Rozdział 2 - Legitymowanie osób - Postępowanie przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.192

Akt utracił moc
Wersja od: 7 września 2022 r.

Rozdział  2

Legitymowanie osób

§  4.  [Dokumenty będące podstawą ustalenia tożsamości osoby legitymowanej]
Policjant ustala tożsamość osoby legitymowanej na podstawie:
1)
dowodu osobistego;
2)
dokumentu paszportowego;
3)
zagranicznego dokumentu tożsamości;
4)
dokumentu elektronicznego, o którym mowa w art. 19e ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294), który, odpowiednio do żądania funkcjonariusza, został okazany lub przekazany celem potwierdzenia integralności, pochodzenia i ważności tego dokumentu elektronicznego;
5)
innego dokumentu zawierającego fotografię i oznaczonego numerem lub serią;
6)
informacji o osobie w postaci zdjęcia wraz z opisem wizerunku osoby lub odcisków linii papilarnych zgromadzonych w policyjnych zbiorach danych lub zbiorach danych, do których Policja ma dostęp;
7)
oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1-5.
§  5.  [Legitymowanie osoby znajdującej się w pojeździe]
1. 
W przypadku legitymowania osoby znajdującej się w pojeździe policjant, ze względów bezpieczeństwa, może żądać opuszczenia pojazdu przez tę osobę oraz inne osoby znajdujące się w pojeździe.
2. 
W przypadku następującego bezpośrednio po sobie legitymowania z tej samej przyczyny kolejnych osób znajdujących się w pobliżu, policjant umundurowany jednokrotnie wykonuje czynności określone w § 2 ust. 1 i 4 łącznie wobec wszystkich tych osób.
§  6.  [Legitymowanie osoby znanej osobiście policjantowi]
W przypadku gdy osoba legitymowana jest znana osobiście policjantowi, ustalenie jej tożsamości nie wymaga legitymowania.
§  7.  [Udokumentowanie legitymowania osoby]
1. 
Policjant dokumentuje legitymowanie osoby w notatniku służbowym, notatce służbowej lub notatce urzędowej, określając datę, czas, miejsce i przyczynę legitymowania oraz następujące dane osoby legitymowanej:
1)
imię (imiona) i nazwisko oraz adres zamieszkania lub pobytu;
2)
numer PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL - datę i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe;
3)
rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej, lub rodzaj informacji, o której mowa w § 4 pkt 6, na podstawie której ustalono tożsamość osoby legitymowanej.
2. 
Dokumentowanie, o którym mowa w ust. 1, może być realizowane w postaci elektronicznej.