Oddział 2 - Przekazywanie informacji - Postępowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.207.1595

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2009 r.

Oddział  2

Przekazywanie informacji

§  7.
1.
W przypadku gdy towarzystwo jest zobowiązane do przekazywania klientowi informacji przy użyciu trwałego nośnika informacji, użycie nośnika informacji innego niż papier jest dopuszczalne, jeżeli:
1)
taki sposób przekazu informacji jest uzasadniony ze względu na charakter świadczonej usługi;
2)
klient, mając możliwość wyboru pomiędzy przekazaniem informacji na papierze lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, wskazuje wyraźnie na tę drugą formę.
2.
W przypadku gdy towarzystwo przekazuje klientom informacje za pośrednictwem strony internetowej towarzystwa, nie adresując ich indywidualnie do klienta, korzystanie z tej formy przekazu jest możliwe, o ile spełnione są następujące warunki:
1)
uzasadnia to charakter świadczonej usługi;
2)
klient posiada regularny dostęp do Internetu; podanie przez klienta jego adresu poczty elektronicznej na potrzeby świadczenia usług traktuje się jako posiadanie przez niego takiego dostępu;
3)
klient wyraźnie zgodził się na przekazywanie informacji w takiej formie;
4)
jednocześnie z zamieszczeniem informacji na stronie internetowej towarzystwa klient zostanie powiadomiony w formie elektronicznej o adresie strony internetowej towarzystwa oraz o miejscu na tej stronie, gdzie informacja jest opublikowana;
5)
towarzystwo zapewni aktualność przekazywanej informacji;
6)
informacja będzie dostępna na stronie internetowej towarzystwa tak długo, jak jest to niezbędne do tego, aby klient mógł się z nią zapoznać.
§  8.
1.
Wszelkie informacje kierowane przez towarzystwo do klientów lub potencjalnych klientów, w tym informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub promocji świadczonych przez nie usług, powinny być rzetelne, niebudzące wątpliwości i niewprowadzające w błąd. Informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub promocji świadczonych przez nie usług oznaczane są w sposób niebudzący wątpliwości jako informacje upowszechniane w celu reklamy lub promocji usług.
2.
Informacje kierowane do klienta detalicznego lub potencjalnego klienta detalicznego albo rozpowszechniane w sposób umożliwiający takim klientom zapoznanie się z nimi:
1)
zawierają firmę towarzystwa oraz nazwę organu nadzoru, który udzielił towarzystwu zezwolenia na świadczenie usług;
2)
przedstawione są w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, do którego są skierowane lub do którego mogą dotrzeć;
3)
nie mogą ukrywać, umniejszać ani przedstawiać w sposób niejasny istotnych elementów, stwierdzeń lub ostrzeżeń oraz nie mogą prezentować potencjalnych korzyści płynących z usługi lub instrumentu finansowego, o ile jednocześnie w sposób uczciwy i wyraźny nie wskazują wszelkich zagrożeń, jakie związane są z daną usługą lub instrumentem.
3.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają ofertę zawarcia umowy, towarzystwo przekazuje potencjalnym klientom detalicznym informacje związane z towarzystwem i oferowaną usługą. Przepisy § 10, 11 i 17 stosuje się odpowiednio.
4.
Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą wykorzystywać nazwy żadnego organu nadzoru w sposób, który wskazywałby lub sugerował, że taki organ nadzoru zatwierdził lub zaaprobował produkty lub usługi towarzystwa.
5.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają wskazanie korzyści możliwych do osiągnięcia w sytuacji skorzystania z usług świadczonych przez towarzystwo, powinny zawierać również wskazanie poziomu ryzyka inwestycyjnego związanego z danymi usługami.
§  9.
1.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą porównywać usługi świadczone przez towarzystwo z innymi podobnymi usługami, jeżeli:
1)
porównanie jest miarodajne i przedstawione w sposób rzetelny;
2)
wskazane są źródła informacji wykorzystanych do porównania;
3)
wskazane są główne fakty i założenia wykorzystane przy dokonywaniu porównania.
