Praktyczna nauka zawodu.
Dz.U.2019.391
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 22 lutego 2019 r.
w sprawie praktycznej nauki zawodu
ZAŁĄCZNIK
RAMOWY PROGRAM KURSU PEDAGOGICZNEGO DLA INSTRUKTORÓW PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU
RAMOWY PROGRAM KURSU PEDAGOGICZNEGO DLA INSTRUKTORÓW PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU
Kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu.
Kurs obejmuje zagadnienia z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki oraz umiejętności dydaktycznych w łącznym wymiarze 48 godz., w tym:
Zajęcia z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki są realizowane zgodnie z harmonogramem opracowywanym indywidualnie na każdy kurs. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi z położeniem nacisku na osiągnięcie przez uczestników szkolenia niezbędnych umiejętności przydatnych w prowadzeniu zajęć w ramach praktycznej nauki zawodu.
Umiejętności dydaktyczne są organizowane w środowisku pracy na konkretnych stanowiskach pracy oraz poza środowiskiem pracy w salach dydaktycznych z udziałem instruktora praktycznej nauki zawodu, który na przykładzie wybranego zawodu demonstruje przebieg zajęć praktycznych, omawia ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i przepisów przeciwpożarowych, przeprowadza pokaz wykonania danej czynności oraz przeprowadza symulację części praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie/egzaminu zawodowego. Na zakończenie kursu przeprowadza się egzamin i ewaluację.
Nabycie przez uczestników wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki niezbędnej do wykonywania zadań instruktora praktycznej nauki zawodu.
Lp. | Zakres treści realizowanych zajęć - dział programowy | Liczba godzin | Uwagi |
1 | Podstawy pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki pracy | 5 | |
2 | Elementy psychologii w komunikacji i relacjach "instruktor - osoba ucząca się" | 8 | |
3 | Metodyka praktycznej nauki zawodu | 27 | |
4 | Umiejętności dydaktyczne | 8 | realizowane w środowisku pracy oraz poza środowiskiem pracy |
5 | Razem | 48 |
Lp. | Zakres treści realizowanych zajęć | Liczba godzin | Efekty kształcenia - osoba ucząca się po ukończeniu kursu potrafi: |
1 | Zakres i zadania pedagogiki pracy; Kształcenie i wychowanie: przedzawodowe, prozawodowe i zawodowe; Aktywność zawodowa, dokształcanie i doskonalenie oraz dalsze kształcenie | 1 | - określić zakres i zadania pedagogiki pracy, - opisać przedmiot kształcenia i wychowania przedzawodowego, prozawodowego i zawodowego, - określić funkcje doradztwa zawodowego, - wskazać możliwości dla dalszego kształcenia |
2 | Akty prawne regulujące zasady rozwiązywania problemów pedagogicznych - dydaktyka, opieka, wychowanie; Klasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego; Typy szkół i form, w jakich może być organizowane kształcenie zawodowe | 1 | - zidentyfikować ustawowe zadania nauczyciela w zakresie dydaktyki, opieki i wychowania, - opisać funkcje klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, - określić typy szkół prowadzących kształcenie zawodowe i innych form kształcenia zawodowego |
3 | Podstawy prawne organizowania praktycznej nauki zawodu; Kodeks pracy - dział IX - Zatrudnianie młodocianych i inne akty prawne dotyczące zatrudniania młodocianych | 2 | - określić zasady organizacji praktycznej nauki zawodu, - wskazać zadania instruktora praktycznej nauki zawodu, - określić zasady zatrudniania młodocianych pracowników |
4 | Instruktor praktycznej nauki zawodu w systemie edukacji: zadania, odpowiedzialność; Zasady postępowania - etyka w wykonywaniu zadań instruktora praktycznej nauki zawodu | 1 | - opisać sylwetkę zawodową instruktora praktycznej nauki zawodu, - wskazać zakres odpowiedzialności instruktora praktycznej nauki zawodu, - sformułować kodeks etyczny instruktora praktycznej nauki zawodu |
5 | Razem | 5 |
Lp. | Zakres treści realizowanych zajęć | Liczba godzin | Efekty kształcenia - osoba ucząca się po ukończeniu kursu potrafi: |
1 | Okresy rozwojowe człowieka a możliwości i potrzeby w zakresie uczenia się | 1 | - wskazać okresy rozwojowe człowieka, w których może zdobywać zawód lub przekwalifikowywać się, - określić potrzeby i możliwości osoby uczącej się w zakresie uczenia się w różnych okresach rozwojowych, - określić sposoby wsparcia uczenia się w różnych okresach rozwojowych |
2 | Stres w edukacji - znaczenie i zarządzanie stresem | 2 | - zdefiniować stres, - ocenić sytuację stresową, - dobrać sposób pokierowania sytuacją stresową dla osiągnięcia oczekiwanego efektu w pracy z osobą uczącą się |
3 | Konflikt - analiza i zarządzanie konfliktem | 2 | - zdefiniować konflikt, - określić źródło konfliktu, - wskazać przykładowe zasady zarządzania konfliktem w pracy z osobą uczącą się |
4 | Diagnozowanie możliwości i potrzeb osoby uczącej się | 2 | - przeprowadzić obserwację osoby uczącej się w celu zdiagnozowania jej możliwości i potrzeb; - sformułować wnioski z obserwacji do planowania pracy z osobą uczącą się |
5 | Motywowanie osoby uczącej się do nauki | 1 | - wskazać sposoby motywowania osoby uczącej się do podejmowania i realizowania zadań praktycznej nauki zawodu, - określić znaczenie reguł, ustaleń i umów w motywowaniu, - określić i ocenić znaczenie kary i nagrody w motywowaniu |
6 | Razem | 8 |
Lp. | Zakres treści realizowanych zajęć | Liczba godzin | Efekty kształcenia - osoba ucząca się po ukończeniu kursu potrafi: |
1 | Przedmiot i zadania metodyki kształcenia zawodowego | 1 | - określić przedmiot i zadania metodyki kształcenia zawodowego, - wskazać zakres zadań dla metodyki praktycznej nauki zawodu |
2 | Podstawy programowe kształcenia w zawodach, ich rola w planowaniu i organizowaniu praktycznej nauki zawodu; Podstawa programowa kształcenia ogólnego - powiązania z kształceniem zawodowym; Kompetencje społeczne | 2 | - określić funkcje podstaw programowych kształcenia w zawodach, - wskazać elementy składające się na strukturę podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie w kontekście planowania praktycznej nauki zawodu, - zinterpretować wybrane elementy podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie w kontekście realizacji praktycznej nauki zawodu, - określić powiązania podstawy programowej kształcenia w danym zawodzie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla kształtowania kompetencji kluczowych |
3 | Zasady nauczania - uczenia się | 2 | - zinterpretować zasady realizowane przez nauczyciela (poglądowości, samodzielności, wiązania teorii z praktyką, przystępności), - zinterpretować zasady realizowane przez uczącego się (świadomości i doniosłości, wykorzystywania doświadczeń, wzorca), - wskazać przykładowe sposoby wykorzystania zasad nauczania w realizacji zadań praktycznej nauki zawodu |
4 | Cel kształcenia w edukacji; Klasyfikacja celów; Cel kształcenia a wymagania programowe | 2 | - zdefiniować cel w edukacji, - sklasyfikować cele w edukacji, - sformułować przykładowe cele kształcenia dla wskazanego zawodu na podstawie podstawy programowej, - sformułować cel kształcenia jako wymaganie programowe, - zastosować zasady operacjonalizacji celów w wybranym zawodzie dla warunków realizacji praktycznej nauki zawodu |
5 | Materiał nauczania a tematyka zajęć edukacyjnych; Funkcja informacyjna; | 1 | - opisać zasady formułowania tematyki zajęć edukacyjnych - dobierania materiału nauczania, |
Funkcja motywująca; Zasady formułowania | - ustalić znaczenie tematu zajęć edukacyjnych, - sformułować przykładowe tematy zajęć edukacyjnych w pracy zadaniowej osób uczących się | ||
6 | Wyposażenie technodydaktyczne - organizacja edukacji zawodowej; Stanowisko pracy jako stanowisko szkoleniowe | 2 | - określić znaczenie mediów i środków dydaktycznych w edukacji, - zaplanować wyposażenie i organizację stanowiska pracy dla celów edukacyjnych, - dobrać wyposażenie do wykonania zadania na stanowisku pracy, - wskazać znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w pracy na stanowisku pracy, - ocenić wyposażenie przykładowego stanowiska pracy dla celów szkoleniowych |
7 | Planowanie zadań do wykonania przez osobę uczącą się | 2 | - wyodrębnić, w oparciu o podstawę programową kształcenia w wybranym zawodzie, przykładowe zadania do samodzielnego wykonania przez osobę uczącą się, - wyodrębnić, w oparciu o podstawę programową kształcenia w wybranym zawodzie, przykładowe zadania do wykonania przez osobę uczącą się w grupie (we współpracy) z innymi osobami, - sformułować polecenia do wykonania przykładowych zadań, - dobrać miejsce, sprzęt i inne materiały do wykonania zadania, - wskazać zasady kontroli (w tym samokontroli) podczas wykonywania przykładowego zadania |
8 | Metody i formy pracy w kształceniu praktycznym | 2 | - opisać przebieg przykładowych zajęć praktycznych, - scharakteryzować przykładowe metody stosowane w kształceniu praktycznym, - dobrać metodę kształcenia do tematyki zajęć, możliwości organizacyjnych, czasu przewidzianego na realizację i przewidywanych możliwości osoby uczącej się, - zaplanować zrealizowanie zajęć z zastosowaniem wybranych metod, - opisać techniki pracy stosowane w praktycznej nauce zawodu, - dobrać technikę pracy do zastosowanej metody, tematyki i oczekiwanego efektu wykonania zadania |
9 | Planowanie zajęć praktycznej nauki zawodu i planowanie dnia pracy - scenariusz | 2 | - opisać strukturę scenariusza zajęć edukacyjnych, - zaprojektować scenariusz dla wybranych zajęć praktycznych, - zaprojektować scenariusz dla dnia pracy młodocianego pracownika odbywającego naukę zawodu w zakładzie pracy, - opracować materiały niezbędne do zrealizowania zajęć zgodnie z zaprojektowanym scenariuszem |
