Art. 87. - [Warunki odpowiedzialności operatorów pocztowych] - Prawo pocztowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1640 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 29 marca 2024 r. do: 31 grudnia 2025 r.
Art. 87. [Warunki odpowiedzialności operatorów pocztowych]
1.
Do odpowiedzialności operatorów pocztowych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej stosuje się ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.2.
Podwykonawca, o którym mowa w art. 6 ust. 4, ponosi wobec operatora pocztowego odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w zakresie działalności pocztowej jak operator pocztowy, z wyłączeniem art. 92-94. Roszczenia przysługujące operatorowi pocztowemu wobec takiego podwykonawcy przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym operator pocztowy naprawił szkodę.3.
Operator pocztowy, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej z nadawcą, odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło:1)
wskutek siły wyższej;2)
z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub adresata, niewywołanych winą operatora pocztowego;3)
z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia usług pocztowych lub powszechnych;4)
z powodu właściwości przesyłanej rzeczy.Operator pocztowy powołując się na jedną z przyczyn wymienionych w pkt 1-4, przedstawia dowód jej wystąpienia.
4.
Operator wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi powszechnej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło wskutek strajku pracowników tego operatora przeprowadzonego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.5.
Operator pocztowy odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej w zakresie określonym ustawą, chyba że niewykonanie lub nienależyte jej wykonanie:1)
jest następstwem czynu niedozwolonego;2)
nastąpiło z winy umyślnej operatora;3)
jest wynikiem rażącego niedbalstwa operatora.6.
Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przesyłki pocztowej bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia przesyłki pocztowej niedające się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki zgłosił operatorowi pocztowemu roszczenie z tego tytułu oraz udowodnił, że ubytki lub uszkodzenia przesyłki powstały w czasie między przyjęciem przesyłki przez operatora pocztowego w celu wykonania usługi pocztowej a jej doręczeniem adresatowi.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (10)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (6)
- II CSKP 1454/22, Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka za działania i zaniechania osób trzecich. Pojęcie „niedbalstwa” w prawie cywilnym. Należyta staranność dłużnika prowadzącego działalność gospodarczą. Zarzut niedbalstwa (zwykłego) na gruncie odpowiedzialności kontraktowej. Rażące niedbalstwo. Obowiązek współdziałania, o którym mowa w art. 354 § 2 k.c. - Wyrok Sądu Najwyższego
- II SA/Po 886/17 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
- II SA/Po 666/16 - Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu