Posiadanie przez podatników opłacających podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu rachunków na zakup niektórych materiałów.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1965.52.324
Akt utracił moc Wersja od: 21 marca 1966 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 grudnia 1965 r.
w sprawie posiadania przez podatników opłacających podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu rachunków na zakup niektórych materiałów.
Na podstawie art. 11 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452, z 1959 r. Nr 11, poz. 61, z 1960 r. Nr 51, poz. 300 i z 1961 r. Nr 33, poz. 166) oraz art. 3 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60) zarządza się, co następuje:
1.
Podatnicy będący podmiotami gospodarki nie uspołecznionej, prowadzący zakłady rzemieślnicze i przemysłowe i opłacający na podstawie szczególnych przepisów podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu, jeżeli z mocy tych przepisów są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, a wykonują rodzaje działalności gospodarczej wymienione w wykazie stanowiącym załącznik do niniejszego rozporządzenia i używają przy produkcji materiałów wymienionych w tym wykazie, obowiązani są posiadać oraz przechowywać rachunki na zakup tych materiałów.2.
Rachunki na zakupione materiały powinny odpowiadać warunkom określonym w przepisach art. 103 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60). Za rachunki uważa się także dowody wewnętrzne w wypadkach określonych w art. 103 ust. 3 tego dekretu.3.
Rachunki powinny być kolejno ponumerowane i wpisane w kolejności numerów do ewidencji rachunków na zakupione materiały. Ewidencja powinna być zbroszurowana i ponumerowana oraz zawierać: numer kolejny, imię i nazwisko (nazwę firmy) sprzedającego (dostawcy) i jego dokładny adres, oznaczenie rodzaju i ilości materiału, datę i numer rachunku dostawcy oraz ogólną sumę należności.4.
Po zakończeniu miesiąca kalendarzowego zapisy w ewidencji dokonane w danym miesiącu należy zsumować. Po zakończeniu roku podatkowego należy na oddzielnej karcie w ewidencji sporządzić ogólne roczne zestawienie i zsumować je.1.
Przed rozpoczęciem okresu rachunkowego ewidencja rachunków na zakupione materiały powinna być przedstawiona przez podatnika do poświadczenia organowi finansowemu właściwemu w sprawach podatku obrotowego.2.
Podatnik obowiązany jest złożyć właściwemu organowi finansowemu (ust. 1) ewidencję w terminie do dnia 15 stycznia roku następującego po roku podatkowym.1.
Podatnicy wymienieni w § 1 powinni wpisywać do ewidencji rachunki na zakupione materiały w dniu ich nadejścia do zakładu (magazynu).2.
Jeżeli materiały nadeszły do zakładu (magazynu) przed otrzymaniem rachunku, należy sporządzić szczegółowy opis materiałów, podając nazwisko, imię (firmę) i adres dostawcy oraz ilość i rodzaj materiałów i dokonać zapisu w ewidencji na podstawie opisu. Opis powinien być przechowywany jako dowód wewnętrzny zakupu i połączony z nadesłanym następnie rachunkiem. Wartość tych materiałów, wynikająca z rachunku, powinna być wpisana do ewidencji w dniu otrzymania rachunku. Jeżeli rachunek nadszedł po zakończeniu miesiąca kalendarzowego, wartość wynikającą z rachunku wpisuje się do ewidencji w dniu otrzymania rachunku jako nową pozycję z powołaniem pozycji, pod którą wpisany został przychód materiałów na podstawie opisu.1.
Podatnicy wymienieni w § 1 obowiązani są przed zaprowadzeniem po raz pierwszy ewidencji i na koniec każdego okresu rachunkowego sporządzić spis z natury remanentu materiałów oznaczonych w wykazie stanowiącym załącznik do niniejszego rozporządzenia. Spis remanentu tych materiałów zawierający dane ilościowe (ust. 2) powinien być wpisany na oddzielnych kartach ewidencji.2.
Pierwopisy (brudnopisy) remanentu materiałów powinny zawierać dane ilościowe według rodzajów lub grup rodzajowych i gatunków, a ponadto w wypadkach, gdy o zaliczeniu nabytego materiału do określonego rodzaju lub gatunku decyduje cena - również i cenę jednostkową. Przed wznowieniem transakcji w nowym okresie rachunkowym pierwopisy te powinny być zakończone, ponumerowane, zszyte i na ostatniej stronie lub karcie zaopatrzone w datę i podpis (czytelny) osoby lub osób, które je sporządziły. Pierwopisy powinny być sporządzone atramentem, ołówkiem kopiowym lub długopisem.
