Prawo o ustroju Sądów Wojskowych i Prokuratury Wojskowej.
Dz.U.1944.6.29
Akt utracił mocDEKRET
POLSKIEGO KOMITETU WYZWOLENIA NARODOWEGO
z dnia 23 września 1944 r.
Prawo o ustroju Sądów Wojskowych i Prokuratury Wojskowej. *
Ogólny.
Ogólny.
Przepisy wstępne.
Przepisy wstępne.
Organy wymiaru sprawiedliwości w wojsku i marynarce wojennej - sądy wojskowe i prokuratura wojskowa stoją na straży prawa, dyscypliny, gospodarności i porządku wojskowego, honoru i godności żołnierza, mając na względzie jego wychowanie w duchu miłości Ojczyzny, wierności przysiędze żołnierskiej, uczciwego oraz sumiennego wykonywania wojskowych i obywatelskich obowiązków.
Wszyscy mają równe prawa i obowiązki przed sądem i prokuraturą wojskową, bez różnicy stopnia, zajmowanego stanowiska, pochodzenia, narodowości, języka, rasy i wyznania.
Właściwość sądów wojskowych.
Właściwość sądów wojskowych.
Sądy wojskowe sprawują w wojsku i marynarce wojennej wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych.
Sądy wojskowe.
Sądy wojskowe.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Właściwość miejscowa sądów wojskowych dywizji i korpusów obejmuje obszar rozkwaterowania danych jednostek.
Sądy garnizonowe są miejscowo właściwe na całym obszarze rozkwaterowania, wchodzących do ich garnizonu jednostek, nie posiadających własnych sądów formacyjnych lub znajdujących się jeszcze w toku formowania.
Obszar działania i siedziby wojskowych sądów marynarskich oraz admiralicji określa Naczelny Dowódca.
Obszar działania wojskowych sądów armii albo okręgów obejmuje miejsce rozkwaterowania jednostek albo garnizonów, wchodzących w skład danej armii czy okręgu.
Naczelny Dowódca określa, przy jakich jednostkach (formacjach) wojskowych poza armiami, okręgami, admiralicjami, korpusami i dywizjami tworzy się wojskowe sądy danych jednostek.
Sądy wojskowe orzekają w składzie przewodniczącego i dwóch sędziów lub ławników.
Przewodniczącego wyznacza kierownik sądu.
Ławników do rozprawy na wniosek kierownika sądu wyznacza dowódca jednostki, przy której istnieje sąd.
Ławnikami nie mogą być żołnierze niżsi stopniem od oskarżonych.
Wojskowe sądy dywizyj, korpusów, garnizonów oraz wojskowe sądy marynarskie.
Wojskowe sądy dywizyj, korpusów, garnizonów oraz wojskowe sądy marynarskie.
Wojskowe sądy dywizyj, korpusów i garnizonów oraz wojskowe sądy marynarskie składają się z szefa, który jest kierownikiem sądu oraz z odpowiedniej ilości sędziów wojskowych.
Do właściwości wojskowej sądów dywizyj, korpusów i garnizonów oraz wojskowych sądów marynarskich należy rozpoznawanie spraw:
o przestępstwa wojskowe, przewidziane w kodeksie karnym wojskowym z wyjątkiem przestępstw, wymienionych w art. 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 100 i 185 tego kodeksu.
Sąd wojskowy armii, okręgu lub admiralicji może przekazać sprawę sądowi niewłaściwemu, gdy uzna, że tego wymaga dobro wymiaru sprawiedliwości, jego szybkość lub sprawność, jak również może przejąć do własnego rozpoznania w każdym stadium sprawę, dla której właściwy jest sąd jednostki, wchodzącej w skład danej armii, okręgu czy admiralicji.
Wojskowe sądy dywizyj, korpusów i garnizonów oraz wojskowe sądy marynarskie poza rozpoznawaniem spraw, należących w myśl art. 22 do ich właściwości:
W sprawach żołnierzy, pełniących służbę w marynarce wojennej, oraz innych osób, podlegających dowódcom w marynarce wojennej wojskowe sądy dywizyj, korpusów i garnizonów sprawują wymiar sprawiedliwości jako wojskowe sądy marynarskie, jeżeli nie został utworzony osobny wojskowy sąd marynarski, właściwy w danej sprawie.
