Art. 101d. - [Identyfikacja i wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi] - Prawo ochrony środowiska.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.54 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 16 stycznia 2024 r. do: 31 grudnia 2025 r.
Art. 101d. [Identyfikacja i wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi]
1.
Starosta dokonuje identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, poprzez:1)
ustalenie działalności mogącej z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, która była prowadzona na danym terenie przed dniem 30 kwietnia 2007 r.;2)
ustalenie listy substancji powodujących ryzyko, których wystąpienie w glebie lub ziemi jest spodziewane ze względu na działalność, o której mowa w pkt 1;3)
analizę dostępnych informacji na temat zagrożenia zanieczyszczeniem gleby lub ziemi;4)
w razie potrzeby - wykonanie pierwszego etapu badań zanieczyszczenia gleby i ziemi przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.2.
Identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi nie dokonuje się na terenach, na których jest prowadzona działalność, której głównym celem jest obronność i bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo międzynarodowe.3.
Starosta lub upoważniona przez niego osoba, są uprawnieni do wstępu na teren władającego powierzchnią ziemi w celu wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi.4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, władający powierzchnią ziemi jest obowiązany umożliwić wykonywanie badań na terenie będącym w jego władaniu.5.
Władający powierzchnią ziemi, na wniosek starosty, przekazuje wszelkie znajdujące się w jego posiadaniu informacje dotyczące potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi oraz jego możliwych źródłach.6.
Starosta sporządza wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.7.
Wykaz zawiera:1)
adres, numery działek ewidencyjnych i informacje o ich powierzchni;2)
informacje o aktualnym i, o ile jest to możliwe, planowanym sposobie użytkowania gruntów;3)
informacje o działalności prowadzonej na terenie;4)
informacje o działalności prowadzonej na terenie w przeszłości, o ile takie informacje są dostępne;5)
informacje o właściwościach gleby na terenie;6)
nazwy substancji powodujących ryzyko oraz informacje o ich zawartości w glebie i w ziemi;7)
informacje o remediacji prowadzonej obecnie i w przeszłości na terenie;8)
imię i nazwisko albo nazwę obowiązanego do przeprowadzenia remediacji oraz adres jego zamieszkania lub siedziby;9)
imię i nazwisko albo nazwę władającego powierzchnią ziemi oraz adres jego zamieszkania lub siedziby.8.
Starosta dokonuje aktualizacji wykazu raz na 2 lata.9.
Starosta przekazuje wykaz oraz - raz na 2 lata - jego aktualizację regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (48)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (48)
- Czy aktualizacja wykazu phz wykonywana przez starostę ma polegać na ciągłych zmianach już raz umieszczonego tam terenu, czy na wprowadzaniu do wykazu phz nowych zidentyfikowanych terenów zanieczyszczonych?
- Czy budowa nowego obiektu, na terenie, na którym odbywało się zbieranie odpadów, wymaga badań gruntu?
- Na podstawie jakich przepisów starosta dokonuje aktualizacji wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi?