachetnych.Art. 35. [Regulaminy okręgowych urzędów probierczych; zakres działania dyrektora okręgowego urzędu probierczego; szkolenia z zakresu probiernictwa]
1.
Organizację okręgowych urzędów probierczych określają statuty oraz regulaminy nadane, w drodze zarządzenia, przez Prezesa.2.
Do zakresu działania dyrektora należy:1)
zarządzanie działalnością okręgowego urzędu probierczego;2)
zapewnienie organizacyjnych i technicznych warunków funkcjonowania okręgowego urzędu probierczego oraz jego wydziałów zamiejscowych, o ile zostały utworzone;3)
nadzór i koordynacja działalności wydziałów zamiejscowych, o ile zostały utworzone;4)
współpraca z organami administracji rządowej oraz samorządowej;5)
identyfikacja oznaczeń probierczych oraz wydawanie opinii o autentyczności krajowych cech probierczych w ramach wykonywanych ekspertyz;6)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie probiernictwa;7)
wykonywanie zadań związanych z rejestracją znaków imiennych, nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz nadzorem nad punktami probierczymi, przewidzianych w niniejszej ustawie;8)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach lub powierzonych przez Prezesa.3.
Prezes, za zgodą ministra właściwego do spraw gospodarki, może, w drodze zarządzenia, przekazać składniki przydzielonego lub nabytego mienia okręgowego urzędu probierczego innemu urzędowi, w przypadku gdy w wyniku przeprowadzonych w ramach nadzoru czynności wyjdą na jaw okoliczności wskazujące, że składniki te są zbędne lub wykorzystywane w sposób niezgodny z przepisami prawa.4.
Dyrektor może udzielać konsultacji i prowadzić szkolenia z zakresu probiernictwa, pobierając za nie wynagrodzenie, którego wysokość jest określana w umowach cywilnoprawnych zawieranych z podmiotami, na rzecz których są wykonywane dane prace. Wynagrodzenie to stanowi dochód budżetu państwa.1.
Organy administracji probierczej pobierają opłaty za:1)
przeprowadzanie badań wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne;2)
umieszczenie znaku "MET";3)
oznaczenie wyrobów cechami probierczymi przy użyciu urządzeń laserowych;4)
wydanie świadectw badania na wniosek podmiotu zgłaszającego;5)
dokonanie ekspertyzy wyrobów z metali szlachetnych i stopów zawierających metale szlachetne, w tym ekspertyz wyrobów zabezpieczonych podczas czynności kontrolnych, w przypadku gdy wynik badania tych wyrobów nie potwierdzi próby deklarowanej przez podmiot wprowadzający wyrób do obrotu;6)
dokonanie wpisu znaku imiennego do rejestru znaków imiennych;7)
udostępnienie danych z rejestru znaków imiennych;8)
umieszczenie na wyrobach z metali szlachetnych, na wniosek podmiotu zgłaszającego, znaków imiennych oraz oznaczeń liczbowych informujących o próbie;9)
wykonanie, na wniosek podmiotu zgłaszającego, czynności pomocniczych towarzyszących czynnościom badania i oznaczania;10)
wystawienie, na wniosek podmiotu zgłaszającego, zaświadczeń o przeprowadzonych czynnościach;11)
wydanie decyzji o utworzeniu albo o odmowie utworzenia punktu probierczego.2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa.3.
Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, pobiera się za każdy rozpoczęty gram badanego wyrobu z metali szlachetnych, niezależnie od zastosowanej metody badania.4.
Opłatę za umieszczenie na wyrobie znaku imiennego, znaku "MET" oraz oznaczeń liczbowych informujących o próbie wyrobu z metalu szlachetnego przy użyciu urządzeń laserowych pobiera się od każdej oznaczonej sztuki.5.
Opłaty za czynności probiercze, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6-11, są pobierane przy przyjmowaniu wyrobów do badania i oznaczenia cechą probierczą, a także przy przyjmowaniu wniosku zgłoszenia znaku imiennego do rejestru znaków imiennych oraz wniosku o udostępnienie danych z rejestru znaków imiennych lub wniosku dotyczącego utworzenia punktu probierczego.6.
Jeżeli potrzeba zastosowania laserowej metody oznaczenia wyrobu z metalu szlachetnego cechą probierczą wystąpi po zbadaniu wyrobu, opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, można pobrać przy wydawaniu wyrobu.7.
Opłaty za czynności probiercze, o których mowa w ust. 1 pkt 5, są obliczane na podstawie stawki godzinowej, po zakończeniu czynności badawczych.8.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Głównego Urzędu Miar, określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat i tryb ich pobierania, uwzględniając w szczególności rodzaje wyrobów oraz rodzaje metali szlachetnych, z których je wykonano, a także koszty wykonywanych czynności.4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414.