Art. 236. - [Nałożenie obowiązków na przedsiębiorcę komunikacji elektronicznej o znaczącej pozycji rynkowej na rynku usług detalicznych] - Prawo komunikacji elektronicznej
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.1221
Akt oczekujący Wersja od: 9 sierpnia 2024 r.
Art. 236. [Nałożenie obowiązków na przedsiębiorcę komunikacji elektronicznej o znaczącej pozycji rynkowej na rynku usług detalicznych]
1.
Jeżeli w wyniku analizy rynku, o której mowa w art. 198 ust. 1, Prezes UKE stwierdzi, że:1)
dany rynek detaliczny nie jest skutecznie konkurencyjny,2)
obowiązki, o których mowa w art. 211-216, art. 217 ust. 1 i art. 221, nie doprowadziłyby do osiągnięcia celów, o których mowa w art. 412 ust. 2- nakłada na przedsiębiorcę komunikacji elektronicznej o znaczącej pozycji rynkowej na danym rynku detalicznym co najmniej jeden z obowiązków, o których mowa w ust. 2.
2.
Prezes UKE może, w drodze decyzji, nałożyć na przedsiębiorcę komunikacji elektronicznej o znaczącej pozycji rynkowej na rynku usług detalicznych następujące obowiązki:1)
nieustalania zawyżonych cen usług;2)
nieutrudniania wejścia na rynek innym przedsiębiorcom;3)
nieograniczania konkurencji przez ustalanie cen usług zaniżonych w stosunku do kosztów ich świadczenia;4)
niestosowania nieuzasadnionych preferencji dla określonych użytkowników końcowych;5)
niezobowiązywania użytkownika końcowego do korzystania z usług, które są dla niego zbędne.3.
W decyzji, o której mowa w ust. 2, Prezes UKE może w szczególności:1)
określić maksymalne ceny usług;2)
określić wymagany przedział cen usług ustalony na podstawie cen stosowanych na porównywalnych rynkach państw członkowskich;3)
nałożyć obowiązek:a)
prowadzenia rachunkowości regulacyjnej zgodnie z zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją,b)
prowadzenia kalkulacji kosztów usług zgodnie z zatwierdzonym przez Prezesa UKE opisem kalkulacji kosztów,c)
określania cen usług na podstawie kosztów ich świadczenia;4)
nałożyć obowiązek przedstawiania do zatwierdzenia informacji, o których mowa w art. 285.4.
Prezes UKE w decyzji nakładającej obowiązek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. b, określi sposoby kalkulacji kosztów usług świadczonych na danym rynku detalicznym, jakie powinien stosować przedsiębiorca komunikacji elektronicznej, na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 260.