Część 5 - POSTĘPOWANIE CELNE. - Prawo celne.
Dz.U.1933.84.610
Akt utracił mocCZĘŚĆ V.
POSTĘPOWANIE CELNE.
POSTĘPOWANIE CELNE.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Zgłoszenie towarów do odprawy celnej.
Osoby uprawnione do złożenia zgłoszenia celnego.
Agenci celni.
Agencje celne publicznych przedsiębiorstw przewozowych.
Wstępne zbadanie towarów przez stronę.
Odpowiedzialność za nieprawidłowe zgłoszenia towarów.
Rewizja towarów.
Wymiar należności celnych i innych.
Osobne opłaty za niektóre czynności.
Przepisy dla poszczególnych rodzajów odpraw celnych.
Przepisy dla poszczególnych rodzajów odpraw celnych.
Odprawa ostateczna.
Odprawa ostateczna.
Zasady odprawy przywozowej ostatecznej.
Znakowanie towarów.
Towary przywożone z zagranicy mogą być przed wydaniem do wolnego obrotu poddane znakowaniu. Spis towarów podlegających znakowaniu, sposób znakowania oraz tryb postępowania ustala Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
B. Wywóz.
Zasady odprawy wywozowej ostatecznej.
Odprawa warunkowa.
Odprawa warunkowa.
Stosowanie odprawy warunkowej.
Odprawa warunkowa może być stosowana:
1. do towarów przeznaczonych na wystawy, targi, jarmarki, konkursy, zawody i t. p.,
2. do towarów przeznaczonych do czasowego użycia, doświadczenia, wypróbowania lub naśladowania,
3. do wzorów i próbek przewożonych przez podróżujących agentów handlowych,
4. do opakowań,
5. do środków przewozowych,
6. do zwierząt pociągowych oraz zwierząt przeznaczonych do rozpłodu, na wyścigi, na wypas i t. p.
7. w ruchu podróżnych,
8. w małym ruchu granicznym,
9. w obrocie uszlachetniającym czynnym i biernym,
10. w obrocie reparacyjnym czynnym i biernym,
11. w innych przypadkach ustalanych przez Ministra Skarbu.
Obrót uszlachetniający czynny.
Obrót uszlachetniający bierny.
Obrót reparacyjny czynny i bierny.
Odprawa warunkowa według art. 49 ust. 1 może być stosowana do towarów przywożonych z zagranicy w obrocie reparacyjnym czynnym lub wywożonych zagranicę w obrocie reparacyjnym biernym, które w kraju lub zagranicą mają być poddane naprawie.
Wymiar należności celnych w biernym obrocie uszlachetniającym i reparacyjnym.
Minister Skarbu ustala zasady wymierzania należności celnych przy powrotnym przywozie towarów w biernym obrocie uszlachetniającym i reparacyjnym oraz zasady zwalniania tych towarów od należności celnych.
Pozwolenia dla obrotu uszlachetniającego i reparacyjnego.
Odpowiedzialność strony.
Jeżeli towary odprawione warunkowo nie zostały w oznaczonym okresie zpowrotem wywiezione zagranicę lub przywiezione z zagranicy do kraju, odprawa warunkowa staje się odprawą ostateczną, a strona jest obowiązana do uiszczenia:
Odprawa warunkowa środków przewozowych.
Dla środków przewozowych oraz zwierząt wierzchowych, zaprzęgowych i jucznych wraz z uprzężą i okryciem, wprowadzanych lub wyprowadzanych przez granicę celną do czasowego użycia, może Minister Skarbu ustanawia osobne przepisy. Przepisy te mogą również obejmować:
Odprawa przekazowa.
Odprawa przekazowa.
Przekazywanie za listem przekazowym.
Przekazywanie za listem konwojowym.
Przekazywanie za listem przejściowym.
Złożenie towarów na skład.
Złożenie towarów na skład.
A. Publiczne składy celne.
Zakładanie składów.
Minister Skarbu może wydaną koncesję przed upływem okresu jej ważności cofnąć lub czasowo zawiesić w razie ujawnienia:
Przyjęcie towarów na skład.
Obowiązki i odpowiedzialność przedsiębiorcy składowego.
Prawa i obowiązki osób składających.
Wzajemne prawa i obowiązki przedsiębiorcy składowego i osoby składającej.
Okres przechowywania towarów.
Dalsza odprawa celna towarów złożonych w składzie.
Regulaminy dla składów celnych.
Szczegółowe przepisy o urządzeniu i prowadzeniu składów celnych ustalają regulaminy. Dla składów nieurzędowych regulaminy zatwierdza władza celna.
B. Prywatne składy celne.
Zakładanie i prowadzenie składów.
Powrotny przywóz i wywóz poza obrotem warunkowym.
Powrotny przywóz i wywóz poza obrotem warunkowym.
Zasady powrotnego wywozu towarów zagranicę poza obrotem warunkowym.
Osobne przepisy dla poszczególnych rodzajów przewozu towarów przez granicę celną.
Osobne przepisy dla poszczególnych rodzajów przewozu towarów przez granicę celną.
Przewóz drogami kołowemi
Przewóz drogami kołowemi
Przewóz osób i towarów drogami kołowemi przez granicę celną podlega ograniczeniom celnym, które ustala Minister Skarbu w drodze rozporządzenia.
Zawodowy i zarobkowy przewóz samochodami.
Na zawodowy lub zarobkowy przewóz samochodami osób i towarów przez granicę celną wymagana jest zgoda Ministra Skarbu.
Instrukcja celna dla przewozu podróżnych i towarów drogami kołowemi.
Szczegółowe przepisy o postępowaniu celnem w związku z przewozem przez granicę celną drogami kołowemi osób i towarów wydaje Minister Skarbu.
Przewóz kolejami żelaznemi.
Przewóz kolejami żelaznemi.
Koleje przeznaczone do użytku publicznego mogą przez granicę celną przewozić podróżnych, bagaże i towary zarówno w dzień jak i w nocy.
Instrukcja kolejowo-celna.
Szczegółowe przepisy o postępowaniu kolejowo-celnem w związku z przewozem przez granicę celną osób, bagażów i towarów wydaje Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Komunikacji.
Przewóz pocztą.
Przewóz pocztą.
Przywóz w listach do polskiego obszaru celnego przedmiotów podlegających należnościom celnym nie jest dozwolony.
Kontrola i rewizja celna.
Paczki pocztowe przewożone przez granicę celną podlegają przepisom prawa niniejszego o kontroli i rewizji celnej towarów. Dotyczy to również przesyłek listowych w przypadkach podejrzenia, że zawierają one przedmioty podlegające należnościom celnym lub ograniczeniom w obrocie towarowym z zagranicą. Kontrola celna obejmuje także środki przewozowe.
Zastępstwo strony.
Jeżeli strona nie zastrzeże sobie osobistego udziału w załatwieniu formalności celnych, odprawa celna odbywa się w nieobecności strony przy udziale organu pocztowego. Zastępstwo strony przez agentów celnych nie jest dozwolone.
Instrukcja pocztowo-celna.
Szczegółowe przepisy o postępowaniu pocztowo-celnem w związku z przewozem pocztowych przesyłek celnych wydaje Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Poczt i Telegrafów.
Przewóz granicznemi śródlądowemi drogami wodnemi.
Przewóz granicznemi śródlądowemi drogami wodnemi.
Jako graniczne wody śródlądowe w rozumieniu prawa niniejszego uważa się wszelkie wody stojące i bieżące, jak jeziora, stawy, rzeki, kanały, strumienie i t. p., które stanowią granicę celną lub są przez granicę celną przecięte. Władze celne mogą w przypadkach, gdy warunki celnej ochrony granicy tego wymagają, uznać jako wody graniczne także inne wody położone w pasie do 10 km od granicy celnej. Wody graniczne powinny być jako takie w sposób widoczny oznaczone.
Pojęcie statku.
Jako statek w rozumieniu prawa niniejszego uważa się każde pływające urządzenie poruszane siłą własną lub obcą.
Zgłoszenie statku przy przyjeździe i wyjeździe.
Po przyjeździe statku z zagranicy i przed wyjazdem statku zagranicę kierownik statku (kapitan, szyper, retman), obowiązany jest przedstawić granicznemu urzędowi celnemu zgłoszenie ogólne statku i jego ładunku (manifest), konosamenty, wykaz włazów i skrytek, spis prowizji i zasobów okrętowych, spis bagażów zarejestrowanych oraz spis przedmiotów podlegających cłu, przywiezionych przez kierownika i załogę statku.
Odpowiedzialność za nieprawidłowe zgłoszenie statku.
Osobne ułatwienia dla statków.
Dla pewnych rodzajów statków oraz dla ruchu na wodach granicznych Minister Skarbu może w drodze rozporządzenia ustalać osobne ułatwienia w postępowaniu żeglugowo-celnem.
Instrukcja żeglugowo-celna.
Szczegółowe przepisy o postępowaniu żeglugowo - celnem w związku z przewozem przez granicę celną osób oraz z przewozem towarów celnych, a w szczególności ze spławem materjałów drzewnych (tratwy i t. p.), wydaje Minister Skarbu w porozumieniu z właściwymi ministrami.
Kontrola celna w morskim pasie celnym.
Kontrola celna w porcie.
Wjazd statku do portu.
Przed wjazdem statku do portu i przy wjeździe do portu wstęp na statek dozwolony jest pilotowi zaprzysiężonemu przez władzę celną oraz władzom uprawnionym. Inne osoby mogą wchodzić na statek tylko za osobnem pozwoleniem władz celnych.
Zgłoszenie statku przy przyjeździe.
Przyjęcie statku. Wylądowanie towarów.
Przyjęcie statków na redzie.
Przyjęcie statków, odprawa celna podróżnych oraz wyładowanie towarów może odbywać się również na redzie według przepisów wydawanych przez Ministra Skarbu.
Załadowanie towarów przy wyjeździe statku.
Zgłoszenie statku przy wyjeździe.
Odpowiedzialność za nieprawidłowe zgłoszenie statku.
Pośrednicy okrętowi.
Ułatwienia celne w ruchu morskim.
Minister Skarbu może w drodze rozporządzenia ustanawiać dla pewnych rodzajów statków oraz dla pewnych rodzajów ruchu morskiego osobne ułatwienia w postępowaniu celnem.
Stosowanie przepisów celnych do statków wojennych.
Przedmioty awaryjne.
Instrukcja morsko-celna.
Szczegółowe przepisy o postępowaniu morsko-celnem w związku z przewozem osób i towarów wydaje Minister Skarbu w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
Przewóz drogami powietrznemi.
Przewóz drogami powietrznemi.
Lotniska celne.
Lądowanie przymusowe.
Wyrzucanie przesyłek podczas lotu.
Odpowiedzialność za wyrzucone przesyłki.
Nakaz lądowania.
W przypadkach:
Zawodowy i zarobkowy przewóz statkami powietrznemi.
Przewidziane w odrębnych przepisach zezwolenie (koncesja) na zawodowy lub zarobkowy przewóz statkami powietrznemi osób i towarów przez granicę celną wydaje się w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Przylot z zagranicy. Przedstawienie dokumentów.
Odlot zagranicę. Przedstawienie dokumentów.
Wojskowe statki powietrzne.
Zakres kontroli celnej wojskowych statków powietrznych ustala Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych.
Instrukcja lotniczo-celna.
Szczegółowe przepisy o postępowaniu lotniczo-celnem w związku z przewozem lotniczych przesyłek celnych oraz z przewozem osób przez granicę celną wydaje Minister Skarbu w porozumieniu z właściwymi ministrami.
Osobne przepisy dla pasa granicznego.
Osobne przepisy dla pasa granicznego.
Doraźna pomoc duchowna i lekarska. Wyprawy ratownicze.
Rybołówstwo na wodach granicznych.
Ograniczenia w granicznym pasie celnym.