2.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą zawierać wskazanie wyników osiągniętych w przeszłości w związku z inwestowaniem w dany instrument finansowy lub w związku z określonym indeksem finansowym lub ze świadczeniem określonej usługi, jeżeli:
1)
takie wyniki nie są najważniejszym elementem informacji;
2)
są rzetelne i obejmują dane za okres ostatnich 5 lat lub za cały okres, w którym oferowano dany instrument finansowy, ustalano dany indeks finansowy lub świadczono daną usługę, o ile jest to okres krótszy niż 5 lat lub też okres dłuższy, wybrany według uznania towarzystwa; w każdym przypadku jednak takie informacje o wynikach muszą być oparte o pełne okresy dwunastomiesięczne;
3)
w sposób wyraźny wskazują okres, za jaki są przedstawiane dane oraz ich źródło;
4)
zawierają wyraźne ostrzeżenie, że przedstawione dane odnoszą się do przeszłości i że wyniki osiągnięte w przeszłości nie stanowią gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości;
5)
jeżeli wskazanie opiera się na kwotach wyrażonych w walucie obcej - informacje wskazują tę walutę wraz z ostrzeżeniem, że ewentualne zyski mogą ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu wskutek zmian kursu walutowego, oraz
6)
jeżeli wskazanie opiera się na wynikach brutto - opisany jest wpływ, jaki na ten wynik mają prowizje, opłaty i inne obciążenia związane z daną usługą.
3.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą zawierać odniesienie do symulacji wyników osiągniętych w przeszłości, o ile odnoszą się do określonego instrumentu finansowego lub indeksu finansowego oraz jeżeli:
1)
symulacja wyników osiągniętych w przeszłości opiera się na rzeczywistych wynikach osiągniętych w przeszłości w związku z inwestowaniem w jeden lub w kilka instrumentów finansowych lub w związku z indeksami finansowymi, które są identyczne lub stanowią podstawę instrumentu finansowego, którego informacje dotyczą;
2)
w stosunku do rzeczywistych wyników w przeszłości, o których mowa w pkt 1, spełnione są warunki określone w ust. 2 pkt 1-3, 5 i 6 oraz
3)
zawierają wyraźne ostrzeżenie, że dane odnoszą się do symulacji wyników z przeszłości i że wyniki te nie stanowią gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości.
4.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą odnosić się do wyników przyszłych, jeżeli:
1)
nie są oparte na symulacji wyników w przeszłości ani do takiej symulacji się nie odwołują;
2)
oparte są na uzasadnionych założeniach wynikających z obiektywnych danych;
3)
oparte zostały na wynikach brutto - ujawniają wpływ, jaki na te wyniki będą miały prowizje, opłaty i inne obciążenia związane z daną usługą, oraz
4)
zawierają wyraźne ostrzeżenie, że przedstawiane prognozy nie stanowią gwarancji przyszłych wyników.
5.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą odnosić się do konkretnego przypadku opodatkowania, jeżeli zawarto w nich wyraźne wskazanie, że opodatkowanie takie zależy od indywidualnej sytuacji klienta i może ulec zmianie w przyszłości.
6.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, zawierają dane o systemie rekompensat, o którym mowa w art. 133 ust. 1 lub art. 136 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, którego uczestnikiem jest towarzystwo, dane te mogą zawierać wyłącznie wskazanie systemu, do którego należy towarzystwo, oraz wskazanie górnej granicy środków objętych tym systemem.
§  10.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo zobowiązane jest udostępnić klientowi detalicznemu lub potencjalnemu klientowi detalicznemu, przy użyciu trwałego nośnika informacji lub poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej, szczegółowe informacje dotyczące towarzystwa oraz usług, które mają być świadczone na podstawie zawieranej umowy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
firmę towarzystwa;
2)
oświadczenie potwierdzające, że towarzystwo posiada zezwolenie oraz nazwę organu nadzoru, który udzielił mu zezwolenia na świadczenie usług;
3)
sposoby komunikowania się klienta z towarzystwem;
4)
dane teleadresowe pozwalające na bezpośredni kontakt klienta z towarzystwem;
5)
wskazanie języków, w których klient może kontaktować się z towarzystwem i w których sporządzane będą dokumenty oraz przekazywane informacje;
6)
wskazanie szczegółowych zasad świadczenia usług;
7)
wskazanie podstawowych zasad wnoszenia i załatwiania przez towarzystwo skarg klientów;
8)
wskazanie podstawowych zasad postępowania towarzystwa w przypadku powstania konfliktu interesów, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2009 r. w sprawie kontroli wewnętrznej, ewidencji zawartych transakcji, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów oraz dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych w towarzystwie funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 45, poz. 364), oraz informację, że na żądanie klienta mogą mu zostać przekazane szczegółowe informacje dotyczące tych zasad;
9)
wskazanie zakresu, częstotliwości i terminów raportów ze świadczenia usługi przekazywanych klientowi przez towarzystwo;
10)
koszty i opłaty związane z usługą.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 10, powinny zawierać:
1)
wskazanie łącznej kwoty, którą klient ma zapłacić, z wyszczególnieniem kosztów i opłat oraz wszelkich podatków związanych z daną usługą, a jeżeli nie można określić dokładnej kwoty - podstawę jej obliczenia w taki sposób, aby klient mógł ją zweryfikować, przy czym prowizje pobierane przez towarzystwo w związku ze świadczoną usługą przedstawia się w rozbiciu na poszczególne pozycje;
2)
wskazanie waluty obcej i kosztów wymiany oraz przyjętych przez towarzystwo zasad ustalania kursów wymiany - w przypadku gdy kwota, o której mowa w pkt 1, lub jej część jest wyrażona w walucie obcej, oraz
3)
informacje o możliwości wystąpienia innych niż wskazane w pkt 1 kosztów i opłat, w tym podatków, związanych z transakcjami zawartymi w związku z danym instrumentem finansowym lub usługą, którymi może być obciążony klient, a które nie są płatne za pośrednictwem towarzystwa.