Wojskowe sądy armii, okręgów i admiralicji.
Wojskowe sądy armii, okręgów i admiralicji.
Wojskowy sąd armii, okręgu i admiralicji składa się z prezesa, który jest kierownikiem sądu, wiceprezesa oraz z odpowiedniej ilości sędziów wojskowych.
Do właściwości sądów armii, okręgu i admiralicji należy:
W sprawach żołnierzy, pełniących służbę w marynarce wojennej oraz innych osób, podlegających dowódcom w marynarce wojennej - wojskowe sądy armii i okręgów sprawują wymiar sprawiedliwości jako sądy admiralicji, jeżeli nie został utworzony osobny sąd admiralicji, właściwy w danej sprawie.
Wojskowe sądy armii, okręgów i admiralicji mogą przekazywać poszczególne sprawy, wchodzące w zakres ich właściwości, do rozpoznawania wojskowym sądom dywizyj, korpusów i garnizonów oraz wojskowym sądom marynarskim.
Stwierdzenie i wytknięcie uchybień nie ma wpływu na wynik sprawy.
W razie naruszenia prawa materialnego lub pogwałcenia istotnych przepisów postępowania, prezes sądu armii, okręgu lub admiralicji przedstawia Najwyższemu Sądowi Wojskowemu wniosek o rozpatrzenie uchybień w trybie nadzoru sądowego.
Wojskowe sądy armii, okręgów i admiralicji sprawują nadzór administracyjno-sądowy nad podlegającymi im sądami dywizyj, korpusów, garnizonów i wojskowymi sądami marynarskimi.
Najwyższy Sąd Wojskowy.
Najwyższy Sąd Wojskowy.
Najwyższy Sąd Wojskowy składa się z prezesa, który jest kierownikiem sądu, wiceprezesa oraz odpowiedniej ilości sędziów Najwyższego Sądu Wojskowego.
Do właściwości Najwyższego Sądu Wojskowego należy:
Najwyższy Sąd Wojskowy może przekazywać poszczególne sprawy, wchodzące w zakres jego właściwości w myśl art. 33 pkt. b) do rozpoznania wojskowym sądom niższego rzędu, a za zgodą Naczelnego Dowódcy i sprawy wymienione w art. 33 pkt. a, c.
Podział czynności.
Podział czynności.
Administracja sądowa i nadzór.
Administracja sądowa i nadzór.
Naczelny Szef Sądownictwa Wojennego w Naczelnym Dowództwie:
W zakresie działalności wydziału sądownictwa wojennego w Naczelnym Dowództwie wchodzi:
Nadzór administracyjno-służbowy nad sądami i sędziami pełnią kierownicy danych sądów. Mogą oni powoływać poszczególnych sędziów wojskowych danego sądu do współdziałania w czynnościach administracyjnych i nadzorczych.
Do personelu, nie pełniącego czynności sędziowskich w sądach wojskowych, stosuje się w sprawach nadzoru ogólne przepisy wojskowego regulaminu dyscyplinarnego.
KORPUS OFICERÓW SŁUŻBY SPRAWIEDLIWOŚCI.
KORPUS OFICERÓW SŁUŻBY SPRAWIEDLIWOŚCI.
Sędziowie wojskowi.
Sędziowie wojskowi.
Sędziów Najwyższego Sądu Wojskowego, prezesów, wiceprezesów oraz wojskowych sędziów sądów armii, okręgu, admiralicji, szefów oraz sędziów wojskowych sądów dywizyj, korpusów, garnizonów i sądów marynarskich mianuje w czasie wojny Naczelny Dowódca na wniosek Naczelnego Szefa Sądownictwa Wojennego.
"Przysięgam uroczyście Ziemi Polskiej i Narodowi Polskiemu obowiązki sędziowskie wypełniać sumiennie, bezstronnie i zgodnie z prawem, poświęcając im całą swoją wiedzę i doświadczenie, oraz mając na względzie utrzymanie porządku prawnego i karności w Wojsku Polskim.