Przepisów §§ 1-4 nie stosuje się do materiałów powierzonych przez zamawiającego świadczenie, z tym jednak że w czasie kontroli podatnik powinien wskazać osobę (firmę), która powierzyła mu materiał.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do podatników:
1)
opłacających podatki obrotowy i dochodowy w formie karty podatkowej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1964 r. w sprawie kart podatkowych dla drobnych rzemieślników (Dz. U. z 1965 r. Nr 4, poz. 14), 2)
opłacających podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 października 1956 r. w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego i dochodowego od osób trudniących się przemysłem domowym i przemysłem ludowym, wykonujących świadczenia na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 50, poz. 222), 3)
opłacających podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 maja 1965 r. w sprawie ulg podatkowych dla rolników i zespołów wiejskich prowadzących działalność w zakresie pozyskiwania i produkcji materiałów budowlanych z miejscowych surowców (Dz. U. Nr 19, poz. 126).1.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 września 1958 r. w sprawie nałożenia na niektórych rzemieślników opłacających podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu obowiązku posiadania rachunków na zakupiony towar (Dz. U. Nr 66, poz. 322).2.
W § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 1962 r. w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego, dochodowego i wyrównawczego od przychodów zakładów rzemieślniczych i przemysłowych z tytułu dostaw i usług na eksport oraz o charakterze antyimportowym (Dz. U. Nr 25, poz. 114, z 1963 r. Nr 51, poz. 286 i z 1965 r. Nr 4, poz. 16) wprowadza się następujące zmiany: 1)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:"2. Obowiązek posiadania i przechowywania rachunków na zakupione materiały oraz ewidencji tych rachunków regulują odrębne przepisy.",
2)
skreśla się ust. 3.ZAŁĄCZNIK
WYKAZ RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ ORAZ MATERIAŁÓW
WYKAZ RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ ORAZ MATERIAŁÓW
Lp. | Rodzaj działalności gospodarczej | Obowiązek posiadania, przechowywania i ewidencjonowania rachunków powstaje przy używaniu w produkcji następujących materiałów |
A. Rzemiosło | ||
1. Metalowe | ||
1 | Brązownictwo | Metale nieżelazne *) |
2 | Elektromechanika | Przewody*), kable*) |
3 | Kotlarstwo | Metale nieżelazne*) |
4 | Mechanika pojazdowa | Metale nieżelazne*) |
5 | Odlewnictwo | Metale nieżelazne*) |
2. Mineralne | ||
6 | Betoniarstwo | Cement |
7 | Kamieniarstwo | Cement |
3. Drzewne | ||
8 | Stolarstwo | Tarcica iglasta, okleina |
4. Skórzane | ||
9 | Garbarstwo skór bez włosa | Skóry surowe, barwniki, garbniki |
10 | Kaletnictwo | Skóra twarda i miękka, folie z tworzyw sztucznych *) |
11 | Rękawicznictwo | Skóra miękka *) |
12 | Szewstwo wykonywane w zakresie wymagającym zezwolenia | Skóra twarda*) i miękka |
13 | Wyprawa skór futerkowych | Barwniki, garbniki |
5. Odzieżowe i włókiennicze | ||
14 | Dziewiarstwo | Przędza*), barwniki*) |
15 | Krawiectwo damskie wykonywane w zakresie wymagającym zezwolenia | Tkaniny *), skóra miękka *) |
16 | Krawiectwo męskie wykonywane w zakresie wymagającym zezwolenia | Tkaniny *), skóra miękka *) |
17 | Tkactwo artystyczne | Przędza *) |
6. Pozostałe przemysłowe | ||
18 | Introligatorstwo | Papier, kartony |
19 | Wyrób drobnych przedmiotów użytku osobistego i domowego oraz zabawek | Części do wyrobu wiecznych piór i ołówków automatycznych, metale nieżelazne *), polietylen *), polistyren *), polichlorek winylu*), folie z tworzyw sztucznych*) |
7. Budowlane | ||
20 | Instalatorstwo sanitarne i ogrzewania | Rury*), wanny*), grzejniki*), metale nieżelazne*) |
21 | Instalatorstwo elektryczne | Przewody*), kable*) |
B. Przemysł | ||
22 | Chemiczny | Biel cynkowa*), gliceryna*), kauczuk naturalny*), olejki zapachowe*) i kompozycyjne *), szkło organiczne *), polietylen*), polistyren*), polichlorek winylu*) |
23 | Drzewny | Drewno*), tarcica iglasta*), okleina*) |
24 | Metalowy | Metale nieżelazne*), kable*), przewody*) |
25 | Mineralny | Cement*) |
26 | Odzieżowy i włókienniczy | Przędza*), skóra miękka*), skóry futerkowe*), tkaniny*), folie z tworzyw sztucznych*), barwniki*) |
27 | Papierniczy i materiałów pisemnych | Papier*), kartony*), części do wyrobu wiecznych piór i ołówków automatycznych*) |
28 | Skórzany | Skóra miękka*) i twarda*), skóry futerkowe*), folia z tworzyw sztucznych*) |
1 § 7 uchylony przez § 18 ust. 3 rozporządzenia z dnia 4 marca 1966 r. w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego i dochodowego od osób prowadzących zakłady rzemieślnicze (Dz.U.66.11.67) z dniem 21 marca 1966 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »