Rozdział 3 - Plany gospodarowania odpadami ze statków - Portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1250

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 czerwca 2022 r.

Rozdział  3

Plany gospodarowania odpadami ze statków

1. 
Plan gospodarowania odpadami ze statków opracowuje podmiot zarządzający portem lub przystanią morską.
2. 
Plan gospodarowania odpadami ze statków może obejmować dwa lub więcej bezpośrednio sąsiadujące ze sobą porty lub przystanie morskie znajdujące się w tym samym województwie, jeżeli potrzeby oraz dostępność portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków jest określana oddzielnie dla każdego z tych portów lub przystani morskich.
3. 
Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską przed zatwierdzeniem planu gospodarowania odpadami ze statków przeprowadza jego konsultacje z użytkownikami portu lub przystani morskiej, odbiorcami odpadów ze statków, organizacjami realizującymi obowiązki wynikające z rozszerzonej odpowiedzialności producenta oraz organizacjami społecznymi.
4. 
Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską, przeprowadzając konsultacje planu gospodarowania odpadami ze statków, przetwarza następujące dane podmiotów zajmujących stanowisko w trakcie konsultacji:
1)
nazwę lub imię i nazwisko;
2)
miejsce zamieszkania i adres lub siedzibę i adres;
3)
adres elektroniczny.
1. 
Plan gospodarowania odpadami ze statków zawiera:
1)
nazwę, siedzibę i adres oraz formę prawną podmiotu zarządzającego portem lub przystanią morską;
2)
ocenę zapotrzebowania na portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków uwzględniającą zapotrzebowanie statków zwykle odwiedzających dany port lub przystań morską;
3)
opis rodzaju i pojemności portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków;
4)
opis procedur odbierania i gromadzenia odpadów ze statków, w tym lokalizację portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków dla każdego miejsca postoju i ich godzin otwarcia;
5)
opis systemu pokrywania kosztów;
6)
opis procedury zgłaszania nieprawidłowości w zakresie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków;
7)
informacje dotyczące współpracy z innymi podmiotami w zakresie gospodarowania odpadami ze statków;
8)
informacje dotyczące nadzoru nad gospodarowaniem odpadami ze statków, w tym imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby wyznaczonej przez podmiot zarządzający portem lub przystanią morską do sprawowania nadzoru nad gospodarowaniem odpadami ze statków;
9)
opis procedury konsultacji projektu planu gospodarowania odpadami ze statków prowadzonych z podmiotami, o których mowa w art. 13 ust. 3;
10)
informacje dotyczące rodzajów i ilości odpadów odbieranych ze statków i przetwarzanych w portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków.
2. 
Plan gospodarowania odpadami ze statków może zawierać:
1)
streszczenie przepisów krajowych oraz procedur dotyczących odprowadzania odpadów ze statków do portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków;
2)
wskazanie punktu kontaktowego w porcie lub przystani morskiej;
3)
opis sprzętu przeznaczonego do wstępnej obróbki odpadów ze statków i procesów technologicznych w odniesieniu do określonych rodzajów odpadów ze statków w porcie lub przystani morskiej, jeżeli dotyczy;
4)
opis metod rejestrowania bieżącego wykorzystania portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków;
5)
opis metod rejestrowania ilości odpadów ze statków odprowadzanych przez statki;
6)
opis metod postępowania z różnymi rodzajami odpadów ze statków w porcie lub przystani morskiej.
1. 
Plany gospodarowania odpadami ze statków podlegają zatwierdzeniu na wniosek podmiotu zarządzającego portem lub przystanią morską, w drodze decyzji, przez:
1)
marszałka województwa - dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich,
2)
starostę - dla innych niż określone w pkt 1 portów lub przystani morskich

- po uprzednim uzgodnieniu z właściwym dyrektorem urzędu morskiego.