Przysięgam na służbie i poza służbą strzec powagi sądu i unikać wszystkiego, co mogłoby przynieść ujmę godności sędziego. Tak mi dopomóż Bóg".
Skład etatowy Najwyższego Sądu Wojskowego oraz pozostałych wojskowych sądów ustala na wniosek Naczelnego Szefa Sądownictwa Wojennego Naczelny Dowódca.
Oficerowie i generałowie służby sprawiedliwości są w sprawowaniu czynności sędziowskich niezawiśli i podlegają jedynie prawu.
Niezawisłość sędziowska nie wyłącza obowiązku wykonywania zleceń i rozkazów w zakresie administracji sądowej oraz w zakresie pełnienia służby wojskowej, wydanych w granicach uprawnień władzy, która zlecenie lub rozkaz wydała.
Odpowiedzialność dyscyplinarna.
Odpowiedzialność dyscyplinarna.
Za przewinienia, wymienione w art. 54 § 1, wymierza się następujące kary dyscyplinarne:
Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych właściwy jest Najwyższy Sąd Wojskowy, który orzeka w składzie prezesa lub wiceprezesa jako przewodniczącego i dwóch sędziów Najwyższego Sądu Wojskowego.
Odpis wyroku doręcza się Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu, obwinionemu, przełożonemu, który wystąpił z wnioskiem o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, oraz Naczelnemu Dowódcy - przez Naczelnego Szefa Sądownictwa Wojennego.
Jeżeli przepisy rozdziału niniejszego nie stanowią inaczej, stosuje się w postępowaniu dyscyplinarnym odpowiednie przepisy kodeksu wojskowego postępowania karnego.
Prokuratura wojskowa.
Prokuratura wojskowa.
Prokuratorowie wojskowi pełnią czynności oskarżycieli publicznych przed sądami wojskowymi oraz współdziałają w wymiarze sprawiedliwości w sposób prawem określony.
Stoją oni na straży należytego wykonywania rozkazów dowództwa oraz sprawują kontrolę nad utrzymaniem w wojsku karności, porządku i gospodarności, mając na względzie zwalczanie przestępstw i zapobieganie im.
W czynnościach swoich mają dążyć z równą dla wszystkich bezstronnością do wyjaśnienia wszelkich okoliczności, służących do wyśledzenia prawdy.
Naczelny Szef Sądownictwa Wojennego działa w zakresie swoich uprawnień w prokuraturze poprzez Naczelnego Prokuratora Wojskowego, kierującego Naczelną Prokuraturą Wojskową.
Naczelny Dowódca określa, przy jakich jednostkach (formacjach) i garnizonach wojskowych poza armiami, okręgami, admiralicjami, korpusami, dywizjami i garnizonami tworzy się prokuratury wojskowe.
Prawo fachowego nadzoru, kierownictwa i wojskowych uprawnień dyscyplinarnych służy:
Naczelny Prokurator Wojskowy może:
Prokuratorowie (wiceprokuratorowie, podprokuratorowie) wojskowi oraz oficerowie śledczy nie mogą pełnić czynności ławników sądowych lub obrońców.
Zwierzchnik sądowo-karny.
Zwierzchnik sądowo-karny.
W czasie wojny Naczelny Dowódca może przekazać dowódcom poszczególnych armii, okręgów lub admiralicji w całości lub w części uprawnienia do wykonywania jemu przysługujących praw.
Sekretariaty sądów i prokuratur wojskowych.
Sekretariaty sądów i prokuratur wojskowych.
Przepisy wprowadzające i przejściowe.
Przepisy wprowadzające i przejściowe.
Z dniem wejścia w życie prawa o ustroju sądów wojskowych i prokuratury wojskowej tracą moc dotychczasowe przepisy o ustroju, urządzonym w niniejszym prawie, w szczególności traci moc prawo o ustroju sądów wojskowych z 29 września 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 76, poz. 536) oraz przepis art. 37 kodeksu postępowania karnego (Dz. U. R. P. z dnia 3 lutego 1939 r. Nr 8, poz. 44).
Przez kodeks karny wojskowy wymieniony w niniejszym prawie rozumie się "Kodeks Karny Wojska Polskiego" z dnia 23 września 1944 r. (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 27).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »