Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Prawo budżetowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1970.29.244

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1975 r.

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

1.
Budżet Państwa jest podstawowym planem gromadzenia i wykorzystywania środków pieniężnych, które zapewniają wykonanie zadań państwowych.
2.
Środki budżetu Państwa pochodzą z wpłat od jednostek gospodarki uspołecznionej, świadczeń pieniężnych ludności oraz z podatków i opłat od jednostek gospodarki nie uspołecznionej i są przeznaczone przede wszystkim na finansowanie rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturalnego, na obronę narodową i utrzymanie organów państwowych.
3.
Podstawą ustalania dochodów i wydatków budżetu Państwa są zadania określone w narodowym planie gospodarczym.
1.
Budżet Państwa składa się:
1)
z budżetu centralnego,
2)
z budżetów rad narodowych, zwanych dalej budżetami terenowymi.
2.
Budżet centralny i budżety terenowe ustalają dochody i wydatki naczelnych i terenowych organów państwowych oraz dochody i wydatki związane z działalnością jednostek im podległych.
3.
Budżet centralny i budżety terenowe ustalają wpłaty organizacji spółdzielczych i społecznych oraz mogą przewidywać dotacje dla tych organizacji.
1.
Sejm uchwala w drodze ustawy budżet Państwa na okres roku kalendarzowego.
2.
Rady narodowe uchwalają budżety terenowe na okres roku kalendarzowego. Wojewódzkie i powiatowe rady narodowe uchwalają ponadto dochody i wydatki budżetu zbiorczego województwa (powiatu), który składa się z sumy dochodów i wydatków budżetu wojewódzkiej (powiatowej) rady narodowej oraz budżetów rad narodowych niższych stopni.
3.
Wojewódzkie rady narodowe mogą upoważnić gromadzkie rady narodowe oraz rady narodowe osiedli i miast nie stanowiących powiatów do uchwalania budżetu na okres dwóch lat.

Różnica między dochodami i wydatkami budżetu jest nadwyżką lub niedoborem budżetowym.

1.
Dochody i wydatki są ustalane w budżecie według jednolitej klasyfikacji budżetowej.
2.
Klasyfikacja budżetowa grupuje dochody i wydatki według:
1)
części - odpowiadających ministerstwom i wydziałom prezydiów rad narodowych, a w określonych przypadkach - organizacjom spółdzielczym i innym jednostkom gospodarki uspołecznionej,
2)
działów - odpowiadających podstawowym rodzajom działalności państwowej,
3)
rozdziałów i tytułów - odpowiadających określonym zadaniom lub jednostkom organizacyjnym,
4)
grup paragrafów oraz paragrafów - odpowiadających rodzajom dochodów i wydatków.
3.
W odrębnych częściach budżetu centralnego ustala się również dochody i wydatki Sejmu, Rady Państwa, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego i Prokuratury Generalnej.

Zamieszczenie w budżecie dochodów z określonych źródeł lub wydatków na określone cele nie może być podstawą roszczeń i zobowiązań prawnych Państwa wobec osób trzecich ani tych osób wobec Państwa.

1.
Państwowe jednostki organizacyjne prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2.
Rada Ministrów, uwzględniając specjalny rodzaj działalności państwowych jednostek organizacyjnych, które prowadzą działalność gospodarczą, a nie są przedsiębiorstwami, może ustalić szczególne zasady gospodarki finansowej tych jednostek.
3.
Przedsiębiorstwa, zjednoczenia i inne państwowe jednostki organizacyjne działające według zasad rozrachunku gospodarczego, zwane dalej przedsiębiorstwami, prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
4.
Rada Ministrów określa zasady finansowania inwestycji państwowych jednostek organizacyjnych.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują wpłat do budżetu i mogą otrzymywać dotacje z budżetu.
2.
Wpłatami przedsiębiorstw do budżetu są:
1)
wpłaty od obrotu i inne wpłaty podatkowe,
2)
wpłaty z zysków,
3)
wpłaty z tytułu oprocentowania środków produkcji,
4)
wpłaty z tytułu różnic cen,
5)
inne wpłaty.
3.
Dotacjami z budżetu dla przedsiębiorstw są:
1)
dotacje na cele rozwojowe,
2)
dopłaty do produkcji niektórych artykułów lub świadczonych usług,
3)
dotacje z tytułu różnic cen,
4)
inne dotacje.
4.
Rada Ministrów określa zasady dokonywania przez przedsiębiorstwa wpłat określonych w ust. 2 pkt 2-5 oraz zasady udzielania dotacji.

Państwowe jednostki organizacyjne, których dochody i wydatki są objęte budżetem w pełnej wysokości, są zwane jednostkami budżetowymi.

1.
Działalność uboczna lub część działalności podstawowej jednostki budżetowej może być finansowana z dochodów uzyskiwanych z tej działalności, zwanych dalej środkami specjalnymi.
2.
Jeżeli działalność, o której mowa w ust. 1, wymaga wyodrębnienia organizacyjnego, gospodarkę finansową w zakresie tej działalności prowadzi się w formie gospodarstwa pomocniczego.
3.
Rodzaje i zakres działalności finansowanej na zasadach, o których mowa w ust. 1 i 2, określają przepisy wydane na podstawie art. 91 ust. 1.
1.
Państwowe jednostki organizacyjne nie wymienione w art. 7 ust. 2 i 3, a których rodzaj działalności uzasadnia uzależnienie jej od osiąganych dochodów, mogą być uprawnione do zużywania tych dochodów na finansowanie takiej działalności; jednostki te są zwane zakładami budżetowymi.
2.
Minister Finansów na wniosek właściwego ministra lub na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej uzgodniony z właściwym ministrem określa, które jednostki organizacyjne są zakładami budżetowymi.
3.
Zakłady budżetowe dokonują wpłat do budżetu lub mogą otrzymywać dotacje z budżetu.
1.
Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe oraz jednostki gospodarcze, o których mowa w art. 7 ust. 2, prowadzą gospodarkę finansową na podstawie planów finansowych.
2.
Minister Finansów określa zasady sporządzania, zatwierdzania i wykonywania planów finansowych.
1.
Rada Ministrów może tworzyć fundusze celowe, określając źródła ich dochodów i cele, na które dochody te mogą być przeznaczone, oraz jednostki organizacyjne dysponujące środkami funduszu.
2.
Pozostałość środków pieniężnych funduszu celowego przechodzi na następny okres budżetowy.
3.
W przypadkach określonych przez Radę Ministrów fundusze celowe mogą być rozliczane z budżetem z tytułu nadwyżki lub niedoboru i zasilane dotacją celową.
4.
Przepisy art. 12 stosuje się do funduszów celowych.
5.
Przepisy ust. 1-4 nie dotyczą funduszów tworzonych na podstawie przepisów o gospodarce finansowej przedsiębiorstw.

Organizacje spółdzielcze i społeczne dokonują wpłat do budżetu i mogą otrzymywać dotacje z budżetu w przypadkach i na zasadach określonych przez Radę Ministrów, jeżeli zasady te nie zostały ustalone odrębnymi przepisami.

Minister Finansów może określać zasady zaciągania i spłaty kredytu bankowego przez zakłady budżetowe i jednostki, o których mowa w art. 7 ust. 2, oraz na działalność finansowaną ze środków specjalnych lub w formie gospodarstw pomocniczych na cele nie wymienione w art. 7 ust. 4.