4.
W przypadku gdy informacje wskazane w ust. 2 są zamieszczone w regulaminie świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi lub potencjalnemu klientowi regulaminu przed zawarciem umowy stanowi wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
5.
Wymóg, o którym mowa w ust. 2 pkt 10, uznaje się za spełniony w przypadku przekazania klientowi przez towarzystwo skrótu prospektu informacyjnego funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy, lub skrótu prospektu informacyjnego funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, w zakresie, w jakim koszty i opłaty zostały przedstawione w treści skrótu prospektu informacyjnego.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 2, mogą być przekazane klientowi detalicznemu lub potencjalnemu klientowi detalicznemu także po zawarciu umowy o świadczenie usług, w przypadku gdy towarzystwo nie było w stanie przekazać informacji przed zawarciem umowy, gdyż na wniosek klienta została ona zawarta przy użyciu środków porozumiewania się na odległość, które uniemożliwiają ich przekazanie.
§  11.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo przedstawia klientom lub potencjalnym klientom ogólny opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te instrumenty finansowe, w sposób umożliwiający klientom podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych, dostosowując zakres tej informacji do rodzaju instrumentu finansowego oraz kategorii, do której należy klient.
2.
W zależności od istoty danego instrumentu finansowego opis ryzyka związanego z inwestowaniem w instrumenty finansowe zawiera:
1)
wskazanie ryzyka związanego z danym rodzajem instrumentów finansowych, w tym wyjaśnienie mechanizmu dźwigni finansowej, i jego wpływu na ryzyko utraty inwestycji;
2)
wskazanie zmienności ceny danych instrumentów finansowych lub ograniczeń dotyczących dostępności rynku danych instrumentów;
3)
wskazanie możliwości zaciągnięcia przez klienta w wyniku transakcji na danych instrumentach finansowych zobowiązań finansowych oraz ewentualnych zobowiązań dodatkowych, w tym zobowiązań związanych z dostawą instrumentu bazowego, które są obowiązkami dodatkowymi w stosunku do kosztów nabycia instrumentu finansowego;
4)
opis wymogów związanych z utrzymywaniem i uzupełnianiem zabezpieczenia lub podobnych zobowiązań, koniecznych w przypadku inwestowania w dany rodzaj instrumentów finansowych.
3.
W przypadku instrumentu finansowego, który jest przedmiotem trwającej oferty publicznej i w związku z tą ofertą opublikowany został prospekt emisyjny zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439) lub stosownymi przepisami prawa innego państwa członkowskiego, towarzystwo informuje klienta detalicznego lub potencjalnego klienta detalicznego o miejscu udostępnienia tego prospektu emisyjnego.
4.
Wymóg, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełniony w przypadku dostarczenia klientowi przez towarzystwo skrótu prospektu informacyjnego funduszu inwestycyjnego otwartego, o którym mowa w ustawie, lub funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.
5.
W przypadku gdy poziom ryzyka związanego z instrumentem finansowym składającym się z kilku różnych instrumentów finansowych może być wyższy niż poziom ryzyka związanego z każdym ze składników tego instrumentu finansowego, towarzystwo przedstawia opis składników takiego instrumentu finansowego oraz sposobu, w jaki ich współoddziaływanie zwiększa poziom ryzyka.
6.
W przypadku instrumentów finansowych, które są związane z udzieloną przez inny podmiot gwarancją, informacje na temat gwarancji powinny zawierać szczegółowe dane dotyczące gwaranta i gwarancji, aby klient detaliczny lub potencjalny klient detaliczny mógł prawidłowo ocenić tę gwarancję.
§  12.
Towarzystwo zobowiązane jest informować z odpowiednim wyprzedzeniem klienta o wszelkich istotnych zmianach w informacjach, o których mowa w § 10 i 11, o ile zmiany te są istotne ze względu na charakter świadczonej usługi. Jeżeli informacja, której zmiana dotyczy, została przekazana na trwałym nośniku informacji, zawiadomienie przekazuje się na takim nośniku.