2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie daty sporządzenia wniosku;
2)
nazwę i adres wnioskodawcy;
3)
organ właściwy do rozpatrzenia wniosku;
4)
wskazanie portu lub przystani morskiej;
5)
adres portu lub przystani morskiej;
6)
datę ostatniego zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków, jeżeli dotyczy;
7)
spis załączników;
8)
podpis składającego wniosek.
3. 
Do wniosku o zatwierdzenie planu gospodarowania odpadami ze statków dołącza się:
1)
informacje dotyczące:
a)
odziaływania portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków na środowisko,
b)
działań podejmowanych w celu ochrony środowiska, w tym ochrony wód powierzchniowych oraz powierzchni ziemi, przed zanieczyszczeniami;
2)
dokument potwierdzający zgodność lokalizacji portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków z planem zagospodarowania przestrzennego;
3)
podsumowanie przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w art. 13 ust. 3;
4)
dwa egzemplarze planu.
4. 
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, określi wzór formularza wniosku o zatwierdzenie planu gospodarowania odpadami ze statków, uwzględniając potrzebę informowania o systemie gospodarowania odpadami ze statków w portach lub przystaniach morskich oraz konieczność weryfikacji procesu odbioru odpadów ze statków.
1. 
Plany gospodarowania odpadami ze statków podlegają aktualizacji i ponownemu zatwierdzeniu w okresie pięciu lat liczonych od dnia ostatniego zatwierdzenia.
2. 
W przypadku zaistnienia znaczących zmian w profilu działalności portu lub przystani morskiej plany gospodarowania odpadami ze statków podlegają aktualizacji i ponownemu zatwierdzeniu w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym podmiot zarządzający portem lub przystanią morską powziął informację o tych zmianach.
3. 
Przez znaczące zmiany, o których mowa w ust. 2, rozumie się w szczególności:
1)
zmiany strukturalne dotyczące rodzaju statków wpływających do portu lub przystani morskiej oraz natężenia ich ruchu;
2)
rozwój nowej infrastruktury;
3)
zmiany zapotrzebowania i wykorzystania portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków oraz zmiany w zakresie stosowanych metod przetwarzania odpadów na statkach.
4. 
Do ponownego zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków stosuje się przepisy art. 13 ust. 3 i 4.
1. 
Organ właściwy do zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków, w drodze decyzji, na wniosek podmiotu zarządzającego portem lub przystanią morską o charakterze niehandlowym i o nieczęstym lub niewielkim ruchu wyłącznie rekreacyjnych jednostek pływających, zwalnia ten podmiot z obowiązku sporządzenia i zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków, pod warunkiem że posiadane przez te podmioty portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków są zintegrowane z systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zarządzanym przez gminę zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888, 1648 i 2151).
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie daty sporządzenia wniosku;
2)
nazwę i adres wnioskodawcy;
3)
organ właściwy do rozpatrzenia wniosku;
4)
wskazanie portu lub przystani morskiej;
5)
adres portu lub przystani morskiej;
6)
opis charakteru działalności portu lub przystani morskiej uzasadniający zwolnienie z obowiązku sporządzenia i zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków;
7)
spis załączników;
8)
podpis składającego wniosek.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty poświadczające, że posiadane przez podmiot portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków są zintegrowane z systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zarządzanym przez gminę zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
4. 
Organ wydający decyzję w sprawie udzielenia zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, informuje w terminie 7 dni od dnia wydania decyzji właściwego dyrektora urzędu morskiego o nazwach i lokalizacjach portów lub przystani morskich zwolnionych z obowiązku sporządzenia i zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków.
5. 
Właściwy dyrektor urzędu morskiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 4, wprowadza do Narodowego Systemu SafeSeaNet informacje o nazwach i lokalizacjach portów lub przystani morskich zwolnionych z obowiązku sporządzenia i zatwierdzenia planu gospodarowania odpadami ze statków.

Inne podmioty zarządzające terenami znajdującymi się w granicach portów lub przystani morskich są obowiązane do przestrzegania planu gospodarowania odpadami ze statków zatwierdzonego dla danego portu lub przystani morskiej.