10 | Instrukcja stanowiskowa | 1 | - określić funkcje instrukcji stanowiskowej, - zaprojektować instrukcję dla przykładowego stanowiska pracy |
11 | Karta pracy (arkusz roboczy) w organizacji praktycznej nauki zawodu | 1 | - określić rolę karty pracy (arkusza roboczego) w organizacji praktycznej nauki zawodu, - zaprojektować przykładową kartę pracy (arkusz roboczy) |
12 | Ocenianie w realizacji zajęć praktycznej nauki zawodu; Metody sprawdzania wiedzy i umiejętności; Kryteria oceniania; Informacja zwrotna w ocenianiu | 2 | - określić formalne wymagania dla oceniania szkolnego i oceniania w kształceniu ustawicznym, - opisać metody sprawdzania wiedzy i umiejętności w praktycznej nauce zawodu, - określić rolę kryteriów oceniania, - sformułować informację zwrotną dla przykładowej sytuacji oceniania, - zastosować ocenę szkolną w odniesieniu do przykładowej sytuacji, odpowiedniego wymagania programowego i szkolnych zasad oceniania |
13 | Lista kontrolna we wspieraniu wykonania zadania i samoocenianiu | 1 | - przeanalizować przykładową listę kontrolną, - zaprojektować listę kontrolną do wybranego zadania realizowanego przez osobę uczącą się |
14 | Program nauczania zawodu: 1) funkcje i zasady konstruowania; 2) struktura; 3) wymagania prawne | 2 | - określić funkcje programu nauczania zawodu, - sformułować przykładowe postanowienia dla poszczególnych elementów programu nauczania zawodu w odniesieniu do praktycznej nauki zawodu |
15 | Modyfikacja przykładowego programu nauczania zawodu | 1 | - określić zasady modyfikacji programu nauczania zawodu |
16 | Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie/egzamin zawodowy; Egzamin czeladniczy - zasady przeprowadzania egzaminu | 2 | - przeanalizować procedury egzaminacyjne egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie/egzaminu zawodowego, - przeanalizować zadania egzaminacyjne z informatora o egzaminie potwierdzającym |
kwalifikacje w zawodzie/egzaminie zawodowym, - określić wymagania dla zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie/egzaminu zawodowego, - określić zasady przeprowadzania egzaminu czeladniczego | |||
17 | Dokumenty szkolne: 1) szkolny plan nauczania; 2) plan dydaktyczny nauczyciela - program nauczania; 3) dziennik lekcyjny; 4) arkusz ocen | 1 | - zinterpretować postanowienia zawarte w szkolnym planie nauczania, - dokonać wpisów w dzienniku lekcyjnym, - opracować plan dydaktyczny nauczyciela dla praktycznej nauki zawodu, - nazywać zajęcia zgodnie ze szkolnym planem nauczania i arkuszem ocen |
18 | Razem | 27 |
Lp. | Zakres treści realizowanych zajęć | Liczba godzin | Efekty kształcenia - osoba ucząca się po ukończeniu kursu potrafi: |
1 | Symulacja przebiegu przykładowych zajęć praktycznych | 3 | - zademonstrować przebieg przykładowych zajęć praktycznych |
2 | Pokaz z objaśnieniem w kształceniu praktycznym | 2 | - przeprowadzić pokaz wykonania konkretnej czynności na stanowisku pracy |
3 | Ocenianie wykonanego zadania | 2 | - ocenić zaobserwowane wykonanie konkretnej czynności lub zestawu czynności na stanowisku pracy lub przeprowadzić symulację części praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie/egzaminu zawodowego i ocenić zgodnie z kryteriami szkolnymi i zgodnie z zasadami egzaminacyjnymi |
4 | Zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i przeciwpożarowych na stanowisku pracy | 1 | - ocenić przygotowanie stanowiska pracy pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i przeciwpożarowym |
5 | Razem | 8 |
Kurs kończy się egzaminem złożonym z części pisemnej i praktycznej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (342)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (342)
- Czy pracodawcy, który przyuczał młodocianego do zawodu monter izolacji przemysłowych należy się dofinansowanie kosztów kształcenia, jeśli posiada wykształcenie zawodowe w zawodzie monter izolacji budowlanych?
- Czy wysyłając uczniów technikum na 4 tygodniową praktykę zawodową do pracodawcy szkoła ma obowiązek sprawdzić pracodawcę i opiekuna praktykanta w rejestrze przestępstw na tle seksualnym i w rejestrze karnym?
- Czy pracodawcy należy się dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika, biorąc pod uwagę kwalifikacje instruktora praktycznej nauki zawodu?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (1)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (28)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (28)
- II SA/Po 328/23 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
- III SA/Kr 1070/23 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie
- II SA/Sz 804/23, Wymogi posiadania kwalifikacji merytorycznych (odpowiedni tytuł zawodowy) i kwalifikacji pedagogicznych przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie