Art. 66a. - [Autoryzacja laboratoriów i organizacji eksperckich do udziału w kontroli elektrowni jądrowych] - Prawo atomowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1173 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 października 2023 r.
Art.  66a.  [Autoryzacja laboratoriów i organizacji eksperckich do udziału w kontroli elektrowni jądrowych]
1. 
Autoryzację, o której mowa w art. 66 ust. 1 pkt 11, mogą uzyskać laboratoria i organizacje eksperckie spełniające następujące wymagania:
1)
nie są:
a)
projektantami, wytwórcami, dostawcami, instalatorami lub
b)
przedstawicielami podmiotów zaangażowanych w projektowanie, budowę lub eksploatację elektrowni jądrowej, lub
c)
powiązane kapitałowo lub organizacyjnie z podmiotami, o których mowa w lit. a i b;
2)
mają do dyspozycji niezbędny personel i odpowiednie wyposażenie umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań technicznych związanych z wnioskowanym zakresem autoryzacji;
3)
pracownicy wyznaczeni do wykonywania czynności związanych z wnioskowanym zakresem autoryzacji posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze;
4)
gwarantują bezstronne przeprowadzenie czynności związanych z wnioskowanym zakresem autoryzacji.
2. 
Laboratorium lub organizacja ekspercka, które chcą uzyskać autoryzację Prezesa Agencji, składają do niego wniosek o autoryzację w określonym zakresie, do którego dołączają dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 1.
3. 
Wniosek o autoryzację lub o zmianę zakresu autoryzacji zawiera:
1)
nazwę i adres jednostki ubiegającej się o autoryzację lub o zmianę zakresu autoryzacji, a także jej numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej;
2)
określenie wnioskowanego zakresu autoryzacji albo jego zmiany.
4. 
Prezes Agencji dokonuje autoryzacji oraz zmiany jej zakresu, a także odmawia udzielenia autoryzacji w drodze decyzji administracyjnej. W decyzji tej określa się zakres i czas trwania autoryzacji.
4a. 
Prezes Agencji cofa autoryzację, w przypadku gdy laboratorium lub organizacja ekspercka przestały spełniać którekolwiek z wymagań, o których mowa w ust. 1.
5. 
Przed wydaniem decyzji w zakresie autoryzacji Prezes Agencji:
1)
ocenia dokumenty przedłożone przez wnioskodawcę;
2)
może przeprowadzić kontrolę wstępną u wnioskodawcy w celu weryfikacji spełniania wymagań, o których mowa w ust. 1.
6. 
W przypadku odmowy autoryzacji w określonym zakresie jednostka może wystąpić ze zmienionym wnioskiem, zawierającym zakres autoryzacji uzgodniony z Prezesem Agencji.
7. 
Prezes Agencji prowadzi rejestr jednostek autoryzowanych, w którym gromadzi następujące dane:
1)
nazwę i adres jednostki autoryzowanej oraz jej numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej;
2)
zakres autoryzacji jednostki organizacyjnej.
8. 
Prezes Agencji udostępnia dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w ust. 7, na swoich stronach podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej.