Postępowanie dotyczące rejestracji związków pracodawców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1991.77.341

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 1991 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 2 sierpnia 1991 r.
w sprawie postępowania dotyczącego rejestracji związków pracodawców.

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235) zarządza się, co następuje:
Rejestr związków pracodawców, zwany dalej "rejestrem", dla organizacji pracodawców, zwanych dalej "związkami", tworzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, prowadzą:
1)
dla federacji i konfederacji związków pracodawców - Sąd Wojewódzki w Warszawie,
2)
dla związków pracodawców - sądy wojewódzkie właściwe miejscowo ze względu na siedzibę związku.
Rejestr składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się związki pracodawców,
2)
działu B, do którego wpisuje się federacje i konfederacje związków pracodawców.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
Dla każdego związku prowadzi się oddzielne akta rejestrowe obejmujące dokumenty dotyczące postępowania rejestracyjnego i dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
Wniosek w wpis związku do rejestru składa na piśmie organ uprawniony do jego reprezentowania.
1.
Wniosek o wpis związku do rejestru powinien zawierać: nazwę związku i jego siedzibę, informację o liczbie założycieli oraz podpisy członków komitetu założycielskiego lub osób upoważnionych przez komitet do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
uchwałę o założeniu związku,
2)
wykaz osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, zawierający imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania oraz podpisy tych osób,
3)
statut związku w dwóch egzemplarzach ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
1.
Wniosek o wykreślenie, zmianę lub uzupełnienie wpisów w rejestrze powinien zawierać dane potrzebne do uzupełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Związek ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru osób wybranych zgodnie ze statutem do organu uprawnionego do reprezentowania związku w terminie 14 dni od daty jego wyboru.
3.
Wniosek powinien zawierać imiona i nazwiska osób wybranych do tego organu, ich miejsca zamieszkania oraz funkcję pełnioną w tym organie.
Sąd powinien wskazać wnioskodawcy ujawnione wady i braki w składanych pismach i wnioskach oraz pouczyć go o przeszkodach mogących mieć wpływ na sprawność postępowania lub na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.
1.
Jeżeli wniosek ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd wydaje postanowienie o wezwaniu do ich usunięcia i wyznacza w tym celu stosowny termin.
2.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi dokonania wpisu do rejestru.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, do której wpis ma być dokonany.
Sąd nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli wpis ten musiałby ulec wykreśleniu w świetle treści złożonego wniosku lub z innych przyczyn byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami lub faktycznym stanem rzeczy.
We wniosku o wpis do rejestru wzmianki o zmianie statutu powinno być zamieszczone zawiadomienie sądu o dokonanych zmianach - na podstawie nowego statutu, ze wskazaniem ich treści i daty powzięcia. Wzmiankę o treści tego zawiadomienia wpisuje się w rubryce "uwagi".
O powzięciu wiadomości, która może uzasadniać wykreślenie związku z rejestru, czyni się wzmiankę w rubryce "uwagi". Treść tej wzmianki może się opierać na okolicznościach, które doszły do wiadomości sądu w drodze urzędowej lub są powszechnie znane; sąd zażąda wyjaśnień co do okoliczności uzasadniających wykreślenie związku z rejestru.
Przepisy dotyczące wpisu w poszczególnych rubrykach rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisów w tych rubrykach.
Rejestr może przeglądać każdy pod nadzorem pracownika sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Sąd Wojewódzki REJESTR ZWIĄZKÓW PRACODAWCÓW

w ...................... DZIAŁ .....................
Nr kolejny wpisuNr akt sądu zarządzającego wpis. Data wpisu. Podpis sekretarzaNazwa związku i jego siedziba Terytorialny i podmiotowy zakres działalności związku
12 3 4
Organy związku oraz imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego od reprezentowania związku Data uchwalenia statutu lub zmian statutu złożonego do aktWzmianka o treści postanowienia sądu wydanego w razie stwierdzenia, że związek prowadzi działalność sprzeczną z prawemWzmianka o wykreśleniu związku z rejestru UWAGI
5678