Rozdział 2 - Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych - Prawa pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1545 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 6 września 2023 r. do: 9 listopada 2023 r.
Rozdział 2
Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
1.
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.2.
Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.3.
Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:1)
lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie;2)
pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).4.
Lekarz może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie, o którym mowa w ust. 3, jest bezzasadne.5.
Żądanie, o którym mowa w ust. 3, oraz odmowę, o której mowa w ust. 4, odnotowuje się w dokumentacji medycznej.6.
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się do pielęgniarki (położnej) w zakresie zasięgania opinii innej pielęgniarki (położnej).Art. 7. [Prawo do natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego; prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem]
1.
Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.2.
W przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.