Postępowanie dotyczące rejestracji społeczno-zawodowych organizacji rolników.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1982.45.302

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1982 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 30 grudnia 1982 r.
w sprawie postępowania dotyczącego rejestracji społeczno-zawodowych organizacji rolników.

Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217) zarządza się, co następuje:
1.
Rejestr kółek rolniczych, rolniczych zrzeszeń branżowych, związków rolników, kółek i organizacji rolniczych oraz związków rolniczych zrzeszeń branżowych, działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217), zwanej dalej "ustawą", prowadzą sądy rejonowe, którym powierzono prowadzenie rejestrów (sądy rejestrowe), właściwe dla siedziby danej organizacji rolników.
2.
Rejestr, w którym rejestruje się statut Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, prowadzi Sąd Wojewódzki w Warszawie.
1.
Rejestr, o którym mowa w § 1 ust. 1, składa się z czterech działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się kółka rolnicze,
2)
działu B, do którego wpisuje się rolnicze zrzeszenia branżowe,
3)
działu C, do którego wpisuje się gminne i wojewódzkie związki rolników, kółek i organizacji rolniczych,
4)
działu D, do którego wpisuje się związki rolniczych zrzeszeń branżowych.
2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według wzoru ustalonego przez Ministra Sprawiedliwości.
3.
Dla każdej organizacji rolników prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty dotyczące postępowania rejestracyjnego i dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
4.
Do rejestru wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
nazwę organizacji rolników i jej siedzibę,
2)
podmiotowy i terytorialny zakres działania organizacji rolników,
3)
zakres i przedmiot działalności gospodarczej,
4)
imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania organizacji rolników,
5)
wzmiankę o złożeniu statutu i wprowadzonych do statutu zmianach,
6)
wzmiankę o treści postanowienia sądu wydanego w razie stwierdzenia, że organizacja rolników prowadzi działalność sprzeczną z prawem,
7)
wzmiankę o wykreśleniu organizacji z rejestru i uwagi.
Do rejestru, o którym mowa w § 1 ust. 2, wpisuje się wzmiankę o złożeniu statutu i wprowadzonych do statutu zmianach. Poza tym stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 2 i 3.
Wniosek o wpis do rejestru składa na piśmie organ uprawniony do reprezentowania organizacji rolników.
1.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji rolników powinien zawierać nazwę organizacji ze wskazaniem jej siedziby, informację o liczbie członków założycieli oraz podpisy członków komitetu założycielskiego lub osób upoważnionych przez komitet do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
uchwałę o założeniu organizacji rolników,
2)
wykaz osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego zawierający imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania oraz podpisy tych osób,
3)
statut w dwóch egzemplarzach ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
1.
Wniosek o wykreślenie, zmianę lub uzupełnienie wpisów w rejestrze powinien zawierać dane potrzebne do uzupełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Organizacja rolników ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru osób, wybranych zgodnie ze statutem do organu uprawnionego do reprezentowania organizacji, w terminie 14 dni od daty wyboru. Wniosek powinien zawierać imiona i nazwiska osób wybranych do tego organu, ich miejsca zamieszkania oraz funkcje pełnione w tym organie.
Sąd powinien pouczyć wnioskodawcę o ujawnionych wadach i brakach w składanych pismach i wnioskach oraz o przeszkodach mogących mieć wpływ na sprawność postępowania lub na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.
1.
Jeżeli wniosek ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd wydaje postanowienie o wezwaniu do ich usunięcia wyznacza w tym celu stosowny termin.
2.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, do której wpis ma być dokonany.
Sąd nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli ten wpis musiałby ulec wykreśleniu w świetle treści złożonego wniosku lub z innych przyczyn byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami lub faktycznym stanem rzeczy.
We wniosku o wpis do rejestru wzmianki o zmianie statutu powinno być zamieszczone zawiadomienie sądu o powziętych decyzjach i postanowieniach - na podstawie nowego statutu - ze wskazaniem ich treści i daty powzięcia. Wzmiankę o treści tego zawiadomienia wpisuje się w rubryce "uwagi".
O powzięciu wiadomości, która może uzasadniać wykreślenie organizacji z rejestru, czyni się wzmiankę w rubryce "uwagi". Treść tej wzmianki może opierać się na okolicznościach, które doszły do wiadomości sądu w drodze urzędowej lub są powszechnie znane. W razie potrzeby sąd zażąda wyjaśnień co do okoliczności uzasadniających wykreślenie organizacji rolników z rejestru.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.
Przepisy dotyczące wpisu w poszczególnych rubrykach rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu w tych rubrykach.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru, z zastrzeżeniem przepisu § 16, podlegają natychmiastowemu wykonaniu z urzędu.
Wpis o wykreśleniu organizacji z rejestru następuje na podstawie prawomocnego postanowienia zarządzającego wykreślenie.
Rejestr może przeglądać każdy pod nadzorem sekretarza sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do rejestracji działających w dniu wejścia w życie ustawy organizacji rolników, wymienionych w art. 42 ustawy, z tym że wniosek o zarejestrowanie organizacji i jej statutu dostosowanego do wymagań ustawy powinien wskazywać organ uprawniony do reprezentowania organizacji oraz zawierać podpisy osób wchodzących w skład tego organu lub osób upoważnionych przez ten organ do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
dokument stwierdzający dotychczasową rejestrację organizacji; jeżeli organizacja była zarejestrowana w sądzie rejestrowym, właściwym do rozpoznania wniosku, wystarczy wskazać numer rejestru,
2)
wykaz osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania organizacji, ich miejsca zamieszkania oraz funkcje pełnione w tym organie,
3)
statut w dwóch egzemplarzach ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
3.
Przepisy ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio do rejestracji statutu organizacji rolników wymienionych w art. 41 ustawy. Przepis ust. 2 pkt 1 stosuje się ponadto do rejestracji statutu organizacji rolników wymienionych w art. 41 ust. 4 ustawy.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.